ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Historiska kartor - Lantmäteriet  (läst 2709 gånger)

2009-08-05, 12:27
läst 2709 gånger

Utloggad Anette Ohlin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2009-08-06, 08:54
    • Visa profil
Hej!
 
Har hittat några historiska kartor på lantmäteriet som jag väldigt gärna skulle vilja få på papper. Man kan inte beställa dessa, och jag lyckas ej få någon utskrift på dem. Är det någon som vet om man kan skriva ut dem på något sätt?
 
Anette

2009-08-05, 12:46
Svar #1

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Hej Anette,
 
En variant som jag tillämpat är att göra skärmdumpar (från Lantmäteriets hemsida) på delar av kartan i så hög förstoring och upplösning som går. Därefter har jag manuellt lappat ihop delarna i ett ritprogram. Vill man sen skriva ut dem kan man göra det hemma, eller hos en firma om man vill ha större utskrifter.
 
Det kräver dock att man har lite datavana...
 
Mvh
 
Jonas

2009-08-05, 14:45
Svar #2

Utloggad Anette Ohlin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2009-08-06, 08:54
    • Visa profil
Hej Jonas,
 
Tack för svar!  
 
Det enda liknande jag gjort tidigare är att ta Print Screen-bilder och lägga dem i ett vanligt dokument... Kanske kan det funka. Är tyvärr inte så hemma på ritprogram. Men försöka duger ju alltid! Tack för tipset!
 
Det är verkligen synd att det inte går att köpa eller skriva ut dessa mycket intressanta dokument som Lantmäteriet har.
 
Mvh
Anette

2009-08-05, 16:51
Svar #3

Utloggad Karl Bergstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2019-08-29, 07:46
    • Visa profil
    • kb44.se/rotter.htm
Använder du Firefox  så högerklickar du på kartan (går inte i Explorer), väljer arkiv, exportera kartan till fil, så får du kartan på din hårddisk. Sedan kan du med ett bilbehandlingsprogram skriva ut kartan.

2009-08-05, 19:05
Svar #4

Utloggad Ylva Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 125
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 18:07
    • Visa profil
Hej!
 
Vill bara meddela att det går att beställa kartor från Lantmäteriet.
 
Exempel i tjänsten Historiska kartor visar Lantmäteriet stora delar av sin kartskatt. Här kan du kostnadsfritt gå in och söka bland gamla kartor och akter i Arken. Det är också möjligt att mot avgift beställa hem både digitala och tryckta bilder.(Fast de är ganska dyra)
 
Mvh/ylva

2009-08-05, 21:17
Svar #5

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Ylva, jag tolkad det som att Anette fösökt den vägen då hon skrev Man kan inte beställa dessa!?

2009-08-05, 21:44
Svar #6

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Karls sätt är klart bästa sättet att få ner kartan i sin egen dator! Så fick man lära sig något nytt, igen.

2009-08-05, 22:17
Svar #7

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Jag begriper inte varför inte man kan beställa dessa kartor? Kan de vara i så dåligt skick att de inte klarar hanteringen vid scanning?  
 
Det skulle vara intressant att veta varför Anette inte kan få papperskopior av kartorna.

2009-08-05, 22:18
Svar #8

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Ylva har rätt. Visst säljer (rent generellt) Lantmäteriet historiska kartor. Se Om Historiska Kartor - Pris och köpvillkor. Men köpa bör man bara göra om man har stort behov av högupplösta bilder digitalt eller vi ha en utskrift av en stor karta. Om man bara skall ha ett utsnitt av en karta från en förättningsakt fungerar den metod som Karl beskrivit ovan enligt min erfarenhet alldeles utmärkt, även om man syftar till att göra illustrationer till tryckta publikationer.
//Michael Lundholm

2009-08-06, 08:49
Svar #9

Utloggad Anette Ohlin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2009-08-06, 08:54
    • Visa profil
Tack för alla svar!
 
När jag går in på de aktuella kartorna finns en knapp beställ karta. När man trycker på denna kommer information upp att det ej går att beställa dessa kartor!  
 
Firefox använder jag tyvärr inte...
 
Anette

2009-08-06, 08:54
Svar #10

Utloggad Anette Ohlin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2009-08-06, 08:54
    • Visa profil
Karl,
 
Du känner säkert till de kartor o skifteshandlingar jag är ute efter, eftersom det är de som handlar om Ringaberget (Lantmäteriet har tre olika handlingar). Har du kanske kopior på dessa?  
 
Hade varit så kul att ha dessa utskrifter med namnteckningar och allt i samlingen!
 
Anette

2009-08-06, 10:37
Svar #11

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Det är kanske lite off-topic men jag brukar spara ned kartorna m.h.a. det sätt som Karl Bergstrand skrev och sedan lägga in dem i Google Earth.. På så sätt kan man få flera lager med kartor från olika tider och enkelt tända och släcka önskad karta. Förbaskat bra när man dels vill se förändringar av bebyggelse, vägar, jordbruksmark men även när man letar efter olika platser.. Hittar man en plats på en modern karta så är det bara att sedan tända upp den äldre kartan och då vet man exakt var platsen borde finnas. Plus att man enkelt kan få ut koordinaterna för en önskad plats också..
 
För er med den nya versionen av DisGen (om den har kommit ut än) så finns ju exakt samma funktionaliteten där men för er övriga så kan det ju vara ett intressant alternativ
 
(Meddelandet ändrat av mbss 2009-08-06 10:39)

2009-08-06, 11:46
Svar #12

Carl Szabad

Anette! Det går att beställa kartan även om det står att det inte går. Det beror bara på en eftersläpning i administrationen hos Lantmäteriet att det meddelandet kommer upp först vid nyinlagda kartor. Fast du kanske måste ringa dit.

2009-08-06, 17:40
Svar #13

Utloggad Rolf Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2023-12-23, 11:43
    • Visa profil
    • www.ljungbykompani.se
Hej,
Komplettering till Karl inlägg ovan, så går det även bra att spara hela akter till sin egen dator med hjälp av Firefox eller Opera som webbläsare.
Öppna akten högerklicka välj Arkiv> Spara dokumentet som> Sammanslaget och ange lämpligt namn och lagringsplats.
När man sedan öppnar filen på datorn kan man skriva ut markering, sidor eller hela akten med bra kvalité.  
Kalibrerar man exempelvis en ekonomisk karta från 1950-talet, så kan man med hjälp av koordinaten i nedre vänstra hörnet fastställa RT-90 position var som helst på kartbladet.
Glöm inte att kolla akterna under Lantmäteristyrelsens, arkiv där kartorna ofta har högre kvalité.
Mvh/ Rolf Carlsson www.ljungbykompani.se

2012-08-20, 20:37
Svar #14

Utloggad Arne Fors

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2015-03-08, 16:12
    • Visa profil
Testade med Firefox-tipset, men får inte ngt Arkiv-alternativ att välja när jag högerklickar. Menyn som visas ger alternativen;
 
Navigera
Visa
Layout
Mätning
Hjälp
 
Har det förändrats eller gör jag fel?

2012-08-20, 21:36
Svar #15

Utloggad Rolf Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2023-12-23, 11:43
    • Visa profil
    • www.ljungbykompani.se
År 2009 fungerade ovanstående lösning, men inte numera.
Mvh/ Rolf Carlsson www.ljungbykompani.se

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna