ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Indiko  (läst 1500 gånger)

2002-03-03, 21:51
läst 1500 gånger

Pierre Nilsson

Hej!
Jag undrar vad det är för fel på databasen i INDIKO för tillfället? Det går inte att söka efter personer än i andra församlingar än Tuna även fast jag har abonnemang.
Mvh
Pierre N

2002-03-03, 22:28
Svar #1

Utloggad Mats Högberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
Hej!
Har samma problem. Förmodligen är det något tekniskt problem med databasen (sedan ca. kl. 13.00 idag).
Mvh - Mats Högberg

2004-01-08, 11:30
Svar #2

Alvar Stockhaus 4

INDIKO är inte felfritt.
Hur skall man göra när man upptäcker fel?
Är det någon som bryr sig om att föra in  rättelser i INDIKO?

2004-04-15, 10:02
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Erfarenheter efter lite test i Nya Indiko - kyrkböcker på nätet:
 
1) mycket långsamt trots vardag förmiddag att få upp sökresultat och att hoppa mellan flikarna.
 
2) sökning på mitt efternamn Berg gav över 5000 träffar i Sundsvall och över 32000 i Linköping. Sökningen sker med jokertecken på båda sidor av namnet, och jag kan inte se hur jag kan ändra detta. Jag är inte intresserad av alla Bergman och Lindberg. Endast några procent av träffarna är relevanta! Kanske ett fält för att söka med exakt stavning vore lämpligt.  
 
3) Söklistan visar endast 1000 träffar, och det går inte att bläddra vidare till nästa sida.
 
(visst, jag kan begränsa sökningen, men jag vill inte begränsa sökningen, jag vill ha en lista på alla med efternamnet Berg, punkt slut )
 
4) Svårt att förstå hur det ska gå att få några större mängder betalande användare med ett så väldigt begränsat geografiskt utbud. Hur många har endast anor i Sundsvalls- och Linköpingstrakten?

2004-04-15, 10:13
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
5) Det tycks inte finnas något sätt att med mus, tangentbord eller menyval att kopiera någon information överhuvudtaget till sitt eget släkt- eller ordbehandlingsprogram. ALLT måste matas in för hand! (det här är extremt dåligt) Enda sättet att spara information tycks vara att skriva ut det på papper, vilket är en meningslös funktion eftersom man ändå sedan måste mata in uppgifterna från pappret.

2004-04-15, 19:25
Svar #5

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Det brister du tar upp i sökning och kopiering är ju allvarliga begränsningar. Det kan ev. finnas sätt att gå 'emellan', t.ex. modifiera söksträngen (ändra wildcards ?) eller se direkt på html-koden, men det är ju inte särskilt användarvänligt i så fall ... Hur ser resultat-sidan ut? Text i html, xml eller bara nån bild?

2004-04-15, 20:05
Svar #6

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hela applikationen är i Java, så det finns ingen html att titta på, eller synlig söksträng att modifiera. Vanlig Ctrl-C kopiering är (avsiktligt?) omöjliggjord. Det är fritt att testa nu under april, se länk på Rötters förstasida.
 
Bortsett från det rent tekniska, så är jag kritisk till att bygga in länkningar mellan personerna i databasen. Detta anser jag är forskarens uppgift. Genom att sammanbinda uppgifter från olika källor och presentera familjebilder, livslinjer m.m. så riskerar man att bygga in felaktigheter i ett material som borde vara basmaterial för forskningen.  
 
Jag noterade också att uppgifterna från födelseböcker inte innehåller faddrar. Faddrarna är på sitt sätt det viktigaste materialet i den källan, eftersom dessa sällan finns på något annat ställe.
 
Om man jämför Indiko med syster-databasen DDSS (Demografisk Databas Södra Sverige) så utfaller det helt till DDSS fördel.
 
1) DDSS registrerar faddrar
2) DDSS försöker inte att göra forskningen åt oss
3) DDSS spänner över ett mycket större antal församlingar
4) DDSS försvårar inte handhavandet genom spärrar för kopiering eller genom oprecisa sökningar
5) DDSS är gratis
 
DDSS - Indiko 5-0!

2004-04-15, 21:54
Svar #7

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Jag lyckas över huvud taget inte få INDIKO att fungera på min dator. Jag har flera gånger installerat Java-filen och Appleten så som jag blir instruerad att göra, men den ruta där jag sedan skall klicka igång det hela förändras aldrig, utan förblir grå, tråkig och otryckbar. Nu ger jag upp...
 
Ted Rosvall

2004-04-15, 22:57
Svar #8

Utloggad Åke Holmberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2024-01-11, 10:51
    • Visa profil
    • www.dis.se
Ted
 
Du har nog en brandvägg som blockerar port 6789 som måste vara öppen för inkommande trafik!
 
//Åke

2004-04-15, 23:21
Svar #9

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Jag har samma problem, och har tidigare fått svar från Indiko om detta med port 6789. Men eftersom jag inte har en aning om hur man hanterar detta med portar i brandväggen, så är det som det är = ingen test av Indiko. Undrar bara vad som händer för övrigt om man ändrar brandväggen som blockerar aktuell port = vad skyddar man sig inte från framgent?

2004-04-21, 14:42
Svar #10

Utloggad Stefan Lundgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:54
    • Visa profil
    • okandahandelser.blogspot.com
Jag vet inte vad det beror på.
Kanske det är nåt fel nånstans.
Tyckte också att det var långsamt.

2004-04-22, 08:23
Svar #11

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej allihopa
Brandväggar som blockerar portar har naturligtvis en anledning till detta. För att kunna stänga ute obehöriga ! Kan man nå sin bank och logga in där så vore det väl lika naturligt att programmakare till program som INDIKO inte skall ställa till det för oss som inte vill ha obehöriga genom att vi måste öppna portar som SKALL vara stängda ! Så då blir det bara att bojkotta dessa. Jag kan väl bara nämna att jag har upp till 5-6 inbrottsförsök av trojaner per dag samt mellan 10-15 fjärrdatorer som försöker nå drivrutiner i Windows. Jag öppnar inga portar eller släpper in några som Norton anser sig använda sig av fel port eller försöker nå interna prg på min dator. Så de som vill att jag skall sänka ribban kan delge mig sina baser eller dyligt på annat sätt, exvis genom att presentera det på CD och på samma vilkor som via internet. Att stänga ned brandväggen blir det fritt tillträde till din dator. Det är som att ha olåsta dörrar, ingen hemma samt ytterdörren på vid gavel. Välkommen !
Jan-Christer

2005-01-07, 22:36
Svar #12

Anna-Karin Gustafsson

Hej  
 
Jag har funderat på att skaffa Indiko. Jag har testat men jag har heller inte kommit in på indiko hur länge jag än väntar och väntar, men jag kör med modem så det kanske inte går då. Men jag håller med Anders Berg om nya indiko. Jag gillade den gamla, Jag som sitter via modem vill inte sitta och skriva av informationen medans jag är uppkopplad, jag vill kopiera och sedan sitta i lugn och ro och föra in dem.

2005-09-13, 17:00
Svar #13

Utloggad Rune Westin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2009-11-16, 19:58
    • Visa profil
Jag har testat gamla INDIKO och fann att det fungerade mycket bra.
Försökte sedan med nya INDIKO medelst flera olika datorer men i likhet med många andra intresserade var det helt omöjligt.
En fråga till Umeåuniversitetet har inte besvarats.
Det synes mig berättigat att undra vad man sysslar med i Umeå.
Det bör väl finnas någon på detta universitet som kan ge en förklaring.
MVH
Rune Westin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna