ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Genline - tekniska frågor  (läst 3514 gånger)

2008-08-07, 01:20
läst 3514 gånger

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
Hej igen
Märkligt, jag har varit inne sedan i eftermiddags och använt Genline ända tills nu. Loggade ut men sedan går det inte att logga in igen.
 
Lasse

2008-08-07, 12:00
Svar #1

Utloggad Carina Olsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2022-06-16, 14:49
    • Visa profil
Hej Alla!
 
Jag kommer inte heller in... Får upp att det är fel användarnamn eller lösenord. Nån som vet vad som hänt?
 
Hälsningar//Carina

2008-08-07, 12:21
Svar #2

Utloggad Åsa Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2013-03-31, 22:46
    • Visa profil
Jag kom in utan problem
 
Åsa

2008-08-07, 12:24
Svar #3

Laila Andersson

Hej!
Jag kom in utan problem
Laila

2008-11-18, 19:27
Svar #4

Utloggad Monica E. Fogelqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 673
  • Senast inloggad: 2023-01-10, 19:25
    • Visa profil
Jag har inte kunnat komma in på Genline ikväll. Fick först meddelandet GFF2 Received SIGSEGV vad det nu betyder. Nu när jag försöker står att jag har fel användarnamn och lösenord. Jag har betalat till och med 31/12. Är det någon annan som har problem eller är det bara jag. Har mejlat Genline men inte fått något svar därifrån.
 
Monica
 
Nu fungerar det igen!
 
 
 
(Meddelandet ändrat av fogmo den 18 november, 2008)

2008-11-18, 19:49
Svar #5

Utloggad Carl-Johan Gustafsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 795
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 17:38
    • Visa profil
Jag har också haft problem, får ibland upp någon ruta som säger att lösenord felaktigt.
 
Mitt program går igång igen direkt om jag klickar igen på Logga in, jag hamnar då också på samma sida som vid avbrottet.
 
Men något problem har dom tydligen, hoppas dom fixar det snart.

2008-11-18, 22:42
Svar #6

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Jag mejlade supporten vid 18.45 på grund av liknande problem. De jobbar inte så sent dessvärre.

2008-11-19, 18:24
Svar #7

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1366
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:25
    • Visa profil
Det här svaret fick jag imorse efter min klagan till supporten igår 18:50.
 
Hej!
Dessvärre var det driftstörningar under gårdagskvällen.  
Felet är lokaliserat och förhoppningsvis kommer detta inte att inträffa igen.
Vi beklagar det inträffade och hoppas att driftstörningen inte har ställt till med alltför mycket besvär.
Som kompensation får du två dagar extra på ditt nuvarande Genline-abonnemang.
 
Med vänliga hälsningar
Helen Johansson
 
Det tycker jag var ganska just gjort. Även om jag förståss var  igår kväll.
 
//Peppe

2008-11-19, 22:37
Svar #8

Utloggad Monica E. Fogelqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 673
  • Senast inloggad: 2023-01-10, 19:25
    • Visa profil
Jag fick också svar i dag på min klagan gjord i går 18:35. Jag fick en lång instruktion om hur jag först skulle avinstallera och sedan installera på nytt och med ett Lycka till på slutet.

2009-06-19, 13:31
Svar #9

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Genline inaktivt?
 
Sitter och jobbar med GFF 3.0C och Disgen 8.2.
Jag har upptäckt att när jag försöker koppla källan till en GID, så får ofta upp att Genline är inaktivt, fast jag sitter med sidan framför mig. Är det fler som har haft problem med detta?
 
Har ni kommit på någon lösning/svar på varför?
 
Hälsn
Helena
 
(Meddelandet ändrat av hth 2009-06-19 13:33)

2009-07-06, 21:42
Svar #10

Utloggad Janet Henriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 581
  • Senast inloggad: 2011-03-10, 21:34
    • Visa profil
Är det nån mer som har samma problem som jag?
 
Går ej att komma in i några böcker i Lenhovda fg. Kronobergs län. Det enda som kommer är födda - döda 1904-1920 i SCB
Har mailat Genline ett par gånger, men inget händer.
 
Hälsningar Janet

2009-07-06, 21:46
Svar #11

Utloggad Åke Wahlqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1213
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:28
    • Visa profil
    • akewah.se
Om man väljer Lenhovda och Ekeberga så går det bättre

2009-07-07, 08:52
Svar #12

Utloggad Janet Henriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 581
  • Senast inloggad: 2011-03-10, 21:34
    • Visa profil
Tack Åke, du är väl en pärla.
Visst var det så, det hela var. Tidigare gick det under Lenhovda, så jag körde på som vanligt.
Mvh
Janet

2009-09-04, 22:21
Svar #13

Utloggad Kaj Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 583
  • Senast inloggad: 2022-04-21, 20:44
    • Visa profil
Kanske något som alla redan märkt men det finns nu en knapp där man kan ladda ner en större bild på många volymer. Det är en knapp överst till höger. Väldigt välkommet för oss som har snigelnet - i motsats till SVAR behöver man inte vänta 5 minuter på att en bild skall laddas och man behöver bara välja den stora bilden när den vanliga är för svårläst.
 
Jag tycker i alla fall att det är en välkommen nyhet
 
Kaj Larsson

2009-09-05, 07:41
Svar #14

Utloggad Torsten Söderberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 337
  • Senast inloggad: 2016-02-18, 17:03
    • Visa profil
Tack för den upplysningen Kaj. Den var en nyhet för mig.

2009-09-05, 11:31
Svar #15

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Kaj!
 
Kan du mer precisera var och när man hittar denna knapp att trycka på. Jag ser inget att trycka på mer än stäng, förstora och minimera.
Ann-Mari Bäckman

2009-09-05, 13:31
Svar #16

Utloggad Anders Ivarson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2022-12-19, 18:01
    • Visa profil
    • www.genealoquy.com/
Ann-Mari,
 

 
Mvh
 
Anders

2009-09-05, 14:31
Svar #17

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 11:39
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Den funktionen finns inte på alla bilder ännu. På Genlines hemsida står det:
OBS: Förbättrad Läsbarhets-funktionen fungerar endast tillsammans med en bild i högre kvalitet och kommer därför endast vara synlig när en bild med högre kvalitet visas. Publiceringen av bilder med högre kvalitet i Genlines bildarkiv har just börjat så tillgången på dessa bilder är ännu begränsad.

2009-09-05, 22:41
Svar #18

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Då är det bara att vänta och se.
Ann-Mari Bäckman

2009-09-06, 20:46
Svar #19

Utloggad Jan Eurenius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2019-03-13, 11:44
    • Visa profil
    • worldconnect.genealogy.rootsweb.com/cgi-bin/igm.cgi?db=janeur
Hej,
 
Vi har den typen av dubbla bilder på 50% av materialet och vi arbetar för fullt mot 100%
 
Med vänliga hälsningar
Jan Eurenius
Genline AB

2009-11-06, 08:23
Svar #20

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Jag misstänker att det finns ett smidigare sätt att växla bild, än på det sätt jag gör?
 
När jag är inne på ett husförhör t ex så byter jag till ett annat husförför, socken o d, genom att stänga sidan i krysset längst upp till höger och så klickar jag igen på öppna/stäng symbolen uppe till vänster. Det känns som om jag går en omväg.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2009-11-06, 09:51
Svar #21

Utloggad Jan Eurenius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2019-03-13, 11:44
    • Visa profil
    • worldconnect.genealogy.rootsweb.com/cgi-bin/igm.cgi?db=janeur
Hej Ann-Mari,
Under Arkiv - Inställningar bockar du för Göm sökfönstret vid klick på en bild.
När du vill byta församling behöver du bara högerklicka på den bild du har framme så kommer sökfönstret fram.
Genline har en utmärkt support på telefon: 08-600 33 10 eller mejl: support@genline.se  
Använd någon av dessa kontaktvägar så får du snabbare svar.
 
Hälsningar
Jan

2009-11-06, 11:04
Svar #22

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack för svaret! Jag ska använda supporten nästa gång!
Ann-Mari Bäckman

2009-11-07, 17:35
Svar #23

Sten Magnusson

Angående Jans svar till Ann-Mari ovan har jag ett tips. I Arkiv - Inställningar finns ett antal rutor som är för-/avbockade allt enligt användarens smak. Jag själv brukar föredra att ha alla förbockade så att det underlättar användandet.
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-11-29, 23:02
Svar #24

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2191
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:14
    • Visa profil
Kan någon ansvarig på Genline förklara varför det ofta är så otroligt dålig kvalité på senare filmat material? Grådaskigt, dålig upplösning, otydligt. Stor-bild-knappen hjälper inte heller.  
Urtrist, tur man har AD också  
Det måste ju vara fler som märkt av det här fenomenet.
Mvh
Leif Olofsson

2010-11-30, 02:34
Svar #25

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ja, vissa sidor är helt oläsbara. Man har en känsla av att man satt dit någon att utföra jobbet att scanna av församlingsböckerna, med endast målet att så snabbt som möjligt få arbetet utfört utan känsla för kvalité och läsbarhet. Jag har stött på sidor, som jag tyvärr inte noterade, som var helt oläsbara. Det är lika bra att man aldrig lagt in dem i Genline.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2010-12-01, 13:57
Svar #26

Utloggad Ann-Louise Paulsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2015-06-16, 15:12
    • Visa profil
Svar till Leif och Ann-Mari:  
Vi är medvetna om att vissa av de mikrokort som vi skannar just nu tyvärr inte är av den allra bästa kvaliteten. Vi kommer därför att beställa nya mikrokort och ersätta de bilder som är av dålig kvalitet med nyskannade bilder.

2010-12-01, 18:59
Svar #27

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack det låter bra!
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2011-04-09, 18:41
Svar #28

Utloggad Lottie Hellman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2022-02-17, 20:56
    • Visa profil
Är det någon mer än undertecknad som har problem med att läsa kyrkböckerna på Ansestery just nu? När jag bläddrar hoppar det mellan sidorna precis som det behagar. Det är ingen särskild volym som uppför sig så, utan alla jag har testat.

2011-06-25, 11:20
Svar #29

Utloggad Per Inge Renström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 185
  • Senast inloggad: 2022-01-29, 23:13
    • Visa profil
Jeg har for noen dager siden kjøpt et abbonnement på genline . Fra før har jeg
AD . Jeg har også CD skiver av Sveriges bef og andre skiver .
Her kan jeg sette opp et navn som mitt feks eget svenske etternavn
Renström uten noen annet og da får man opp hundrevis av Renströmmar over hele Sverige. Slik er det
ikke i Genline.
 
Jeg har lest hvordan du skal bruke Genline. Når jeg går inn på mitt etternavn under Søk person : Renström
kommer det opp 7- Syv Renström(mar)!!!?? jeg har da rensat for alt slik at jeg ikke har valgt noen län.
Går jeg inn på min olderfar fra Dalsland  Gustaf Teodor Carlsson Renström 1872011 og går på søk person finner jeg
ham ikke og heller ikke hvis jeg har fyllt ut sekvens på fohånd.
Jeg må gå den tungvinte veien via sekvens og lete i hfhl og det tar tid da denne ikke er inndelt i noe register ( her Skällebo i Torp sockn)
 
Kan noen hjelpe meg ?  Hvorfor får jeg ikke opp mer enn 7 Renström i søk person ????
 
mvh
 
Per Inge Renström

2011-09-07, 21:34
Svar #30

Utloggad Sven-Ove Westberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 223
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 00:48
    • Visa profil
Hur gör man för att använda Genlines GFF program tillsammans med ett Ancestry world abonnemang?
 
Det borde fungera eftersom Ancetry äger Genline. GFF är ett bättre användargränssnitt för Svenska kyrkböcker.
 
Ancestry saknar bla GID i sina referenser vilket gör det svårare att hitta tillbaka till en bild.

2011-09-07, 22:37
Svar #31

Utloggad Tom Barckman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2019-10-21, 14:21
    • Visa profil
Det bästa är väl att ställa frågan direkt till Ancestry.  
Dom brukar vara ganska snabba att svara, oftast inom nästa dag.
 
Men enligt min uppfattning gäller:
Du kan inte använda GFF bara med ett Ancestryabonnemang. Du måste ha abonnemang på Genline.
 
Och visst har väl Ancestry GIDnummer. Jag har¨bara än så länge haft 14dagarsabonnemanget, men nog har jag för mig att jag såg GIDnummer.
 
Jag har ett annat ärende med Ancestry. Jag skall tipsa dom om din fråga.
 
Tom

2011-09-08, 15:37
Svar #32

Utloggad Ann-Louise Paulsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2015-06-16, 15:12
    • Visa profil
Svar till Sven-Ove Westberg:  
 
Då Genline och Ancestry är två olika tjänster kan du inte använda Genline FamilyFinder tillsammans med Ancestry utan hos Ancestry tittar du på kyrkboksbilderna med hjälp av Ancestrys bildvisare.  
 
Genlines GID-nummer finns även hos Ancestry. Du kan använda GID-nummer för att söka efter en specifik bild, och när du tittar på de olika bilderna hittar du GID-numret i Ancestry-indexet nedtill på sidan (nedanför kyrkboksbilden).  
 
Mvh,
Ann-Louise Paulsson
Ancestry.se

2011-09-11, 12:30
Svar #33

Utloggad Lotta Malmstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 259
  • Senast inloggad: 2023-11-23, 10:23
    • Visa profil
GFF Runtime error??
När jag har en söndag helt vikt åt släktforskning så kör det så klart ihop sig. Jag kan inte öppna Genline Family Finder, utan får felmeddelandet i rubriken ovan. Jag har försökt allt - läst på Genlines hemsida om problem och lösningar, avinstallerat och installerat om, men utan framgång. Programmet stänger automatisk efter felmeddelandet. Jag undrar om någon här haft samma problem och har en enkel och bra lösning på det? Annars får jag vänta tills i morgon och ringa Genlines support, men då är ju söndagen slut... Hjälp någon?

2011-09-11, 14:02
Svar #34

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Har du provat att ladda ner GFF igen?

2011-09-11, 14:28
Svar #35

Utloggad Lotta Malmstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 259
  • Senast inloggad: 2023-11-23, 10:23
    • Visa profil
Ja, jag har avinstallerat och plockat bort allt för att sedan ladda ner nytt, men utan resultat. Flera gånger t.o.m och ändå (!?) känner programmet igen mitt användarnamn och lösenord?? Och så blir det fel och allt stängs igen.

2011-09-11, 15:22
Svar #36

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Har Du kollar datorns datum? Om datorn har fel datum får man just det här felsvaret (det kan ju vara något annat fel, men det är en enkel första koll).
 
Ingela

2011-09-11, 15:42
Svar #37

Utloggad Lotta Malmstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 259
  • Senast inloggad: 2023-11-23, 10:23
    • Visa profil
Datorn har rätt datum, men det var en bra sak att veta att man ska kolla! Tack! Tyvärr hjälte det inte dock.

2011-09-11, 23:04
Svar #38

Utloggad Lisbet Håkansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2019-09-04, 17:57
    • Visa profil
Hej Lotta!
 
Det finns ett litet aber när man avinstallerar program från datorn, allt försvinner inte. För att bli av med mer ska man använda andra program som t.ex. Revo Uninstaller. http://www.revouninstaller.com/revo_uninstaller_free_download.html Använd det brutalaste alternativet av rensning som programmet har...
 
För att man ska vara helt säker ska man städa registret. Ett program som inte ställer till med ondska, typ Blue Screen of Death, är Auslogics Registry Cleaner http://www.auslogics.com/en/software/registry-cleaner/download/
 
Lite vanlig städning kan vara på sin plats också. Piriforms Crap Cleaner är ett bra val. http://www.piriform.com/CCLEANER Rensa inte registret med den. Kan bli onödigt spännande... Har prövat. Blåskärm var bara förnamnet...  
 
För att avsluta datorpiffandet, kan en defragmentering av hårdisken vara bra, särskilt när man laddat i och ur program. Både Piriform och Auslogics har bra defragmenterare. Använd inte skräpet i datorn... Det tar sååååå lång tid.
 
Det här är datorvoodoo... Fungerar det inte, så har man i alla fall fått en fräsch dator efteråt....  
 
/Lisbet

2011-09-12, 11:18
Svar #39

Utloggad Lotta Malmstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 259
  • Senast inloggad: 2023-11-23, 10:23
    • Visa profil
Tack för alla dina tips, Lisbet! För att göra det enkelt för mig kommer jag efter lunch att ringa supporten på Genline först och om det inte hjälper ska jag ge mig på dina förslag. De kan ju vara bra att ha i framtiden annars.  
Tack igen!
 
/Lotta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna