ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kartsymboler etc.  (läst 850 gånger)

2006-01-03, 21:28
läst 850 gånger

Utloggad Thomas Lundblom

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 21:35
    • Visa profil
Hej  
Jag har två funderingar kring en karta över Töre by  i Norrbotten (1760) som jag har i min ägo;  
 
1) En byggnad i byn benämns på kartan Inhysesmannen ... och är ritad i vy så att två väggar och tak syns, i motsats till övriga gårdar vilka ritats i vy uppifrån (och bara benämnts A, B, C etc.). Även ett par andra byggnader har ritats på samma sätt, bl.a en byggnad med fastighetsbeteckning C till skillnad från övriga med fastighetsbeteckning. varför den avvikande bilden av byggnaden?  
 
2) En fastighetsbokstav är svagt skriven och omgärdad av en streckad fyrkant. På nästa karta (1794) är denna en vanlig bondgård med samma beteckning. Var detta ett planerat nybygge 1760 eller en tillfällig ödegård??  
 
Mvh Thomas

2006-01-04, 21:13
Svar #1

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
En gissning.
1) Gäller en backstuga, som ofta är nedsänkt i marken och kan ha begränsningar vad gäller väggars antal och storlek.
2) Kan det ha varit något skifte på gång, och en gård planerades att flyttas ut ur byn till den streckade platsen?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna