ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kartor över soldattorp  (läst 10435 gånger)

2002-01-10, 20:03
läst 10435 gånger

Utloggad Jan Lantz

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej.
Jag undrar om någon vet var man kan hitta kartor över var olika soldattorp låg (helst där soldattorpets nummer finns nämt)på internet eller någon annanstans.
 
Mvh/Janne

2002-01-15, 11:03
Svar #1

Utloggad Kenth Hansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2022-07-02, 08:52
    • Visa profil
Hej Jan.
Sök på Lantmäteriet i det län där soldattorpet var beläget och under roterande byn.
Där kan du återfinna bra beskrivningar till torpets placering på kartan och i förhållaandet till byn.
I de ofta vidlagda handlingarna kan man ibland läsa inlägg eller liknande då man vid olika förrättningar hade att bevaka soldatjordens påverkan.
Mvh Kenth Hansson

2002-01-15, 12:09
Svar #2

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 10:03
    • Visa profil
På Lantmäteriets Häradskartor, http://www.lantmateriet.se/hkindex.htm, finns benämningen ST vid mindre byggnader.
 

 
Kan detta betyda soldattorp, eller är det ett önsketänkande från min sida?
 
Bosse

2002-01-15, 19:15
Svar #3

Lars Magnusson

Hej Bo !
 
Nej det är inte något önsketänkande utan det är soldattorp som avses med med ST.
Har en del kartor efter soldat forskaren Evert Walberg som har dessa förkortningar.
 
MVH LM

2002-01-16, 07:17
Svar #4

Utloggad Jan Lantz

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jag tackar för rådet om lantmäteriet, ska dit och titta så fort jag får möjlighet.
Kom att tänka på det att vi här i Linköping har ett utomordentligt soldatregister via garnisons museet, vem vet de kanske också har kartor för de aktuella torpen.
Tackar även för upplysningen om bokstäverna ST på kartorna man kan se på lantmäteriets hemsida, de kan vara till stor hjälp.
Mvh/Janne

2002-01-16, 11:00
Svar #5

Utloggad Bo Skoglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 10:12
    • Visa profil
Samma beteckning ST finns på generalstabskartor. Häromdagen lade jag märke till några torp och gårdar på en karta från 1867 som hade försvunnit på dagens karta. Under 1900-talet har ju stora förändringar skett med landskapsbilden.

2002-01-16, 11:11
Svar #6

Utloggad Björn Blom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 11:54
    • Visa profil
Under en kurs vid Krigsarkivet för släktforskare hösten 2001 frågade kursdeltagarna om soldattorpen kunde återfinnas på kartorna. Svaret från Krigsakrivet var att torpen endast i undantagsfall kunde återfinnas på kartorna. För krigsmakten var roteindelningen det intressanta och lokalbefolkningen hade heller inget intresse att ange läget, man visste ju var torpen låg och torpplatsen/byggnaden kunde också flyttas inom roten.
MVH Björn Blom, Järfälla

2002-01-16, 14:38
Svar #7

Utloggad Kenth Hansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2022-07-02, 08:52
    • Visa profil
Hej igen soldattorpletare.
Jag har gått igenom Västerlövsta socken i Uppland och kan konstatera att soldattorp återfinns på samtliga byars kartor. Ibland på den äldsta, på storskifteskartan och laga skifteskartan.
Ibland i hittar man det även när det avsöndras till egen mark/friköps.
Så nog fanns det anledning både för roten och lantmäteriet att ange läget och beskaffenheten.
Mvh Kenth i Heby

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna