ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rootsweb  (läst 1275 gånger)

2005-10-14, 15:27
läst 1275 gånger

Charlotte Martinsson

Hej
Jag satt och surfade på nätet då jag upptäckte en sida som heter Rootsweb. Där fanns Alphabetical Index of Families, en sökmotor för släktutredningar (Folkunga, Aspenäsätten, Ribbing mm). Det här låter för bra för att vara sant, kan man verkligen lita på detta material? Är det någon som vet vem som har sammanställt detta? Raneke nämns i vissa fall.
 
http://freepages.genealogy.rootsweb.com/~corpusnobiliorum/faminda.html
 
Mvh Charlotte Martinsson

2005-10-14, 20:43
Svar #1

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Nej det kan du inte!!
 
Det kryllar av uppgifter som inte stämmer.

2008-08-21, 17:08
Svar #2

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
På Ancestrys/Rootswebs message board Sweden General härjar en nyligen tillsatt administratör som raderar seriösa inlägg med stor frenesi, bara för att man inte fyller i surname box när man svarar. Det råder stor uppståndelse bland svenska och internationella släktforskare över detta.
Det säges att vederbörande är placerad på Samoa .... dess måne lyser tydligen inte tillräckligt bra för att denna administratör ska se klart.  
Nedan länk till den stora bannbullan, som lades ut nyligen.
 
http://boards.rootsweb.com/localities.scan-balt.sweden.general/26740/mb.ashx
 
vill man studera reaktionerna får man gå till Genforum, dit några släktforskare nu flytt.
Se här:  
 
Alltså går det hett till därute på forumet, vi är några som mejlat till högre makter på Rootsweb och framfört ärendet. Ove Eriksson, som svarade på bannbullan idag, blev genast raderad.  
De message boards, som rör våra län (counties) har andra administratörer, Gud var lov.  
 
//Bo Nordenfors

2008-08-21, 17:49
Svar #3

Ove Eriksson

Tyvärr så är hon administratör över Stockholm också.
Västernorrland saknar administratör reference.
 
Detta är första gången på länge som jag tagit strid för en sak.
Över 1 - 1.4 miljoner svenskar emigrerade till bla. USA, och dom behöver
en bättre administratör på deras forum.
 
Saken är man börjat radera alla poster som inte innehåller efternamnet i deras sök databas box.
Mao så vill dom ha tex. ha Eriksson, Eriksdotter som sök alternativ, vilket inte fungerar.
Det fattar varje Svensk, det kom med modersmjölken.
 
(Meddelandet ändrat av Esso den 21 augusti, 2008)

2008-08-21, 19:27
Svar #4

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Då tänker jag gå in på Västernorrland, även om min huvudsakliga intressesfär hör till Västerbotten.

2008-08-22, 08:52
Svar #5

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Jag ser att meddelandet som administratören la ut på message board med hoten om radering nu är borttaget, så förmodligen har protesterna haft verkan.

2008-08-22, 10:00
Svar #6

Ove Eriksson

Meddelandet har bara flyttats hit,  
http://boards.rootsweb.com/topics.rw.stafftest/836/mb.ashx
 
Admin har tagit bort 3-4 poster tidigare, och säkert blivit anmäld för detta tilltag.
Därefter har hon upphört att ta bort poster, som saknar efternamet i sökboxen.
 
Hon har förmodlingen tröttnat på att medlemmar postar frågor, som hon inte vill besvara.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna