ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 21 augusti, 2009  (läst 1724 gånger)

2009-08-06, 14:33
läst 1724 gånger

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1366
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:11
    • Visa profil
Jag skulle vilja ha era åsikter och för- resp. nackdelar av de olika leverantörerna av scannade kyrkböcker. Jag har själv under flera år använt mig av Genline. Tyvärr är kvalitén på bilderna inte den bästa, enl min åsikt. Men de var fort ute med tekniken.
 
Men, vad skulle du rekommendera och varför?
 
//Peppe

2009-08-06, 16:44
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Arkiv Digital alla gånger, eftersom de har färgbilder som ger en mycket bättre läsbarhet + att de har mycket mer material, domböcker, bouppteckningar, handskriftssamlingar, bl.a.  
 
Men nackdelen är ju att de ännu inte täcker norra delen av landet, så valet beror ju till dels på var man forskar.  
 
Sen kan man också behöva SVAR för 1900-talsmaterial, mantalslängder, soldatrullor, Folk 1800 etc.  
 
Det kan ju också bli en ekonomisk fråga, då alla tre tillsammans kanske blir mer än vad plånboken tillåter.

2009-08-06, 19:44
Svar #2

Utloggad Mikael Andreasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 326
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 21:53
    • Visa profil
Det är som Elisabeth skriver vilket område och även delvis vilken tid.
Har själv Arkiv Digital = Bäst läsbarhet och smidigast att jobba med.
 
Svar lite tungjobbat men mtrl från hela landet och fram till 192X
i vissa områden. Folkräkningen 1880,90,1900 ett plus. läsbarhet som  
Genline.
 
Genline har mtrl framåt och är bättre att jobba med än Svar läsbarhet
ett minus.

2009-08-06, 21:14
Svar #3

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Håller inte med Mikael vad det gäller läsbarheten hos SVAR, den är betydligt bättre än hos Genline och inte långt efter AD.
 
Tilläggas bör också att det finns en scannad folkräkning från 1930 som har varit till stor hjälp för mig!
 
Mvh
 
Jonas

2009-08-06, 21:46
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Har för mig att den här diskussionen redan förts i forumet, men kan just nu inte erinra mig var.
 
Instämmer med Elisabeth om Arkiv Digital och vill dessutom tilägga:
I en del av AD:s digitalfotograferade material från Vadstena landsarkiv har jag dessutom noterat att de har fotat de maskinskrivna orts/gårdsregistrena som kan ses i en del av hfl:erna. Dessa finns vad jag vet ej med i Genline som jag också har.
Klickade slumpmässigt i Adelöv på AI:5. Där finns ett register gjort så sent som 2003 (sic!). De jag sett tidigare har varit gjorda mycket tidigare.  
Registerna ger en mycket värdefull hjälp att snabbt ta sig in i hfl.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2009-08-06, 22:55
Svar #5

Utloggad Jimmy Dahlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2011-02-23, 23:17
    • Visa profil
    • www.dahlund.eu
Det viktigaste är att de församlingar man forskar i finns med. För mig är Arkiv Digital närmast oanvändbart medan SVAR fungerar utmärkt.

2009-08-06, 23:13
Svar #6

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Jag vet inte om de orts/gårdsregister som Olle nämner ovan är detsamma som de Sockenkataloger  som finns hos SVAR. Dessa sockenkataloger innehåller förteckningar över vilka existerande domböcker som berör området; Byar och Gårdar där hänvisning finns till vilka sidor respektive gård finns i Hfl samt en förteckning över Övriga Handlingar. Dessa är som Olle skriver värdefulla och sparar en faslig massa tid.
 
Däremot har AD scannat en del av de domböcker som finns omnämnda i dessa register och det har mig veterligen inte SVAR eller Genline.
 
MEN, det är till syvende och sist är det som Jimmy skriver, det man är intresserad av måste vara med! Hos alla tre leverantörerna har man möjlighet att i förväg kontrollera vad de har att erbjuda.

2009-08-06, 23:24
Svar #7

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
De gårds/byregister Olle nämner har inget samband med SVARS sockenkataloger,utan är framtagna av landsarkivets personal under lång tid.  
 
Som ett plus kan man också nämna att de i allmänhet också innehåller yrkesregister, vilket är mycket bra när man söker klockare eller skomakare, som exempel.

2009-08-07, 00:56
Svar #8

Carl Szabad

På Svars sajt finns ibland vigselböcker fram till 1960-talet. Ministerialboksavskrifterna (födda, vigda, döda) för hela landet fram till 1938 talar också för Svar.

2009-08-07, 05:11
Svar #9

Utloggad Jimmy Dahlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2011-02-23, 23:17
    • Visa profil
    • www.dahlund.eu
Jag instämmer i det Carl skriver, jag hittade mina föräldrar vigda i Maria Magdalena 1964. Där fanns också en notering om att min mor var född i Sofia, alltså inte i Maria Magdalena som jag felaktigt angivit på min hemsida.

2009-08-07, 10:50
Svar #10

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1366
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:11
    • Visa profil
Tack för alla goda råd och synpunkter.
 
Olle, jag tror också ämnet varit uppe förr. Men jag kunde inte heller hitta den diskussionen.
 
//Peppe

2009-08-07, 11:33
Svar #11

Utloggad Doris Olsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1063
  • Senast inloggad: 2013-04-16, 22:52
    • Visa profil
Arkiv Digital??
 
Jag grep chansen till ett korttids Gratis-abonnemang på Arkiv Digital tidigare i år.  Blev mycket besviken eftersom där inte fanns någonting norr om Dalälven  Alltså ingenting för norrlänningar som det såg ut då. - Har nu Genline.
 
Doris
 
Ser nu att Elisabeth skrivit om detta.
 
(Meddelandet ändrat av Doris 2009-08-07 11:43)

2009-08-10, 10:13
Svar #12

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 09:50
    • Visa profil
Genline har man väl inte längre någon nytta av. Använd SVAR + Arkiv Digital. SVAR har en otrolig mängd material - mer än bara kyrkoböckerna - och lägger in mycket nytt hela tiden. Arkiv Digital har de bästa bilderna då dessa är i färg.

2009-08-15, 14:20
Svar #13

Utloggad Iris Forsberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2017-06-02, 13:32
    • Visa profil
Bra tråd och tack för alla svar. Jag har själv varit osäker på var man skall lägga pengarna. Fördelen med GenLine är väl sökmöjligheten i kyrkoböckerna - eller jag helt ute och cyklar? - samt att man enkelt kan spara sidan för att kunna gå tillbaka. Som det är nu har jag SVAR och alla sidor jag använder som källa sparar jag i pdf-format. (Funktionen ligger inte i SVAR utan i ett installerat program jag har)
 
Lite OT kanske, men kan man hitta Folkräkning el dyl för 1910 eller annat år under 10-talet någonstans?

2009-08-15, 15:26
Svar #14

Carl Szabad

Iris! 1910 års folkräkning har ännu inte börjat registreras av Svar. Det enda datoriserade befolkningsregistret för den tiden torde vara rotemansarkivet i Stockholm, där nu större delen är klart för perioden 1878-1926.
 
Fast vad menar du med sökmöjlighet i kyrkböckerna? Om du menar bynamn i husförhörslängderna så förekommer det hos Svar. I hur stor utsträckning har jag svårt att bedöma, men ofta där jag söker. Vissa ministerialböcker, åtminstone för perioden efter 1860, har också hos Svar länkar direkt till året för födelsen, vigseln eller dödsfallet.

2009-08-15, 16:05
Svar #15

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
En jämförelse mellan Arkiv Digital, Genline och SVAR finns i Arkivguiden (www.arkivguiden.net/ag/ag02/ag02017.htm).
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2009-08-16, 15:35
Svar #16

Utloggad Iris Forsberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2017-06-02, 13:32
    • Visa profil
Carl! Tack för svar. Jag uttryckte mig lite slarvigt: Jag menar att man hittar direkt till rätt gårdssida i husförhöret när man anv Genlines böcker. I SVARs böcker måste jag ju manuellt bläddra fram till rätt gård eller hus. (Jag har dock bara testat gratisdemon på Sorsele i Genline).
 
Tack Jörgen, jag skall genast kolla in det! Men ibland behöver man ju ytterligare förtydligande

2009-08-16, 16:48
Svar #17

Carl Szabad

Iris! Jag vet inte vilka socknar som Svar respektive Genline har färdigregistrerade by- eller gårdsvis, men den funktion du beskriver finns, som jag skrev här ovanför, även hos Svar.

2009-08-16, 17:52
Svar #18

Utloggad Iris Forsberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2017-06-02, 13:32
    • Visa profil
Carl,
Jag har ett ex för att visa hur det skiljer sig:  
Ta Lotträsk i Sorsele fs.  
 
I Genline kan jag söka på Lotträsk och få upp alla husförhör där Lotträsk finns med. Varefter jag klickar på länken och kommer direkt till rätt sida.
 
I SVAR:  
1) Om jag går denna väg: Söktjänster - Arkivsök så kan jag inte alls göra sökning på Lotträsk utan enbart län och församling.
 
2) Om jag under Söktjänster - By- och gårdsdatabas - Hur söker man? gör en sökning på Lotträsk så får jag upp alla volymer av husförhör där gårdsnamnet finns - men jag måste sedan själv söka reda på Rätt husförhör och sedan dessutom manuellt bläddra i boken. Hade det varit optimalt (och motsvara Genlines funktion) så skulle det funnits en länk i listan man fick upp från början.
 
Edit: Det är ju som du säger möjligt att sökfunktionen saknas för vissa gårdar men inte för andra (det finns ju några stycken i Sverige!) - men det är ju nog så viktigt att veta att skillnaden finns beroende på var man forskar.  
 
 
PS Carl, tack vare din utmaning hittade jag söksätt nr 2 ovan - även om den nu inte är optimal. Om du visste vad jag har blädrrat i kyrkoböcker utan att veta vilken sida jag skall till!) Tack för det! Dock är inte söktjänsten fullständig.
 
(Meddelandet ändrat av forsberg 2009-08-16 18:05)

2009-08-16, 22:52
Svar #19

Carl Szabad

Iris! Nu förstår jag vad du menar. Man söker helt klart på olika sätt och den modell du använt i Genline har inte jag testat. Men samtidigt måste man vara medveten om att ingen av sökmodellerna är fullständig.
 
Går man in på en viss husförhörslängd i Svar (man torde ju veta vilken socken man ska leta i och vilken tidsperiod) så finns det ibland direktlänkar till by- eller gårdsnamn, se bifogad skärmdump, till höger i bilden.
 

2009-08-16, 22:57
Svar #20

Utloggad Iris Forsberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2017-06-02, 13:32
    • Visa profil
Hallå! Ja exakt, dem har jag också sett, men hittills bara för SCB-scannade böcker (vigsel, dop och död).
 
Tack hur som helst för en diskussion som visade mig något nytt (söksätt nr 2 ovan)!

2009-08-17, 10:16
Svar #21

Utloggad Kaj Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 583
  • Senast inloggad: 2022-04-21, 20:44
    • Visa profil
När det gäller att välja, om man nu måste, bör man betänka hur snabbt eller långsam internet-uppkoppling man har. Genline är det som går snabbast när man, som jag, har internet med hastighet mellan 30 och 65 kBs, SVAR går betydligt långsammare, inte minst därför att bildnumreringen börjar innan den egentliga pagineringen, men bildkvaliteten är oftast bättre. Dock har Genline nu en feature där man kan få en större och tydligare bild. Oftast har Genline också register, inte bara de som finns i kyrkbäckerna, utan enare tillagda gård för gård.
Arkiv Digitals bildkvalitet är ju överlägsen men med modemuppkoppling eller långsamt trådlöst internet är det i praktiken oanvändbart. Men man kan ju köpa deras CD-skivor.
 
Kaj Larsson

2009-08-17, 12:27
Svar #22

Utloggad Tommy Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 378
  • Senast inloggad: 2022-08-07, 18:24
    • Visa profil
Saknar inscannade domböcker hos alla leverantörer. Känns nästan som gammal skåpmat när alla tre stora leverantörerna har samma kyrkoboksmaterial, men i stort sett inget domboksmaterial.
 
Den som först levererar dessa, helst för övre Norrland då, får min röst..

2009-08-17, 12:59
Svar #23

Carl Szabad

Tommy! Om du söker i Svar under fliken Forska, klickar i Digitala dokument, väljer Domstolsarkiv under Arkiv, plockar lämpligt län under Län så får du upp vad som är skannat. Visserligen finns inte allt upplagt än, men arbete pågår uppenbarligen.
 
Dessutom har Svar mantalslängderna för hela landet fram till 1820, vilket de är ensamma om.

2009-08-17, 13:55
Svar #24

Utloggad Iris Forsberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2017-06-02, 13:32
    • Visa profil
Ett tillägg till mitt tidigare inlägg om att söka på gårdar i SVAR:
 
citat:
2) Om jag under Söktjänster - By- och gårdsdatabas - Hur söker man? gör en sökning på Lotträsk så får jag upp alla volymer av husförhör där gårdsnamnet finns - men jag måste sedan själv söka reda på Rätt husförhör och sedan dessutom manuellt bläddra i boken. Hade det varit optimalt (och motsvara Genlines funktion) så skulle det funnits en länk i listan man fick upp från början.  
 
>>>Här finns bara följande län: Blekinge, Gävleborgs, Hallands, Jämtlands, Kronobergs, Södermanlands och Västerbottens län.

2009-08-17, 19:12
Svar #25

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
På Arkiv Digital finns i alla fall för Värmland mängder av äldre domboksmaterial, både originalböcker och renovationer från Svea Hovrätt.

2009-08-17, 20:40
Svar #26

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Häromdagen fick jag information från SVAR att de börjat lägga upp Häradsrättens domböcker från Södra Vedbo. Jag har varit inne på SVAR och röstat på de volymerna, det kanske har lönat sig!
 
Det är väl bra att alla leverantörer numer besitter det mesta av den gamla skåpmaten. Det innebär ju att de lite mer udda volymerna dyker upp.
 
Mvh
 
Jonas

2009-08-17, 21:30
Svar #27

Utloggad Tommy Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 378
  • Senast inloggad: 2022-08-07, 18:24
    • Visa profil
Man kanske måste rösta dagligen då ett tag.  
 
Iris: Det har jag missat totalt. Ska genast undersöka vad som finns.

2009-08-17, 21:54
Svar #28

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se

2009-08-21, 16:22
Svar #29

Utloggad Jimmy Dahlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2011-02-23, 23:17
    • Visa profil
    • www.dahlund.eu
Jag har nu haft möjlighet att utvärdera Arkiv Digital eftersom de har gratisabonnemang över helgen. Man häpnar över att de områden i Sverige som behandlas styvmoderligt även i andra sammanhang ignoreras totalt av Arkiv Digital, nämligen Norrland och Gotland. Till deras fördel kan dock sägas att navigeringen är utmärkt med flikar och bokmärken som jag trivdes mycket bra med. Bildkvaliteten kan vara skillnaden mellan att fastna i forskningen eller komma vidare som exemplen nedan visar:
 


 
Bilderna kommer från Östervåla AI:6b Sid 81. Igår kväll förstod jag inte att det stod Sätra även på raden under men när jag idag såg samma sida med Arkiv Digital kunde jag spåra pigan Kajsa Larsdotter tillbaka till sin mor Lisa Andersdotter och därmed bekräfta att hon är den flicka som föds i Västerlövsta 1795-05-01.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna