ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Församlingsbok - anteckningar 50- och 70-tal  (läst 686 gånger)

2012-12-26, 12:11
läst 686 gånger

Utloggad Margaretha Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2023-09-14, 11:33
    • Visa profil
Gäller Församlingsbok Gällivare AIIa:14(1905-1913)sid 947. Jag blev förvånad att se att anteckningar gjorts så sent som 1952 samt 1975. Det gäller två män som utvandrade till Brasilien/Argentina. Svenska konsulatet meddelade Sverige om deras död. Kan anledningen ha varit att dessa två inte blev medborgare i Argentina och konsulatet då måste meddela hem till Sverige att de dött? Jag har inte hittat några uppgifter om när de andra i familjen gick bort. Jag trodde inte att uppgifter skrevs in så nära i tiden.

2013-07-26, 13:50
Svar #1

Utloggad Jesper Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2016-04-29, 00:23
    • Visa profil
    • www.facebook.com/jesperoffical
Naturligtvis bokförde pastoratet sådana handlingar. T.ex. sjömän som dött till havs skrevs in så småningom när det blev känt. Dessa två män finns säkert inte inskrivna i någon senare församlingsbok, den senaste var den för 1905-1913. Då skrev man en notering där i stället för att behöva föra in personen i den aktuella församlingsboken.
 
Det är troligen inte möjligt just nu, men de två männen finns säkert inskrivna i en obefintlighetslängd eller längst bak ik den aktuella församlingsboken. Även död- och begravningsboken innehåller säkert mer detaljerade uppgifter. Dessa fördes ju in när informationen väl nådde pastoratet och det kunde ta sina år.
 
Men böckerna för tiden är sekretessbelagda till 2023, sedermera 2046. Det du kan göra är beställa ett utdrag från en kyrkbok via Riksarkivets formulär: http://www.riksarkivet.se/default.aspx?id=17473Klicka här
 
Mvh Jesper Johansson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna