ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 07 januari, 2012  (läst 2543 gånger)

2011-09-03, 21:59
läst 2543 gånger

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
Och, nej jag använder inte Ancestry, dels pga av ovannämnda avtal dels för att jag har hittat väldigt få i släkten som flyttat till USA.
 
Lasse

2011-09-03, 22:55
Svar #1

Moderator Källor

Gränsdragningen mellan Geneline och Ancestry kan ibland vara svår att dra.
Men nu har det senast handlat om Ancestry och dess betalningsmetod.
 
Detta ämne skall handla om Geneline.
Vill ni fortsätta denna disklussion, så gör det vänligast under ämnet Ancestry.
Jag kommer annars att flytta inläggen.

2011-09-04, 10:54
Svar #2

Moderator Källor

Flera Inlägg har flyttats till Ancestry.

2011-11-21, 21:39
Svar #3

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 08:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej,  
 
Jag försöker hitta en sida i Brunnby kyrkoräkenskaper och har bara en gammal GID jag antecknat att gå efter och har inte Genline längre.  
 
Kan någon ge mig sida/sidnummer (antingen exakt eller ungefär) på var följande sida finns: GID: 1197.36.68900 (eventuellt under vilket år denna sida faller)  
 
mvh  
Martin

2011-11-21, 21:46
Svar #4

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
Hej Martin
1717-1779 bild nr 13
 
Lasse

2011-11-21, 22:07
Svar #5

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 08:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej Lasse!
 
Stort tack, jag var och letade några år senare i volymen (på SVAR), nu hittade jag den  
 
/Martin

2011-12-15, 19:27
Svar #6

Utloggad Christer Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 895
  • Senast inloggad: 2023-01-28, 16:47
    • Visa profil
    • bergstorp.se
Jag har funderat över svaret från Ancestry på frågan om Hur trovärdigt är Ancestrys personregister?. Svaret fokuserar på att indexeringen är problemet. Men jag ser indexering som en rent tekniskt fråga och att problemen snarare ligger i excerperingen. Att göra utdrag och att tolka texten måste var den avgörande svårigheten. Eller har jag blandat ihop begreppen och deras betydelse?

2012-01-03, 11:14
Svar #7

Utloggad Mona Nielsen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 87
  • Senast inloggad: 2017-02-09, 16:45
    • Visa profil
Hej!
Vet inte ifall denna fråga platsar här.
Jag behöver hjälp med att bestämma mig för vilket abonnemang vi skall ha: Genline eller Ancestry.
Vi har haft Genline i två år och är nöjda med det, men har upptäckt många i släkten  
som utvandrat ( bl.a. till USA och Argentina).
Vi har också ett kvartalsabonnemang på SVAR, eftersom där är bra sökfunktioner för
folkräkningarna 1880, 1890 och 1900. De finns ju även på skiva att köpa.
Skulle gärna vilja ha reda på vilket som är billigast och vilket som gynnar oss bäst.
Allt som finns på Genline, finns det också på Ancestry?
 
Mvh Mona Nielsen

2012-01-03, 16:00
Svar #8

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1510
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Jag ser idag inte något som talar för Genline. Priserna är jämförbara. Problemet med Genline är den usla kvaliteten på de skannade bilderna, särskilt 1900-talet märkligt nog.
 
MVH Kenneth Larsson

2012-01-03, 16:58
Svar #9

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Problemet med Genline är också att de fortsätter använda felaktiga volymbeteckningar på flera håll, vilket ställer till problem med källhänvisningar. Det är riktigt dåligt! Och det blir ju samma i Ancestry.

2012-01-04, 08:15
Svar #10

Utloggad Mona Nielsen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 87
  • Senast inloggad: 2017-02-09, 16:45
    • Visa profil
Hu är det med Arkiv Digital?
Har de allt inscannat, som finns på Genline?
 
Mona

2012-01-04, 09:36
Svar #11

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1510
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Inga av de företag som har kyrkobokföringsarkiv på nätet har samma material ute. Men Arkiv Digital har material som bäst motsvarar genomsnittsforskarens önskemål idag - enligt min åsikt. Det är också skillnad på att ha digitala färgfoton och inskannade repiga filmer.
 
MVH Kenneth Larsson

2012-01-04, 13:14
Svar #12

Utloggad Mona Nielsen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 87
  • Senast inloggad: 2017-02-09, 16:45
    • Visa profil
Arkiv digital låter bra. Har tittat på deras sida.
Men så är det mina utvandrande släktingar, som man gärna skulle vilja leta efter.
Man kan kanske samla allt material man har om sina släktingar i Amerika
och sen abonnera på en månad på Ancestry.
Skulle vara bra med en provvecka gratis.
 
Mvh Mona

2012-01-04, 16:08
Svar #13

Utloggad Nils-Eric Lövgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2023-11-01, 14:27
    • Visa profil
Har du kollat med närmaste bibliotk om de har ett abonnemang på Ancestry?

2012-01-04, 16:34
Svar #14

Utloggad Kennet Melander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2018-12-27, 11:59
    • Visa profil
    • www.fam-melander.se
Ancestry kan man prova gratis i 14 dagar.
Det gäller bara att komma ihåg att anmäla att man inte vill fortsätta.
 
Personligen föredrar jag fortfarande Genline framför Arkiv Digital, SVAR och Ancestry efter att ha testat alla.

2012-01-04, 17:13
Svar #15

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej! För materialet om svenskamerikanerna från och med andra generationen (alltså de som inte föddes i Sverige) så behöver du enligt vad jag förstår se till att abonnera på Ancestry.com, inte bara på Ancestry.se.  
Som föreningsmedlem bör man ju då använda den möjlighet som finns via Släktforskarförbundets förmåner för medelemmar i medlemsföreningarna, men då verkar man bara kunna ta helår.
 
En viktig skillnad mellan ArkivDigitals material och Genlines/Ancestry.se för födda-vigda-döda i senare halvan av 1800-talet och för 1900-talet är ju att ArkivDigital har originalböckerna medan Genline/Ancestry.se använder SCB-avskrifterna (SVAR har blandad kompott). ArkivDigital har också mer 1900-talsmaterial än Genline.  
 
Lättast är ju att se efter själv för varje område/län/socken de vilka böcker de har för det kan man alltid göra via deras respektive hemsida utan att prenumerera och vilka priser/perioder de har.
 
Hälsningar,
Eva

2012-01-04, 22:05
Svar #16

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Finns det egentligen något argument som talar för Genline?
 
Se t ex detta jämförande exempel på läsbarhet:
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/29510/345034.html?1325661509

2012-01-05, 14:26
Svar #17

Utloggad Ann-Louise Paulsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2015-06-16, 15:12
    • Visa profil
Svar till Mona Nielsen med flera:  
 
Vi vill gärna förtydliga en del fakta vad gäller abonnemangstyper och material på Ancestry.se, sedan är det förstås upp till var och en att välja vilken eller vilka tjänster man vill abonnera på.  
 
Hos Ancestry.se finns två typer av abonnemang, Sverige-abonnemang och World Deluxe-abonnemang.  
För båda abonnemangen gäller att man kan köpa månadsabonnemang eller årsabonnemang.  
 
Sverige-abonnemang kostar 135 kr per månad eller 995 kr per år.
World Deluxe-abonnemang kostar 295 kr per månad eller 1 995 kr per år.  
Som medlem i Sveriges släktforskarförbund kan du köpa ett års World Deluxe-abonnemang för 1496,25 kr.  
 
Med ett Sverige-abonnemang får du bland annat tillgång till samlingarna Sverige, kyrkböcker, 1500-1937, Sverige, namindexerade födelseuppgifter, 1880-1920, Emigranten Populär, 1783-1951, Sverige, födelseuppgifter för personer som avled mellan 1901 och 2006, Göteborg, Sverige, passagerarlistor, 1869-1951 med mera. Förutom dessa samlingar får du även tillgång till uppgifter i amerikanska folkräkningar och andra dokument gällande personer som angett att de är födda i Sverige.  
Om du har ett släktträd på Ancestry (släktträdet är en gratis funktion) kan du med ett abonnemang komma åt de tips du får i trädet om matchningar i andra personers släktträd samt i Ancestrys databaser och på så sätt hitta nya släktingar både i Sverige och i andra länder.  
 
Med ett World Deluxe-abonnemang får du tillgång till samtliga uppgifter på hela Ancestrys webbplats, dvs även alla amerikanska databaser om du letar efter personer som emigrerade till USA. Om du letar efter emigranter och även vill kunna spåra emigranternas barn och barnbarn är detta det bästa abonnemangsalternativet.  
 
Det material som finns på Genline, dvs husförhörslängder, församlingsböcker, födda, vigda och döda (SCB-material från 1860 och framåt), in- och utflyttningslängder samt kyrkliga räkenskaper finns även på Ancestry och uppdateras kontinuerligt, dock med en viss fördröjning. De torp och gårdsnamn som indexerats i cirka 70 % av husförhörslängderna hos Genline är även sökbara i kyrkböckerna hos Ancestry.  
 
Mvh,
Ann-Louise Paulsson, Ancestry.se

2012-01-05, 15:04
Svar #18

Utloggad Kaj Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 583
  • Senast inloggad: 2022-04-21, 20:44
    • Visa profil
Som mångårig kund hos Genline vill jag påpeka att det finns fördelar med deras tjänster - indexeringen samt snabbheten om man, som många i glesbygden, har ett långsamt internet. Det är inte alla som har 100 Mb/s! Och i kombination med Arkiv Digital är det osalgbart; därest läsbarheten hos Genline är skral kan man gå över till AD och utnyttja det faktum att man vet sidnummer tack vare Genlines indexerade längder.
Däremot kan man bli irriterad över att Genlines församlingsböcker är fotograferade från oerhört repiga och kontrastfattiga ficher.
Kaj

2012-01-05, 16:31
Svar #19

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1510
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Jag har 6,5 Mb/s, räcker bra för Arkiv Digital. Har man inte minst ADSL anslutning så ska man nog inte betala för någon av de nämnda tjänsterna...
Om man ska behöva kombinera med Arkiv Digital för att nå läsbarhet så har man nog gjort något tankefel.
 
MVH Kenneth Larsson

2012-01-05, 17:58
Svar #20

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Ann-Louise Paulsson skriver: Vi vill gärna förtydliga en del fakta vad gäller abonnemangstyper och material på Ancestry.se...
 
I det förtydligandet står bl.a. följande: Med ett Sverige-abonnemang får du bland annat tillgång till samlingarna Sverige, kyrkböcker, 1500-1937, Sverige, namindexerade födelseuppgifter, 1880-1920, Emigranten Populär, 1783-1951, Sverige, födelseuppgifter för personer som avled mellan 1901 och 2006, Göteborg, Sverige, passagerarlistor, 1869-1951 med mera.
 
Det skulle vara intressant med ett förtydligande av vilka kyrkoböcker som Ancestry/Genline har från år 1500, samt var dessa förvaras i original. Mig veterligt finns det inga sådana i något svenskt arkiv.
 
Och vilka kyrkoböcker är det som går fram till 1937? Är det riktiga kyrkoböcker eller är det SCB-utdragen (alltså befolkningsstatistiskt material från Statistiska Centralbyråns arkiv) som Genline/Ancestry (i sedvanlig ordning) kallar för kyrkböcker? Det sistnämnda är i varje fall det enda sammanhang där jag kan finna 1937 nämnt som tidsgräns på Genlines hemsida ([color=0000ff]www.genline.se/databasen/[/color] och [color=0000ff]www.genline.se/databasen/prod_plan.php[/color]).
 
Det vore också lämpligt, inte minst som korrekt konsumentupplysning, att förtydliga vilka källorna är till övriga uppgifter som ingår i abonnemanget. Finns där något som enbart är tillgängligt hos Ancestry? Kommer t.ex. inte födelseuppgifter för personer som avled mellan 1901 och 2006 från Släktforskarförbundets CD Sveriges dödbok? Och är inte Emigranten Populär utgiven på CD av Göteborgs-Emigranten ([color=0000ff]www.goteborgs-emigranten.com[/color])?
 
I förtydligandet står också: Om du har ett släktträd på Ancestry (släktträdet är en gratis funktion) kan du med ett abonnemang komma åt de tips du får i trädet om matchningar i andra personers släktträd samt i Ancestrys databaser och på så sätt hitta nya släktingar både i Sverige och i andra länder.
 
Kan vi får ett förtydligande av hur det fungerar rent praktiskt när släktträdet är en gratis funktion samtidigt som det behövs ett abonnemang för att komma åt de tips du får i trädet om matchningar i andra personers släktträd samt i Ancestrys databaser?
 
På tal om konsumentupplysning, så finns en jämförelse mellan bildleverantörerna Arkiv Digital, Genline och SVAR i Arkivguiden: [color=0000ff]www.arkivguiden.net/ag08/ag08011.shtml[/color]
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2012-01-06, 21:57
Svar #21

Utloggad Kaj Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 583
  • Senast inloggad: 2022-04-21, 20:44
    • Visa profil
Kenneth
Det är en mycket stor skillnad på läsbarheten i Genlines och Arkiv Digitals bilder, huvudsakligen beroende på att mikrofilmerna som ligger till grund för Genlines bilder ofta är felexponerade och att den låga upplösningen gör att det ibland är svårt att läsa. Speciellt besvärande kan det vara när fläckar av olika salg finns i kyrkböckerna.
ADs bilder är ju i färg dessutom, vilket innebär en stor skillnad.
 
Jag har själv ett bredband som varierar mellan 0,5 och 1,4 MB7s och AD går alldeles utmärkt med den hastigheten.
 
Kaj

2012-01-06, 23:02
Svar #22

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1510
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor

2012-01-07, 09:52
Svar #23

Utloggad Kaj Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 583
  • Senast inloggad: 2022-04-21, 20:44
    • Visa profil
Avsikten med mitt inlägg var att ge ett tips om hur man kan utnyttja fördelarna med båda abbonnemangen. Om detta är ett tankefel så förstår jag inte på vilket sätt. Å andra sidan är jag ju relativ nybörjare inom släktforskningen - startade först 1961 - och jag avlsutar därför mitt deltagande i denna diskussion eftersom Kenneths inlägg förefaller mig aningen otrevliga, med en eggressiv underton.
 
Kaj

2012-01-07, 10:17
Svar #24

Utloggad Mona Nielsen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 87
  • Senast inloggad: 2017-02-09, 16:45
    • Visa profil
Hej alla!
 
Tack för denna intressanta diskussion.
Har lärt mig lite av detta och bestämt mig för Arkiv digital.
Provar på ett kvartalsabonnemang, så får jag se sedan.
Tack än en gång.
 
Mvh Mona Nielsen

2012-01-07, 10:21
Svar #25

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1510
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Ursäkta i så fall Kaj, men jag hänger inte med när du först försvarar Genline och sedan berömmer Arkiv Digital, och framför allt vad anslutningshastigheten har med det hela att göra. Det må vara tankefel av mig, men då behövs mer information.
 
MVH Kenneth L.

2012-01-07, 13:37
Svar #26

Utloggad Kaj Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 583
  • Senast inloggad: 2022-04-21, 20:44
    • Visa profil
Måste man verkligen vara mot något för att man berömmer något annat? Eftersom en av mina bästa vänner, numera tyvärr bortgången, var en av de stora finansiärerna bakom Genline, kom jag tidigt in som abbonent där och min släktforskning genom gick en oerhörd förvandling till det bättre. Man behövde inte vänta på mikroficher via biblioteken och kunde hoppa mellan län och socknar med ett klick. Ännu enklare blev det med indexeringen. Men man kan inte bortse från det faktum att scanningen från ficher eller från mikrofilmer har sina begränsningar ifråga om läsbarhet. T ex Ekshärads vgiselböcker är s g s omöjliga att tyda i Genlines version eftersom dessa skrivits med en stil som får apoteksstil att verka krigsrubriker.  
ADs högre upplösning gör verkligen skillnad.
Att jag angav min internethastighet var bara för att visa att man även i glesbygd utan bredband kan använda Arkiv Digital.
Jag uppskattar alltså båda tjänsterna. SVARs produkter däremot är tungjobbade för oss glesbygdsbor.
 
Kaj

2012-01-07, 13:49
Svar #27

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1510
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Då var det här jag inte hängde med:
Som mångårig kund hos Genline vill jag påpeka att det finns fördelar med deras tjänster - indexeringen samt snabbheten om man, som många i glesbygden, har ett långsamt internet
Jag har tidigare försökt köra Genline med 56 kb modem, men det var inte möjligt rent tidsmässigt.
 
Visst kan man tycka båda är bra om man vill, jag tycker bara det blir väldigt dyrt att abonnera på både AD och Genline.
 
Kenneth

2012-01-07, 14:19
Svar #28

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Tack Ann-Louise, då hade jag förstått rätt. Jag håller dock med om Jörgens kompletteringar där, eftersom det t.ex. är viktigt att veta att det är just Sveriges dödbok 1901-2009 som ligger till grund för deldatabasen födelseuppgifter för personer som avled mellan 1901 och 2006, dvs. det gäller avlidna i Sverige och det är inte en komplett förteckning över personer som avled den perioden samt att det finns mycket mer om de personerna i en välkänd dvd.
 
Hej Mona, när det gäller konsumentupplysningen angående Ancestrys material så kan jag ju nämna att alltmer material från census och födda-vigda-döda finns tillgängligt gratis via FamilySearch men jag kan tycka det är lite knöligare att söka i. Men det är ju ett komplement värt att känna till!
 
Hälsningar,
Eva

2012-01-07, 16:54
Svar #29

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 19:22
    • Visa profil
Själv har jag bytt ut och ersatt alla mina GID-nummer. Dessa hänvisar till beteckningar på kyrkoböckerna som var aktuella för ca 50 år sedan, när mormonerna mikrofilmade dem, men numer inte sällan avviker något från Riksarkivets. Dessutom vill jag ha uppgifterna i klartext i stället för en svårtolkad sifferserie.  
 
Jag har valt Arkiv Digital, främst därför att deras uppgifter (i likhet med SVARs) är aktuella. En annan fördel är att uppgifter om källan/sidan där inte behöver skrivas tecken för tecken utan enkelt kopieras in från en flik för resp. sida till t ex släktforskarprogrammets ruta för källhänvisningar.  
 
Här i detta inkopierade exempel Madesjö AI:3 (1755-1788) Bild 27 / sid 39 överenstämmer såvitt jag kan förstå alla uppgifter med undantag för Bild 27 med NADs och Riksarkivets nu gällande beteckningar. I t ex Anbytarforum är det då onödigt att ange att en sida härör från AD eller SVAR, eftersom beteckningen hänvisar till rätt sida.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna