ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olika versioner av död- och begravningsböcker  (läst 1505 gånger)

2015-03-26, 22:21
läst 1505 gånger

Utloggad Lena Dahlberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2015-03-27, 07:23
    • Visa profil
Hej,  
 
Finns det olika uppsättningar av död-/begravningsböcker? Jag hade svårt att tyda en del av texten på den bild av dödboken för Folkärna år 1902 som finns i Ancestry. Därför tittade jag i Arkiv Digital, med förhoppningen att bilden skulle vara skarpare där. Det visade sig då vara en helt annan version av dödboken. Jag tittade också på en person som dog 1906 i samma församling och på en person som dog år 1877 i en annan församling Gagnef. Även för dessa död-/begravningsböcker fanns olika versioner. Jag bifogar bilderna från 1906 jag är intresserad av person nr 50, längst ned på respektive sida och som ni ser finns dödsorsaken bara med i en av böckerna. Bilderna ser alltså olika ut, men innehåller i stort sett samma information. Den ena versionen heter dock âEURUtdrag ur 1906 års död- och begravningsbokâEUR.  
 
Var det vanligt att man gjorde utdrag av kyrkoböcker? Varför? Skickades de någonstans? Jag har aldrig hört talats om det, men det innebär ju i så fall att det kan finnas mer information att hämta även om den saknas i den kyrkobok man först tittar iâEUR¦ En annan fråga är förstås också varför Ancestry väljer att publicera utdragen istället för originalen.  
 
Tacksam för råd kring detta!
Lena  

2015-03-26, 23:29
Svar #1

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6203
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:28
    • Visa profil
Lena  
 
Den övre bilden visar originaldödboken. Den undre bilden är som du sett ett utdrag från den som skickades in till SCB. Där finns t ex inte dopvittnen med. Men de kan vara bra att ha när prästgårdar brunnit och originalböckerna med dem.
 
När mormonerna filmade kyrkböckerna på 1950-talet tog de bara med utdragen från 1860 och inte originalböckerna. Det är de bilderna Ancestry (gamla Genline) har. Varför de inte behagar upplysa sina kunder om detta har många undrat över. Det är inte hederligt.
 
Som tur är finns ju ArkivDigital och Riksarkivets SVAR! SCB-utdragen finns hos SVAR, men AD har koncentrerat sig på nyfotografering av originalböckerna.

2015-03-26, 23:35
Svar #2

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10499
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 18:27
    • Visa profil
    • Gensvaret
Lena, läs gärna om SCB-utdragen här.

2015-03-27, 07:23
Svar #3

Utloggad Lena Dahlberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2015-03-27, 07:23
    • Visa profil
Hej,  
 
Stort tack för er hjälp med att förklara detta och för länken med mer information. I Ancestrys beskrivning av källorna framgår det inte med ett ord att det skulle vara något annat än originalhandlingarna. Det är mycket irriterande och, som du säger Kristina, inte hederligt.

2016-01-02, 14:13
Svar #4

Utloggad Anneli Lindfors

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 18:08
    • Visa profil
Hej!
 
God fortsättning!
 
Jag har en liknade fråga som gäller min ana Anders Johan Lindfors (f. 1967) som dog i Tåby 1914. I SCBs version finns det mer ny information än vad som finns i dödboken (Tåby CI:8 (1908-1924) Bild 89 / sid 11 (AID: v179655.b89.s11, NAD: SE/VALA/00392). I SCBs version står det i kolumn 12:  74 (hans frus födelseår) och Dr. Hellström rådfr?. I kolumn Dödsorsak är frågetecknet överstryket och någon slags kod. Varifrån kommer den nya informationen? Varför står den inte i dödboken? Betyder det att man kan hitta mer information någonstans?
 
scb
 (200.7 k)

 
Tacksam för svar och råd!
 
Anneli Lindfors

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna