ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Flyttningsbevis  (läst 1106 gånger)

2001-11-02, 15:59
läst 1106 gånger

Ingrid Wikberg

Jag har fått en kopia av ett flyttningsbevis från 1877 av en mail-kontakt i USA för översättning.
Intressant läsning bl att står det Till äktenskap ledig  
Men jag har fastnat på ett uttryck; efter rubrikerna Läser Intantill,Christensdomskunskap, Bevistat förhören, Begår H.H Nattvard så kommer en rad:
Till frejden egande medborgerligt förtroende.
 
Vad betyder detta? Vad menas med frejden? (just det ordet är förtryckt på blanketten.)
OCH vad betyder förkortningen H.H i nattvards- sammanhanget?

2001-11-02, 16:42
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 09:47
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Om frejd kan du bl.a. läsa i Språk, ord och namn: Äldre ord och uttryck: Frägd.
 
H.H. = Herrens Heliga.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2001-11-02, 17:35
Svar #2

Ingrid Wikberg

Då skulle det skrivna i Flyttningsbeviset kunna tolkas:  till ryktet ägande medborgeligt förtroende eller något liknande. Märkligt ord.
Men tack för hjälpen! Antar att jag får tolka till engelska med att det handlar om fullt medborgerligt förtroende, dvs en rättskaffens person.

2001-11-02, 18:05
Svar #3

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Medborgerligt förtroende var något man hade såvida man inte blivit dömd att mista det för en viss tid, ofta fem år, tror jag. Det skedde när man dömdes för vissa brott. Ordet frejd betyder ungefär anseende, alltså vilket anseende en person hade i samhället. Så det som står betyder att personen i fråga inte hade gjort något som gett honom dåligt anseende eller gjort så att han kommit i vanrykte. Så sammanfattningen en rättskaffens person är helt korrekt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna