ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Häradskartor  (läst 2858 gånger)

2002-11-23, 08:34
läst 2858 gånger

Hans Tåhlin

Centrala register
 
Kan man hitta register någonstans över kronoboställen före Indelningsverkets tid, t.ex. i mitten av 1600-talet.
 
Tacksam för tips

2002-11-23, 12:38
Svar #1

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
När det gäller kronoboställen på landsbygden tänker jag i första hand på prästgårdar och gårdar avsedda för militära befälspersoner o liknande. De är av kronojordsnatur och denna kategoriindelning följde länge med gården. På 1600-talet hittar man lätt dessa i jordeboken under resp socken.
 
I beskrivning till ekonomiska kartan 1862 för Björklinge kan man lätt hitta dem. Forsby 1/4 mantal Rustmästare vid Koongl. Uplands regemente; Kyrkoherdebostället 1 3/8 mantal; Komministerbostället i Lund 1 mantal (förmedlat till 2/3); Mönsterskrivarbostället i Läby 1/2 mantal; Salsta Akademihemman 1 mantal; Tibble Akademihemman 1/2 mantal; dessutom finns flera torp på Norunda höradsallmänning som hade kronojordskaraktär.  
Men du kanske är ute efter ett landsomfattande register.

2002-11-23, 17:59
Svar #2

Hans Tåhlin

Hej Torbjörn och tack för tipsen. Tror du, att äldre Ekonomiska kartor rent generellt skulle kunna användas för detta ändamål. Ett alternativ skulle kanske kunna vara att studera verk som Gods och Gårdar, där det ofta anges, om en viss gård varit kronoboställe tidigare, men ett sådant letande skulle säkerligen innebära etthästjobb, om det sträcker sig över flera regioner. Det skulle därför vara välkommet med ytterligare tips om metoder av mer hanterbart slag.
 
För egen del är jag just nu i första hand ute efter kronoboställen under 1600-talet, vars invånare varit s.k. Landsstatstjänstemän såsom Kronofogdar, Häradsskrivare etc. Geografiskt fokuserar jag f.n. på Småland resp. Närke.
 
Jag tyckte dock min förfrågan till att börja med skulle få en vidare innebörd geografiskt för att intressera fler deltagare i föreliggande diskussion, och det var därför jag formulerade mig, som jag gjorde.

2002-11-23, 18:35
Svar #3

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Ett förtydligande. Beskrivningen till ekonomiska kartan 1862 m fl tillkomstår finns inrymd i en separat bok. Vill man titta i den får man fråga ifall biblioteket har den på lagret. Samma gäller kartan som brukar vara handmålad.  
Häradskartorna som planeras komma på CD el dyl i vår kommer förmodligen inte att åtföljas av ovanstående beskrivning.
 
Om vi i praktiken går över till grannsocknen Viksta i Uppland så anger häradskartan vilka gårdar som är tänkta som Kronofogde resp Häradsskrivarboställe. Häradshövdingen har sina 2 kronohemman i Husby i Vendel socken.
 
Men ibland äger tjänstemannen en annan gård som han hellre vill bo på. Och häradskartor finns inte för alla län.
 
Tycker man om att läsa vackra kartor så är det en trevlig sysselsättning att ögna igenom dem.

2002-11-23, 22:01
Svar #4

Hans Tåhlin

Hej Torbjörn!
 
Bilden är tydligen mer nyanserad än man tror.
 
Sökandet får fortsätta.
 
Tack i alla fall för din insats.

2002-12-07, 07:47
Svar #5

Hans Tåhlin

Hej Torbjörn!
 
Jag har nu haft tillfälle att på KB ta fram och granska såväl Häradskartor gällande exempelvis Hardemo härad i Örebro län som den Beskrivningsbok, som hör till denna karta.
 
Båda alstren är mycket informativa, när det gäller Kronoboställen på 1860-talet, precis som du angav.
 
Däremot gick jag helt bet på att hitta liknande material för Kronobergs län, men - som du också berättat - saknas av någon anledning de s.k. Häradskartorna för några delar av landet, inte minst är detta fallet med Norrland.
 
Summa summarum alltså: Ett varmt tack till dig Torbjörn för ditt ursprungliga värdefulla tips.

2002-12-08, 00:01
Svar #6

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
En DVD-skiva planeras komma ut under nästa år. Bland de 13 län som ingår saknas i varje fall Småland, Dalarna och Norrland. Jag hoppas att även Beskrivningsböckerna finns med men det är ingen självklarhet.

2002-12-23, 21:03
Svar #7

Utloggad Siv Nauman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2011-04-24, 22:33
    • Visa profil
Enligt släkthistoriskt forum finns det nu möjlighet att förbeställa ovannämnda DVD-skiva för 695 kr st (medlemspris) annars 995 kr. Skivan kommer att produceras om tillräckligt med intresse finns. Vidare står det att mer information finns på www.genealogi.se men jag kan inte hitta någon information där. Var ska jag titta någonstans?
Hälsningar Siv

2002-12-23, 22:14
Svar #8

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Hans Egeskog nämner lite om detta under Ordet är fritt!: Släkthistoriskt Forum - om det står om detta även på RÖTTER vet jag inte på rak arm.. (skinkan får gå före.. :-)

2002-12-24, 08:23
Svar #9

Utloggad Siv Nauman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2011-04-24, 22:33
    • Visa profil
Tack för svaret och en riktigt god jul
önskar Siv

2003-01-10, 16:07
Svar #10

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
I länken som Peter hänvisar till ovan finns en diskussiom om vilka häradskartor som kommer att finnas på den DVD som nu nämns på sidan ett i RÖTTER. Fram till den 14 mars kan medlemmar i Sveriges Släktforskarförbund beställa skivan till förmånligt pris, 695 kr (ordinarie pris 995 kr).
Men för att beställa tror jag det vore bra med lite tydligare information, så att jag inte köper svinet i säcken. Kan vi hjälpas åt att utreda frågan ordentligt?
Så här lyder den version som finns på lantmäteriets hemsida:
Den omfattar dock inte hela Sverige utan bara delar av Götaland och Svealand (helt i 13 län). De finns dock underlagskartor (stom-konceptversioner för några fler län och dessa är alltid i skala 1:20 000). Det är konceptversioner som finns digitalt tillgänglig via applikationen Historiska kartor.
Går det att få fram tydligare information, så att man kan få reda på vilka härader kartan omfattar?
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2003-01-10, 19:06
Svar #11

Stefan Andersson

Instämmer helt i Olle Elms fråga. Hittade något som jag tolkade som en översiktskarta över de aktuella häradskartorna och fick då intrycket att Bohuslän inte kommer att ingå, är så fallet vore då jag tacksam om klart besked kunde lämnas innan man beställer.
 
mvh,
Stefan

2003-01-10, 21:55
Svar #12

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Enligt annonsen i Forum är det ju följande län som ingår: C, D, E, K, L, M, N, P, R, S, T och U.  
 
Det står ingenting om att några härader utanför dessa län ska vara med, men finns det mer material vore det ju bäst om det också vore med. Eller ska man köpa en ny skiva om några år med detta?
 
Så här står det på Lantmäteriets hemsida: Historiska kartor > Häradskartor Häradsekonomiska kartan trycktes i färg i skalorna 1:20 000 eller 1:50 000 och fick efterhand en standardiserad bladindelning. Den omfattar dock inte hela Sverige utan bara delar av Götaland och Svealand (helt i 13 län). Det finns dock underlagskartor (stom-konceptversioner för några fler län och dessa är alltid i skala 1:20 000). Det är konceptversioner som finns digitalt tillgänglig via applikationen Historiska kartor. ---
 
----Det är konceptversionen som finns digitalt tillgänglig via applikationen Historiska kartor som kommer utgöra innehållet på DVD-skivan. Dessutom kommer ett antal blad efter kusten i Norrbotten att läggas till, dessa är dock i en annan skala men fortfarande producerad i samma anda som de övriga bladen.
 
Bildfilerna levereras i ett komprimerat bildformat i något av formaten jpeg, gif, rik eller DjVu. En viewer kommer också att finnas med.

2003-01-10, 22:43
Svar #13

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Jag får komplettera med Stockholms län, som också uppges finnas med.
Län som inte finns med är alltså de 3 Smålands-länen, Gotland, Bohuslän, Dalarna och Norrlandslänen.
Källa: Annons i Släkthistoriskt forum.

2003-01-11, 11:31
Svar #14

Göte Nordin

Kanske tål att uprepas det som nämnts några gånger i olika sammanhang i Rötter:
Man kan studera häradskartorna och de flesta generalstabskartorna på www.dhm.lm.se.
Där kan man t ex se precis vilka häradskartblad som existerar. Där finns dock inga textbeskrivningar till kartorna.
Något att pyssla med alltså i väntan på DVD:n...
 
mvh
Göte

2003-01-11, 14:20
Svar #15

Stefan Andersson

Tackar för klarläggandet om att Bohuslän inte kommer att vara med, sparade dom pengarna.
 
MVH,
Stefan

2003-01-11, 17:10
Svar #16

Jan Ek

Beställde kart-DVDn på Lantmäteriets hemsida idag, fick raskt kvitteringsmail tillbaka. Så långt allt väl.
 
Hoppas nu bara att tillräckligt många beställningar kommer in för att den skall bli producerad. Kan väl nästan inte tro annat än att detta kommer att bli en *stor* hit bland alla släktforskare. Jag gläder mig redan, detta ska bli kul!
 
/Jan

2005-06-29, 18:32
Svar #17

Utloggad Arnold Mellgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1221
  • Senast inloggad: 2022-06-07, 13:25
    • Visa profil
    • www.arnoldmellgren.se
Är på jakt efter en gammal karta över Norbergs Bergslags Härad. Finns det inga andra alternativ än att beställa via Lantmäteriets hemsida? Tycker det verkar omständligt. Det finns ju visserligen en DVD att köpa för 995:-, men jag vill vänta ett tag med den utgiften så här före semestern.

2005-06-30, 08:33
Svar #18

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 03:28
    • Visa profil
Arnold
På Lantmäteriet i Gävle kan du titta på kartorna och även dra kopior. Förutsätter förstås att du inte bor alltför långt därifrån
Stig

2005-06-30, 17:52
Svar #19

Utloggad Arnold Mellgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1221
  • Senast inloggad: 2022-06-07, 13:25
    • Visa profil
    • www.arnoldmellgren.se
17 mil dit från Sumpan, men jag är i Sandviken ibland, så det kanske löser sig.
 
Man borde ju kunna se kartan som man köper. En minibild kunde ju visas på internet.
 
Tycker det är lite osäkert att handla på nätet i det här fallet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna