ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skaraborgs kyrkoböcker  (läst 652 gånger)

2005-10-24, 20:28
läst 652 gånger

Anette Andersson

Hej!
 
Jag har gjort en STICKPROVSKONTROLL på Genlines bestånd av kyrkoböcker från Skaraborg:
 
Bjärby, endast AI:2
Ekeskog, finns LI:2-3, A1:1, 7, 10
Ljunghem, finns C1, LI:2, AI:1-9
Ottravad, finns LI:1-3, AI:1, 14-17
 
Nog har dessa församlingar fler böcker filmade av mormonerna?
 
Jag tycker nog att Genline borde ta bort uppgiften om att Skaraborg skulle vara färdigt..

2005-10-25, 16:49
Svar #1

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Om jag inte ser fel hos SVAR ligger Ottravad AI:2 med flera under Dimbo. Verkar vara likartade förhållanden i Ljunghem och Bjärby.

2005-10-25, 19:04
Svar #2

Anette Andersson

Men varför har då inte Genline samma service för Skaraborgs församlingar som för exempelvis Malingsbo i Dalarna? I Genlines förteckning för Malingsbo hittar man två stycken AI:3 och två stycken AI:4 med olika årtal och nummer. Förklaring: Den ena paret AI:3-4 är för den tid då Malingsbo tillhörde Söderbärke. Dessa volymer finns alltså med både på förteckningarna över Malingsbo och Söderbärke. Menar man verkligen på Genline att kunderna själva måste förstå att de ska leta upp och kontrollera SVARs listor?

2005-10-25, 20:02
Svar #3

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Kan ju inte svara för Genline, men jag tror att det ligger till ungefär så: man betraktar filmerna som sitt originalmaterial, inte de underliggande kyrkböckerna. Man gör sedan sitt index baserat på vad som står på första filmrutan. I fallet med de två Malingsbo AI:3 står det ju Malingsbo och Söderbärke resp. Malingsbo i filmen.  För Dimbo AI:2 står det bara Dimbo.
 
Man kan tycka vad man vill om detta, men det har åtminstone fördelen att Genline kan får det någorlunda rätt medan de koncenterar sig på att scanna. Skulle man få församlingsindex lika bra som SVAR, eller för den delen få med aktuellt volymsignum (det där har ju diskuterats här tidigare, liksom stavningen av församlingsnamnet, länstillhörighet osv) så skulle de behöva anställa någon med arkivkunskap och det anser man sig tydligen inte ha råd med i dagsläget. Och detta kan man, igen, ha olika åsikter om.. Personligen är jag glad att man koncentrerar sig på att scanna. Brister indexet kan jag själv kontrollera hos SVAR, men fattas bilderna kan jag ju inte göra så mycket!

2005-10-31, 13:56
Svar #4

Utloggad Ann-Louise Paulsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2015-06-16, 15:12
    • Visa profil
Till Anette Andersson:  
 
Jag har kontrollerat Bjärby, Ekeskog, Ljunghem och Ottravad i de listor vi köpt från Riksarkivet som ligger till grund för våra filmbeställningar och samtliga filmer som finns med där finns även i vår databas.
I några fall har det dock blivit lite fel, när det gäller AI:1 för Bjärby har den av misstag hamnat under Bjurum istället vilket jag nu skrivit en felrapport på så vi kommer att åtgärda det snarast möjligt.  
När det gäller LI:1 för Ekeskog så har den istället hamnat under Eggby vilket vi också kommer att rätta till snarast. I övrigt överensstämmer innehållet i vår databas med de mormon-filmer som finns med i Riksarkivets listor.  
 
Med vänlig hälsning,
Ann-Louise Paulsson

2005-10-31, 14:07
Svar #5

Utloggad Ann-Louise Paulsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2015-06-16, 15:12
    • Visa profil
Till Daniel Berglund och Anette Andersson:  
 
När vi lägger ut de olika längderna i vår databas så har vi enbart tillgång till den information som finns på den så kallade arkivskylten. I fallet med Dimbo AI:2 står det Dimbo på arkivskylten varför denna bok enbart ligger under Dimbo. Att det sedan finns uppgifter i boken som även rör Ottravad är inte något som vi har möjlighet att kontrollera under produktionen. Hade det däremot framgått av arkivskylten att filmen innehåller uppgifter både från Dimbo och Ottravad så hade vi lagt ut denna sekvens i båda församlingarna.  
 
Med vänlig hälsning,
Ann-Louise Paulsson

2006-01-06, 18:02
Svar #6

Utloggad Britt-Marie Nordin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3281
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 14:22
    • Visa profil
Var får man tag i uppgift från Hova församling t ex födelseregister.  Hova i Skaraborgs län. Gäller Alma Elisabet född 19870304.

2006-01-06, 19:19
Svar #7

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Såvitt jag vet har Genline inga födelseböcker från 1980-talet.

2006-01-06, 23:37
Svar #8

Utloggad Britt-Marie Nordin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3281
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 14:22
    • Visa profil
Alma Elisabet är född 18970304. Ursäkta jag skrev fel förut.
Hälsningar
Mala

2006-01-07, 01:37
Svar #9

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Genline har inte material så långt fram i tiden, åtminstone inte just nu, och SVAR som håller på att scanna har inte Hova (än). Så det enklaste är nog att kontakta landsarkivet i Göteborg (http://www.ra.se/gla) - med en korrekt ingångsuppgift tror jag du får svar direkt och gratis.
 
Å andra sidan är det kanske den här personen från folkräkningen 1900:
 
Om personen  
Namn:  Alma Elisabet  
Hemförsamling:  Hova Skaraborgs län  
Hemort:  Hofva Sand  
Kontrakt:  Norra Vadabo  
Län:  Skaraborg  
Födelseår:  1897  
Födelseförsamling:  Hova  
Civilstånd:  Ogift (O)  
Kön:  Kvinna  
Familjest:  b. d.  
Famstkod:  Barn (B)  
Hushåll nr:  79  
Familj nr:  1  
SVARvolym:      
Kort nr:  0    
Sida:  7    
Rad:  14    
 
 Om hushållet
 
Personer i hushållet:  
Fam. nr 1
 
Anders Bengtsson Brink, f. 1855, Kopparslagare  
Emma Matilda Andersd:r, f. 1868  
Ester Matilda, f. 1891  
Gerda Alfrida, f. 1894  
Alma Elisabet, f. 1897  
Emma Karolina, f. 1898

2006-01-07, 07:26
Svar #10

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Mala, SCB-utdragen som Genline lägger in ska gå t.o.m 1897 men för Skaraborg finns en lucka i materialet från 1891-1897 - det är endast vigsel och döda 1897 som finns inlagt. se sc_skarborg. Genline får väl svara på när det kommer.
 
SCB-utdragen ur födelseboken finns att låna på mikrokort från SVAR (och finns att studera på en rad forskarcentra).  
 
Om du inte har ett fungerande användarnamn (som mitt edah) ska du skriva i ditt riktiga för- och efternamn i rutan användarnamn.
 
Hälsningar,
Eva

2006-01-10, 09:02
Svar #11

Utloggad Ann-Louise Paulsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2015-06-16, 15:12
    • Visa profil
Till Eva Dahlberg mfl:  
 
Vi har nu efterlyst dessa SCB-utdrag hos Riksarkivet och kommer att lägga in dem i vår databas så snart vi får dem levererade till oss.  
 
Med vänlig hälsning,
Ann-Louise

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna