ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gravar.se  (läst 996 gånger)

2011-09-08, 12:57
läst 996 gånger

Utloggad gunhild svenonius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 230
  • Senast inloggad: 2022-11-05, 14:30
  • renskriver gamla brev
    • Visa profil
Söker efter en avliden släktings grav. Gravar.se tycks inte på långa vägar omfatta alla kyrkogårdar - hur kan detta komma sig? Jag har för mig att det blev tvingande för alla kyrkogårdsförvaltningar att göra en gravrättsinnehavarförteckning? Blev själv upphittad i en sådan och måste ta ansvaret för mina morföräldrars grav sedan alla i generationen före mig hade dött.
Finns det någon annan källa att söka i? Jag känner till både Hitta graven i stockholm och även göteborg

2011-09-08, 14:26
Svar #1

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 12:38
    • Visa profil
Sveriges Släktforskarförbund har givit ut CD-skivan Begravda i Sverige. Har du försökt med den?
Stig

2011-09-08, 18:08
Svar #2

Utloggad Britt-Marie Holmsten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 435
  • Senast inloggad: 2018-03-12, 14:06
    • Visa profil
Av alla Cd så har Begravda i Sverigegett mig som norrlänning absolut minst.Jag rekomenderar att man först tar reda på om den församling man söker överhuvudtaget finns med och vilka årtal som omfattas.
Jag har vänt mig direkt till berörd kyrkogårdsförvaltning och genom dessa fått gravkarta och hänvisning vart graven är belägen.Detta när träkorsen gett upp sin kamp mot väder och vind och gjort graven anonym.

2011-09-08, 19:53
Svar #3

Utloggad Irene Jonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 757
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 16:37
    • Visa profil
Ett tips till Gunhild Svenonius du är välkommen till vår sida Släktforskning - En gravsten och arkiven berättar vi finns på Facebook..Vi fotograferar gravstenar som försvinner på våra kyrkogårdar mm..Mvh Irene

2011-09-08, 21:54
Svar #4

Utloggad gunhild svenonius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 230
  • Senast inloggad: 2022-11-05, 14:30
  • renskriver gamla brev
    • Visa profil
Jag har anmält mig på Facebook till Släktforskning - En gravsten och arkiven berättar. Skall bli spännande. Kommer det någon aktuellare cd-skiva månntro?
Man tror ibland att allt är så enkelt, men förstår att det är en stor och svår uppgift

2011-09-08, 22:34
Svar #5

Carl Szabad

Begravda i Sverige innehåller material från 564 kyrkogårdsförvaltningar med bortåt 3.000 kyrkogårdar. Det är många gånger mer än vad som ligger på nätet på spridda sajter. Någon övervikt på någon särskild landsända finns inte på skivan, utan innehållet beror på om de enskilda kyrkogårdsförvaltningarna ville delta.
 
Vet man på vilken kyrkogård någon är begravd är det naturligtvis enklare att hitta gravstenen, men inte sällan har exempelvis stadsbor valt att begravas i sin födelseförsamling på landet i stället för där de bor.
 
Det har diskuterats om en ny skiva ska tas fram, men det ligger i varje fall inte nära förestående.
 
Carl Szabad
Projektledare

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna