ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Församlingar som bytt län  (läst 386 gånger)

2004-02-22, 12:22
läst 386 gånger

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Upptäckte nyss att Långasjö, som bytte från Kronoberg till Kalmar län år 1971 finns på sc_Kronoberg (av naturliga skäl), och då inte på sc_Kalmar.  
 
Detta gäller väl fler församlingar som bytt län i nutid, och borde nog påpekas någonstans, för det måste bli ett bekymmer för nya forskare som inte känner till länsbytena.

2004-02-22, 16:59
Svar #1

Inger Andersson

Gävle också det är ju naturligtvis därför som jag inte hittade Långasjö i materialet som jag beställde från Svar för drygt ett år sen...

 
Tack Elisabeth, nu har jag äntligen chans att hitta släktingen.

2004-02-22, 22:42
Svar #2

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Sådant står på Skatteverkets lista över församlingar ( http://www.skatteverket.se/folkbokforing/forsamlingar).
Genline har faktiskt lagt upp Långasjö både under Kronobergs och Kalmar län, men det hjälper ju inte när man tittar i SCB-materialet. Vi har ju ett liknande problem med sockengränser som ändras, men att göra ett index som täcker in alla ändringar är ju tyvärr ingen liten uppgift.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna