ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-11-15  (läst 2076 gånger)

2006-07-30, 14:14
läst 2076 gånger

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det står IPAR tjänst ej tillgänglig, vad det nu betyder

2006-07-30, 14:15
Svar #1

Utloggad Lasse Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1163
  • Senast inloggad: 2021-01-22, 23:49
    • Visa profil
Hej Henrik!
Jag tycker att Genline ska ändra sitt Specifikt felmeddelande,för nu tror dom flesta kunderna att det kan vara fel i deras data,när det även kan vara fel på Genlines sever! Sedan tycker man att dom skulle kunna skriva något om ev.serverfel på sin hemsida,men det har dom aldrig gjort vad jag har sett!
 
Hälsningar Lasse Andersson.

2006-07-30, 14:16
Svar #2

Utloggad Peder Schulze

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2011-08-16, 13:22
    • Visa profil
Jag har samma problem och mailade deras info-mailadress jag hittade för att meddela dem.
Skulle tro att det är någon uppdatering av inloggningsservern eller nåt i den stilen som inte gått helt bra.
Får väl hoppas att det funkar igen inom kort så vi kan fortsätta leta information.
 
Det skulle inte skada om de skriver på hemsidan om de planerat några uppdateringar som kan beröra användarna. Eller ännu bättre förvarna med ett mail till alla som har abbonemang.

2006-07-30, 14:25
Svar #3

anders sjö


2006-07-31, 09:05
Svar #4

Utloggad Ann-Louise Paulsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2015-06-16, 15:12
    • Visa profil
På grund av ett strömavbrott i Södra Stockholm/Johanneshov, gick det inte att komma åt genline under några timmar på söndagen den 30 juli. genline beklagar avbrottet som dock ligger helt utanför vår kontroll.  
Vid planerade avbrott för uppgraderingar etc informerar vi alltid i förväg på hemsidan och/eller via mailutskick till alla kunder.  
 
Mvh,
Ann-Louise

2006-09-22, 21:44
Svar #5

Utloggad Kerstin Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 461
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 18:23
    • Visa profil
Hej.
Jag hitta en flyttningssedel i Genline som jag skulle vilja spara ned, för en senare utskrift att sätta in bland mina anor i en pärm.
Hur gör jag för att spara ned bilden?  
Har försökt på flera sätt men jag klarar inte att få den sparad, eller går det inte att spara en bild från Genline.
MVH
Kerstin Persson

2006-09-22, 22:22
Svar #6

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Hej Kerstin,
 
Du kan på ett enkelt sätt spara genom att trycka print screen på tangentbordet, du öppnar sedan paint och väljer klistra in, du kan sen spara sidan i lämpligt filformat.
Vill du kan du sedan i paint markera och spara delar av bilden.
 
Mvh Benny

2006-09-24, 03:53
Svar #7

Utloggad Kerstin Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 461
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 18:23
    • Visa profil
Tack Benny för hjälpen.
Det gick bra att göra det nu.
Felet jag gjorde var att jag tryckte på print screen, och så hände inget. Glömde att öppna paint för att klistra in.
MVH
Kerstin Persson

2006-09-24, 09:12
Svar #8

Utloggad Göte Peribert

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 507
  • Senast inloggad: 2010-03-16, 21:11
    • Visa profil
Hej alla forskare!
Finns det någon mer än jag som har problem med Genline? Det kommer fram en ruta som talar om att programmet bryts.
Det har varit så ett halvår nu och Genline har inte klarat av att hjälpa mig att rätta till det.
 
 Jag har tyvärr inte lärt mig att klistra in bilder än så jag kan inte visa rutan.
 
 Supporten på Genline påstår att det är för att mitt bredband Glocalnet är för hårt belastat men det var inte så med den gamla versionen.
 
mvh Göte Peribert

2006-09-24, 16:10
Svar #9

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Jag har också problem med Genline. Det bryts med ojämna mellanrum, allt från någon minuts uppkoppling till någon halvtimme men garanterat att det bryts. Varje gång måste jag starta om datorn och det har som i Götes fall pågått något halvår. Jag har bredband genom Spray.
Så här ser mitt felmedelande ut. Vad som orsakar det har jag ingen aning om, all hjälp är välkommen.

2006-09-24, 18:59
Svar #10

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Stig-Ove, i ditt fall är det svchost.exe som kraschar (det är det som står rakt ovanför det röda krysset). Det är ett program som är inbyggt i Windows och som har många olika uppgifter. Exakt vad som orsakar problemet hos dig är svårt att säga, men Genline kan man nog inte klandra.

2006-09-24, 19:12
Svar #11

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Okej, då får jag felsöka vidare. Det konstiga är ändå att det bara händer när jag kör Genline.
 
Mvh
Stig-Ove

2006-09-24, 20:07
Svar #12

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Det är någon som har ett liknande problem här. Vanligt trassel i sammanhanget brukar vara brandväggar, antivirus, spionprogramvara...

2006-09-24, 20:58
Svar #13

Utloggad Göte Peribert

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 507
  • Senast inloggad: 2010-03-16, 21:11
    • Visa profil
Hej!
Stig-Ove och Daniel.
 
Jag har flera gånger varit i kontakt med Genline.
Fått hjälp av både supporter och tekniker.
 
De har förklarat i telefon under tiden hur jag ska göra för att få rätsida på både brandvägg och antivirus utan resultat.
 
Det senaste svaret var att när det blir för  
hård belastning på Glocalnet uppstår detta fel.
 
 Det skall vara enligt supporten än värre på spray.
Det var av den anledningen jag ställde denna fråga för att få höra årsikter.
 
mvh Götep.

2006-09-24, 22:36
Svar #14

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Göte, du kanske kan skriva av texten i felmeddeladerutan (noga!) och posta den här nästa gång det händer så får vi se om det är ett liknande fel eller något helt annat?

2006-09-25, 08:04
Svar #15

Utloggad Göte Peribert

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 507
  • Senast inloggad: 2010-03-16, 21:11
    • Visa profil
Hej Daniel!
Microsoft C++ Debug Library.
 
Program C:`Program`Genline`GFFinder2`engine.exe
 
File:thrdcore.pp
Line173
 
 
Detta problem uppstod när jag fick hjälp av Genline support att uppgadera från tidigare version.
 
mvh GöteP.

2006-09-25, 15:35
Svar #16

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Daniel, jag var inne på länken ovan och laddade ner Spybot - Search&Destroy. Det hittade tre allvarliga spionprogram och peppar peppar, hittills verkar det fungera. Som antivirus har jag Pandas Internet Security 2007, det bästa de kan erbjuda, men det hittade inte dessa spionprogram.

2006-09-25, 16:31
Svar #17

Carin Widén

Följande meddelande kommer ofta upp: Debug Assertion Failed. Program:C:(>)Program?Genline(>)GFFinder 2(>)engine.exe
Line 1132
Expression:-CrtlsValidHeapPointer
Jag får sedan börja om från början.
Vad göra
Carin

2006-09-25, 23:28
Svar #18

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Göte, Carin - ni verkar ha liknande men inte exakt samma fel, alltså ett felmeddelande som liknar detta:
Detta är egentligen Genlines huvudvärk, det är nämligen helt säkert fråga om fel i GFF-programmet. Programmet gör en hel del kontroller av sina egna data medan det kör, och det är när någon sådan kontroll misslyckas som meddelandet kommer.
 
Som användare kan man inte göra så mycket när väl den felrutan dyker upp. Det är alltid ofarligt att trycka på Ignorera-knappen. Programmet försöker då fortsätta köra och lyckas ibland.
 
I väntan på att Genline försöker fixa problemen (de läser väl den här spalten) kan man som användare fråga sig om det inträffar när man gör något speciellt. Till exempel, händer det när man går till en viss sida? Eller till en speciell volym? Eller när man letar i en viss socken i sökfönstret?  Händer det ofta eller alltid i en viss situation finns det kanske en chans att undvika just den situationen, plus att det hjälper Genline att hitta felet.
 
Om det händer lite av och till utan något direkt samband med vad man har för sig i GFF, eller direkt när man startar GFF så är det förmodligen något i datorn som orsakar problemet. GFF hanterar då inte situationen på rätt sätt, men å andra sidan hjälper det inte att Genline fixar programmet. Problemet kvarstår säkert i så fall.
 
Spionprogramvara är dessvärre lätt att få in i datorn och kan få den att bete sig lite hursomhelst. Vi får väl se om Stig-Oves problem härovan verkligen försvann i och med att han fick undan lite skräp, men det skadar inte att ta och leta igenom datorn med något lämpligt program ibland.
 
Göte, Hård belastning på Glocalnet låter lite långsökt - åtmistone skulle jag tycka att GFF borde hantera den situationen bättre! Men du kan mäta upp detta med tptest. Mät vid flera olika tillfällen under någon vecka,och gärna när du har problemet med GFF. Får du mycket paketförluster eller om hastigheten är avsevärt lägre än den du betalar för kan det vara något trassel med bredbandet.

2006-09-26, 06:56
Svar #19

Utloggad Göte Peribert

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 507
  • Senast inloggad: 2010-03-16, 21:11
    • Visa profil
Hej Daniel!  
Tidigare har jag fått upp det jag skrev i mitt inlägg .
I gåkäll fick jag upp exakt samma på mitt skrivbord som Carin.
Jag tänker ta kontakt med Genline idag.
 
mvh GöteP.

2006-09-26, 08:15
Svar #20

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Jag är tillbaka till ruta 0, det måste vara något annat jag råkat ut för. Tack Daniel för intressanta analyser.

2006-09-26, 17:07
Svar #21

Utloggad Göte Peribert

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 507
  • Senast inloggad: 2010-03-16, 21:11
    • Visa profil
Hej! Stig-Ove och Carin.
Jag har varit i kontakt med Genline.
 
De säger att de jobbar för fullt med felet.
 
 
mvh GöteP.

2006-10-04, 08:23
Svar #22

Utloggad Göte Peribert

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 507
  • Senast inloggad: 2010-03-16, 21:11
    • Visa profil
Hej släktforskare!
 
Finns det någon mer än jag, som fortfarande har problem med att Genline bryts.
 
Och finns det något annat program motsvarande Genline som man kan använder sig av i stället.
 
mvh GöteP.

2006-10-04, 10:47
Svar #23

Utloggad Ann-Louise Paulsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2015-06-16, 15:12
    • Visa profil
Hej Göte,
 
Det vore bra om du kan tala om exakt vilka sidor i genlines bildarkiv som ger dig problem. Med andra ord på vilka GID-nummer som du får det felmeddelande som du skrivit in ovan. Maila gärna dessa GID-nummer till felrapport@genline.se.  
 
Mvh,
Ann-Louise Paulsson
Genline AB (publ.)

2006-10-04, 19:40
Svar #24

Utloggad Göte Peribert

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 507
  • Senast inloggad: 2010-03-16, 21:11
    • Visa profil
Hej Ann-Louise!
 
Jag kan inte påstå att det är några speciella sidor av Genline.
Det förekommer på i stort sett på alla sidor.
 
Vigda, döda, födda det har ingen betydelse vilket län eller församling jag är inne i.
Som jag sitter och bläddrar i sidorna så kommer detta avbrott.
Jag har varit i kontakt med Genline otaliga gånger utan något resultat.
Detta fel hade jag aldrig i den tidigare versionen. mvh GöteP.

2006-10-16, 11:08
Svar #25

Marita Kvist

Jag har Genline sedan ett par dagar,har inte använt det med det nya GFF innan, och har samma problem som Daniel Berglund presenterar här ovan. Det verkar som  det uppstår när jag är för snabb med att bläddra mellan sidorna, det uppstår i vilket fall som, oavsett vilket län eller socken jag har uppe. Riktigt irriterande är det faktiskt ! Marita

2006-11-08, 12:34
Svar #26

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
Uppmärksammade igår att man på Genline flyttat på vissa volymer från en församling till en annan. I mitt fall handlade det om att man helt korrekt flyttat på volymer i Eskilstuna till Eskilstuna Kloster respektive Eskilstuna Fors.
 
Problemet är att när detta gjorts så har man ändrat bildernas id:n för att de ska passa in i de nya församlingarnas id-serier. Detta gjorde att alla mina snabbreferenser blev felaktiga.
 
Det vore nog bra om man när man flyttar bilder i framtiden behåller en referens till det gamla id:t för att därigenom säkerställa bakåtkompatibilitet.

2006-11-08, 15:45
Svar #27

Utloggad Göte Peribert

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 507
  • Senast inloggad: 2010-03-16, 21:11
    • Visa profil
Hej Alla forskare!
Finns det någon mer än jag som fortfarande har problem, med att få Genline att fungera bra.
 
Det har nu gått ett år i Januari  
Och Genline supportrar och teckniker har inte lyckas tala om för mig vad det beror på.
 
mvh GöteP.

2006-11-15, 10:50
Svar #28

Siv Johansson

Utskriftsproblem!!
Hej, jag kan bara skriva ut ett ex. per sida i Genline. Jag vill kunna bestämma att jag vill ha t.ex 5 ex vid varje utskrift. Har ni några tips?
Mvh Siv

2006-11-15, 11:13
Svar #29

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 11:39
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Siv, tror att du kan lösa problemet genom att gå in på Egenskaper för skrivaren, när du har valt Arkiv-Skriv ut. Det är olika för olika skrivare, men någonstans under Egenskaper bör det gå att ställa in hur många kopior du vill ha utskrivna. Åtminstone finns denna möjlighet för de två skrivare jag har installerade, men man kan behöva leta lite för att hitta rätt. På min laserskrivare finns alternativet på första sidan, men på bläckstråleskrivaren finns alternativet under fliken Utskriftsformat.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna