ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Felaktiga ortnamn i lantmäteriets Kartsök/Din Karta - hur rätta det?  (läst 891 gånger)

2003-01-09, 23:10
läst 891 gånger

Utloggad Inge Frisk

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2019-03-27, 10:58
    • Visa profil
Jag blev förbryllad över att två platsnamn för ett och samma torp förekom på Lantmäteriets kartor och ortsnamnsdatabaser. Problemet var ungefär följande:
 
I lantmäteriets webb-funktionen Din Karta kan man söka på Tjäkkjokk och kommer till den Digitala Översiktskartan. Tjäkkjokk finns på den Digitala Vägkartan också. När man väljer Fastighetskartan visas namnet Tjättjokk på kartan! I Din Karta kan man också söka på Tjättjokk.
 
Med detta var jag ganska nöjd när jag sökte fram uppgiften för cirka två år sedan. Platsen hade två namn av någon anledning!
 
Men situationen ändrades när den nya webb-funktionen Kartsök kom på plats. Då var det uppenbar skillnad i ortnamnsdatabaserna:  
 
I Kartsök är Tjäkkjokk inte sökbar trots att det är det namnet som förekommer på Vägkartan resp Översiktskartan. Om man däremot söker på Tjättjokk kommer man till rätt plats och karta, d v s Tjäkkjokk.  
 
Jag skickade en fråga till den epost-address som finns som kontaktinformation för Kartsök. Jag fick ett vänligt svar tillbaka. Det var inte bara det att Tjäkkjokk saknades, Tjättjokk var dessutom felaktigt!:
 
Tack Inge för din frågeställning.
 
Enligt våra gamla uppteckningar så är det Tjäkkjokk som skall gälla. Vi kommer nu att föra in den ändringen och följdändringar i våra databaser och så småningom slår det igenom på våra tjänster och produkter.
 
Tack för din uppmärksamhet
 
Kanske även du har sett konstiga saker i kartorna/sökfunktionerna hos lantmäteriet?

2015-03-04, 21:24
Svar #1

Utloggad Anna Tiderman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 117
  • Senast inloggad: 2021-03-03, 16:19
    • Visa profil
Hej! Även jag har stött på fel i kartorna. Jag sökte på Utegård på Orust, Röra sn och fann att det tämligen nära finns även ett Utgård. Dessa båda gårdar hade sammanblandats och sökningen gav träffar på båda utan att särskilja dem och med stavningen fritt blandad. Just för namnlikheten och den geografiska närheten, är det lätt att det uppstår missförstånd och felaktigheter, påpekade jag till Lantmäteriet. Fick till svar att Historiska kartor är en gratistjänst de tillhandahåller och de har inte råd att lägga tid på rättelser eller ändringar.
Så var det med det
Anna

2015-03-05, 00:59
Svar #2

Utloggad Jan Flyrin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 433
  • Senast inloggad: 2021-04-05, 16:46
    • Visa profil
Jag har genom åren påpekat rena fel på Historiska kartor, de verkar inte bry sig. TRIST!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna