ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Familysearch  (läst 1953 gånger)

2004-12-20, 15:48
läst 1953 gånger

Utloggad Kjell Moberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 232
  • Senast inloggad: 2011-12-15, 14:17
    • Visa profil
Hej jag har fått ett problem med familysearch!
När jag söker får jag någon form av felmedeland
 
Search is unavailable due to maintenance. SEA-001#
 
Jag är dålig på engelska, så om någon vill hjälpa mig med att lösa detta problems vore jag tacksm !!
mvh Kjell

2004-12-20, 16:03
Svar #1

Utloggad Yvonne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 231
  • Senast inloggad: 2016-04-25, 14:38
    • Visa profil
    • www.snurkan.se
Hej Kjell,
 
Maintenance = underhåll,
De servar helt enkelt sitt datasystem.
På svenska skulle det bli ungefär: Sökningen ligger nere på grund av systemunderhåll, eller liknande.
 
Mvh
Yvonne Carlsson

2004-12-20, 17:31
Svar #2

Utloggad Kjell Moberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 232
  • Senast inloggad: 2011-12-15, 14:17
    • Visa profil
Yvonne Carlsson
Tack så mycket för hjälpen.Då får jag kika dit lite senare:
mvh Kjell Moberg

2008-05-06, 18:23
Svar #3

Utloggad Agneta Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 597
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:55
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har ett problem när det gäller siten. Jag misstänker att någon har skickat uppgifter till Familysearch.com.
Var någonstans kan jag hitta uppgifter den personen?
Tack på förhand
//Agneta

2008-05-08, 22:39
Svar #4

Utloggad Sven Luthman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 81
  • Senast inloggad: 2013-06-14, 09:39
    • Visa profil
    • www.genealogi.nu
Hej Agneta,
 
www.familysearch.org (org INTE com) har en rad olika databaser. Vissa av dessa är inskickade av släktforskare (t.ex. Ancestral File och Pedigree Resource File).  
Andra databaser är framtagna genom urdragsprogram av olika slag, då finns det ingen inskickare.
Ytterligare andra databaser är inskickade av medlemmar i kyrkan, men där man inte kan se vem som är ansvarig. Om du kan berätta vilken databas det gäller (eller en länk till den personen du funderar över) så kanske jag kan komplettera lite mera.
 
Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga som driver denna webbplats håller på med en väldigt stor uppdatering av webbplatsen, detta för att höja kvalitén och på ett bättre sätt koppla ihop de olika personerna i en familj med varandra. Denna nya webbplats är än så länge bara tillgänglig för ett begränsat antal medlemmar, men kommer framåt årsskiftet (om tidsplanen håller) också öppnas upp för andra.  
Vissa projekt som man håller på med är dock redan idag tillgängliga. Ta en titt på labs.familysearch.org. Det som är intressantast där är Record Search . Kyrkan håller på och digitaliserar sitt enorma filmarkiv (för svenskt material samarbetar man med RA/SVAR) och sedan indexerar man detta material så det blir sökbart.  
 
Det blev ett långt svar, men jag hoppas att det förklarar lite för dig.
 
Soliga vårhälsningar  
/Sven
- - - - -
Besök gärna
Glassrecept.se
- - - - -

2008-05-16, 15:15
Svar #5

Utloggad Agneta Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 597
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:55
    • Visa profil
Hej Sven!
Tack för att du svarade.  
Jag har problem med databasen Family Group Record.
 
Vid sökning på nedanstående person kom 5 poster:
Anders Jonsson (Jönsson)
Birth: 1609 Of, Kila. Vastmanland, Sweden
Death: 1689, Kila, Vastmanland, Sweden
Wife: Anna Erichsson (Eriksdotter)
Birth: About 1601 Of, Tortuna, Vastmanland, Sw.
Death: 1673
Children
1. Jons Andersson (Min anfader)
Birth: About 1636 Of, Vastmanland, Sw.
Death: 23 jan 1719
2. Karin Andersson (Andersdotter)
Birth: About 1641 Of, Vastmanland, SW.
3. Anna Andersson (Andersdotter)
Christening: 06 oct 1643 Of, Tortuna, Vastmanland, Sw.
Death: 17 sep 1717
4. Isach Andersson
Christening: 05 ovt 1646 Of, Tortuna, Vastmanland, Sw.
5. Per Andersson
Birth: About 1648 Of, Tortuna, Vastmanland, Sw.
Death: 1694
 
Efter genomläsning fann jag att en del saker inte stämmer med min forskning, bl a.
Anders J född 1607. Dog 1687, 80 år gammal enl kyrkl.räken. LI:5 1678-1722).  
Vet ej vad han är född någonstans.
Anna E Vet jag bara att hon dog 1672. Har tittat i  
husförhörslängd och mantalslängd.
1. /Jons/Jöns är född 1640-10-30 i Lågbo, Kila fs, Västmanland
Dog 23 jan 1719 i Västra Tullsta, Kila fs. Där stämmer det
en del.
2. Karin kan vara rätt, hittade i husförhörslängden (1663-)Västra Tullsta namnet Karin, men ser inte vad det står.
3. Anna. Har tittat i dödsnotisen att hennes föräldrar var Anders Jönsson och Anna Eriksdotter. (Dog i Kila, Västmanland. Kan stämma.
4. Isach ?
5. Per. Född 1647. Död 1694 i Västra Tullsta, Kila fs. Kan stämma.
 
Jag förstår inte var de fått en del uppgifterna ifrån för jag hittar inte dessa.
I övrigt önskar jag att någon lärde amerikanerna våra efternamnstraditioner.
 
Puh, ett långt svar, men jag kände ett behov av att skriva av mig.
 
Regniga o kyliga vårhälsningar
/Agneta

2008-08-07, 17:27
Svar #6

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Hur får man tag på de filmer som det refereras till i IGI Individual Record? Vid kontakt med Jesu Kristi Kyrkas av Sista Dagars Heliga Genealogicentrum i Trollhättan, fick jag beskedet att jag måste kontakta källan i USA?! (I ett äldre inlägg - se ovan - referas till mormonkyrkan i Västerhaninge).  
Någon som har kunskap/erfarehet av detta?!
/Leif

2008-08-09, 15:57
Svar #7

Utloggad Sven Luthman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 81
  • Senast inloggad: 2013-06-14, 09:39
    • Visa profil
    • www.genealogi.nu
Hej Leif,
 
De filmnr som du ser i FamilySearch kan i de flesta fall beställas till de olika center som finns runt omkring i världen, d.v.s även till centret i Trollhättan. Jag sitter som ansvarig för familjehistoriska centret (FHC) i Örebro och vi har t.ex. en släktforskare som beställer tyska filmer till oss.  
 
Det finns dock visst material som bara finns tillgängligt på huvudbiblioteket i Salt Lake City. Om du har ett specifikt filmnummer så kan du kontrollera vad som gäller i den katalog som finns. Vet personalen inte hur de sak gå tillväga för att beställa hem en film så ber du dom kontakta LeRoy i Västerhaninge för att få instruktioner om hur de ska göra.
 
mvh
/Sven

2008-08-09, 16:12
Svar #8

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Sven,
Tack för hjälpen!
/Leif

2008-08-09, 16:24
Svar #9

Utloggad Sven Luthman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 81
  • Senast inloggad: 2013-06-14, 09:39
    • Visa profil
    • www.genealogi.nu
Hejsan Agneta,
 
Ursäkta att jag inte (eller någon annan) svarat dig på hela sommaren. När det gäller FamilySearch så är det många personer (medlemmar och ickemedlemmar) som skickar in information och kvalitén är väldigt skiftande. Genom åren har väldigt många dubletter uppstått i systemet (samma person inskickat av flera olika) samt att det saknats möjligheter att rätta felaktigt material. Det är enskilda forksare som är ansvariga och inte kyrkan som ägare av webbplatsen.
 
Det pågår nu ett arbete med en ny version av alla dessa databaser där materialet samlas i en enda. Man kopplar ihop personerna med varandra (familjer) och skapar ett gigantiskt träd. I detta nya system så blir det också lättare att se vem som skickat i viss information. Är personen en aktiv användare av systemet så kommer det också finnas möjlighet att få kontaktuppgifter. Det blir möjlighet att rätta eget inskickat material eller påpeka felaktigheter i andras material (men inte ändra), göra kompletteringar o.s.v.
 
Vi som är kyrkomedlemmar (Jesu Kristi Kyrka av S D H ) i norden fick tillgång till det nya systemet härom veckan. Det lär dröja till minst årsskiftet innan alla medlemmar har det. Därefter kommer också andra att få tillgång till detta, precis som alla forskare redan idag har tillgång till allt vårt material via FamilySearch.
 
Jag tittade lite på fadern, Anders Jönsson. Det finns 2 poster med födelseår 1607 och 3 med födelseår 1609. Det är också flera olika som skickat in detta material och jag såg att åtminstonde en av dom har tillgång till nya systemet. Har du inte kontakt med några amerikaner om dessa eventuella släktingar så kan du kontakta mig utanför forumet så ska jag ge dig vad jag kan få fram.
 
mvh
/Sven

2011-08-09, 23:17
Svar #10

Niklas Kant

Hej!
 
Jag undrar om det finns något sätt att ta reda på vilken församling det gäller när det bara står Stockholm, Stockholm.

2015-04-11, 20:18
Svar #11

Utloggad Johnny Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 21:29
    • Visa profil
Hej!
 
Är det fler som håller på att rensa upp bland sina anor i Familysearchs Family Tree?
 
Jag har hållit på ett tag och skulle vilja få lite synpunkter på mitt upplägg. Det gäller i första hand avdelningen källor (sources). Jag har justerat lite efterhand, men nu gör jag på följande sätt.  
 
Överst lägger jag Familysearch egna källor, jag ändrar ingenting på stavningen utan lägger till ett årtal på slutet, enklare att sortera. Sedan kommer de händelser som jag forskat fram från ArkivDigital och i visa fall SVAR. Det är en rubrik för händelsen, tidigare använde jag svenska men nu har jag gått over till engelska (är översättning ok?). Det blir dock lite blandat då jag anger by, socken och län på svenska. Där finns även en direktlänk till sidan i AdOnline samt en källhänvisning.
 
Jag länkar till en av mina anor som exempel, konto krävs för att komma år sidan.
 
https://familysearch.org/tree/#view=ancestor&person=KZM4-DPP
 
Det finns även ett forum på engelska där Family Tree diskuteras.
 
https://getsatisfaction.com/familysearch/products/familysearch_family_tree_beta
 
Mvh Johnny

2015-04-12, 23:36
Svar #12

Utloggad Solveig Gavik Husar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1969
  • Senast inloggad: 2016-07-18, 21:38
    • Visa profil
Förstår inte varför sökningar i familysearch kan bli så konstiga. Om jag matar in ett namn och ett födelsedata anger född i Sweden som land och t ex Halland som län så kommer ändå nästan alla län i hela Sverige upp i träfflistan. Jag vill bara få upp just Halland och inte hela Norrland och Skåne m m. Gör jag något fel?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna