ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-06  (läst 2142 gånger)

2004-01-28, 22:23
läst 2142 gånger

Michael Wilson

Hej!
Kan man skriva ut bilden i heltäckande liggande A4 på något sätt. När man skriver ut blir bilden knappt av storleken A5 och hamnar längst upp på en stående A4. Skulle vara trevligt att kunna få större utskrifter.

2004-01-28, 23:31
Svar #1

Roger Johansson

Hej Michael!
 
Vet inte riktigt vad du menar med heltäckande men om du menar att du inte får ut utskriften i liggande format ALLS så är det bara att ändra inställningarna på din skrivare fr stående till liggande/portrait till landscape.
 
Mvh
/Roger

2004-02-01, 19:42
Svar #2

Michael Wilson

Tackar!
Tänkte inte på att man kunde ställa om skrivarens inställning.

2004-02-01, 23:00
Svar #3

Essan Gradhman

Michael!
Obs! Du ändrar skrivarens inställningar i datorn . I Word t ex under arkiv och sedan utskriftsformat.
Essan

2004-02-06, 07:53
Svar #4

Siv Johansson

Kopiera?
Jag vill gärna spara bild eller kopiera in den i mitt släktforskningsprogram som en bild, går det?
 
Mvh Siv

2004-02-06, 11:52
Svar #5

Hans Svedberg

Det finns säkert flera sätt! För min del gör jag det via bildbehandlingsprogrammet Paint Shop Pro version 8 på följande sätt:
- Jag står på en sida i Genline och startar eller skiftar till PSP
- klickar i PSP på en knapp med en kamera och kommer då direkt tillbaks till Genlinesidan
- Jag väljer sedan den del av sidan jag vill spara genom att först klicka höger musknapp, ställa mig på det önskade övre vänstra hörnet, klicka vänster mus, flytta till nedre högra hörnet och klicka vänster mus.
- Jag hamnar direkt i PSP och kan spara bilden på vanligt sätt.
 
Mycket snabbt och lätt. Bara ett problem: det går inte att ta upp Genlines fjärrkontroll genom att högerklicka! Med Alt+Tab går det bra (används också i helskärmsläge).
 
Hasse S

2004-02-06, 12:35
Svar #6

Utloggad Kennet Melander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2018-12-27, 11:59
    • Visa profil
    • www.fam-melander.se
Klicka i Genlinefönstret för att göra det aktivt.
Håll sedan ner Alt-tangenten och tryck samtidigt på Print Screen-tangenten.
Starta ett bildverktyg t.ex. Paint och välj Redigera->Klistra in .
Svara JA om du får en fråga om att förstora bitmappen.
Du kan ny flytta bilden inne i Paint uppåt vänster så att fönster-ramen försvinner.
Dra sedan i rullgardins-staplarna i höger- och nederkant så att du ser den nedre högra delen av dokumentet.
Klicka i det vita fältet så att streckmarkeringen runt bilden försvinner.
Allra längst ner till höger i det vita fältet  finns en punkt (handtag). Ta tag i den och för den uppåt vänster så att du får bort resten av fönster-ramen.
Spara sedan bilden i något av de format som finns tillgängliga i ditt bildverktyg.
Du kan naturligtvis redigera bilden ännu mer om du vill.
 
Om du inte vill gå via Paint kan du i t.ex. Word göra på nästan samma sätt, dvs använda Redigera->Klistra in och sedan efterbehandla bilden med Words inbyggda bild-verktyg.
 
Detta sätt att kopiera grafik fungerar på alla fönster du har på din skärm.
 
MVH Kennet

2004-02-06, 18:39
Svar #7

Utloggad Ann Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 16:30
    • Visa profil
Det finns även ett program som heter Gadwin Printscreen som är jättebra.  
Du hittar det här http://www.gadwin.com/printscreen/
Det är ett sk. freewareprogram och kostar inget.
 
Det är faktiskt jätteskönt att slippa redigera via ett bildhanteringsprogram. Jag trycker bara på Print Screen knappen. Drar med musen där som jag vill ha hardcopy på. Högerklickar och får upp hur bilden ska se ut. Trycker på fortsätt och sedan ligger bilden i en katalog som jag har bestämt vid installationen.
 
Hälsningar
Ann
Hälsningar
Ann

2004-02-16, 08:53
Svar #8

Siv Johansson

Tack Hans, Kenneth och Ann för tipsen om kopiering till bildprogrammen.
 
Mvh Siv

2004-03-12, 13:07
Svar #9

Lotta Nordin (Lotta)

Vart har Genline tagit vägen? Varken hemsidan eller inloggningen fungerar.

2004-03-12, 14:29
Svar #10

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Lotta! Jag såg en blänkare i början av veckan om att det skulle vara något avbrott i dag (mer specifik än så kan jag inte vara) - med tanke på att de ska visa materialet vid en Skånelands-release i Kristianstad i morgon bör det väl fungera igen då.
Hälsningar,
Eva

2004-03-12, 14:50
Svar #11

Lotta Nordin (Lotta)

Tack Eva!
 
Nu har dom dykt upp igen.  
 
Mvh//
Lotta

2004-03-21, 15:38
Svar #12

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Hej!
 
Jag väljer län, församling och typ av kyrkobok men får alltid svaret Hittade inga sekvenser och sökresultatboxen lyser tom.
 
Det går alldeles utmärkt att hämta en sida vars ged-kod jag har, men som sagt inte en viss församlings kyrkoböcker. Jag har testat olika län och församlingar utan framgång.
 
Har nån haft detta problem förut?
 
 
mvh
Håkan

2004-03-21, 16:38
Svar #13

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Håkan.
Vilka år är inmatat att söka mellan?

2004-03-21, 23:05
Svar #14

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Tack Gunnar!
Nu funkar det.
 
Men jag måste säga att jag inte har minsta minne av att jag tidigare fyllt i några årtal.
 
 
H

2004-03-22, 08:38
Svar #15

Utloggad Urban Flod

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2022-03-18, 08:07
    • Visa profil
Håkan  
Sätt in 1000-2000 på årtalen så missar man inget och årtalen ligger kvar även om man avslutar ett besök.

2004-04-09, 09:41
Svar #16

Utloggad Ann Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 16:30
    • Visa profil
Hej!
 
Jag använder mig av Mozilla Firefox. Är det någon som har fått Genline att fungera med denna webbläsare?
 
Hälsningar
Ann
Hälsningar
Ann

2004-04-09, 21:56
Svar #17

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Hej Ann,
jag använder inte Mozilla själv men försöker mig ändå på att ge ett möjligen helt värdelöst råd  
 
Genline Familyfinder (GFF) förutsätter stöd för ActiveX i webbläsaren (om vi bortser att mjukvaran tydligen finns som plugin till gamla versioner av Internet Explorer). Detta är - gissar jag - normalt inte påslaget i Mozilla, men det finns en plugin som man kan installera. Huruvida denna är att rekommendera eller inte vet jag inte, men själv skulle jag helst slippa av säkerhetsskäl.
 
Nu använder ju inte GFF webbläsaren annat än som fönster, så om du råkar ha Internet Explorer på datorn är det kanske enklast att använda den till Genline.
 
En tredje lösning är att istället för webbläsare använda ett litet program jag totade ihop eftersom jag tröttnade på att köra GFF i webläsaren, det tog för mycket skärmyta tyckte jag. Emaila om du är intresserad. Det fordrar lite manuell installation men det är enkelt.

2004-04-09, 23:45
Svar #18

Utloggad Ann Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 16:30
    • Visa profil
Hej Daniel!
 
Tack för svaret.  
Ett mail är på väg.
 
Hälsningar
Ann
Hälsningar
Ann

2004-04-10, 08:29
Svar #19

Utloggad Bo-Arne Östborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2023-07-07, 21:17
    • Visa profil
Har testat!
Moxilla Firefox fungerar bra, men efter installation måste Genline-plugin npgffl2.dll kopieras från Genline-mappen till Firefox plugin-mapp.
(Active X används endast av M$ Internet Exploder!)

2004-04-10, 10:22
Svar #20

Utloggad Ann Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 16:30
    • Visa profil
Bo-Arne, tack så mycket för tipset. Det hjälpte att kopiera dll-filen.
 
Hälsningar
Ann
Hälsningar
Ann

2004-04-22, 17:42
Svar #21

Utloggad Monica Melin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2022-03-10, 20:39
    • Visa profil
Är inte nöjd med Genline alls!
Min mor tecknade ett helårsabonnemang för ett år sedan, trots att hon får använda det med modem. Eftersom Genlines server måste varit ständigt överbelastad loggades hon alltid ur. Hon fick då använda mitt bredband istället (9 mil att åka en väg). Men inte ens då fungerade det alltid. Hösten 03 så gick det aldrig att logga in. Efter nyår fungerade det plötsligt. Klagomål förgäves. Nu verkar Genline mest intresserad av att debitera 2 abonnemang, en för min mor och en för mig eftersom hon använt min dator. Sen är det ju lite känsligt när Genline säger att tex Malmö Kristianstad och Älvsborg skall vara klart till släktbytardagarna etc etc. Om man har släkt från Älvsborg ner hela kustlandskapen till Kristianstad i söder. Då blir man lätt frustrerad när man väl kommit in och det fortfarande inte är klart med någon av de områdena.
Genline är fantastiskt, när det funkar och om man inte har modem och om det blir som man förväntar sig med länen.

2004-04-22, 18:10
Svar #22

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Nu verkar Genline mest intresserad av att debitera 2 abonnemang, en för min mor och en för mig eftersom hon använt min dator.  
Något sådant ska du naturligtvis inte acceptera eftersom man ingenstans vad jag kan se förbinder sig att använda abonnemanget från endast en dator. Att det är personligt är ju något annat. Villkoren förbjuder i rätt vaga ordalag flera samtidiga inloggningar men det har ju inte varit fallet.

2004-04-22, 23:14
Svar #23

Utloggad Lisbeth Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2011-04-15, 15:02
    • Visa profil
Monica
 
Jag har själv ett abonnemang hos Genline och kör via modem och det jag har problem med är att Telias uppkoppling bryts, så man måste ringa upp igen men det kan ju inte Genline hjälpa. Det spelar ingen roll om jag är på Genline eller någon annan site, Telia slänger ut mej ändå.
 
Klippkort skulle aldrig fungera p g a detta.
 
Problem med inloggning verkade alla ha i höstas om man läser insändarna här i anbytarforum. Även jag, men det var inte många gånger.
 
Jag blev väldigt besviken när dom la om kommande län. Har länge väntat på Älvsborg jag med, men många andra som väntat på Norrland blev säkert glada.
 
Bara att hoppas dom börjar med Älvsborg snart.

2004-04-23, 07:41
Svar #24

Rune Edström (Rune)

Hej Lisbeth
Du är inte ensam som märkt att Telia kopplas ner titt och tätt. En del undrar om dom gör det med vilje för att få en liten inkomst= ny uppkoppling. Prova en annan operatör.
mvh
rune

2004-04-23, 14:26
Svar #25

Utloggad Susanne Svernhagen

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 588
  • Senast inloggad: 2021-10-03, 15:16
    • Visa profil
Hej! Jag har Genline sedan ett bra tag tillbaka. Jag hade inga problem att logga in under hösten -03! Konstigt.
Hälsningar
Susanne

2004-04-26, 10:49
Svar #26

Utloggad Monica Melin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2022-03-10, 20:39
    • Visa profil
Hej igen.
Jag tycker att det verkar vara vissa ställen som det är svårt att komma in på när man använder modem, uppkopplingen till internet behövs inte brytas, det händer bara ingenting, sidor laddas inte. Genline är definitivt ett sådant ställe. Sedan tror jag att det beror mycket på var man bor, det funkade bra med uppkopplingar och det bröts sällan Telia i Göteborg där jag bor, men det var sämre på sommarstället på Orust.  
Annars har jag alltid tyckt att Genline varit samarbetsvilliga och trevliga förut och kompenserat mig i form av tid vid ett annat tillfälle då. Det känns som om de har ont om pengar, de har ändrat attityd, vill bara ha in sina pengar. Vi får väl se.
Sprays ADSL funkar perfekt, och jag tror att man bara binder sig några månader till liten anslutningsavgift.

2004-05-06, 13:42
Svar #27

Lotta Nordin (Lotta)

Eftersom Västerbotten inte finns under rubrikerna där man kan meddela felaktigheter och liknande, så skriver jag här.
Degerfors, Västerbotten, C:2 GID 2003.5.4900, något är fel på bilden som dessutom är en dublett av GID 2003.5.4400. Det saknas däremot en sida där denna felaktiga sida ligger, handpaginerade sidan 299 med uppgifter om döda första halvan av 1813.

2004-05-06, 14:28
Svar #28

Seth Lund (Genline)

Till Lotta Nordin
Jag har nu tittat på både bild GID 2003.5.4400 som enligt mitt sätt att se visar sidorna 289 och 290, döde 1811. Sidorna 299 och 300 (GID 2003.5.4900) visar döde 1813 med början i januari. Tyvärr förstår jag inte riktigt vad du menar. Kan du kanske precisera lite närmare vad som är fel med bilden(erna)?
M v h
Seth Lund
Genline

2004-05-06, 14:35
Svar #29

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Seth!
 
Ja du, det var märkligt. Nu när jag tittar igen så fungerar det och ser ut som det ska. Bilden som jag sa var felaktig var en dublett av 289, dessutom helt oläslig och suddig, och låg där sidan 299 skulle ligga. Sidan 299 fanns inte alls. Men det är ju bra när sidorna dyker upp där dom ska vara.
 
Mvh//
Lotta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna