ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var finns orginalhandlingarna ?  (läst 675 gånger)

2005-12-21, 12:27
läst 675 gånger

Utloggad Rita Westerlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 19:37
    • Visa profil
Jag söker efter flyttattester - inflyttning  i orginal avseende Norra Sandby, L-län. År 1919 samt 1922.
N Sandby har slagits ihop med Stoby. Kyrkböckerna finns i arkivet på pastorsexpeditionen i Stoby. Det har jag sett med egna ögon.
 
Vid samtal idag med pastorsexpeditionen tror dom att attesterna följde med till skattemyndigheten då dom tog över folkbokföringen. Skattemyndigheten hävdar att inga handlingar med den åldern finns hos dom utan hänvisar till Landsarkivet i Lund. Om det inte är så att handlingarna var så gamla att dom makulerades !! (ve ock fasa !!) Kvinnan som svarade på min fråga arbetade på folkbokföringen då dom tog över så hon påstods sig veta att inga gamla handlingar följde med i överflytten.
Enligt Landsarkivet i Lund ska jag i första hand vända mig till skattemyndigheten för uppgifter om folkbokföring. Kan inte dom svara så ska jag vända mig till pastorsexpeditionen. Så är jag tillbaka på ruta ett.  
 
Är det någon som känner till var jag kan hitta orginalen ??  
Bor i Gävle så jag har lite långt att åka till Stoby och Hässleholm.

2005-12-21, 12:30
Svar #1

Utloggad Rita Westerlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 19:37
    • Visa profil
Ursäkta,
Glömde undertecka min fråga.
 
Tacksam för hjälp.
 
Rita Westerlund
Gävle

2005-12-23, 10:30
Svar #2

Utloggad Björn Edman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2021-05-04, 10:56
    • Visa profil
Rita!
 
Förmodligen är flyttningsattesterna gallrade.
Beslut om gallring av 1900-talets flyttningsattester (1900-47) finns i SFS 1946:88 (källa: Fyrlund, Marelius: Kyrkobokföringshistorik, s 32)
 
Hälsningar
Björn

2005-12-25, 19:01
Svar #3

Utloggad Rita Westerlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: 2015-01-21, 19:37
    • Visa profil
Hej Björn
 
Aj, aj. Jag var rädd för det. Jag får börja i andra änden. Dvs i folketaellingen för Tiköbs sogn i Danmark varifrån mormor flyttade. Ditt svar ska jag lägga på minnet inför framtiden. Bra att veta.
 
God fortsättn.
Rita

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna