ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Förvaring av kartor och gamla dokument  (läst 4190 gånger)

2000-01-21, 12:47
läst 4190 gånger

Anna Lindstedt Johansson

Hej
Vi har i familjens ägo 3st orginal kartor över fastigheten där vi bor, de är alla från 1800-talet. Den äldsta kartan är från 1839 då min mans ff ff ffar köpte gården. Köpebrev bouppteckningar mm finns också kvar. Kartorna har legat ihoprullade i en garderob och de andra dokumenten har legat i en plåtlåda. Är detta ett bra sätt att förvara materialet? Kan man rama in kartorna utan att de förstörs snabbare? På vilket sätt förvaras de bäst?
 
Mvh Anna

2000-04-06, 11:21
Svar #1

Kenth Hansson.

Hej Anna. Jag som svarar är kommunarkivarie.
Du avgör vad du kan kosta på dina kartor och handlingar, men ett bra alternativ tycker jag är att du hör av dig till din/ditt kommun/stadsarkiv och frågar om du kan deponera dina fortsatt ägandes handlingar där. Idag skall ju arkiven vara säkra och bra förvaringsplatser.
Ramar du in dina kartor så tänk på att förvara dom bra, dvs. ej i solljus eller mot en vägg där värmeväxling i väggen kan ske. Tejpa inte kartan om den är trasig utan i så fall tag med den i ett sol och värme/kyla-skyddande omslag och uppsök ditt Landsarkiv där du får din ofta närmaste experthjälp med hur du skall göra. Men bevara handlingarna, dom är unika. Mvh Kenth.

2000-04-07, 00:33
Svar #2

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Som tillägg till Kenths fina råd vill jag ge Dig rådet att till de handlingar som legat i plåtask istället inköpa några syrafria arkivkartonger att lägga dem i. Passa också på och skaffa lite syrafritt arkivpapper som Du kan lägga som omslag till Dina dokument. På detta sätt håller de sig länge länge.
 
Kopiera också gärna dookumenten och förvara på annan plats utifallatt så att säga. Men glöm inte att vanliga kopior ofta måste kopieras om efter ett antal år då de bleknar (för så vitt Du inte har tillgång till en speciell kopiator som klarar av att göra arkivbeständiga kopior).
 
Mvh
Lena A L

2000-04-07, 23:00
Svar #3

Sten-Sture

Arkivbeständigt papper, inte tillräckligt?
Speciell kopiering fodras??

2000-04-07, 23:16
Svar #4

Mikael Wikman

De flesta kolpatroner till laserskrivare och kopiatorer håller idag arkivbeständig kvalitet. Om man vill kolla vilka som är certifierade av SP, så kan man beställa en lista från dem.

2000-04-08, 22:23
Svar #5

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
Lena A:
Är det inte bra att förvara handlingar i plåtskrin? Kan de mögla?  
Jag förvara mitt gamla gårdsarkiv med handlingar från 1700-talets början och framåt i ett stort gammalt plåtskrin avsett för handlingar, inom arkivomslag dock. Däri har det dock legat handlingar de senaste 100 åren, och de har inga skador, vad jag kan se.

2000-04-09, 00:56
Svar #6

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Mitt svar blir nog ett njae. Dvs, de ligger säkert jättebra där med arkivomslag men lite beroende på rumstemperatur etc torkar de då de aldrig kommer att ha rätt luftfuktighet för att bevars rätt. Men å andra sidan så kan man ju inte förväntas ha ett komplett utrustat riksarkiv hemma (med fuktmätare, brandsäkra valv, rullhyllor och det hela). Men bäst är nog i alla fall om Du kan skaffa Dig arkivboxar och lägga in Dina dokument i. Torkat papper är ju som bekant inte alls roligt att försöka bläddra i.
 
Mvh
Lena A L (som också har en del i en plåtkoffert)

2000-04-09, 10:42
Svar #7

Jonas Kuschner

Reproavdelningarna på de stora arkiven och forskningsbiblioteken kan idag göra mycket bra faksimiler -- även i stort format -- av kartor, ritningar och liknande. Du skulle ju kunna deponera materialet som en egen liten samling på landsarkivet, där handlingarna kan få den vård och de klimatiska förhållanden de kräver. Samtidigt kan du passa på att skaffa faksimiler som du kan sätta upp på väggen och överhuvudtaget inte behöver oroa dig så mycket över.
 
Och om landsarkivet skulle brinna ner, har du ju kvar dina faksimiler hemma på väggen...

2000-04-09, 10:57
Svar #8

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
Jag anser att ett gårdsarkiv skall förvaras i det hemman det berör, och hela tiden fyllas på med papper från den generation som äger det för tillfället. På så sätt är arkivet levande.  
 
Landsarkivet kan dock få kopiera handlingarna...

2000-04-09, 11:20
Svar #9

Mikael Wikman

Ingenting hindrar, att en deponi på en arkivinstitution utgör ett levande arkiv. Där förvaras dessutom handlingarna på lämpligt sätt i ett för handlingarna lämpligt klimat avseende temperatur, luftfuktighet mm.
 
Kunskapen om dokumenthanteringens fundamenta är alldeles för dålig (förvisso även hos vissa arkivtjänstemän...) för att det skall finnas några som helst argument för att låta gårdsarkiven förvaras på respektive gård. Undantag finnes, men de är tyvärr få. Dessutom är det som sagt väldigt resurskrävande att ha egna arkivutrymmen med brandfickor och klimatanläggningar.

2000-04-09, 11:48
Svar #10

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Vid en brand på gården Berget i Knöstad, Kila socken (S) 1954, försvann ALLA gårdshandlingar för socknens största hemman, från 1700-talet och framåt. Så att förvara dylika i hemmet kan definitivt ha sina risker.

2000-04-09, 15:02
Svar #11

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
Nåväl, det för själva handlingarnas bästa vore givetvis att handlingarna hamnade i bra arkivmiljö.  
Ett problem är dock att det finns ett arkiv på varje jordbruksfastighet (och f.d. sådana) i hela riket, av skiftande värde givetvis, men de flesta innehållande papper från åtminstonde 1700-talet(och medeltida pergamentbrev i sällsynta fall). Om alla dessa skulle tvingas in till landsarkiven fick de göra stora utbyggnader...  
Om det skulle drivas till denna extrema grad var man ju tvungen att även tvinga in alla autografsamlares autografer äldre än kanske 100 år, och alla frimärksamlares brev äldre än 100 år...

2000-04-09, 17:14
Svar #12

Jonas Kuschner

Det handlar ju inte om att tvinga in arkiven, snarare om att uppmuntra arkivbildarna (eller de som övertagit arkiven) att deponera sina arkiv i en lämplig miljö, där de både bevaras, ordnas och görs tillgängliga för forskare.  
 
Vad autografer och brev beträffar, så har ju även dessa ett historiskt intresse, såvida det inte rör sig enbart om urklippta namnteckningar eller frankerade kuvert, som kanske mest är av intresse för samlare.  
 
Och jag tror inte att dessa privata gårdsarkiv kan vara så skrymmande jämfört med de enorma volymer av arkivhandlingar som varje år ackumuleras vid statliga verk, regionala och kommunala myndigheter och andra offentliga institutioner.

2000-04-13, 12:31
Svar #13

Jannicke Granfeldt

Vart hittar man kartor över Vikbolandet 1700-1900?
Brukar det vara kostsamma historier att köpa kartor?

2000-04-13, 13:35
Svar #14

Peter Skog

VART man vänder sig för att hitta, eller VAR man hittar dessa kartor: Lantmäteriet i Linköping.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna