ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sockenstämmoprotokoll  (läst 2735 gånger)

2000-11-10, 14:25
läst 2735 gånger

Victor Al

jag hittade utdrag från ett sockenstämmoprotokoll i svinstad kring 1700 för ett tag sedan när jag letade på nätet. jag kan nu inte hitta det igen. om det är ngn som har eller vet var det finns sockenstämmoprotokoll från svinstad/bankekind från vilken tid som hellst skulle jag bli glad om ni hade möjlighet att kopiera in det här.  
 
tack på förhand

2002-05-07, 10:21
Svar #1

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej!
Vet någon om det finns sockenstämmoprotokoll att få tag på någonstans. Finns det att hitta på SVAR. Vem var det som bestämde och förde protokoll över sockenstämma, var det prästen, eller länsmanen som höll i den? Länsmannen höll väl iallafall ofta i tinget(domböckerna), vad jag förstått. Har tittat i en del kyrkoräkenskaper och där hittat sporadiska fynd av sockenstämmor.
Denna fråga gäller i huvudsak 1600-talet.
 Med vänliga hälsningar Sari

2002-05-07, 11:45
Svar #2

Essan Gradhman

Hej Sari!
De sockenstämmoprotokoll JAG har fått tag på har varit genom hembygdsföreningarna. Det gäller både i Ångermanland och här i Gästrikland. Så chansa och tag kontakt. Men de kan även finnas i s k byakistor som finns kvar i vissa byar, men det känner säkert hembygdsförening till om sådana finns.  
Hälsningar
Essan

2002-05-07, 12:26
Svar #3

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Sockenstämman leddes av församlingens kyrkoherde, och protokollet fördes av honom. Sockenstämmoprotokollen är alltså en del av kyrkoarkiven, och i och med att de upphörde att föras 1861 (sockenstämma ersattes av kyrkostämma och kommunalstämma) så är säkerligen samtliga protokollsböcker inlämnade till landsarkiven. Det kan förstås finnas sådant som kommit bort i hanteringen, men kommer man över något sådant så bör man förstås överlämna handlingen till landsarkivet. De finns i kyrkoarkiven i serien K I.  
Det är inte så många sockenstämmoprotokoll som finns mikrofilmade, i de fall där detta har skett tror jag att det gjorts på lokalt initiativ. Så gäller i varje fall i Värmland. Men det som filmats finns med i SVAR-katalogen.
Så det är alltså till landsarkiven man skall ta sig för att läsa protokollen, en hembygdsförening kan ge råd men de kan inte förvara arkiven. Iofs kanske man kan ha gjort avskrifter. Jag känner till några exempel där man skrivit av de äldre protokollen ordagrant och utgivit dem av trycket.
När det gäller senare kommunalhandlingar från tiden efter 1862, så kan de dyka upp lite varstans. Vissa kommuner har god ordning på sina arkiv, medan andra protokollsböcker finns kvar ute i bygderna under osäkra förvaringsförhållanden.
Kyrkostämmoprotokollen är dock, precis som sockenstämmans protokoll, en del av kyrkoarkivet och finns följaktligen i den mån det levererats, på landsarkiven. I Värmlands län, så finns kyrkokommunala handlingar från en del församlingar på Värmlandsarkiv t. o. m. 1999. Tanken är att alla kyrkans arkiv före relationsändringen skall överföras till landsarkiven, men just nu har man leveransstopp eftersom man inte fått några resurser reserverade för detta ändamål.

2002-05-07, 12:55
Svar #4

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Essan och Carl-Johan!
Tack för era svar. Det gäller faktiskt Värmland, så det finns kanske en del att hitta i SVAR-katalogen då
Med vänliga hälsningar Sari.

2002-05-07, 14:05
Svar #5

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej!
Ibland finns sockenprotokollen med bland de kyrkböcker som filmats, exempelvis i födelseboken etc.
Jag har sett detta i Västra Ryd (E) m fl. Dock finns då inte alla protokollen med.
MVH    Sven-Ove
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2002-05-07, 16:27
Svar #6

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Sari, vilken församling är det som du söker protokollen för?

2002-05-07, 20:22
Svar #7

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Carl-Johan!
Främst är det väl Visnum ca 1650-85 (Olof Svensson, länsman).                           Visnums-Kil 1700-tal(klockare Carl Carlsson,Daniel Wennerström och Lars Wennerström).                               Filipstad 1640-48 (kyrkoherde, Laurentius Thoreri Billichius).  
Vet du om det finns några sockenprotokoll på dessa socknar och årtal skulle det verkligen underlätta. Jag forskar mest i Värmland och Skaraborg län och har bland annat anor i Nordmark, Gåsborn och Långbanshyttan där det finns bl.a bergsmän och en nämndeman på 1700-talet. Så det är väl östra Värmland jag är mest intresserad av.
 
Tack för tipset, Sven-Ove. Ska kolla det för säkerhets skull i dom socknar jag forskar i.
 
Med vänliga hälsningar Sari

2002-05-15, 16:05
Svar #8

Eva Ström

Om man söker sockenstämmoprotokoll från Hallands eller Kalmar län, så har man tur, eftersom de i rask takt håller på att läggas ut på nätet, sökbara och i sin helhet. De finns på http://www.lokalhistoria.nu/  En guldgruva för den som har anor i dessa län!

2008-09-07, 01:59
Svar #9

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Finns det någon annat ställe där man kan finna renskrivna och sökbara sockenstämmoprotokoll än det som anges i inlägget här ovan?
 
Om det inte finns undrar jag stilla varför? Borde det inte finnas en databas på internet där man kan söka efter redan bearbetade sockenstämmoprotokoll och även domböcker också för den delen?

2008-09-07, 10:11
Svar #10

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil

2008-09-07, 20:46
Svar #11

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Något åt det hållet, helt klart. Men om man söker på socken respektive dom får man ca 10 respektive 30 träffar vilket är ganska tunt. Nu har inte jag någon aning om hur länge denna sajt har funnits och hur mycket man har marknadsfört den. Sen så vill man ju kunna söka direkt i texten inte bara veta vilka texter som bearbetats.
 
Det borde ju gå att få ihop en databas med många tusen tydda texter från bara sockenprotokoll. Men det är väl så att det inte finns något incitament för den som gör jobbet att lägga ut det för allmän beskådan?
 
(Meddelandet ändrat av Jonas_magnusson den 07 september, 2008)

2008-09-13, 22:27
Svar #12

Sten Magnusson

Gå in på SVAR:s hemsida.
Där finns bl.a. Lit församling i Jämtland, 1813-1862.
Hammerdals kyrkoarkiv har sockenstämmoprotokoll 1754-1863.
Ljusdal: 1755-1861
För övrigt se den information som finns på deras hemsida angående abonnemang, tillgängliga databaser m.m.  
 
Några övriga exempel som väl kanske går lite vid sidan av denna diskussion.
Kyrkås sockens distriktmagasins arkiv (har man abonnemang hos SVAR kan man rösta på denna volym så att den blir tillgänglig för studier).
 
Arkiv: Hemliga och särskilda protokoll  
Serie: Rådsprotokoll i justitieärenden: banklagstiftningen  
Referenskod: SE/RA/1132/3 B  
Anmärkning:    
 
 
OBS! Inskannade bilder är lagrade i format DjVu, vilket kräver en plugin innan man kan titta på bilderna. Ytterligare information
 
Original Mikrokort  Skannat  
Referenskod Titel Typ Tid Anmärkning Svarnr/Filmnr Antal kort Lån Köp Bild Rösta  
1     Volym  1745-1746    Band. - Med ett antal skrivelser från Riksens ständer till Kungl. Maj:t. Registrerat av Th. Westrin i MRA 1897 s. 73 ff.                  
 
Om någon är intresserad, hiitade jag också detta:
Skrivelser till Gustav I. (sex volymer som alla är tillgängliga)
Skrivelser till Karl XII. (ej tillgängliga men går att rösta på).
 
Mvh/Sten Magnusson

2008-11-01, 18:17
Svar #13

Utloggad Mikael Jageklint

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 371
  • Senast inloggad: 2018-04-30, 13:59
    • Visa profil
Skulle vara intressant att veta lite mer omkring hur sockenstämman gick till.
 
Hur ofta i regel hölls en sådan? Vart höll man hus? I några dokument har jag läst att man var i sockenstugan, vad var det? Hur många var man? Var kyrkovärdar, rotemän, sexmän med? Fler? Vilket mandat hade man i frågor som gällde socknen?
 
Mvh,
 
Mikael J

2008-11-01, 23:42
Svar #14

Utloggad Johan Skog

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2016-04-01, 06:11
    • Visa profil
Hej Mikael!
 
Lite om sockenstämmorna kan Du läsa om i  
Nordisk familjebok s.1115-1116
Nordisk familjebok s.1117-1118
 
Men även jag tar tacksamt emot mer information om sockenstämmorna!  
 
Mvh
Johan

2008-11-03, 21:37
Svar #15

Utloggad Mikael Jageklint

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 371
  • Senast inloggad: 2018-04-30, 13:59
    • Visa profil
Nån mer som har lite koll på det här med sockenstämman? (se inlägg ovan) Tack föresten Johan!
 
/Mikael

2008-11-05, 14:30
Svar #16

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Hej Mikael
 
Det finns en del skrivet i litteraturen om sockenstämman och dess verksamhet. En ganska bra inblick i sockenstämmans verksamhet kan fås genom boken Berusade bönder och bråkiga båtsmän, utgiven Stockholm 1996 av Björn Furuhagen.
 
Svensk sockensjälvstyrelse av Karl H Johansson, Lund 1937.
 
Bidrag till den svenska sockensjälvstyrelsens historia under 1600-talet av Ragnar Gullstrand, Sthlm 1923
 
Sockenstugans politiska kultur av Harald Gustafsson Sthlm 1989
 
hälsn  Jan-Erik Björk
hälsningar
Jan-Erik Björk

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna