ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Diskussion om digitaliserade skrifter.  (läst 2131 gånger)

2009-08-20, 21:21
läst 2131 gånger

Utloggad Christina Claeson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 772
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 17:38
    • Visa profil
Efter ha gått in på Nordkalottbiblioteket och klickat på länken på en bok och fått lägga till ett visningsprogram går det att läsa....ungefär en tiondel av boken, man får scrolla både hit och dit.
Är det någon annan som har samma problem ?

2009-08-20, 21:39
Svar #1

Moderator Källor

Gäller det en specifik bok eller alla? Om det är en bok, vilken rör det sig om?
 
Mvh

2009-08-21, 10:28
Svar #2

Utloggad Elvi Sandberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 496
  • Senast inloggad: 2024-01-02, 21:09
    • Visa profil
Hej
det är olika på vilka böcker det gäller. Den som har länk på anbytarforum, Norrländska slägter, öppnas med Lizardtech i ett 5 cm högt fönster på skärmen, men andra som ligger under skannade böcker öppnas i nytt fönster med nåt annat visningsprogram, till exempel     Beamont, Adalbert de på http://194.117.188.220/bookview/ipac/BookView.jsp?BookId=5&PageNo=0&MetaView=fal se  
 
Igår trodde jag att det berodde på om man använder Firefox eller Explorer, men idag är det lika illa i båda, eller beror det på version av dessa två, jag har suttit vid olika datorer när jag har provat.
 
Hoppas detta kan rättas till hos Nordkalottbiblioteket som har så mycket spännande böcker!
Hälsningar Elvi Sandberg

2009-08-21, 10:57
Svar #3

Moderator Källor

Hej Elvi,
 
Boken Norrländska släkter läses med samma tilläggsprogram till eller liknande) som tex SVAR och Lantmäteriet, den heter DejaVu. Men du säger att du får upp ett fönster där boken finns så det verkar vara rätt installerat. Är fönstret bara 5 cm hög så kan du trycka på den lilla fyrkanten, bredvid det vita krysset på röd bakgrund, uppe i högra hörnet (förutsatt att du kör ett windowsbaserat program), då skall fönstret fylla hela skärmen (detta gäller i princip för alla program). Sen har ju även storleken på skärmen betydelse...
 
Så här ser det ut för mig:
 

2009-08-21, 11:04
Svar #4

Moderator Källor

När det gäller boken:
 
Beaumont, Adalbert de
Sketches in Denmark, Sweden, Lapland and Norway / by Vicomte Adalbert de Beaumont. - London, 1840. - Atl. fol. [25 s.]
http://www.overtornea.se/Kultur__Fritid/Bibliotek2/Nordkalottbiblioteket/Bocker/ Kategorier/Geografi-1800/Beaumont-Adalbert-de-8420b/
 
så får jag ett felmeddelande IPAC Error  vilket jag inte fått tidigare. Vet ej vad det beror på? Hur ser det ut för er andra? Den Java-plugin som läser detta, bookview, använde jag häromdagen och då fungerade det!?

2009-08-21, 12:08
Svar #5

Ulla Bagge

Hej Jonas, bilden ovan får jag bara upp översta delen av - kan läsa Tab 7 Magnus Huss och dom 2 första raderna utan att skrolla. Det hjälper inte att klicka till helskärm överst i högra hörnet. Nedre delen av bildskärmen är fortfarande tom, vit.
Har inga problem med bildvisningen i t.ex SVAR Deja-vu.
Vänliga hälsningar
Ulla

2009-08-21, 12:28
Svar #6

Ulla Bagge

Ha, nu funkar det - jag tryckte på knappen kompatilitetsvy - överst bredvik knappen uppdatera.
Men det hjälpte inte mot IPAC Error.
Ulla

2009-08-21, 12:37
Svar #7

Moderator Källor

Om jag får drista mig till att gissa så ligger inte problemet med IPAC error hos oss användare. Vi får se om det löser sig framöver, annars så får jag kontakta dem.

2009-08-21, 14:34
Svar #8

Utloggad Elvi Sandberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 496
  • Senast inloggad: 2024-01-02, 21:09
    • Visa profil
Bra gjort Ulla
men den knappen ligger under tools i min Explorer, och jag hittar inget motsvarande i Firefox? Finns det? Tacksam för tips!
Hälsningar Elvi Sandberg

2009-08-21, 15:30
Svar #9

Moderator Källor

Nu lyckas jag i a f framkalla felet som du får Elvi. Men inte någon lösning i en handvändning...kikar vidare...
 
Mvh

2009-08-21, 15:49
Svar #10

Moderator Källor

Om man sparar ned boken på sin egen disk med Mozilla Firefox (högerklicka på boken->arkiv->spara dokumentet som->sammanslaget) så kan man sen via Firefox->arkiv->öppna fil öppna den filen. Då fungerar det för mig!? Känns ju inte som man skall behöva göra så, men det är en workaround.

2009-08-21, 22:25
Svar #11

Moderator Källor

Som vissa säkert märkt håller jag på att beta av Nordkalottbibliotekets böcker. MEN jag är pinsamt dålig på geografin norr om Sundsvall, och vet lite om samer, därför lägger jag just nu allt under Lappland.   Skall någon bok flyttas annorstädes eller även läggas in under till exempel Norrbotten så tar jag tacksamt emot den informationen.

2009-08-22, 10:16
Svar #12

Sten Magnusson

För min del ser det ut som Ulla säger d.v.s. bara ett par rader överst och därefter en vit skärm.
 
Detta har jag inte sett i övrigt vid användande av DjVu-formatet.
 
Mvh/Sten Magnusson

2009-08-22, 10:22
Svar #13

Sten Magnusson

Ett tillägg: Är det så att dessa böcker som diskuteras ovan är anpassade för att visas med en bestämd skärmupplösning?
 
Mvh/Sten Magnusson

2009-08-22, 11:00
Svar #14

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
När jag sökte på google.se/books på Kvarnbacka fick jag upp Svenska Män och Kvinnor med aptitretande strängvyer och upplysning om på vilken sida detta stod. Motiveringen lyder:
 
Varför kan jag inte läsa hela boken?Skriv ut  
Många av böckerna i Google boksökning kommer från författare och publicister som deltar i vårt partnerprogram. För de här böckerna bestämmer våra partners hur mycket av boken som ska kunna läsas - allt från några exempelsidor till hela boken.
 
För böcker som kommer in i Google boksökning genom biblioteksprojektet beror hur mycket av den som visas på bokens upphovsrättsstatus. Vi respekterar upphovsrättslagarna och det enorma kreativa arbete som författarna lägger ned på sina verk. Om boken är allmän egendom och därför inte längre är upphovsrättsskyddad kan du bläddra igenom hela boken, eller ladda ned den och läsa den offline. Om boken skyddas av upphovsrätt, och om bokens publicist eller författare inte är med i partnerprogrammet, kan du bara läsa grunduppgifter om den, som i ett kortregister. I vissa fall kan du läsa ett par utdrag eller meningar med dina söktermer i deras sammanhang. Syftet med Google boksökning är att du ska kunna upptäcka böcker och ta reda på var du kan köpa eller låna dem, inte läsa dem från första till sista sidan på nätet. Det är som att gå till bokhandeln och bläddra, med Google-knorr.
 
Är detta att betrakta som en digitalerad bok i detta sammanhang?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-08-22, 11:03
Svar #15

Sten Magnusson

Jag gjorde ett test nyss med att skriva ut dokumentet till Microsoft Document Image Writer (filtillägg *.mdi) och fick då alla sidor visade på normalt vis. Mer rekommendabelt är väl kanske att göra utskrift till PDF-fil.  
 
Mvh/Sten Magnusson

2009-08-22, 17:47
Svar #16

Moderator Källor

Det dyker upp frågor om vilket material som skall finnas under denna rubrik och jag tror nog att man kan vidga det hela lite till att istället omfatta Digitala skrifter och därmed släppa in dagstidningar och lite annat som inte ryms under böcker.
 
Däremot tror jag att avgränsningen att hela verket skall vara tillgängligt och kostnadsfritt, därmed tycker jag inte att böcker i t ex Googles partnerprogram bör vara med.
 
När det gäller rubriker under böcker kommer jag så snart jag hinner komplettera med till genealogi angränsande områden, först och främst historia.
 
För att detta skall kunna bli såpass bra som jag tror att det kan bli krävs det dock att användare engagerar sig lite i inläggandet av titlar, det går såpass mycket fortare då!

2010-08-08, 09:48
Svar #17

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Hur sjutton har de skannat denna bok? En och en halv spalt finns med.
 
(Inlägget rör Finsk biografisk handbok och flyttades hit 2010-08-08./Moderator Källor)

2010-08-08, 11:22
Svar #18

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Kan inte mer än hålla med Jan. Tafflig scanning är det!

2011-01-21, 14:31
Svar #19

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Nordkalottbiblioteket har råkat ut för ett diskhaveri och därför kan man inte läsa en del av deras digitaliserade litteratur just nu.
 
Det är vår server som råkat ut för ett diskhaveri enligt våra tekniker. De jobbar på att få igång servern igen, men jag kan inte säga dig när den kommer att fungera igen.
 
Med vänliga hälsningar:
 
Anna-Karin Luttu
Biblioteksansvarig

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna