ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nummer i husförhörslängderna  (läst 1873 gånger)

2003-04-05, 18:03
läst 1873 gånger

Mari Johansson (Mojjan)

Antagligen är jag helt fel placerad med denna fråga, men jag hittar inget lämpligt ställe att lägga denna fråga på.
När jag har suttit och läst husförhörslängder etc så står det många gånger i rutan för inflyttad från socken ett nummer istället för namnet på socken, tex. gl.642.
Vars kan jag hitta en lista på vad det är för socken dom har flyttat från?
m.v.h
Mari

2003-04-05, 18:28
Svar #1

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Mari! Det betyder gamla längden (ibland förkortat GB, dvs. den gamla boken) och då fanns de på den sidan i den tidigare husförhörslängd (hfl) för samma socken. Det är ett sätt att hålla reda på dem genom åren. Förvirrande nog så står ibland inget framför siffran i inflyttningskolumnen, det kan då vara en sida i samma hfl eller sidan i gamla hfl.
 
I utflyttningskolumnen står ofta NL eller NB framför siffran, dvs. nya längden eller boken, alltså var du hittar dem i nästa hfl.
 
Hälsningar,
Eva

2003-04-05, 18:33
Svar #2

Ellert Peterson

Hej Mari!
Nej, några nummer på socknar finns det inte. I stället ska man fatta förkortningen gl som gamla boken. d.v.s. föregående husförhörslängd, och talet 642 avser sidan i denna längd. Ofta används förkortningen G.B. Inflyttningskolumnen ger ibland besked om socknen vederbörande inflyttat från, men minst lika ofta är det fråga om by, gård el.dyl. i samma socken. Står det ett tal kan man vara säker på att det är sida i hfl som avses. Detta med att ange gl eller G.B. el. dyl. började tillämpas mot slutet av 1800-talet.
 
Mvh / Ellert

2003-04-05, 18:47
Svar #3

Mari Johansson (Mojjan)

Eva och Ellert, tusen tack för de snabba svaren, nu fick jag det problemet löst.
m.v.h
Mari

2010-10-13, 19:58
Svar #4

Utloggad Monica Lindell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2021-08-08, 11:36
    • Visa profil
Hej,
Här kommer jag med en annan nöt att knäcka..Jag har i husförhörsboken letat efter en flicka och hittat henne, men så flyttade familjen till 147-5-90 !
Vad är det för en hänvisning?
Så tacksam för svar på detta.
Monica

2010-10-13, 20:09
Svar #5

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Var finns den noteringen om man skulle vilja titta närmare på den?
 
Mvh

2010-10-14, 18:59
Svar #6

Rolf Nordin

Utan att ha sett det... 147 kan vara en sidnummerhänvisning. Har du tittat på den sidan (eller uppslag)?
 
mvh

2010-10-15, 07:37
Svar #7

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
... och om det är flera böcker i den volymen (för den tidsperioden) så kan det vara en sidhänvisning till femte boken, och flyttning år -90.  
Så fungerar det i en del församlingar jag forskat i, i en annan församling skulle det kunna vara motsvarande kvarter eller liknande ...  det är ju svårt att veta vad det betyder när man inte ser hur det står  
 
hälsningar,
Eva

2010-10-17, 10:14
Svar #8

Rolf Nordin

Ja, så kan det nog vara. Speciellt i städernas församlingar var det vanligt med flera böcker uppdelade på olika rotar och kvartersområden. Har själv träffat på detta i min egen forskning.
/mvh

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna