ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Söka material på nätet  (läst 2241 gånger)

2013-11-15, 09:35
läst 2241 gånger

Utloggad Monica Törnqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2020-05-26, 11:24
    • Visa profil
Jag har precis börjat att forska lite grann och tycker det är oerhört kul att få reda på lite om min släkt bakåt. Jag har idag haft ett provabonnemang på Ancestry. Jag har nu sett att det finns andra aktörer på marknaden - såsom Riksarkivet (som verkar har omfattande material) samt Arkivdigital. Finns det någon som ni rekommenderar? Fördelar /nackdelar?
 
Jag har tänkt att använda mig av datorn i mitt sökande - således inte besöka arkiv. Viktiga parametrar är att det är användarvänligt och att jag kan få fram mycket information och att det fungerar bra med pc och med Ipad.
 
Tacksam för alla svar !

2013-11-15, 10:20
Svar #1

Utloggad Mats Sundqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2016-03-07, 12:03
    • Visa profil
Jag har själv sedan flera år Svar (Riksarkivet) och är mycket nöjd. De har vad jag vet fortfarande flest skannade volymer. Den andra stora aktören är Arkivdigital som skannar i färg, vilket är trevligare/i vissa fall mer lättläst. Det beror lite på vilka områden du främst kommer att forska i om ArkivDigital eller Svar är bäst. Så kolla upp detta först innan du beställer. Det finns ju kortare avtalsperioder om du vill testa. Jag vet forskare som har båda arkiven, men för att det ska vara värt pengarna så bör du nog hålla på väldigt mycket med forskningen.
 
Själv har jag släktforskningsprogrammet Disgen som jag är oerhört nöjd med. Det är många släktforskare som använder programmet och det finns fina möjligheter via Disbyt att få ta del av och delge andra kring sin forskning. När jag provat några av nätprogrammen så har jag känt att jag inte har koll på mina data. Kan andra ta del av det utan att jag givit mitt godkännande? Kommer det att kosta mycket mer senare när jag låst mig till programmet? I Disgen finns ju också många fina kartfunktioner så att man kan se hur släkten rört sig i vårt land! Bland annat.
 
Lycka till med din forskning oavsett vad du väljer för väg!

2013-11-15, 12:32
Svar #2

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Jag använder ArkivDigital (kyrkoarkiven) i kombination med Riksarkivet (skattelängderna) för forskningen och MinSläkt för dokumenteringen.
 
När andra har visat Disgen för mig så uppfattar jag det programmet som extremt rörigt, plottrigt, fult och ålderdomligt, men det är min åsikt  
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2013-11-15 12:33)

2013-11-15, 13:20
Svar #3

Utloggad Monica Törnqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2020-05-26, 11:24
    • Visa profil
Tack snälla för snabbt svar. Jag tycker att Husförhören har varit till stor hjälp för att se hur släkten flyttade mellan socknarna samt även hur och när familjemedlemmar kom till. Tolkar jag dig rätt Martin att jag inte hittar husförhören hos Riksarkivet? Jag tycker att Ancestry har fungerat väl - men saknar dokument och årtal.

2013-11-15, 13:20
Svar #4

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 20:27
    • Visa profil
När det gäller källorna tycker jag såhär:
 
Ancestry har ju svart-vita bilder från mikrofilm, inte alltid så tydliga. Förutom kyrkböckerna har de också SCB-utdragen från de år fram till 1941 där man inte kunnat lägga upp bilder från originalkyrkboken då den fortfarande används och därför har för nya uppgifter för att sekretessen ska tillåta det. Dessutom finns sökmöjligheter, tyvärr är nytttigheten något dämpad av dåligt gjord indexering av kineser som inte känner till svenska namn. Sedan kan man ju lätt få tips på om uppgifter att undersöka genom att kolla i andra släktträd, framförallt om man har utvandrare till USA i släkten, och därigenom få kontakt med levande släktingar och få foton från dem och deras träd. Sedan har de ett enkelt men användbart program som kan laddas ner från ancestry.se.
 
SVAR har jag bara använt någon gång på lokala biblioteket, tänker ta det ett tag nästa år när abonnemanget på Ancestry går ut nästa år (jag har nu Ancestry och Arkiv Digital). Man kan väl säga att SVAR har alla svenska uppgifter som Ancestry har, plus en hel del dokument andra än de vanligaste födda-vigda-döda. SVAR har samma svart-vita bilder som Ancestry och har också sökmöjligheter, men alla verkar klaga på gränssnittet - både det gamla och det omgjorda - samt på deras bildvisningsprogram DjVu.
 
Arkiv Digital satsar på att ha de snyggaste och tydligaste bilderna genom att åka ut och ta bilder med digitalkameror av kyrkböckerna. För vissa böcker är det - för en som inte är expert på att tyda gammal skrift - skillnaden mellan att kunna tyda skriften eller inte. För några få är den svart-vita bilden tydligare, medan för majoriteten av bilder alla går att tyda men Arkiv Digitals ser bra mycket snyggare ut att ta med på en webbsida/i utskrifter. Det som saknas i Arkiv Digital är indexering av uppgifter och därmed sökmöjligheter.
 
Alla tre börjar nu få bra täckning av kyrkböcker för de olika delarna av landet, men det kan finnas mycket viktiga skillnader för just de socknar som är intressanta för dig. Så bäst är att först kolla allihop, bäst på ett bibliotek med släktforskningsavdelning.
 
Förutom dessa otiginalkällor finns det många bra hjälpmedel som underlättar sökningar efter uppgifter. Via medlemskap i dis.se kan man få tillgång till DiSByt, en databas med uppgifter som på liknande sätt som med Ancestry kan ge dig tips om vilket år och socken du ska kontrollera för att hitta en viss person. Lokala släktforskningsföreningar ger ut CD-skivor som är en stor hjälp för att hitta personer och familjesamband, sedan finns skivor som Sveriges Dödbok och Sveriges Befolkning 1880/1890/1900/1970/1980/1990. Det är för dyrt att köpa alla dessa skivor, med biblioteken har ofta en del av dem och lokala släktforskningsföreningen kan ha en stor mängd av dem. Eller har man några släktforskande vänner och köper en eller ett par skivor var.
 
Dessutom finns det gratisinfo på nätet som är trovärdig och värd att utgå ifrån (förutom all desinformation på nätet...). Jag känner mest till Södra Sverige, där finns t.ex. http://ddss.nu, http://diginpast.se och http://www.blekingesf.se/. För andra delar av Sverige finns kanske motsvarande.
 
(Meddelandet ändrat av tommypeters 2013-11-15 13:21)
 
(Meddelandet ändrat av tommypeters 2013-11-15 13:22)

2013-11-15, 16:08
Svar #5

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Monica: Du ska tolka mitt svar som att skattelängder finns det mer av hos Riksarkivet och därför har jag deras tjänst som komplement

2013-11-15, 20:34
Svar #6

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6203
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:28
    • Visa profil
ArkivDigital + SVAR (Riksarkivet) som komplement är bäst tycker jag. Då har man inte bara alla kyrkböcker utan bouppteckningar, generalmönsterrullor, fängelsarkiv etc etc.
 
Ser ingen fördel alls att använda Ancestry(=gamla Genline) för forskning i svenska källor. Tvärtom, eftersom de fortfarande använder felaktiga arkivbeteckningar på en del material.
 
Här finns en sammanfattning:
http://www.arkivguiden.net/ag08/ag08011.shtml
 
Som program för registrering av uppgifter använder jag Disgen trots att det nog är onödigt avancerat för min del.

2013-11-16, 01:48
Svar #7

Utloggad Gunilla Brolund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 12:02
    • Visa profil
Om man är nybörjare och skall göra mycket grundforskning i födelse-, vigsel- och dödböcker samt husförhörslängder så tycker jag det är bäst att använda ArkivDigital. De är mest lättlästa och bra i pris också. För att registrera det man hittar tycker jag Min Släkt är bäst. Den är lättanvänd och intuitiv i uppbyggnaden, samt billig i inköp.
SVAR är också bra, men jag skulle om jag vore ny skulle jag ha den som en komplettering.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna