ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: DDSS  (läst 1794 gånger)

2005-06-14, 10:55
läst 1794 gånger

Utloggad Johnny Rolin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2021-08-29, 00:17
    • Visa profil
Hur kan jag se vem som har lagt in upplysningar på Demografisk Databas Södra Sverige??  
 
Där är nånting jag inte förstår i min släktsforskning i DDSS.
 
Johnny Rolin

2005-06-14, 21:44
Svar #1

Utloggad Yvonne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 231
  • Senast inloggad: 2016-04-25, 14:38
    • Visa profil
    • www.snurkan.se
Hej Johnny,
 
Jag tror inte att du kan få fram exakt vilken person som har lagt in en speciell post i databasen, men du kan alltid ta kontakt med  DDSS direkt och fråga dem.
 
Jag vill gärna påpeka att DDSS är en andrahandskälla och att felaktigheter kan förekomma, de personer som läst av ur originalkällan kan ju t ex ha läst fel m m. Därför kan felaktigheter säkert förekomma och det kan förklara varför du inte får ihop uppgifterna med din släktforskning.
 
Med vänlig hälsning
Yvonne Carlsson

2005-11-26, 17:20
Svar #2

Torsten Svenson

Hej
Jag har haft stor nytta av DDSS under kartläggningen av min 1800-tals-släkt i Blekinge. Jag saknar dock vigda och döda i Tving församling. Finns det någon som vet huruvida DDSS skall kompletteras med dessa register?
Vänligen Torsten

2005-11-26, 18:10
Svar #3

Utloggad Johan Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej
 
Jag tycker också att man har nytta av DDSS. Just därför undrar jag när materialet kompletteras med en rad saknade socknar, bl.a. i Mellan - Skåne. Vet någon när det kan ske?
 
Johan Sjöberg

2005-11-27, 16:16
Svar #4

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Torsten
Blekinge Släktforskarförening har gett ut en skriftserie rörande kyrkoarkivalierna i Tving. Gå in under Blekingerötter här på Rötter och se om det är ngt för dig. Mig har det hjälp mkt att ha denna skriftserie hemma i forskarhyllan.
Jan-Christer

2009-01-14, 13:46
Svar #5

Utloggad Sara Dyrinder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1068
  • Senast inloggad: 2021-11-10, 16:01
    • Visa profil
Vet någon när nästa uppdatering av databaserna sker? Det var väldigt länge sedan det hände något nu...

2009-01-14, 17:04
Svar #6

Utloggad Anders H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 331
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 16:40
    • Visa profil
Sara!
 
Jag pratade med en del ansvariga för DDSS på LLA under släktforskarmässan i Malmö i höstas. Beskedet var att det är synnerligen låg aktivitet på denna renskrivning just nu. De som med olika bidragsformer jobbade med detta har i stort sett upphört pga ändrade bidragsregler.
Det är ju väldigt synd att detta har avstannat, men vi får ju hoppas att det kan väckas till liv igen framöver.
 
Mvh
Anders

2009-01-14, 19:01
Svar #7

Utloggad Sara Dyrinder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1068
  • Senast inloggad: 2021-11-10, 16:01
    • Visa profil
Vad tråkigt  Ja, vi får hoppas att det kommer igång ordentligt igen så småningom.

2009-01-15, 08:03
Svar #8

Utloggad Annika Gylling

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 858
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 16:24
    • Visa profil
Då kan jag berätta att vi i Kallinge, jobbar för fullt med DDSS! Vi är tyvärr den enda enheten kvar i Blekinge, sedan både Olofströms och Karlskrona kommuner lagt ner sina verksamheter. För närvarande är vi 3 stycken som jobbar DDSS i Kallinge. De andra hos oss jobbar med att indexera åt SVAR.
 
Det vi jobbar med nu är de sista delarna av Karlskrona stadsförsamling, vad det gäller DDSS. (Detta betyder inmatning och kontroll innan materialet skickas iväg till Lunds landsarkiv för sista kollen). Vi har skrivit av alla böckerna och då menar jag födda- vigda och döda, från ca 1870 och fram till 1894. Då får i alla fall de som börjar släktforska något att leta på.

2009-01-15, 16:45
Svar #9

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1307
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 17:42
    • Visa profil
En liten fråga, finns det ingen möjlighet att jobba ideellt längre?
 
Det förekommer ju en hel del avskrifter från andra platser i landet utan
att man tar betalt för att göra detta.

2009-01-15, 18:26
Svar #10

Utloggad Annika Gylling

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 858
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 16:24
    • Visa profil
Om man bor i närheten av Kallinge är man välkommen att ideellt jobba med DDSS hos oss. Vi har allt material och vi finns där för hjälp.
Jag förstår nog inte din sista mening Kenneth, kan du utveckla den så jag vet att jag svarar rätt på din fundering, om det nu var till mig frågan var ställd

2009-01-15, 21:41
Svar #11

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1307
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 17:42
    • Visa profil
Jag tycker att den var glasklar.
 
Vad jag menar är att det förekommer registreringar ideellt på många platser i vårat land,
inte minst där jag själv är verksam, Bohuslän.
 
Kan man ej registrera i DDSS utan att det måste finnas kommunala verksamheter?

2009-01-15, 22:14
Svar #12

Utloggad Annika Gylling

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 858
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 16:24
    • Visa profil
Det kan man kanske, men den frågan får du ta med landsarkivet i Lund. DDSS har sina rötter i det som 1997 kallades ALU-arbete. Jag förmodar att man då på den tiden tänkte att det var en bra idé att arbetslösa fick en vettig sysselsättning tills man fick ett jobb. Tack vare kommunens engagemang har DDSS och SVAR kunnat vara kvar i Kallinge. Vi firar 15 års jubileum i år.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna