ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kartor och gårdar  (läst 2161 gånger)

2002-09-22, 16:46
läst 2161 gånger

Peter Karlsson (Peterk)

Rätt ställe att kontakta då är (arkivtjänstgruppen) på Lantmäteriets länskontor i Karlstad, mellan 9 och 12 - lugnast är det oftast i början av dagen (åtminstone i Stockholm.. :-)
 
Bryggaregatan 11  
Box 1068
651 15 Karlstad  
Våra öppettider:  måndag - fredag 9.00 - 12.00
Expeditionstid: 9.00 - 12.00
Arkivet är öppet: 9.00 - 12.00  
   
Telefon: 054 - 14 27 00
Telefontid: 8.00 -16.00  (sommartid: 8.00 -15.00) Lunchstängt: 12.00 - 13.00
Telefax: 054 - 14 27 25
E-post: lm-varmland@lm.se
 
Mvh/Peter

2002-09-22, 18:43
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6923
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 16:33
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Peter, du som är hemma i lantmäterivärlden kanske vet hur långt det har gått med den bisarra id?n att flytta alla lokala lantmäteriarkiv till Medelpad och låta dem ligga där i minst tio (10!) år i väntan på skanning?
 
Den intresserade kan f.ö. läsa mer om detta här:
 
http://www.hembygd.se/apps/nyheter/las_mer.asp?NewsID=437
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2002-09-22, 19:13
Svar #2

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Sten och Peter.
Det fungerar nog bättre att kontakta lantmäterikontoret i Västmanlands län, eftersom det gäller Kila i det länet.

2002-09-22, 19:59
Svar #3

Peter Karlsson (Peterk)

Ja, förkortningen 'Vml' är lurig, speciellt när man oftast förknippar Kila med Värmland..
 
Då passar det bättre på Västeråskontoret förstås:
 
Lantmäterimyndigheten
Box 894
Munkgatan 18
721 23 Västerås
 
Expeditionstid: Vardagar 9.00-12.00.  I övrigt efter överenskommelse.
Telefon: 021-15 52 00 (expedition)
Telefax: 021-830214
E-post: lm-vasteras@lm.se
 
-Beträffande digitaliseringen av förrättningsarkiven får jag återkomma med bättre besked, men lite kort var det väl så att det där med tio år gäller förvaring i väntan på slutförvaring (landsarkiv) - men själva digitaliseringen pågår för fullt; vårat län Stockholm (som gjordes som pilotlän 2000) skannades till stor del från befintlig (svartvit) mikrofilm, vilket inte ledde till någon större läsbarhet av gamla lagaskifteskartor.. Vis av erfarenheten får nu alla andra län ett mycket bättre material då 'allt' nyskannas helt och hållet, även indexering och metadata osv. lär bli mycket bra.. (Stockholm kommer förstås att få bättre material också, men först när hela landet är klart tror jag..)
-Hela landet klart ja.. -har jag inte missförstått detta helt så skall detta vara klart 2003 (2004?) eller något i den stilen. Västra Götalands län var väl klart redan förra året och flera län lär vara klara vid det här laget (det var länge sedan jag hade koll på detta).  Men detta görs ju för att myndigheten skall kunna sköta sin fastighetsbildning till att börja med; i vilken utsträckning det blir tillgängligt för allmänheten (annat än via kundterminaler på kontoren då) vet jag inte riktigt. Givetvis är det meningen detta skall bli åtkomligt även över nätet - men dit lär det vara en bit kvar.. Såväl teknik som ekonomi och inte minst juridiken spelar väl in här tror jag.
-Men som sagt: jag är dåligt uppdaterad och vet nog mindre än många 'civila' hur långt detta egentligen kommit..
(Jag kan återkomma när jag vet lite bättre.)
 
Kanske bör påpeka att det som skannas blir oerhört bra och mycket smidigt att titta på via Pc'n - så det är ju inte så att man inte kan se kartorna vid besök på länskontoren. Dessutom kan man ju nå materialet även på lokalkontoren i länet nu, tidigare har väl dom oftast bara haft kopior på materialet.. (Som en bonus sedan så kan vi en vacker dag få hem allt på skärmen. Här är det ju så att bredband och annan teknik förstås spelar in: med vanligt modem blir det ju inte lika smidigt.)
 
Inser nu att man kanske skulle ha en egen rubrik här för detta (ev.) ämne - men det löser sig..

2002-09-22, 20:12
Svar #4

Utloggad Sten Kumlin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2012-06-07, 15:45
    • Visa profil
Vilket är bäst; att inställa sig på kontoret i Västerås och handlingarna är tillgängliga något-sånär direkt eller skicka en förfrågan via e-post först?
I övrigt, tack för hjälpen.
Sten

2002-09-22, 20:21
Svar #5

Peter Karlsson (Peterk)

Slå en signal i morgon bitti så får du besked; har dom inte alltför mycket att göra bör du då även kunna få ett snabbt besked om vilka skifteshandligar/akter som berör Grällsta och som du kan ha intresse av..

2002-09-23, 18:25
Svar #6

Utloggad Karl-Ingvar Ångström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 13:30
    • Visa profil
HEJ Kartintresserade!
 
- Lantmäterikartor finns ofta på åtminstone två ställen:  
1 Kladden (originalet) finns i resp länsarkiv
2 Ett renritat exemplar finns i centralarkivet i Gävle.
 
- För Grällsta, Kila (U) finns i Gävle-arkivet:
a) geometrisk avmätning 1652
b) delning av utägor 1789
c) storskifte på inägor 1801-1805
d) lagaskifte 1852-1854
(Dessutom finns en del gränsbestämningar.)
 
I länsarkivet finns nog alla utom a.  
 
Det pågår digitalisering av både länsarkiv och centralarkiv.  
 
Lantmäteriet och Arkivverket försökte delfinansiera digitalisering av länsarkiven med EU-medel i ett treårigt projekt, som också skulle omfatta depåläggning m m. På grund av vissa invändningar blev det inga sådana pengar så det tar nu ca fem år och mera av kostnaden måste betalas av oss forskare. Arkivfrågan diskuteras fortfarande men det synes inte bli någon depå i Fränsta (Y). Enligt ett utkast till tidplan kommer U-län att digitaliseras 2004. Av ekonomiska skäl skannas det svartvita materialet från mikrofilm i svartvitt och färgade kartor nyskannas i färg. Försäljning till oss forskare håller fortfarande på att utvecklas. Tills vidare bör man kontakta resp länskontor. (Det kan gå att köpa en digital kopia som t v görs hos Lantmäteriets kartvårdscentral i Ånge (Y).)
 
Centralarkivet skannas fortlöpande och presenteras på Lantmäteriets hemsida. Hela kostnaden finansieras genom avgifter av oss forskare.
 
/K-IÅ, MGF (& lantmäterikonsult)

2004-01-21, 21:17
Svar #7

Utloggad Eva Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 180
  • Senast inloggad: 2013-10-31, 12:09
    • Visa profil
Hej
Jag skulle vilja ha tag på gamla kartor helst med hus utmärkta, finns det? Det jag söker är Långvind i Hälsingland, Ocklebo i Gästrikland.
 
Hälsningar
Eva från Enånger

2004-01-22, 02:29
Svar #8

Håkan Persson

Hej Eva från Enånger!
 Ett tips som jag kan ge dig är att du tar kontakt
 med Lantmäteriet i Gävle. Jag letade gamla kartor
 från en liten by i Österfärnebo på deras hemsida
 men det fanns ännu inte några kartor där på den  
 byn.Då tog jag telefokontakt och fick hjälp på  
 en gång. Det fanns två kartor på den byn. En från
 år 1790-91 vid en hemmansdelning och en från år
 1877 när Gysinge bruk köpte hela byn.
 Väldigt detaljrika kartor med alla byggnader  
 utmärkta så att man kan leta och finna gamla  
 grunder än idag. Hoppas du har samma tur som jag.
 M.v.h. Håkan.

2012-07-23, 21:31
Svar #9

Svea Björklund

Kan någon hjälpa mig.
Jag vill veta var Bjönsgården i Nusnäs låg.
Där bodde Bjöns Anders Matsson född 1705-03-25 och hans ättlingar. Margareta Andersdotter född 1751 gift med Lars Jonsson-Valle född 1736 deras son Bjöns Jon Larsson född 1793 med maka  
Karin Anderssdotter född 1790. Sonen Bjöns Lars Jonsson född 1818 o.s.v.
Vänligen Svea Björklund

2012-07-24, 02:16
Svar #10

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4531
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 15:22
    • Visa profil
Hej Svea!
 
Bjöns Lars Jonsson är noterad på sid 52/90 i skifteshandlingen Bjöns vid storskiftet 1845. All information torde finnas där, fast är nog inte helt lätt att avkoda rätt (geografiskt, texten är mycket lättläst). Placeringen av ägorna (efter skiftet, tror jag) är längst upp till vänster på sid 4/90 i samma handling. Kartorna är så stora så jag tror inte det är lönt att försöka kopiera dem hit. Det skulle kunna vara Båthusvägen 9-11 idag.
 
Hälsningar
Leif
 
 
(Meddelandet ändrat av Leif_lundkvist 2012-07-24 02:50)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna