ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vallängder i sockenstämmoprotokoll?  (läst 764 gånger)

2001-05-03, 09:26
läst 764 gånger

Åsa Karlsson Sjögren

Jag bedriver ett forskningsprojekt: Medborgarrätt och äganderätt: Männen, kvinnorna och rösträtten 1686-1887, där jag och en medarbetare undersöker mäns och kvinnors deltagande och inflytande i val på olika nivåer och hur detta förändras från Kyrkolagen 1686 till kvinnors valbarhet till vissa uppdrag 1887. Vi har nu fått en ganska god överblick över bevarade vallängder från prästval, rådmans- och borgmästarval samt riksdagsmannaval från perioden.  
 
Vad vi däremot saknar är en tillfredställande kännedom om hur det såg ut på sockenstämman. Vi har bara lyckats loklaisera ett par spridda vallängder och ber därför nu om tips på fler. Har du funnit någon vallängd bland sockenstämmoprotokoll, eller känner du till register eller avskrifter på sockanstämmoprotokoll?  
 
Vi är intresserade av såväl svenska som finska vallängder från sockenstämmor.

2001-05-03, 16:41
Svar #1

Eva Ström

För Hallands och Kalmar län finns det då en guldgruva för er att ösa ur: Svensk lokalhistorisk databas på nätet. Adressen är http://www.lokalhistoria.nu/se/index2.html. Där läggs kontinuerligt ut nya sockenstämmoprotokoll. Det finns goda sökfunktioner där man kan söka på såväl gammal- som nystavning.
 
Min erfarenhet är från dessa källor att änkor då och då kunde få rösträtt på sockenstämman. Men det vore förstås kul om ni meddelar här lite kort vad ni kommer fram till så småningom. Ämnet är verkligen intressant!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna