ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-06-30  (läst 2498 gånger)

2005-05-18, 19:22
läst 2498 gånger

Utloggad Bernhard Johanson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2015-09-08, 09:39
    • Visa profil
    • www.cantab.nu/bernhard.johanson/
Snälla Genline! Hoppa inte automatiskt över dubletterna! Orsaken till en dublett är ofta att den första tagningen misslyckades, mer eller mindre. Om någon sida överhoppas, kan man ju gå miste om värdefull information!!!

2005-05-19, 12:21
Svar #1

Onni Qvickstrom

Hej alla
 
Nu finns en test version av den nya installations filen på www.genline.se under äldre versioner. Den borde lösa en del problem.
 
Angående överhoppningen av dubletter: jag fick ett mail från en kund som ville ha den funktionen, så jag la till det. Men om det nu visar sig vara en dum ide så kommer jag plocka bort den till nästa version (GFF2.1) som borde släppas om några veckor.
 
/Onni Qvickström

2005-05-19, 13:10
Svar #2

Onni Qvickstrom

Hej igen,
 
Självklart ligger den nya filen under Genline FamilyFiner och Beta versioner och inget annat.
 
Fel av mig.
 
/Onni Qvickström

2005-05-19, 13:38
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Vad gäller dubletterna, är mitt intryck att de till stor del verkligen är identiska, och därför är det inte så dumt att vid stegning med pilarna eller tangentbordet gå förbi dessa. Däremot bör dessa bilder naturligtvis finnas med i listan över bilder i volymen, så man kan om man så önskar välja att titta på just den dubletten genom ett aktivt val.  
 
Stegning används väl mest just för att relativt snabbt ögna igenom en längd (ofta husförhörslängd) och då är alla dubletterna ganska irriterande.

2005-05-19, 13:39
Svar #4

Utloggad Ann-Louise Paulsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2015-06-16, 15:12
    • Visa profil
Till Martin Casterud:  
 
Jag gör en felrapport på detta så tar vi bort att det är en dublett.  
 
Med vänlig hälsning,
Ann-Louise Paulsson

2005-05-19, 20:12
Svar #5

Utloggad Bernhard Johanson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2015-09-08, 09:39
    • Visa profil
    • www.cantab.nu/bernhard.johanson/
Anders!
När man snabbt vill bläddra igenom en längd, så går det väl också snabbt att bläddra förbi en dublett? Det finns dessutom tydligen också sidor som är felmärkta.  
 
Om en sida är lite dålig, är det så bra att behöva avbryta bläddringen och manuellt klicka fram nästa, i förhoppning om att finna en dublett? Jag skulle nog hellre bläddra genom samtliga sidor, än att i efterhand behöva grubbla över om programmet hoppat över något.  
 
Det går nog smidigare om man visar alla sidor direkt.
 
Onni!
Eftersom det finns olika meningar om detta, kanske går det att göra funktionen valbar? (En nödfallslösning är att sätta in en visuell eller akustisk signal då en sida överhoppas.)

2005-05-19, 23:42
Svar #6

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Bernhard,
 
Det går inte snabbt alls att bläddra igenom en hel husförhörslängd sida efter sida! Det är just därför man kan lindra detta något genom att åtminstone slippa alla dubletterna.
 
En lösning för att tillfredställa alla är att göra det valbart, eller att programmet på något sätt talar om att dublett finns medan man stegar. Då kan den som är intresserad av dubletten ta fram den i listan över bilder.
 
Som sagt tycker jag i de allra flesta fall att dubletterna är helt identiska med varandra. Har många gånger undrat varför de alla finns där! Är det mormonfotografen som blev osäker om han hade fotat sidan, så han tog en till för säkerhets skull?

2005-05-20, 17:50
Svar #7

Utloggad Mats Åsenius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 115
  • Senast inloggad: 2019-03-27, 18:08
    • Visa profil
Hej Onni
Har laddat hem den nya betaversionen av GFF 2, men nu får jag inte ens upp felmeddelandet???
Vad göra?
Mats

2005-05-23, 15:44
Svar #8

Eva Carlsson

Hejsan!
Har problem med utskrifterna.
Texten skrivs ut i rutor (pixlar) Varför?
Med gamla versionen blir det inte så....
Hälsn. Eva

2005-05-24, 15:14
Svar #9

Onni Qvickstrom

Hejsan!
 
Mats: Vad får du för felmeddelande? Vilket windows har du? Maila till support_gff2@genline.se så når du mig direkt.
 
Eva: Det är lite problem med utskrifterna i Gff2. Jag jobbar på en lösning på detta. Hur stora rutor blir det? Har ud prövat att höja kvaliteten?
 
Angående dubletter: En dublett är väll tagen när fotografen misstänker att bilden inte blev så bra. Jag ska nog lägga till det som en valbar funktion.
 
/Onni Qvickström

2005-05-27, 10:42
Svar #10

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Jag begriper inte varför det är så svårt att se till att SCB-längderna är tillgängliga. Man blir ju bara förbannad när man ska försöka hitta socknen.
Det går ju inte ens att se vilken sekvens det börjar och slutar med.
Antingen så får ett ordentligt register upprättas eller så ser man till att stycka upp längderna och för dem till varje socken. Jag tycker detta är ett anständigt krav man kan ställa som kund.

2005-05-27, 15:06
Svar #11

John Sidén

En fundering över Nyköpingsförsamlingarnas namn och svårigheten att hitta rätt i det material Genline har scannat.  
De två stadsförsamlingarnas namn är Nyköpings västra och Nyköpings östra församlingar. Nyköpings västra församlings landsförsamling är Nikolai församling, den heter så och inget annat, Nyköpings S:t Nicolai församling bildades 1953 och något material från den församlingen lär inte vara scannat av Genline än så länge.  
Nyköpings östra församlings landsförsamling är Helgona församling, den heter så och inget annat, Nyköpings Alla Helgona församling bildades 1989 och inte heller från den församlingen har Genline scannat något material.  
Hittills är scannat följande sekvenser från Nyköpingsförsamlingarna som Genline uppger vara sju fastän de i själva verket är fyra:
Nyköpings Alla Helgona 26 sekvenser, Nyköpings landsförsamling 15 sekvenser, Nyköpings S:t Nicolai 24 sekvenser, Nyköpings stadsförsamling 83 sekvenser, Nyköpings västra 121 sekvenser, Nyköpings östra 78 sekvenser samt Alla Helgona församling 3 sekvenser.
Detta betyder att Genline har scannat in material från tre församlingar som aldrig har funnits nämligen Nyköpings stads- och landsförsamlingar samt Alla Helgona församling och från två församlingar som endast har funnits i modern tid nämligen Nyköpings S:t Nicolai församling (1953) och Nyköpings Alla Helgona församling (1989).
I min barndoms stad Nyköping finns flera duktiga och kunniga släktforskare som kan bringa reda i den här röran. Kan inte Genline anlita någon av dem som konsult när det gäller att få det inscannade materialet registrerat på rätt församling?  
Med vänlig hälsning
John
Nyköpingsbo från 1957 till 1969 och då och då besökande i den sköna lustgårdens residensstad.

2005-06-01, 16:39
Svar #12

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
Är det möjligt att accessa Genline från Linux? Om inte, finns det planer på att utveckla stöd för detta?

2005-06-02, 09:24
Svar #13

Utloggad Ann-Louise Paulsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2015-06-16, 15:12
    • Visa profil
Till Martin Casterud:  
 
https://secure.genline.se/support/GFFMac.php
finns Genline FamilyFinder för Mac i två olika varianter, Special och Java. Java-varianten kan även köras på ett annat operativsystem som tex Linux men vi ger enbart stöd för Mac OS X.  
Vi har kunder som kör GFFMac på Linux, och man får då själv packa upp alla filer och göra lämpliga shellscript-filer utgående från startGFF.command, etc.
 
Med vänlig hälsning,
Ann-Louise Paulsson

2005-06-19, 16:12
Svar #14

Utloggad Olle Holmberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 57
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej.
 
Det har kommit en beta v av GFF 2.1. På Genlines hemsida finns en förklaring hur man får 2.1 att starta med att skriva beta sist på raden mål. Behöver man inte ta hem någon uppdatering?
 
M.V.H.
 
Olle i Sth

2005-06-19, 16:26
Svar #15

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Hej Olle!
 
I samband med att man ändrar startparametrarna så laddar den automatiskt hem en uppdatering. Jag bifogar två skärmdumpar så förstår du kanske hur det går till.
 


 
Mvh,
 
Henrik Törnqvist

2005-06-19, 18:10
Svar #16

Utloggad Olle Holmberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 57
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Henrik.
 
Tack för info om GFF2.1 beta. Nu har jag lyckats få det att fungera.  
Ett stort tack.
 
M.V.H.
 
Olle i Sth

2005-06-22, 17:19
Svar #17

Kicki Wahlström

Hej!
 
Måste bara få fråga om det är fler än jag som inte kommer in på Genline 2,0 idag. Om den väl öppnas så finns inga data i Läns eller församlingslisten, helt tomt.
Håller de på att uppdaterar eller nått
 
MVH  Kicki

2005-06-22, 18:02
Svar #18

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Hej Kicki!
 
Jag testade just och jag kommer varken in med 2.0 eller 2.1betan. I båda fallen så slutar programmet svara och jag får avsluta det.
 
Förmodligen så är det väl någon uppdatering / temporära tekniska problem som är boven.
 
Mvh,
 
Henrik Törnqvist

2005-06-22, 18:03
Svar #19

Kjell Arnesson (Delphinus)

Något fel är det. Svarstiderna ligger på mellan 1,5-2,5 minuter, å så länge står jag inte ut med att vänta på en ny sida.
 
mvh Kjell

2005-06-22, 18:08
Svar #20

Utloggad Bosse Ramsköld

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 09:46
    • Visa profil
Genline igång igen 18.07. Men det går ryckigt....
/Bosse

2005-06-27, 18:24
Svar #21

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
När jag startar Genline FamilyFinder 2 får jag upp ett felmeddelande som lyder:
”Din skärm är inställd med upplösning som är lägre än 1024 x 768. Alla fönster och knappar får inte plats på din skärm och därför kan du inte utnyttja programmet till fullo. Det är rekommenderat att du att kör programmet med en upplösning på minst 1024 x 768.”
 
Klickar jag sen på OK så får jag fram inloggningsfönstret. Väl inne i programmet kommer jag dock åt hela fönstret och samtliga knappar.
 
Jag har en LCD skärm som är designad för just 1024 x 768 och det är den inställning som visas då jag kontrollerar inställningen av skärmupplösningen. Så GFF2 borde inte klaga på min inställda skärmupplösning. Kör för övrigt Win XP.
Någon som råkat ut för samma felmeddelande fast ni kör på rätt skärmupplösning?
Hans

2005-06-28, 00:10
Svar #22

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
Hejsan
 
GFF 2.0 fungerar utmärkt, men när jag försöker med GFF 2.1 beta så händer ingenting. Engine startar men inget annat.
Jag har öppnat port 443, finns det någon annan port som måste vara öppen?
 
m v h
Kenneth

2005-06-29, 23:34
Svar #23

Kicki Wahlström

Hej!
Har mitt virusproggram fått spader eller? När jag försöker starta Genline 2.0 så kommer en ruta liknande den ovan upp men med någon text om programuppdateringar och bug sedan blockerar norton genline och säger att det är hög virusrisk. Vad är det för fel???
Det fungerade utmärkt igår.
 
MVH  Kicki

2005-06-30, 00:00
Svar #24

Kicki Wahlström

Förlåt mitt ovanstående inlägg, har själv upptäckt felet. Jag var för snabb att blockera när norton upptäckte ett nytt program. Det uppdaterade ju till Version 2,1. Vet inte hur jag ska få till det nu men ska prova mig fram
 
Kicki

2005-06-30, 10:26
Svar #25

Utloggad Ann-Louise Paulsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2015-06-16, 15:12
    • Visa profil
Svar till Hans Högman.  
 
Det problem du har ska vara åtgärdat i den nya versionen, Genline FamilyFinder 2.1, som släpptes igår.  
 
Med vänlig hälsning,
Ann-Louise Paulsson

2005-06-30, 10:28
Svar #26

Utloggad Ann-Louise Paulsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2015-06-16, 15:12
    • Visa profil
Svar till Kenneth Bengtsson:  
 
Prova följande inställningar i brandväggen när det gäller tillåtna portar och adresser:  
 
gserver3.genline.se, port 443  
www.genline.se, port 80
 
Med vänlig hälsning,
Ann-Louise Paulsson

2005-06-30, 11:21
Svar #27

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 00:33
    • Visa profil
När jag loggade in idag uppdaterades FamilyFinder automatiskt. Tyvärr innebär uppdateringen en försämring ergonomiskt sett.
 
I den tidigare versionen kunde jag använda rullknappen på musen för att zooma in och ut, vilket var jättebra. Snabbt och enkelt. Nu kan rullknappen bara flytta den inskannade bilden uppåt och neråt på skärmen (dvs. motsvarande funktion som piltangenterna). Jag måste i stället klicka på zoomknapparna längst upp för att ändra storleken, vilket gör arbetet långsammare och resulterar i en värkande högerhand efter ett tag.
 
En annan försämring är att sökfönstret nu inte försvinner automatiskt när jag klickar på bilden; jag måste stänga fönstret manuellt.
 
Är det tänkt att vara så?
 
Hälsningar
 
Urban Sikeborg
 
För min del önskar jag en återgång till hur det var tidigare.
 
Sammantaget innebär det att antalet knapptryckningar

2005-06-30, 11:28
Svar #28

Utloggad Ann-Louise Paulsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2015-06-16, 15:12
    • Visa profil
Svar till Urban Sikeborg:  
 
Om du i programmet väljer Arkiv och sedan Inställningar så kan du där välja att använda rullknappen för att zooma in och ut och du kan även välja att gömma sökfönstret när du klickar på en bild.  
 
Med vänlig hälsning,
Ann-Louise Paulsson

2005-06-30, 12:57
Svar #29

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 00:33
    • Visa profil
Tack så mycket för det, Ann-Louise!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna