ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Genvägar  (läst 1519 gånger)

2013-06-10, 12:18
läst 1519 gånger

Utloggad Antonio Palm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 81
  • Senast inloggad: 2020-09-15, 21:52
    • Visa profil
Hejsan har fastnat på en sida som verkar vara för bar för att vara sant, http://www.genvagar.nu/show.asp?PersonId=430970
 
 från Jöns Ingemansson-Jösse Finnson har jag kommit fram till, sen känns det osäkert med Christina Magnusdotter fram till Ingegerd Knutsdotter.
 
 varför jag frågar och skriver är för att veta hur säker denna sida är med tanke på att man har hört ett och annat om vissa hemsidor, plus om det är meningsfullt att fortsätta.
 
tack på förhand och mvh // Antonio

2013-06-10, 19:17
Svar #1

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1641
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 08:37
    • Visa profil
    • anygren.se
Tja, intressant  
men jag får intrycket av att detta är precis samma grundupplägg som Disbyt. Dvs enskilda släktforskare lägger in sina uppgifter. Ingen kontrollerar utan varje enskild släktforskare tar ansvar för sina uppgifter. Den stora skillnaden är väl att det här inte fanns särskilt många individer (ännu?).  
 
Alla uppgifter är då andrahandsuppgifter och måste kontrolleras i detalj mot källorna innan man kan använda dem.  
 
Men det är ju enklare att söka t.ex  ev barn till en person, om man har en möjlig lista över namn, församling, år, mm än att söka helt från början.  
 
Jag känner inte till denna sidan alls men tycker nog att man lika gärna kan söka i Disbyt. Där är det fler individer och dessutom är det länkat till Arkiv Digital, Genline, SVAR mm.  
 
Mvh
ANNIKA

2013-06-10, 22:02
Svar #2

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 11:50
    • Visa profil
Utan minsta källhänvisning o med namn som Brita Jönsdotter utan födelse, död eller någon annan data överhuvudtaget så hamnar man på 500-talet
Har sett liknande men där fortsatte man ner till Jesus och faraonerna i Egypten.
Jo då så att.......
 
Ser det ut att vara för bra för att vara sant så är det så
 
Lasse
 
(Meddelandet ändrat av Lassew 2013-06-10 22:02)

2020-01-16, 05:11
Svar #3

Utloggad Pia Vejdeland

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2021-06-01, 05:44
    • Visa profil
Jag använder genvägar för att ge mig själv en bild på min forskning. Nu är jag nybörjare så kanske ökar kraven med tiden. Har som mål att lägga in källanvisningar i varje person-cell, men allt gör jag för min egen skull. Vill någon använda det så är dom välkommen, men som flera skriver så är det ju andrahandsuppgifter. Jag dubbelkollar alltid uppgifter men har stöt på forskare som tycker att man mycket väl kan använda hörsägen som är 150 år gammal som källa. Antar att han aldrig lekt viskleken  ;)
Jag tycker du skall testa. 100 gratis inmatningar och låg årsavgift - för den som inte nördar ner sig i andras forskningar

2020-02-16, 15:58
Svar #4

Utloggad Ulla Lundell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2348
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 13:44
    • Visa profil
Hej


Har använt genvägar i början av min släktforskning men det blev en senväg när jag hade kollat uppgifterna


Ulla

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna