ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: System i husförhörslängder?  (läst 1973 gånger)

2001-12-03, 16:41
läst 1973 gånger

Helena Henriquez

Hej
Jag har rätt nyligen börjat släktforska och har  problem med att hitta i husförhörslängderna.Det verkar vara så att samhällena(gårdar, byar osv.)är numrerade i hfl.Jag undrar om det finns fullständiga register med samtliga samhällen i resp. län.I början av hfl finns det ett litet register, men vissa platser finns inte med där.Det är rätt irriterande att få veta att nn har flyttat till 585 från 497 (och inte få veta vilka platser som åsyftas.)Jag är speciellt intresserad av värmlands län, just nu.Dessutom undrar jag om det är något speciellt system i hfl, eller om alla platser ska stå i bokstavsordning, och varför börjar det om igen på A i slutet av hfl.Sen undrar jag varför samma familj står på flera ställen på samma gård under samma tid ex 1895-1890.Bör man också skriva upp samtliga personer som bor i ett hushåll dvs även drängar och pigor.Kan någon vänlig själ reda ut detta åt mig och ge tips på hur man enklast söker i hfl?
Mvh Helena

2001-12-03, 22:02
Svar #1

Berith Svantesson

Helena! Det är nog inte platserna i sej som åsyftas med siffrorna, utan sidorna i boken. NN flyttar alltså från sidan 497 till sidan 585 i samma bok. Boställena står nog bara i bokstavsordning i registret, sedan brukar de vara uppdelade i rotar och byar. Jag har i alla fall aldrig sett att prästen skrev upp boställen i bokstavsordning i själva längden. Att samma familj står på flera ställen i samma bok, beror nog på att det fick plats flera husförhör i samma bok. De återkom väl varje år, eller...? Nu gjorde kanske varje präst lite som han tyckte, men jag tror att det fanns regler för hur en längd skulle se ut. Rätta mej om jag har fel!
 
Berith

2001-12-04, 09:59
Svar #2

agnetah Hammarström

Det brukar finnas ett register i alfabetisk ordning över byarna först eller sist i hfl
med sid hänvisning.
I Österfärnebo skn (X) ca 1700 - 1760 finns en variant av hfl som gav mig en hel del huvudbry.

2001-12-04, 11:59
Svar #3

Helena Henriquez

Hej Berith
Jag ska prova och se om det kan vara så att det är
sidnr i den hfl som jag talar om, hoppas det.Det
skulle underlätta enormt.
Mvh Helena

2001-12-04, 13:01
Svar #4

Utloggad Magnus Sandberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2012-06-19, 13:52
    • Visa profil
    • www.sampa13.se
Hej Helena.
Du har på SVAR:s hemsida www.svar.ra.se en länk till Svars:s bokhandel. Där kan du finna något som kallas Sockenkatalog. Det finns för ett antal socknar och nya kataloger kommer hela tiden. I katalogen står boställena i bokstavsordning och du får reda på exakt på vilket mikrokort och på vilken sida varje boställe finns i de olika volymerna av Hfl. Detta är något som hjälp mig väldigt mycket i min forskning och jag rekommenderar de starkt om du har någon särskild socken du forskar mycket i.
 
Mvh// Magnus

2001-12-04, 20:09
Svar #5

Helena Henriquez

Hej Magnus
Jag måste verkligen gå till SVAR:s hemsida och titta efter sockenkatalogen.Den skulle hjälpa mig att spara mycket tid, i stället för att sitta och leta i microkorten.
Tack för tipset.
Mvh Helena

2001-12-05, 11:27
Svar #6

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Hej jag undrar över en sak. Kan siffrorna som står i Kolumnen Inflyttat. Vara annat än sidan dem kom ifrån eller Inflyttningsår. Jag fick ett väldigt huvudbry, när jag i en husförhörslängd 1815-20(någonting,tar det ur minnet). Hittade en anteckning vid några av mina anor 92. Det stod under fliken inflyttat på båda personerna.Dem gifte sig 1818-19. Var födda 1798-1802. Mer vet jag inte om dessa. Men jag försökte då följa dem bakåt i tiden. Men fick tji när jag nådde den delen. Varken i Födelseförsamlingen som uppgavs har jag hittat dem. Eller hos deras föräldrar. Jag har dock börjat försöka kolla upp dem via dem få dopvittnen jag hittar.
Men jag undrar kan siffran 92 stå för nogonting annat (Det är inte sidnummret det har jag kollat)
MVH Per Göthe

2001-12-05, 16:09
Svar #7

Barbro Östholm (Barbro)

Hej Per!
Har Du kollat sidan 92 i den föregående husförhörslängden? (Om de nu har bott på samma ställe hela den aktuella längden)
Hälsning Barbro

2001-12-05, 17:36
Svar #8

Yvonne Korn (Yvonnek)

Det kan också vara flyttningsattest nr 92. Kolla om det finns någon inflyttningslängd för församlingen ifråga under lämplig tidsperiod.

2003-12-02, 15:16
Svar #9

Utloggad Tommy Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2013-03-27, 15:57
    • Visa profil
Hej!
Är en relativt ny släktforskare som undrar om någon kan ge tips på hur man ska tänka när man tar sig an en husförhörslängd. Jag kan inte riktigt få grepp om hur dessa längder är organiserade. I bland verkar gårdarna finnas med i alfabetisk ordning, i bland är de underordnande roten. Fanns det några regler för hur dessa längder skulle organiseras och förändrades de under åren? Finns det någon genväg till att få reda på vilka gårdar som låg under en viss rotel.
 
Mvh
Tommy

2003-12-02, 21:01
Svar #10

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1366
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:25
    • Visa profil
Tommy, kanske inte riktigt svar på frågan. Men ett litet tips för att lättare hitta gårdar du söker i en viss försmling. Det finns för många församlingar häften/böcker som heter Sockenkataloger och ges ut av SVAR. De är förträffliga källor när man är obekant med ordningen. Visar direkt var och på vilka microkort som en viss gård finns omnämnd i en församling.  
 
//Peppe

2012-02-15, 16:16
Svar #11

Utloggad Annmarie Holm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2015-03-09, 11:15
    • Visa profil
Hej jag undrar vad gb kan stå för i en  husförhörsbok. I detta fallet står det under raden hitflyttad. (Kumla A1:24b sid 671)  
Tack på förhand Annmarie

2012-02-15, 16:20
Svar #12

Utloggad Rolf Hertzman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 180
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 11:16
    • Visa profil
Gamla boken
 
i AI:23b hittar du Adolf på sida 686
Kumla AI:23b (1891-1895) sid 686
 
Hälsningar
Rolf

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna