ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fastighetsägare  (läst 742 gånger)

2003-05-23, 14:51
läst 742 gånger

Utloggad Thomas Strindberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2020-06-09, 22:35
    • Visa profil
    • www.thompabompa.net
Jag vet inte om frågan platsar här, men gör ett försök.  
 
Jag försöker leta fram vilka som har ägt en viss fastighet, Vässarön i Gräsö socken, genom århundradena. Fastigheten ligger nu i Uppsala län, men fram till 1970 var det en del av Stockholms län.
 
Som jag har förstått det så var Vässarön frälsegods fram till reduktionen. Från när vet jag inte. Jag vet inte heller om fastigheten då drogs in till Kronan. År 1681 anges den vara av ”Cronan behålden”, och den arrenderades då av Otto von Rosen
 
Hur går man vidare och letar efter ägarna och information om eventuella arrendatorer? Arrendatorn ovan (år 1681) är inte den som då brukade gården.

2011-02-08, 22:29
Svar #1

Utloggad Sture Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2015-02-03, 09:08
    • Visa profil
I husförhörslängden finns en ana angiven som ägare. Men exakt samma fastighetsbeteckning finns i grannbyn, dvs stamfastigheten har styckats och fått två likalydande beteckningar tex Avan nr 4 1/32 mantal. På kartor från samma tid finns båda hemmansdelarna med likalydande beteckning Hur kan man fastställa vilken hemmansdel min ana äger? Vad framgår av arkivhandlingar från tinget där lagfart beviljades på respektive hemmansdel?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna