ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: """"Finns ej i kyrkoboken""""  (läst 724 gånger)

2010-12-16, 13:05
läst 724 gånger

Utloggad Solveig Gavik Husar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1969
  • Senast inloggad: 2016-07-18, 21:38
    • Visa profil
Om det anges i husförhörslängd finns ej i kyrkoboken vad står det för? Betyder det att personen är född där men inte är noterad med födelse eller att personen är född någon annanstans? Hur skall jag tolka det?

2010-12-17, 09:08
Svar #1

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej!
 
Det brukar betyda att personen saknas i födelseboken det angivna datumet och troligen inte har blivit införd i kyrkboken av misstag. Om du anger var du har uppgiften någonstans kanske du kan få hjälp att följa personen bakåt i tiden och på så sätt ändå finna föräldrarna.
 
Mvh
 
Britt-Marie

2010-12-26, 11:35
Svar #2

Utloggad Solveig Gavik Husar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1969
  • Senast inloggad: 2016-07-18, 21:38
    • Visa profil
Tack Britt-Marie. Kan jag tolka det som att personen är född i den församling där det angivits att han inte finns i kyrkoboken? I det fall jag stött på problemet finns fadern född i församlingen men sonens födelsenotis finns inte. Jag vet inte om det var vanligt att det missades att föra in födda barn.

2010-12-26, 15:46
Svar #3

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Det förekommer ibland att barn saknas i födelseboken, trots att man säkert vet att de bör vara födda i församlingen. I t ex Godegårds socken i Östergötland där jag forskar en hel del är detta inte alls ovanligt. Där kan det ibland anges i hfl saknas i kyrkboken.
 
Jag tror att du får bäst hjälp med detta problem om du ställer en fråga under den socken personen ska vara född, så att du får experthjälp av någon som kan just denna socken...
 
Mvh
 
Britt-Marie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna