ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kyrkoräkenskapers placering i arkiv  (läst 433 gånger)

2002-12-15, 07:10
läst 433 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Av en händelse fann jag vid bläddring i SVARpärmen under Kalmar Stadsarkiv, Domkyrkoräkenskaper 1613-1729. Har nu kontrollerat och givetvis funnit dem också i NAD under samma rubrik.
Kan någon arkivkunnig förklara för mig varför en så viktig källa, (bestående av 55(!) mikrokort) inte finns nämnd av SVAR under Kalmar sfs - jämför ingressen där.
Vänligen,
Olle Elm
 
PS. När jag går igenom källförteckning i Gunnar Håkanssons, Kalmar och Kalmarbor under 1600-talet, nämner han endast Ministralböcker utan spec. men kommenterar i förordet ang kyrkoböcker; Ministralböckerna ha varit till föga hjälp, då dessa ej är bevarade för 1600-talet, utan först från 1700-talets början. Vad jag kan finna nämner han ej domkyrkoräkenskaperna, i alla fall inte i källförteckningen, och kanske inte över huvud taget, men jag kan ha fel. Detta hör ju egentligen inte till min fråga, men är ett observandum. DS
Vänligen,
Olle Elm

2002-12-15, 09:02
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Komplettering till min fråga: De finns heller inte nämnda i NAD/SVAR under Kalmar domkyrkoförs där också en hänvisning kunde gjorts.
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna