ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Databaser i Blekinge och Skåne  (läst 1430 gånger)

2002-07-20, 07:47
läst 1430 gånger

Lars-Göran Larsson

• Gäst
Hejsan!

vet någon om det finns några data baser över  

Blekinge o skåne?

Eller renskriva kyrkböcker på över dessa landskap?

Tacksam för svar

2002-07-20, 09:00
Svar #1

Utloggad Anders Berg

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2024-06-07, 11:36
    • Visa profil
    • Scangen
Jomenvisst.  

Demografisk Databas Södra Sverige

2003-05-01, 14:34
Svar #2

Utloggad Ewa Lindberg

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: 2010-08-31, 18:53
    • Visa profil
Hej!

Ovanstående databas är värdelös tycker jag, jag har all min släkt i Skåne, 11 generationer på mors resp. fars sida. Inte en enda person utav alla dessa namn jag har i min släkt fanns med
i DDSS. Inte ens de församlingar där det står i födelseboken täcker främst åren 1894-1895, där
hade jag släkt men ingen var med.

2003-05-01, 14:55
Svar #3

Utloggad Anders Berg

• Anbytare *****
    • Visa profil
    • Scangen
Ett så stort projekt blir inte klart i en handvändning. Tänk på att någon måste göra jobbet också, det mesta med frivilliga krafter. Så att kalla det värdelöst tycker jag är att ta i.

2003-05-01, 17:17
Svar #4

Annika Hansson

• Gäst
Hej!
Jag har haft stor glädje av DDSS. Det är klart att ibland finns det luckor i registreringsarbetet, men det får man räkna med. Dessa luckor kommer väl så småningom att täppas till. Det är omfattade arbete som ligger bakom projektet. Jag är tacksam för att det blir gjort.
Vad jag har märkt är att ibland är det lättare att hitta vad man söker om man fyller i färre uppgifter i sökfälten. Det kan också vara bra att vara lite kreativ i stavningen av de namn som man söker. Det finns ju olika trender i hur man stavar under olika tidsperioder. Så ge inte upp.
MVH
Annika Hansson

2003-05-01, 19:57
Svar #5

Utloggad Carin Olofsson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5012
  • Senast inloggad: 2025-02-04, 16:53
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Hej,

Ett annat tips som jag har haft mycket nytta av, är att använda jokertecknet % för att få med alla olika stavningar av namnet. Sedan jag började använda det så har jag hittat många fler personer i databasen.

Namnet Svensson t.ex., kunde ju stavas på flera olika sätt.
Om man då söker på S%en%son så får man med alla varianter - plus ett antal andra namn. Därför är det lämpligt att komplettera med ytterligare någon uppgift. Det räcker ofta med att skriva första bokstaven i namnet och % efter för att minska ner antalet träffar.  

Hälsningar
Carin Olofsson

2003-05-02, 16:46
Svar #6

Utloggad Anders Ellerstrand

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag håller med Annika! Jag har haft stor glädje av DDSS. Det är ett fantastiskt arbete som är nerlagt. Jag har också liknande erfarenheter vad gäller stavning - man får vara lite kreativ... ;-)

2003-05-02, 19:00
Svar #7

Utloggad Ewa Lindberg

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: 2010-08-31, 18:53
    • Visa profil
Hej!

Anders,  

jobbar själv ideellt för en släkforskarförening, så jag vet att stort projekt inte blir klart i en handvändning, men jag har ändå inte haft nytta av databasen.

2003-05-02, 20:19
Svar #8

Utloggad Anders Ellerstrand

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Ewa, det är ju fullt möjligt att man inte hittar det man söker. Men att säga att databasen är värdelös tycker jag är felaktigt...

Jag hoppas att du hittar något av intresse ändå. Kanske genom att använda söktipsen som Carin gav.

Det finns ju annars fler intressanta Skånesidor du kan försöka med. På DDSS finns en bra länksamling som jag har haft glädje av.

2006-10-19, 11:58
Svar #9

Utloggad Anders Berg

• Anbytare *****
    • Visa profil
    • Scangen
På DDSS har Malmö Stadsarkiv ett sökbart register över födda i Malmö kommun.

På innehållssidan står
 Registret är fullständigt t.o.m. 1900 därefter hänvisas till Malmö stadsarkiv för eventuell komplettering.

I tabellen över innehåll i databasen står bl a
Malmö Garnison   1710-1927

Hur jag än söker får jag inga andra träffar i garnisonsförsamlingen än från volymen C:5 (1820-30-tal).

Händer något med detta register, eller är det lagt på is? Om tydligen uppgifterna i innehållsförteckningen inte stämmer med vad som verkligen är sökbart, så borde presentationen göras tydligare, tycker jag.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna