ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nationell ArkivDatabas (NAD)  (läst 2127 gånger)

2004-10-07, 19:38
läst 2127 gånger

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
På universitetsbiblioteket i Gbg har de gamla hederliga mikrofilm-läsare.

2004-11-16, 14:26
Svar #1

Anders Andersson

Trunkering med * använder jag intuitivt för att hitta ord i olika böjningsformer och sammansättningar, men i NAD visade det sig vara mer användbart (eller nödvändigt) än väntat: Jag sökte efter rotemansarkivet och fick ingen träff. Sökning efter rotemansarkivet* gav två träffar, Nils Säfvendals samlingar samt Stadsarkivets Ämbetsarkiv. De skilda ord som då påträffats visade sig vara rotemansarkivet). respektive rotemansarkivet.!
 
Gissa om min uppskattning av NAD sjönk ett pinnhål... Jag förstår att det är enklast möjliga fritextsökning som görs, men nog borde väl skiljetecken (parentes respektive punkt) anses avsluta ett ord på samma sätt som mellanslag nu gör det? Fungerar NAD-skivan likadant i detta avseende?
 
Det förekommer nog oftare att mellanslag ingår i det församlingsnamn jag vanligtvis vill söka efter, än att punkt eller parentes gör det, men då kanske jag skall använda den avancerade sökningen i stället...

2005-02-11, 13:06
Svar #2

Annsofi Sterner

Lägg då till följande fakta: Senaste utgåva av NAD-skivan är från år 1998.

2005-04-27, 12:57
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Kommer inte åt NAD idag? Någon annan som har samma bekymmer?
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2005-04-27, 13:17
Svar #4

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Ja. Och likadant med SVAR.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-04-27, 13:45
Svar #5

Utloggad Lasse Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1163
  • Senast inloggad: 2021-01-22, 23:49
    • Visa profil
Hej!
Jag ringde svar och frågade varför man inte kommer åt SVAR! Felet ligger i Stockholm och som tösen sa,vi är bortkopplade från omvärlden!
När felet blir klart visste hon inte!
 
MVH Lasse Andersson.

2005-04-27, 13:54
Svar #6

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack för svaren!  
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2006-01-04, 22:59
Svar #7

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Vad tyxs om nya NAD på nätet?
Återkommer med egna kommentarer framöver, måste köra runt lite i menyer och förklaringar.

2006-01-11, 21:50
Svar #8

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Ja, vad tycker jag om nya NAD?
 
Datanissarnas lekstuga! För att nu välja det mest diplomatiska av diverse benämningar på de ansvariga som jag utbrast i när det stod klart för mig vad de hade ställt till med... L
 
The page cannot be found, The page cannot be found, The page cannot be found...
 
Detta är numera resultatet när man använder (Nätarkivets) länkar till NAD:s arkivförteckningar!
 
Länkarna återfinns under Båhusarkivet och Göteborgsarkivet - där det finns länkar till förteckningar (både landsarkivets och SVAR:s) för kyrkoarkiv för alla församlingar under avdelningen Socknar, domstolsarkiv för alla härads- och rådhusrätter under avdelningen Skeppredor/Härader och städer (där det också finns förvaltningsarkiv för städerna) samt för landskansli, landskontor, kronofogdar och kronolänsmän under avdelningen Länsstyrelse och fögderier.
 
Jag har fått många positiva reaktioner på dessa länkar från forskare som den vägen kan gå direkt till förteckningarna i stället för den många gånger allt annat än lätta vägen via sökning i NAD. Har kunnat gå den vägen... Men nu är alltså alla dessa hundratals länkar obrukbara för att Riksarkivets datanissar har ändrat adressen till alla sidor i det nya NAD! (OBS! Det är inte den tillfälliga xml-adressen jag syftar på!)
 
Detta har man gjort utan någon vidaresändning eller ens en hänvisningslänk från de gamla adresserna; länkarna leder bara rätt ut i cyberrymden! Men en egen 404-sida har man lagt dit - på engelska...: Open the www.nad.ra.se home page, and then look for links to the information you want.
 
Detta är så amatörmässigt att man tar sig för pannan! RA:s IT-avdelning har alltså inte klart för sig att internet kallas för ett nät av den enkla anledningen att sidor genom länkar binds samman till... just det - ett nät! I stället uppträder man som om NAD svävade runt som en satellit i sin egen lilla cyberrymd; inte en tanke på att det finns länkar in till NAD från andra sidor...
 
Men det som borde ha ändrats - en sammanslagning av Riksarkivets/landsarkivens förteckningar och SVAR:s dito (så att original och SVAR-kopior finns i samma förteckning) - det har man inte åstadkommit. Tvärtom har uppdelningen nu blivit än värre! I stället för att kunna göra SVAR-beställningar direkt i RA/LA-förteckningarna i NAD (en funktion som tidigare fanns åtminstone i SVAR:s NAD-förteckningar) måste man nu gå till katalogen under SVAR:s hemsida. Det förvånar dock inte... När Arkis 2 en gång sjösattes, så var systemet över huvud taget inte anpassat till SVAR:s verksamhet; det talades t.o.m. om att SVAR skulle tvingas att sluta med uthyrning av mikrokort! Så långt gick det ju inte, men otroliga förseningar uppstod.
 
Jag har nu ställt ett antal frågor till RA, bl.a. om varför adresserna ändrades och om man kan lita på att de inte ändras igen (de finns ju annat att ägna sin tid åt än att ändra hundratals länkar en gång i veckan under utvärderingsperioden...), och om den sedan flera år utlovade sammanslagningen av RA/LA-förteckningarna och SVAR-katalogen någonsin blir av. Vi får väl se om det kommer något svar...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-01-12, 13:21
Svar #9

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Ja, nu verkar de ju ha reparerat detta så ditt email tog nog skruv. På pluskontot är att det numera verkar gå 100 gånger snabbare att söka, så datanissarna har tydligen gjort lite nytta också.

2006-01-12, 13:45
Svar #10

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Ja, jag har precis fått svar att det är åtgärdat. Och vid en kontroll stämmer det också; man länkas direkt vidare.
 
I svaret står också: Du ska ha stort tack för att du uppmärksammade oss på detta. Det har naturligtvis alltid varit meningen att det här ska fungera som tidigare i nya NAD.
 
Lite märkligt, kan tyckas, att de inte uppmärksammade detta själva, alltså att gamla länkar inte fungerar när adressen till sidorna ändras...
 
Övriga frågor (om SVAR-katalogen framför allt) utlovas det svar på senare.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-01-12, 14:48
Svar #11

Birgitta Ohlsson

Jag vet inte om jag är tråkig men jag tyckte att SVAR;s sida där man kunde beställa mikrokort var bra som den var. Nu pratar jag om den där man såg fyra bokryggar som man kunde gå vidare via. Dessutom är det verkligen irriterande med sidor där man inte kan använda bakåtknappen för att gå tillbaka till föregående sida. Fattas en kodsnutt där
 
Mvh
 
Birgitta

2006-01-12, 19:06
Svar #12

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
Jag har själv använt mig av Jörgens sidor för att hitta i NAD.
Efter att testat nya NAD, så kommer jag att använda Jörgens sidor precis som förut.
Jag kan inte annat än att hålla med dig, amatörmässigt var ett mycket bra ord för det.

2006-01-12, 22:37
Svar #13

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Nu har jag fått svar från Riksarkivet om SVAR-katalogen och NAD:
 
Beställningsmöjligheten
 
Det är helt korrekt att i den nya versionen av NAD går det för närvarande inte att göra SVAR-beställningar. Detta är dock bara tillfällligt. Riksarkivet har valt att som första steg prioritera en snabb lanserering av den nya versionen av NAD på nätet. I ett andra steg ligger att implementera tekniska lösningar för samordningen av NAD och SVAR:s webbapplikationer. Under mellantiden kan de användare som normalt nyttjar NAD för sina SVAR-beställningar naturligtvis uppleva att man får en minskad service. Riksarkivets bedömning är att denna tillfälliga olägenhet vägs upp av fördelarna i övrigt med den nya NAD-versionen.  SVAR-beställningar kan ju dessutom alltid göras via den Digitala forskarsalen.  
 
Sammanslagning av RA/LA-förteckningar och SVAR-katalogen
 
Detta är ett gammalt och välkänt problem som har sin grund i att SVAR och Riksarkivet/landsarkiven tidigare registrerade sina uppgifter om arkiv i olika datasystem. SVAR registrerade bara uppgifter om det mikrofilmade materialet medan Riksarkivet/landsarkivens förteckningar innehöll samtliga volymer i resp arkiv, dock utan information om de var mikrofilmade eller inte. Sedan 2000 nyttjar Riksarkivet (inklusive SVAR) och landsarkiven ett gemensamt centralt arkivinformationssystem (ARKIS 2). Rent tekniskt finns det därmed möjligheter att sammanföra SVAR:s och Riksarkivets/landsarkivens förteckningar, men det kräver ett mycket omfattande manuellt arbete som det saknas resurser för idag. Naturligtvis är målsättningen att på sikt kunna presentera en enda förteckning per arkiv, men det är idag inte möjligt att ange en tidpunkt när detta kan realiseras. En variant skulle naturligtvis vara att länka i NAD mellan förteckningar över samma arkivbestånd. Det har också varit på förslag men inte kunnat realiseras av resursskäl.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-01-13, 15:03
Svar #14

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
På en följdfråga om när det åter går att göra SVAR-beställningar direkt i NAD lyder svaret så här:
 
Vågar inte ange någon exakt tidpunkt utom att det är planerat till 2006. Vi är mitt uppe i vår interna verksamhetsplanering inför året och har inte satt alla tidplaner än. Idag är samordningen inte bara en fråga om hur man beställer mikrofilm utan också om tillgången till digitala bilder, registertjänster mm.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-01-15, 21:01
Svar #15

Utloggad Ingemar Bengtsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej,  
ja när man ska hjälpa någon annan att hitta fram till en volym som varit svår att leta upp, på grund av namnet e dyl, så går det ju heller inte att skicka länken. Bra vore om de också gjorde så att adressen kunde kopieras och skickas till andra, för att underlätta för mottagaren. Likaså för att kunna spara under sina favoriter.  
 
/Ingemar

2007-09-23, 09:00
Svar #16

Sven Jönsson

Vad har hänt med ddss?
 
När man försöker öppna web-sidan för Demografisk Databas Södra Sverige så går inte det. Någon som vet vad som hänt? Har sidan lagts ner? Eller är det bara så att någon glömt betala för DNS-namnet ddss.nu?
 
Förmodligen är det det sistnämnde och då borde det gå att nå sidan om man vet IP-adressen. Någon som har den?
 
/Sven

2007-09-23, 10:30
Svar #17

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Sven Jönsson:
 
Vad har detta med NAD att göra?
 
Svaret vad som hänt med DDSS hittar du här.
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro
 
Ps. Om svaret försvinner i ovanstående länk så beror det på att svaret finns i Prova Anbytarforum (ej för riktiga inlägg) som rensas. I så fall är svaret att du kan använda http://212.214.136.210 istället. Felet ska enligt uppgift bero på nå DNS-strul hos Telia och sådant kan släpa efter ett tag. Ds.

2011-07-28, 12:26
Svar #18

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Riksarkivet håller på att utarbeta NYA Nationella ArkivDatabasen som även ska innehålla allt det SVAR erbjuder av digitala tjänster. Från början lanseras en BETA-version - beta NAD - vilket innebär att den inte är färdig utan nya funktioner tillkommer hela tiden. Som användare har man under prövoperioden möjlighet att påverka innehållet. Så tag chansen släktforskare och säg din mening! Så här står det under Aktuella nyheter, http://nad.ra.se/:
 
[color=808080]Beta version av nya NAD[/color]
[color=808080]Vi arbetar just nu för fullt med att ta fram en ny gemensam arkivsöktjänst på internet för NAD och SVAR:s Digitala forskarsal. Målsättningen är att den nya söktjänsten ska bli den samlande punkten för Riksarkivets alla publika, digitala arkivresurser, där NAD:s nationella överblick över landets arkiv och arkivbildare integreras med SVAR:s breda utbud av digitaliserat arkivmaterial och digitala sökregister. Kraftfull samsökning på djupet tvärs igenom Riksarkivets digitala informationsmassor, korta svarstider och en överskådlig presentation av sökresultatet är några av de bärande funktionerna i den nya söktjänsten.  
 
I första skedet släpps den nya söktjänsten i en Beta-version, vilket betyder att tjänsten fortfarande är under utveckling och att alla funktioner inte är färdiga ännu. Syftet med betaversionen är bl.a. att ge användarna möjlighet att påverka utvecklingsarbetet genom att skicka in synpunkter och kommentarer. All data från NAD och SVAR samt Medeltidsbrev kommer att vara på plats i Beta-versionen. För detaljvisning av sökresultat, visning av digitala bilder, abonnemangsadministration m.m. kommer vi dock ännu en tid att förlita oss på modertjänsternas befintliga gränssnitt och tekniska lösningarna. Medan vi under hösten arbetar vidare med att färdigställa den nya söktjänsten i sin helhet, kommer SVAR:s webbplats och NAD att fungera precis som idag[/color].

2011-11-26, 13:54
Svar #19

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag undrar hur många som upptäckt den nya söktjänsten i betaversion. Den är verkligen redan grymt bra! Man får direktingångar till alla register i SVAR, t ex får man träffar på personer i folkräkningarna, kyrkboksregister, sjömän, straffångar, porträttgallerier, brevskrivarregistret, medeltidsbrev osv.
 
http://www.betanad.ra.se/

2011-11-26, 15:40
Svar #20

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Anders! Det här med person hade jag inte sett.  
Däremot propagerade jag för den flera gånger, när det gäller att söka efter den nyinlagda Älvsborgs lösen II, 1613 -
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2013-10-21, 11:11
Svar #21

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hur hittar jag kyrkoräkenskaper för Kättilstad i NAD?  Jag kan ej hitta L-volymserien då jag söker i riksarkivets nya digitala forskarsal, men jag har för mig att jag tidigare sett dessa via NAD,
 
Med vänlig hälsning
Niclas

2013-10-21, 12:13
Svar #22

Utloggad Lina Libell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 351
  • Senast inloggad: 2018-05-30, 11:42
    • Visa profil
Skumt. Om man söker på Kättilstad församling i NAD så hänvisas man till två arkivbeskrivningar. Dels finns Kättilstads kyrkoarkiv som deponerats i Vadstena med referenskod SE/VALA/00209 men där finns bara serierna A-H, K och R. Om man däremot kollar på Kättilstad deponerat hos Svensk Arkivinformation Ramesele med referenskod SE/SVAR/VaLA-133050060 så finns L-serien med i listan, men verkar vara inbunden i C-serien:
.
Jag kollade i Kättilstad CI:1 i digitala forskarsalen (som hänvisar till deponin i Vadstena) och bland andra längder och protokoll så fanns kyrkoräkenskaperna med på sid 116-127, även om det inte står med i förteckningen. Underligt att arkivförteckningarna skiljer sig åt på det viset.

2013-10-21, 14:09
Svar #23

Carl Szabad

Någon serie med kyrkoräkenskaper verkar inte finnas alls i Kättilstads arkiverade kyrkboksmaterial. Eftersom varje församling måste ha en bokföring, när det finns pengar inblandade, kan det tänkas att den finns kvar på pastorsexpeditionen. Det måste ju ha funnits något penningflöde i Kättilstad även för tiden efter 1790. Alternativt är arkivförteckningen ofullständig och nyare räkenskaper är dolda i någon annan volym.
 
För de äldre tiderna är dock räkenskaperna införda i C-seriens böcker och hänvisningen till LI är endast gjord för att den som letar efter räkenskaper ska kunna hitta dem lättare.

2013-10-21, 15:18
Svar #24

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Tack Lina och Carl!  Hänvisningarna som finns under SVAR (SE/SVAR/VaLA-133050060 ) borde även funnits under SE/VALA/00209, det är ju skuggserier som är vanliga att göra vid förteckningar. Carls påpekande är korrekt och något är skumt i förtecknandet. Jag ska kontakta Vadstena, som har ytterligare en förteckning (som ej uppdaterats i NAD på nätet?), och se vad deras säger. När det gäller Vadstena landsarkiv finns annars H,- L- och K-serierna i separata manuella registerkort (åtminstone för några år sedan) i förskarexpeditionen.
 
Med vänlig hälsning
Niclas

2013-10-21, 17:10
Svar #25

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Lina m fl, hur hittar jag SVAR:s (SE/SVAR/VaLA-133050060) arkivförteckning (bilden ovan) på nya hemsidan?

2013-10-21, 17:33
Svar #26

Utloggad Lina Libell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 351
  • Senast inloggad: 2018-05-30, 11:42
    • Visa profil
Att komma ihåg sina sökvägar är inte helt lätt. Jag tror jag valde Nationell Arkivdatabas och sedan sök arkiv i vänsterspalten. Sökord var iallafall Kättilstad församling och bland svaren valde jag att klicka på arkivbildaren Kättilstad församling (-1999) där jag hittade båda arkivbeskrivningarna i postvisningen.

2013-10-21, 18:27
Svar #27

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Tack Lina, men jag hittar inte bilden som du visar ovan via denna sökmöjlighet. förmodligen är det jag som inte förstått hur man ska göra. Däremot hittar jag de båda olika arkivredovisningarna via SVAR:s gamla söksida (se http://www.svar.ra.se/svar_start.asp?uidRedirectGUID=7A0A105B-32C6-420B-A74E-74B 66B86A76B ).   Jag tycker den nya sajten är svår att hitta i - det borde ligga i riksarkivets intresse att korrekt och fullständig arkivförteckning finns i NAD, oavsett om det är länkning till digitala bilder eller enbart en arkivredovisning av kyrkoarkivet.
 
Med vänlig hälsning
Niclas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna