ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Karta över Finland  (läst 1004 gånger)

2005-07-05, 20:07
läst 1004 gånger

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Jag har försökt att hitta en kartbok (ej uppvikbar karta)över Finland i skala 1:300.000 eller ännu mer detaljerad. Jag har letat i de stora affärerna och på nätet men inte funnit några. Hittade några över norden, men ändå fel skala. Samt några uppvikbara, även dessa i fel skala. Finns det några som vet var någonstans jag skall leta? Kanske någon finsk nätbutik eller liknande?
Den får gärna vara som vår svenska K.A.K med stort register angående orter.
 
Tackar på förhand
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2005-07-06, 17:25
Svar #1

Kirsti Ervola

Hej Patrick,
kanske har Du nytta av det här:
 
GT Tiekartasto - Road Atlas Finland 2005, Genimap Oy 2005, ISBN 951-593-944-5.
Skalan är 1/200 000 för södra Finland och 1/400 000 för norra Finland. Namnegistret innehåller ca. 50 000 ortsnamn. Om Du inte kan få boken genom svenska bokhandel, kan Du beställa den direkt från t.ex. Kartcentralen. Deras websida fungerar på finska och på engelska.
Priset i Finland är 45 EUR. Samma karta finns med på en dyrare CD-Rom version av GT:n. Senaste upplagan kostar 239 EUR, års 2003 upplaga ser ut att finnas på reapris, 99 EUR.  
 
För terrängkartor i webben finns Lantmäteriverkets Kartplats för alla med ortsnamnsök. Där kan Du zooma ända till grundkartan 1/20 000.
 
Mvh KE

2005-07-06, 21:47
Svar #2

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej Kirsti
 
Det verkar som det vore en bra karta, fick även detta tips från annat håll. Jag ordnar en släktträff om tio dagar och de som kommer högst uppifrån bor i Kardis, jag bad att de skulle titta in över gränsen efter kartan innan de kommer ner till västkusten.
Tack för tipset
Patrick
Vänligen Patrick : )

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna