ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Inte med i födelseboken  (läst 985 gånger)

2009-01-26, 22:38
läst 985 gånger

Utloggad Lasse Ericsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 19:36
    • Visa profil
    • www.farfarsfarfar.se
Hej!
 
Är nybörjare på detta och har stött på ett problem. Personen jag söker finns med i Husförhörslängden och där står hennes födelsedatum och jag har även hennes avgångsbetyg från folkskolan där detta datum bekräftas men ändå finns hon inte med detta datum i födelseboken. Hur kommer det sig, nån som vet?
 
Hälsningar
Lasse Ericsson

2009-01-27, 07:20
Svar #1

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Det är ganska vanligt att födelsedatum och/eller födelsesocken blir förvanskat. Hon kan vara född ett annat datum eller vara född i en annan församling, troligtvis i samma pastorat. Födelseböckerna förs inte alltid kronologiskt, så hon kan ha missats vid födseln/dopet och ha förts in senare i födelsebocken (men med korrekt datum förstås). Hon kan till och med styå med fel namn i födelseboken, även om det är ovanligt.
Försök följa hennes föräldrar bakåt så kommer du säkert att hitta födelsenotisen.

2009-01-27, 14:58
Svar #2

Utloggad Gunilla Brolund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 13:13
    • Visa profil
Hej Lasse!
 
Eller så kan det vara så att prästen glömt föra in henne. Det fanns tydligen en del slarviga präster. I Fryksände har jag tyvärr ganska många exempel på det. Så i de fallen kan jag inte skriva in FB (födelsebok) som källa, utan det får bli Hfl.
 
För att inte tala om dödböckerna! Där är det ännu fler namn som saknas, inte minst vad gäller barnen.
 
Det får man leva med.
 
Hälsningar,
Gunilla

2012-10-30, 16:25
Svar #3

Utloggad Åsa Söderberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2023-12-10, 16:30
    • Visa profil
Hej
Jag söker efter en prästson som jag tror föddes 1856 i Hova. Jag hittar honom inte och funderar därför på om prästen inte döpte sitt barn i sin egen kyrka. Barnet hette Ernst Lexell.
Kan någon hjälpa mig så blir jag glad.
Tack
Åsa

2012-10-30, 16:47
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2020-02-12, 22:25
    • Visa profil
    • www.annmarica.se
Hej Åsa!
 
Googla på Ernst Lexell så får du massor av tips, även foto. Det verkar som att han blev kontraktsprost i Hova.
 
Om du tittar i husförhörslängden Hova A1:9 (1884-1894) bild 7/sid 1 AD-online, så hittar du prästfamiljen Lexell och övriga bosatta i prästgården. Ernst Lexells föräldrar och dessutom Ernst själv och hans hustru. Här står han som kyrkoherde, men uppgifter i google säger att han blev kontraktsprost. Det finns säkert fler uppgifter om honom i t ex Herdaminnen och annan litteratur.
 
Mvh / Ann-Mari Carlsson
 
(Meddelandet ändrat av amc 2012-10-30 16:56)

2012-10-30, 17:20
Svar #5

Utloggad Åsa Söderberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2023-12-10, 16:30
    • Visa profil
Tack så väldigt mycket Ann-Marie.
Vad snabb du är!
Åsa

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna