ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Källhänvisning av andras forskning  (läst 545 gånger)

2003-05-18, 17:07
läst 545 gånger

Linn Glimberg

Hej
Jag är nybörjare inom släktforskning och har av en snäll person på internet fått en hel gren bak till slutet av 1600-talet som hon hade forskat fram. Kan jag använda den i mitt släktträd och källhänvisa till henne? Vet att man helst ska dubbelkolla allt men det lär ju dröja åratal för mig och jag vill ju gärna använda detta material. Hur gör man för att använda god sed?
 
MVH Linn

2003-05-19, 09:09
Svar #1

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Min åsikt är att om du bara använder tydliga  
källhänvisningar så kan du använda andras  
material. (Dock så bör du kanske göra stickprov  
och absolut titta igenom uppgifterna så att de är  
rimliga.)
 
Anders

2003-05-19, 10:07
Svar #2

Utloggad Niklas Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2012-01-13, 11:55
    • Visa profil
    • anfyndet.blogspot.com
Hej!
Tycker personligen nog mest att man bör akta sig för att hamna i källa från källa syndromet... Tyvärr verkar det vanligt att man bara kopierar uppgifter rent av, dvs även källorna. När det i själva verket borde vara så att det alltid är den databas/hemsida/person/bok/osv som DU hämtar uppgifterna ifrån som DU skall skall ange som källa för DIN forskning. Annars är det ju lätt att befästa ev. fel och missförstånd och föra dessa vidare...
 
Uppgifter på hemsidor och liknande är ju alltid minst andrahandsuppgifter och bör väl därför tas med en viss reservation tills du själv kunnat kontrollera mot bättre källor...
 
Sen beror det ju självklart på vad du ska använda uppgifterna till... Att ha dem i sitt släktträd tills man hunnit kontrollera dem är ju t.ex stor skillnad mot om du skall skriva och ge ut en bok osv...  
 
mvh Niklas Lindberg

2003-05-19, 10:15
Svar #3

Jan Wallander

Hej Linn!
Jag tror att alla släktforskare - för eller senare - hamnar i den sitsen som Du beskriver. Jag hanterar problemet så att jag först kollar om källanvisningar finns. Om dessa hänvisar till kyrkböcker kan man nog vara ganska trygg, men några stickprovskontroller bör göras. Om källa däremot inte finns angiven hamnar hela bunten i en hög för sig tills det finns tid för att kolla dem, en efter en. Att ange källan Anna Andersson eller vad givaren nu heter hjälper framtida forskare föga men kan givetvis vara en upplysning för Dig om varifrån uppgifterna kommer tills Du har dubbelkollat.
Mvh
Jan W

2003-05-19, 18:41
Svar #4

Anna-Carin Betzén

Min mormor har forskat sen början på 70-talet, och har sammanställt ett par pärmar med renskrivet material om sina anfäder. Varje barn och barnbarn har fått ett eget exemplar. Det här renskrivna materialet har inte så många källhänvisningar, utan är skrivet i en mer flytande och lättläst form. Målgruppen i det här fallet var ju intresserade släktingar snarare än släktforskare. I stället har mormor skrivit ett stycke i början av pärmen med allmän information om källor hon har använt - kyrkoböcker, jordeböcker, osv.  
 
Jag har kommit en bra bit på väg med att mata in mormors uppgifter i programmet MinSläkt, som jag använder. Jag tar förstås med datum och ortsangivelser där det finns, och som källa har jag satt mormors blå pärm eller mormors röda pärm, utom i de fall där källan uttryckligen har angivits. De källangivelserna får tjäna som en markering av att jag inte har gått igenom och kollat uppgifterna ännu. Sedan har jag gjort olika sökningar och sorteringar för att kunna kolla uppgifterna per socken. Det blir mycket enklare så! Eftersom det har gällt Bohuslän har jag haft god nytta av TJSF:s och Släktdatas sökbara avskrifter av kyrkböcker.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna