ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-01-21  (läst 1271 gånger)

2004-01-04, 20:14
läst 1271 gånger

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Genline har i mellandagarna fått ett Användarkonto där jag bockat för att de skall få automatiska mail från inlägg under rubriken Källor: Genline - men det går väl förstås till arbetsplatsen, så det blir många mail att läsa efter helgerna..  
(Men även dom bör väl ha någon form av tillsyn på obekväm tid tycker man; fast det känner inte jag till.)
 
Jag tror också vi skall skapa fler underrubriker här så att det inte blir så mycket under en och samma rubrik; åtminstone en rubrik för det tekniska, drift(störningar) osv. skulle nog vara lämpligt.

2004-01-04, 20:14
Svar #1

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej alla
Nu kom även jag in på deras demosida o kunde läsa bilder !
Jan-Christer

2004-01-05, 00:06
Svar #2

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Nejdå, jag har inte RÖTTERs server i sovrummet. Som tur är...  Servern sköts istället om av en Internetleverantör här på Åland som heter Ålcom.

2004-01-05, 11:52
Svar #3

Seth Lund (Genline)

Till alla berörda
 
Vi på genline är tyvärr mycket medvetna om de problem som har förekommit under helgen och vi beklagar det djupt. Visserligen är det mycket glädjande att så många vill använda vår tjänst men att det skulle bli så stor anslutning under helgen överraskade till och med oss. Det ska också sägas att de allra flesta kunde genomföra sin forskning utan alltför stora problem.
Vad beträffar bandbredden är den redan nu överdimensionerad så problemet ligger inte där. Vårt driftunderhåll är utlagt på en större leverantör av sådana tjänster och avser både vardag och helg dygnet runt med möjlighet för dem att hantera problem från, i praktiken, vilken ort som helst. Dock kan det vid storhelger då belastningen blir extrem uppstå problem med den befintliga utrustningen. Detta har vi förutsett och redan i mitten av november beställdes ny utrustning som bättre skulle svara upp mot de nya kraven. Utrustningen finns, d v s hårdvaran och viss mjukvara är klar, men leverantören har trots givna löften inte kunnat konfigurera och installera utrustningen på utlovad tid.  
Genline är dessvärre inte tillräckligt stort som företag för att kunna sätta press på leverantören när det finns företag som SAS och SEB som går före. Vi har under helgen stått i ständig kontakt med företaget som sköter vårt driftunderhåll och försökt hitta lösningar för att förbättra den uppkomna situationen. Vår fasta förvissning är dock att, nu när alla storhelger är slut, vår leverantör med det snaraste genomför den uppgradering av utrustningen som vi blivit lovade, förhoppningsvis inom en till två veckor.
Återigen beklagar vi djupt det inträffade och hoppas att ni som kunder har förståelse för det lilla företagets dilemma.  
Har ni ytterligare synpunkter, tag gärna kontakt med vår supportavdelning för vidare information.
Med vänlig hälsning
Genline AB
Seth Lund

2004-01-06, 18:59
Svar #4

Olle Hörnlund (Harverjan)

Nu fungerar det inte igen
MVH
Olle

2004-01-06, 19:24
Svar #5

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ni använder väl mitt tips från i augusti när rutan execCommand() failed dyker upp?
 
Klicka inte på OK!
 
Flytta undan dialogrutan och mata in ett tvåställigt församlings-GID-nummer (finns på Genlines hemsida), så får man upp vilka volymer som finns och kan välja. Felet ligger i detta fall endast i hämtningen av församlingslistan.
 
Har kört på detta sätt nu i eftermiddag.
 
Av Anders Berg (Zzz) - tisdag den 26 aug 2003 kl. 22.27:  [Ändra]  
 
Ett trick att komma vidare trots felet är att klicka på Gå till så kommer man till den sida man senast jobbade med, och kan alltså fortsätta där. Jag antar att man också kan skriva in en GID. Dialogboxen med texten execCommand() failed låter man vara.

2004-01-10, 16:35
Svar #6

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Är det problem nu igen???
 
Kan inte logga in, får felmeddelande 9. Vad fasen betyder det?????

2004-01-10, 16:44
Svar #7

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Ja, de är överlastade. Även om du kan logga in så tar det en minut att hämta en sida...
 
Du kan ju följa Anders Bergs tips ovan, så fungerar det lite grand i alla fall.

2004-01-10, 17:00
Svar #8

Stefan Andersson

Tyvärr funkar det ju bara om man skall fortsätta i samma längd man tidigare höll på, man kommer ju inte åt att byta vare sig församligt eller bok..
Hoppas Genline snarast får bytt sin server, det här är frustrerande...

2004-01-10, 17:06
Svar #9

Lotta Nordin (Lotta)

Jodå, Stefan, det fungerar även om när vill byta bok. Gå in på Genlines hemsida och välj församling i deras förteckning. Framför varje bok i en församling finns ett GID-nummer, skriv in det i FamilyFinder och välj Gå till. Men som sagt, nu är det så trögt så det knappt är lönt att använda det.  
 
Mvh//
Lotta

2004-01-10, 17:10
Svar #10

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Det funkar att mata in den tvåställiga koden som man hittar på deras hemsida. En kod per sekvens. Petar man in t ex 839.20 får man upp alla bilder som ingår i den sekvensen i sökfönstret. Sedan får man hålla reda på själv att det var Pjätteryd CI:2.
 
Det vill säga, när jag provar det här så fungerar det. Men jag har å andra sidan fått ner en korrekt församlingslista.

2004-01-10, 18:58
Svar #11

Stefan Andersson

Lurig du, Lotta! :-)
 
Tack för tipset!

2004-01-11, 17:27
Svar #12

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Är det dags nu igen? Överbelastning? - samma koder som tidigare. Fler än jag som har problem att få tillgång till Genline?
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2004-01-11, 18:32
Svar #13

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Samma sak igen, ja. Bara att följa mina, Lottas och Daniels anvisningar ovan.

2004-01-11, 19:01
Svar #14

Peter Funke (Aningen)

Ser att vi är flera som har problem med Genline för tillfället! Att lägga större delen av klippkortstiden åt att leta församlingskoder verkar tröstlöst...

2004-01-13, 11:44
Svar #15

Peter Funke (Aningen)

Då jag förgäves försökt få svar från Genline på annat sätt ställer jag min allmängiltiga fråga här, eftersom det verkar finnas en fungerande kommunikation denna väg...
 
Jag hör till dem som tecknat mig för klippkort, och fram till i söndags har detta fungerat bra.
Men denna gång, när jag startade min session och tiden började ticka, gick det inte att nå servern vid inloggningsförsök. Med andra ord rann forskningsförsöket ut i sanden, och att tekniken inte alltid fungerar får man förstås vara beredd på! Men vad händer med den förbrukade men inte använda tiden - får man den tillgodo, eller är den förverkad utan att man kunnat utnyttja den?  
 
Den andra frågan man ställer sig är om man törs försöka igen, utan att systemet tuggar i sig ytterligare förbetald tid?  
 
Kanske en lösning kan vara att en varningstext när systemet är överbelastat och instabilt, så att man kan vända i dörren?
 
Jag tror att ett klargörande från Genline skulle uppskattas bl.a. av dem som funderat på att teckna ett klippkortsabonnemang hos er men ännu inte gjort det!

2004-01-14, 09:19
Svar #16

Seth Lund (Genline)

Till Peter Funke
Hej
Ring gärna till vår support (08 600 33 10) torsdag
mellan klockan 13.00-21.00 så är jag säker på att det finns en lösning som väntar. (Det är mindre belastning på supporten kvällstid.)
Med vänlig hälsning
Seth Lund
Genline AB

2004-01-14, 10:31
Svar #17

Peter Funke (Aningen)

Hej Seth!
 
Jag mailade till supporten redan i samband med problemet och fick ett automatbesked om att man fått felanmälan och skulle återkomma efter undersökning. Men visst, jag kan väl ringa också!
Ett skäl att jag tog upp ärendet här är att det borde vara av allmänintresse att veta hur ni behandlar s.k. klippkortsuppkopplingar som inte går att använda vid tekniska problem.  
 
Mvh

2004-01-15, 13:38
Svar #18

Peter Funke (Aningen)

Vill bara tillfoga till mina tidigare inlägg att supporten löste klippkortsproblemet för min del på ett fullgott sätt. (Däremot kvarstår förhoppningen att systemet måtte bli stabilare, så att det går att lita på att uppkopplingarna kan göras som planerat...)

2004-01-15, 15:55
Svar #19

Lotta Nordin (Lotta)

Nu är det inte storhelg, och dessutom är det dagtid, ändå är det samma fel som tidigare execCommand()failed. Borde inte detta ha varit åtgärdat vid det här laget?

2004-01-16, 11:06
Svar #20

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Nu blir det förhoppningsvis slut på tekniska problem pga överbelastning. Nyhet på Genlines hemsida idag:
 
2004-01-15
 
Uppgradering av Genlines server
 
Måndagen den 19 januari kl 07.00 kommer Genline uppgradera en av dataservrarna. Denna uppgradering kommer att påverka inloggningen till Genlines arkiv. Tjänsten kommer att vara ur drift upp till 5 timmar.
 
Vi hoppas på er förståelse!

2004-01-18, 16:35
Svar #21

Nina Ringbom

Hej
Är det någon mer som inte kommer in på Genline?
Jag får hela tiden:
execCommand() failed
Cannot fetch static data, error: 9
 
/Nina

2004-01-18, 20:50
Svar #22

Nina Ringbom

Nu får jag följande när jag försöker gå in på deras hemsida:
Warning: pg_connect() unable to connect to PostgreSQL server: could not connect to server: No route to host Is the server running on host gserver1.genline.se and accepting TCP/IP connections on port 5432? in /home/genline/www.genline.se/inc/db.php on line 26
An error has occurred (conn).  
 
/Nina

2004-01-18, 21:25
Svar #23

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Vi får se hur det verkar imorgon kl 1200 efter deras uppgradering. Nu verkar det ju vara tvärstopp, nätet fungerar ej - No route to host är inte så bra.
 
mvh Lennart

2004-01-19, 20:48
Svar #24

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:57
    • Visa profil
Uppgraderingen tycks ha lett till större snabbhet. Den tycks dock också ha ställt till problem med sorteringen av socknarna. Under Kalmar län får man nu följande ordningsföljd:
Räpplinge
Örsjö
Rumskulla
Runsten
Ryssby
Ås
Sandby
 
Och under Östergötlands län:
Rönö
Rogslösa
Örtomta
Rystad
Åsbo
_sc Östergötland
Söderköping
Simonstorp
 
samt:
Tryserum
Åtvid
Ulrika
 
Vad som än har hänt, bör detta snarast åtgärdas innan ögonen går i kors.

2004-01-19, 21:09
Svar #25

Lotta Nordin (Lotta)

Det är inte enbart under Kalmar och Östergötland det blivit fel. Det verkar som om socknar som börjar med eller har å, ä och ö i namnen hamnat tokigt.

2004-01-20, 00:20
Svar #26

Hans Svedberg

När jag studerar exemplet ovan så förefaller det mig som om Å, Ä och Ö helt enkelt inte varit med i sorteringen. Tänker man bort dem så verkar sorteringen stämma!
 
Hasse S

2004-01-20, 11:37
Svar #27

Eva Carlsson

Det här kom i dag 08.33
 
Genline har nu sedan några timmar tagit den nya servern i bruk och det ser ut som om allt fungerar.  
Dock tar det något dygn innan vi vet bestämt om alla delar och konfigurationerarbetar enligt de nya normerna.  
Om det mot förmodan skulleuppstå några problem är vi mycket tacksamma för information om problemets art och hur det uppträder.
 
Med vänlig hälsning
Genline AB

2004-01-21, 15:03
Svar #28

Utloggad Kennet Melander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2018-12-27, 11:59
    • Visa profil
    • www.fam-melander.se
Snabbare har det blivit med den nya servern !
Provade igår kväll och idag och det kändes nästan som att sitta och bläddra i en riktig bok, nästa sida kom upp mycket snabbt.
Kul tycker jag och ger positivt beröm till Genline !
 
MVH Kennet

2004-01-21, 17:12
Svar #29

Hans Svedberg

Genline skriver idag:
 
Hej Hasse,
 
Dessa sorteringsproblem har vi löst under gårdagskvällen/natten. Detta berodde på att vi uppdaterade vår server men våra tekniker har alltså löst problemet.
 
Med vänliga hälsningar
Genline AB
Josefine Sjöcrona
www.genline.se  
 
/Hasse S

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna