ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lantmäterikartor på CD  (läst 1527 gånger)

1999-04-20, 15:21
läst 1527 gånger

Tommy Andersson

Med den snabba tekniska utvecklingen så borde alla lantmäterikartor som producerats och arkiverats redan ha getts ut på CD. Jag antar att det är i släktforskarnas intresse att vi gör det själva, förslagsvis inom förbundets ram, annars blir det väl nån typ av geschäft för lantmäteriverket. Så vitt jag kan förstå så är kartorna allmän handling och inte verkets egendom så snabba er i förbundsledningen och ta ett initiativ i den riktningen. Kanske ni redan är på G? Det har ju kommit ut en CD med gamla stadskartor, vet dock ej priset på denna och i vems regi den har getts ut. Priset på en sådan CD borde kunna hållas under 300 Kronor, fick jag bara rigga upp en scanner hade jag gjort det själv för Väster och Norrbottens del på några kvällar.

1999-04-21, 14:28
Svar #1

Carl Szabad

Det är kul med entusiaster. På några kvällar skulle du scannat in över tiotusen kartor!
 
Lantmäteriet har faktiskt kommit ut med en CD med register över de kartor man har i arkivet i Gävle, några hundratusen, det framgår inte exakt hur många. Den här CDn finns inte tillgänglig då den tydligen var en beta-version, dessutom i ett gammalt filformat. Man arbetar dock på en ny som ska komma om några månader (tror jag). Men då gäller det bara en förteckning över kartorna.
 
Dessutom finns kartmaterial på Riksarkivet (också något eller några hundratusen), lokala lantmäterier, Krigsarkivet och Stockholms (och säkert även andra) stadsarkiv.
 
Förbundet arbetar på olika sätt för att även tillgängliggöra kartmaterial, och en blygsam början är Svenska ortnamn som innehåller samtliga namn som förekommer på den topografiska kartan, drygt 400.000. Det kan jämföras med den mest utförliga bilatlasen som innehåller ca 50.000 namn.
 
Stadskartorna är utgivna av Lantmäteriet och säljs bl a av Archeion, tel 08-695 09 50.

1999-04-21, 16:58
Svar #2

Tommy Andersson

Mitt inlägg var avsett att väcka lite frågor. Det var ju kul att någon nappade. Det jag menar är att det inte är så dyrt att scanna in kartorna, problemet torde väl vara lantmäteriverkets ambition att tjäna pengar på materialet. Jag menar naturligtvis inte att är gjort i en handvändning, däremot menar jag att ifall jag är intresserad av låt säga alla kartor från storskiftet i Västerbotten så är det både billigare och smidigare att distribuera dessa på CD istället för papper. Det borde dessutom spara på originalhandlingarna. Resonemanget är för övrigt tillämpligt på annat källmaterial också. Ta en fundering på vad det skulle kosta att scanna in kyrkboksmaterial och distribuera på CD, contra producera microfiche....

1999-04-21, 19:45
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
I GF-Aktuellt nr 138 som kom till min brevlåda d d anges på sid 7 att en ny CD med ett Register till Lantmäteristyrelsens kartarkiv (utgiven i begränsad upplaga av Lantmäteriverket till någon mässa för några år sedan), nu finns tillgänglig på GF i Stockholm.  
Alltid något, för Stockholmare i alla fall...
Vänligen,
Olle Elm

1999-04-21, 21:04
Svar #4

Carl Szabad

Tommy: Jag vet inte hur många miljoner ett sånt projekt skulle kosta men jag har svårt att tänka mig att det kan bli en ekonomisk affär för Lantmäteriet. Den typen av pengar finns inte idag.  
Däremot ska vi inom förbundet försöka sprida mer information om vad som finns idag. Själv har jag en önskan att det skulle göras ett centralregister på alla kartor som finns i landet, då de idag är utspridda på olika ställen. Men även ett sånt register lär dröja då det rör sig om ½ - 1 miljon kartor.
 
För att scanna in allt kyrkboksmaterial i Sverige, bortåt 100 miljoner sidor, finns det en inofficiell kostnadsberäkning som lyder på ca 600 miljoner kronor. Nu har tekniken gått framåt sedan den kalkylen gjordes men det torde röra sig inom det häradet i alla fall. Och det är inga småpengar.
 
Olle: Jag har den CDn också och jag har konverterat den till modernare version. De sökningar jag gjort tyder dock på att registret är väldigt magert på detaljnivån. När man söker på länskartor får man en viss information om de kartor som finns, men för by- och sockenkartor fick jag inte fram några uppgifter alls, bara vilka byar i socknen det fanns kartor över.
 
En lustig egenhet med den är också att alla länsbokstäver utom A är fel. Uppsala län är B, Södermanlands län C, etc.

1999-04-21, 22:08
Svar #5

Utloggad Göran Ekberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 17:42
    • Visa profil
Tommy har rätt...Lantmäteriverket har just den uppgiften att vara vinstdrivande. Jag pratade med lantmäteriverket i dag och fick uppfattningen att man hade för avsikt att så småningom publicera det historiska kartmaterialet på internet. Men endast som thumbnails. Tanken är väl då att man ska hitta sin by eller sin socken och beställa en kopia av kartan. Om priset för denna kopia kommer att bli billigare än i dagsläget d v s allt ifrån ett par hundra till några tusen kronor, förtäljer inte historien.  
Delar av det historiska kartmaterialet finns mikrofilmat, nämligen de geometriska jordeböckerna, möjligen även andra kartserier, dessutom förekommer häradskartor, både de från 1600-talet och de från 1860-talet i nytryck. I hembygdsarkiv, kommunarkiv o s v förekommer storskiftes- och laga skifteskartor. Detta material skulle kunna användas för att lokalt eller regionalt skapa en kartdatabas. Scanna in och digitalisera - upphovsrätten till dessa kartor och kopior ligger inte hos lantmäteriet. Förutsättningen är naturligtvis att arkivet/förvararen är med på noterna. - Men uppriktigt sagt - vilken nytta har man av detaljkartor inom släktforskningen - området tillhör väl snarare disciplinen agrarhistoria.

1999-04-22, 08:59
Svar #6

Tommy Andersson

Hej Göran,
Ja, vilken nytta har man över detaljkartor i släktforskningen? För mig är väl det viktigaste att forskning är spännande och utvecklande. Jag sysslar både med släktforskning och bebyggelsehistoria, jag är intresserad av geografi och namnforskning, jag vill ha ett grepp över det förflutna för att kunna begripa det pågående.
Min uppfattning är att med den snabba teknikutvecklingen så kan arkiven så att säga komma till forskaren i stället för tvärtom. Om vi som forskar inte bevakar våra intressen genom våra organisationer så riskerar vi att bli frånåkta av de som framförallt vill tjäna pengar på hobbyforskarna.  
 Som sagt, upphovsrätten till arkiverat material ligger inte hos arkivbildarna så det torde vara fritt fram för den som vill att scanna in material.

1999-04-22, 10:12
Svar #7

Utloggad Göran Ekberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 17:42
    • Visa profil
Tommy
När det gäller moderna kartor har Lantmäteriverket upphovsrätt. Man menar också att man har upphovsrätt till de digitala kartbaserna över historiska kartor. Däremot står det oss fritt att använda kopierade kartor så länge det inte gäller ekonomiska kartor o likn. Upphovsrättslagen  likställer kartframställning med annan bildframställning så även om kartorna är tillkomna  hos en myndighet och är allmän handling kan myndigheten hävda upphovsrätt och därmed ta ut avgifter för publicering.
Själv sysslar jag också både med släktforskning och arkeologi/bebyggelsehistoria men har funnit att kartorna i ett släktforskarsammanhang mer blir dekorativa element än fördjupad information. Den största nyttan har man i så fall av akterna till kartorna och ska även detta digra material scannas då kostar det.  
Själv tycker jag att det skulle vara intressantare att kunna köpa en CD med ett härads alla domböcker, en församlings alla kyrkböcker eller ett läns jordeböcker. En dator har många i dag däremot mer sällan en microkortsläsare. Frågan är vilken strategi man ska välja. Är det de stora gruppernas behov eller de mer specialinriktade. Jag tror inte att det finns resurser att tillgodose alla intressen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna