ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Husförhörslängder  (läst 1622 gånger)

2005-12-09, 18:29
läst 1622 gånger

Ulrika Eversdijk

Jag har kört fast i några led, då jag inte hittar personerna i husförhören. Vet att jag letar i rätt församling. Har jag bara missat dem, eller finns andra orsaker till att de ej stod med?

2005-12-09, 23:43
Svar #1

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Hej Ulrika!
 
I princip ska ju alla som är skrivna i en försmling finnas med i husförhörslängden. (Med undantag för små barn som föds och dör mellan två husförhör.) Men det är stor skillnad på hur noggranna olika präster var, liksom det är stor skillnad på husförhörslängderna vid olika tider. Det är lättare att svara på din fråga, om du talar om vilken tid det gäller, och gärna också vad för slags församling.  
Det kan också vara så att de här personerna finns i husförhörslängden, men inte där du väntar dig. Med den stora folkökningen under 1800-talet var det många, som hamnade På socknen, i Socknens slut eller bland Obefintliga. De avdelningarna brukar finna i slutet av husförlängden.
 
Mvh
Ingegärd

2005-12-10, 08:19
Svar #2

Lena Persson

Finns det någon/några annexförsamlingar att leta i? Försök med dessa i så fall.

2005-12-10, 09:11
Svar #3

Rune Johansson

Om en husförhörslängd var i bruk under lång tid tid, säg t.ex. 10 år, så kunde en gård få både två eller fler ägare. Var det många barn och tjänstefolk, räckte inte det aktuella uppslaget för gården till utan prästen fick fortsätta på en annan ledig sida.  
 
Ibland skrevs en hänvisning till den nya sidan, som man ofta gjorde i Hjälmseryd.
 
För den stora byn Upplid i Rydaholms socken, skrev prästen in den nya familjen där det fanns ledigt utrymme, utan hänvisning och under en helt annan gård i byn. Det har ställt till stora bekymmer, när hembygdsföreningen nu håller på med att sammanställa byaboken Upplids rote.
 
En grupp som även hamnade sist i hfl, trots att de kunde vara ägare till en liten gård eller torp, var sockenhantverkarna. Genom att söka i födelseboken, kan man få uppgift var deras barn föddes.
 
Mvh/Rune

2005-12-10, 10:14
Svar #4

Bengt-Arne Andersson (Sluggo68)

Jag har råkat på att om det varit mycket folk som flyttat ut och in så sidan  blivit full har prästen helt enkelt fortsatt på en sida i närheten som råkade ha gått om plats   :-)
  Personerna finns alltså med i senare led ?
 
”Erika-Arnes pöjk i Skallhult”

2005-12-10, 10:15
Svar #5

Ulrika Eversdijk

Tack för era tips, som jag ska använda mig av. Ingegärd; personerna jag saknar kommer från olika församlingar och tidsepoker, men jag hittade ett par personer igår då jag gick igenom samma husförhör.

2005-12-10, 16:34
Svar #6

Utloggad Simon Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 320
  • Senast inloggad: 2012-02-13, 16:20
    • Visa profil
Har själv många gånger slitit mitt hår då jag inte hittat personer där de borde vara. I många fall har jag fått gå igenom hela HFL på 300 sidor för att komma fram till att jag inte hittat dem då heller..
 
I en del av dessa fallen har jag till sist kommit fram till att en suddig och blek anteckning, längst ner på en oväntad sidan, är min släkting.
 
I en del fall har jag upptäckt att personen i fråga flyttat från socknen för att ett tag senare återkomma och därför inte finns med i en HFL.
 
I en del fall har personerna helt enkelt försvunnit och ännu inte hittats trots genomgång av grannsocknar, flyttlängder och dödböcker..

2006-01-17, 12:46
Svar #7

Majken Olsson

Husförslängder, var kan man köpa/hyra/ladda ner dessa?
Vänliga hälsningar
Majken Olsson

2006-01-17, 15:28
Svar #8

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Husförhörslängder - liksom födde, vigde, döde och flyttlängder samt domböcker - finns i original hos det Landsarkiv till vilket socknen/församlingen hör (se www.ra.se ).
Originalen får man sällan se utan man ser på mikrokort, som finns på samma Landsarkiv. De flesta Landsarkiv har dessutom mikrokort för närmast angränsande socknar; t.ex. har Landsarkivet i Göteborg, som har hand om f.d. Älvsborgs, Skaraborgs och Gbg&Bohus län också kort över norra Halland (och över Värmland, men det är en annan historia).
Om man nu inte råkar bo vid ett Landsarkiv - eller bor vid fel Landsarkiv - så vänder man sig till SVAR ( www.svar.ra.se ) där man mot en avgift kan få låna mikrokort (man kan också köpa mikrokort). Mikrokorten kan läsas i en mikorkortsläsare som de flesta bibliotek har.
Det är också en god id? att kontrollera med sitt lokala bibliotek om de inte har mikrokort över omgivande församlingar/socknar - så behöver man ju inte skicka efter just dessa kort i alla fall.
En annan möjlighet är att åka till de ställen i landet som har samtliga mikrokort för Sverige - t.ex. SVAR i Ramsele.
Och slutligen börjar ett verkligt seriöst alternativ bli att använda Genline, en avgiftsbelagd Internet-sajt som nu börjar få klart allt mera av Sverige (kontrollera först på deras hemsida vilka socknar/församlingar som är klara); det skall dock sägas att det krävs bredband.  www.genline.se
 
Ingela

2006-01-18, 08:13
Svar #9

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Ett tillägg till Ingelas genomgång, för en hel del församlingar i södra Sverige (dvs. Lunds landsarkivs upptagningsområde) och västra Sverige (dvs. Göteborgs landsarkivs upptagningsområde) kan man köpa digitalfotograferade husförhörslängder på cd (oftare födda-vigde-döde men i en del församlingar har de även fotograferat hfl). Se DigiArkiv respektive ArkivDitigal.
 
Genline finns också på en hel del bibliotek och arkiv  runt om i landet, att forska gratis eller till en låg avgift (om man nu bor vid fel landsarkiv kan man alltså på flera i stället använda Genline där).
 
Om du inte vet till vilket landsarkiv en församling hör så kan du använda Rötters Socken-Sök.
 
Hälsningar,
Eva

2014-07-04, 08:54
Svar #10

Moderator Källor

Ett inlägg flyttades till Landskap » Småland » Socknar » Skede. Tänk på att man under avdelningen Källor endast ska diskutera just källor, inte efterlysa personer. Sådana frågor ska främst postas under Landskap eller Släktnamn.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna