ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wikipedia  (läst 772 gånger)

2003-01-26, 21:56
läst 772 gånger

Per Larsson

Wikipedia är en frivillig, icke-kommersiell organisation som med frivilliga krafter skapar en gratis encyklopedi och biografiskt lexikon på internet, tillgänglig för alla.
 
Adressen är http://www.wikipedia.org/
 
Det unika med denna är att ALLA kan skriva och ändra på de inlägg som finns i encyklopedin. Det är bara att klicka på redigera denna sida nere till vänster så kan man sedan redigera sidam skriva in ändringar, rätta fel, etc. Man kan också utan problem skapa nya uppslagsord i encyklopedin.
 
Detta är en utmärkt tillgång som alla släktforskare borde vara med och hjälpa till med! Det kommer sedan att bli en fantastisk tillgång och hjälp för alla släktforskare!

2003-01-26, 22:13
Svar #1

Per Larsson

En liten korrigering till inlägget ovan. Adressen till den SVENSKA delen av encyklopedin är: http://sv.wikipedia.org/

2003-01-26, 23:43
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hur är det med kvalitetskontrollen?

2003-01-27, 09:12
Svar #3

Peter Karlsson (Peterk)

Eftersom vem som helst, när som helst, och hur som helst kan ändra i det som står där, så kan man väl lugnt säga att kvalitetskontroll inte existerar.. (Om jag fattat det rätt alltså)
-Alltså kan ju vem som helst medvetet t.ex förvränga sådant som kanske är rätt just nu; något sådant kan väl aldrig bli pålitligt med andra ord..

2008-08-25, 16:42
Svar #4

Utloggad Magnus Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2016-02-24, 22:37
    • Visa profil
    • nilsanor.webb.se
Ju fler som redigerar en artikel, desto högre är kvalitetskontrollen. Därför har tyska och engelska wikipedia högre kvalitet än kommersiella uppslagsverk vid stickprovskontroller och tester av experter. Men kvaliten är naturligtvis blandad, och man måste vara källkritisk.  
 
Svenska wikipedia har en bit kvar, men jag tror att än dag kommer den att slå NE i kvalitet. Redan idag är den mer omfattande kvantitativt inom många områden. På svenska wikipedia skulle fler artiklar behöva ange källa.  
 
Så välkommen att redigera!

2008-10-24, 14:10
Svar #5

Linda Thompson

Min pappa som är astronom gick igenom en rad sökord på wikipedia som på något sätt berörde astronomi och fann (lite till vår förvånging faktiskt) att de höll förvånansvärt hög kvalité. I stort sett hittade han inga felaktigheter alls. Jag har gjort detsamma med filosofiska och kulturhistoriska ämnen (vilket är mitt kunskapsområde). Jag fann av någon anledning lite större felaktigheter där. Dock inte mer än vad som förekommer i läroböcker i grundskolan t.ex. Engelska wikipedia höll dock utmärkt kvalité även inom dessa ämnen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna