ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Att lära sig söka på internet  (läst 826 gånger)

2001-02-20, 22:02
läst 826 gånger

Johan Alenius

Med anledning av många mer eller mindre konstiga förfrågningar här på anbytarforum så tycker jag att det är dags att ge en kort lektion i hur man söker på internet (då behöver man inte ställa en massa onödiga frågor här i anbytarforum)
Om man söker på Altavista, Euroseek, Google etc så gäller; inom citationstecken ex skellefteå västerbotten så letar man efter sidor som innehåller skellefteå västerbotten med exakt den ordföljden, om man istället skriver +skellefteå +västerbotten så söker man efter sidor som innehåller orden skellefteå och västerbotten men orden behöver inte stå i exakt den ordningen. För vidare information om söktips så se sidorna om hjälp för resp. sökmotor. Om alla lärde sig detta så skulle man slippa se inlägg av typen Jag undrar om någon har forskat på Anders Gustav Alenius f 1771 ? g 1793 m Brita Greta Pehsdotter
söker man på anders gustaf alenius på altavista så får man åtminstone två ganska uttömmande svar om alenius och hans fru. Detta är inte riktat mot någon särskild skribent här på anbytarforum utan emot alla som inte letat efter information innan de slänger ut en fråga här. Om man letat lite innan och läst på så kan man ställa mer exakta frågor och behöver inte gissa på årtal o dyl. Detta innläg är också menat att hjälpa andra att söka information på internet och för att man ska förstå hur sökmotorerna arbetar. Jag har själv en hemsida där jag kan se hur folk sökt för att hitta min hemsida. Min släkt är spridd över istort sett halva Sverige och jag kan se att vissa tex söker på +allingsås +alberg och sen skickar arga mail och säger att de kommit till min sida men minsann inte hittat någon alberg från allingsås.  
Detta inlägg är alltså en vädjan till er släktforskare att ni söker på sökmotorerna och att ni lär er hur man söker innan ni skriver inlägg eller mail!
 
Johan Alenius

2001-02-21, 00:53
Svar #1

Rune Edström (Rune)

Hej Johan
 
Tänk på att om man är nybörjare är det inte lätt.
Har haft datorn bra länge, men kan ännu inte söka som du vill man ska göra.
Vill därför trösta det exempel som du hade, med att hon inte är ensam.
mvh
rune

2001-02-21, 06:56
Svar #2

Rune Edström (Rune)

Dessutom fick exemplet direktkontakt med en annan släktforskare i den släkten. Det är ju mer värt än att söka och hitta några namn på Internet, speciellt om man är nybörjare.
Så tycker att det är bara att lägga ut frågorna som man som nybörjare ställer sig. Det är kanske  
inte nödvändigt att sitta i sin egen lilla kammare och fundera.
mvh
rune

2001-02-21, 12:36
Svar #3

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Jo men samtidigt är det bra att få lite tips. Man kan ju inte sträckläsa manualer för att lära sig utan bästa sättet är att försöka praktiskt tills man lyckas. Och får man då lite hjälp med det som för tillfället är aktuellt går det ju lite fortare.
Tack
Torbjörn i Björklinge

2001-02-21, 14:13
Svar #4

Johan Alenius

Att jag tog just det exemplet var ju pga av att det var ett inlägg jag läst (se mitt namn). Rune skriver att han haft dator i många år men ändå inte kan söka. Toppen säger jag, det var ju till sådana lite mindre vana användare jag skrev inlägget. Jag skrev ju också tips på hur man lyckas med sina sökningar, använd dessa så kanske även du kan se något bra i inlägget. Den främsta anledningen till att jag skrev var att i väldigt många av diskussionerna så ställs det väldigt almänna frågor typ känner någon till anfräder till NN NN osv. Om man lär sig använda sökmotorerna så kan man ha en väldig glädje av dessa och då direkt komma i kontakt med forskare med hemsida via e-post. Jag vågar påstå att chansen att få svar på frågor är nästan 100-procentigt större om man själv letar reda på forskaren och skriver ett privat mail där man ställer en specifik fråga än om man gör en efterlysning på anbytarforum (inget ont sagt om anbytarforum). personligen så föredrar jag att diskuttera problem inom släktforskningen via e-mail just pga att man får en närmare relation till forskaren. På anbytarforum vet man ju inte ens om personen i fråga skriver under med sitt rätta namn.
Om du Rune eller någon annan har frågor om hur man bör söka information på internet så svarar jag gärna på dem här på forumet.
Johan Alenius

2001-02-21, 16:13
Svar #5

Rune Edström (Rune)

Hej Johan
Tack för inbjudan
Kommer nog och vill ha några lektioner när jag inte klarar mej, som jag surfar nu.
mvh
rune

2001-02-21, 17:04
Svar #6

Jonas Kuschner (Jonas)

Det är ju inte allting som finns på nätet, så det är ju inte säkert att man ens kommer att tänka på att söka efter just genealogiska data, även om man nu känner till att det finns sökmotorer och vet hur de fungerar.
 
Nu tycker jag väl att detta som diskussionen handlar om är ett mindre problem i dessa sammanhang. Det är på internet vanligare med människor som kan söka på just internet, men ingen annanstans. (Vanligare än motsatsen, menar jag.) Annars är ju internet (för släktforskare och många andra) inte främst ett ställe där man hittar information, utan ett ställe där man kan ta reda på var informationen finns att hämta (t.ex. i handböcker, bibliotek eller arkiv).
 
Däremot förstår jag inte varför någon skulle tycka att det är svårt att använda sökmotorerna. Det är ju bara att gå till sajterna och läsa instruktionerna. Det är väl inte svårare än att läsa på havreflingspaketet hur man skall göra gröt. Och kan man lära sig att skriva inlägg i Anbytarforum, så kan man även lära sig att söka i Google eller Altavista. Det är bara att pröva sig fram! Och till skillnad från om man skulle misslyckas med gröten, behöver man inte diska efteråt.
 
www.google.com
www.altavista.com
 
(Båda dessa har dessutom svenska söksidor, som man brukar hamna på automatiskt när man kopplar upp sig från en dator i Sverige. Man kan välja att söka enbart på svenska sidor om man så önskar, eller för den delen på sidor på italienska, nederländska eller många andra språk. Om man t.ex. söker på Vreeswijk på svenska, handlar det mesta om Cornelis. Söker man på nederländska sidor får man en hel del träffar på andra människor med samma efternamn, på staden Vreeswijk, men även en och annan Cornelis-sida! (Han är alltså inte okänd i sitt första hemland. Det finns faktiskt ett Cornelis Vreeswijk-Genootschap [-sällskap] i Holland, upptäckte jag på detta sätt.)
 
Vad många nybörjare utan akademisk bakgrund uppenbarligen inte känner till är hur man söker litteratur. De stora svenska forskningsbibliotekens kataloger finns tillgängliga online. Den viktigaste katalogen, Libris, administreras av Kungliga Biblioteket (KB), men omfattar litteratur även på andra bibliotek:
 
www.libris.kb.se
 
Även universitetsbiblioteken har sina kataloger på nätet, så t.ex. Uppsala UB:
 
www.ub.uu.se
 
Sedan måste man fortfarande komma ihåg att mycket av den äldre litteraturen läggs in i de datoriserade katalogerna först när någon lånar den. Just det där obskyra 1800-talstrycket som man vid ett visst tillfälle är ute efter, kanske man ändå måste leta efter i den gamla handskrivna katalogen.
 
En grundprincip för allt sökande på nätet och i andra databaser är att alltid börja med så få sökkriterier som möjligt, och efterhand bli snävare i sitt sökande. Om man har hört talas om en bok, men inte exakt minns titeln eller författaren, så går det ändå att söka. Man kan ofta utgå från det som brukar kallas avancerad sökning - det är inte svårare, utan innebär endast att man har fler valmöjligheter ifråga om vilka sökkriterier eller kombinationer av sådana man vill använda - och fyller till att börja med i så lite som möjligt. Får man för många träffar, så kompletterar man sökkriterierna.

2001-02-21, 19:29
Svar #7

Marie Levin

Hej Alla Glada Släktforskare!!
 
Ett tips ladda hem något av följande program WebFerret alternativt Copernic. Dessa program använder sig av multipla sökmotorer för att leta reda på informationen och lyckas för det mesta med att hitta några bra träffar.  
 
Tips 2, om jag letar efter tex personer vid namn Andersson födda/döda etc. i tex Uppland  
Så lägger jag alltid till länsbokstaven (C) + efternamn vid min sökning. Jag har funnit detta mkt effektivt eftersom de flesta släktforskarprogram presenterar länstillhörighet på detta sätt, + att om jag söker på tex Uppsala (C) placera det inom   (fnuttar)för att söka på just det.  
 
Länk till WebFerret : http://www.zdnet.com/ferret/
Länk till Copernic : http://www.copernic.com/
 
mvh Marie :-)
http://w1.859.telia.com/~u85907601/

2001-02-23, 18:57
Svar #8

Hans Tåhlin

Jag är nybörjare, när det gäller att använda Anbytarforum och har väl inte varit så framgångsrik hittills, troligen beroende på att den person jag söker, en Anders Larsson (möjligen med på sin tid nyligen taget efternamn Biörckman)dog i slutet av 1660- ? 1670-talen - troligen levde han i Småland (möjligen i Kronobergs län). Därför tänkte jag nu pröva min lycka med en sökning mer allmänt på Internet.
 
Marie Levin skulle jag därför vilja fråga: Jag använder för andra ändamål en multipel sökmotor kallad Ixquick Metasearch, som rekommenderats av en ledande branschtidning, och som fungerat mycket snabbt och bra. Finns det då någon anledning att använda WebFerret resp. Copernic i stället? Varför måste man ladda ner program från de angivna källorna - är det inte bara att koppla upp sig mot dem, när man behöver och sedan bokmärka deras startsidor. Jag försöker nämligen undvika att ladda ner program av risk att få med virus.
 
Vilka sökbegrepp skulle Du själv använda i mitt fall för sökning i t.ex. Altavista för det område jag är intresserad av (enl. vad som angivits ovan)? (G)+Anders Larsson födda/döda 1600-1700?, eller vad?
 
Tack på förhand för välvilliga råd
 
PS: Jag hade en anfader i mitten och slutet av 1700-talet, som hette Adolf Ludvig Levin (1733-1807). Kan det vara en släkting också till Dig? DS

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna