ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 03 september, 2011  (läst 2401 gånger)

2011-06-22, 18:51
läst 2401 gånger

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Jag är oerhört kluven till publiceringen av denna databas.
Helt uppenbart är det så mycket fel, så många idiotiska misstolkningar, att man nästan inte tror att det är sant.
Bara detta att utgå ifrån en svårläst sekundärkälla (SCB) - när det numera finns tillgång till digitala originalkällor - är så urbota dumt att man saknar ord.
Att sedan inte låta ett par svenska ögon åtminstone granska det framexcerperade materialet och rätta till de mest självklara grodorna, är oförlåtligt.
 
Å andra sidan är tillkomsten av en svensk databas med 5,7 mljoner poster att betrakta som ett oerhört välkommet tillskott.
Särskilt som det handlar om en rätt besvärlig period (1880-1920) där man i synnerhet i storstäderna har en oerhörd nytta av den nya resursen.
Sökmenyerna är dessutom hyfsat generösa - bättre på Ancestry.com än på Ancestry.se - särskilt med s.k. old search - och gör att man i många fall kan lura sig fram till det man söker även om excerperingen är åt skogen.
 
Jag sökte genast på min mormor och hennes syskon - de skall ha varit 14 till antalet, men jag har bara hittat 13 i kyrkoböckerna. Mormor står som nummer sju i barnaskaran när hon föds i mars 1894. Hennes äldre syster, född i mars 1891, står som nummer fem. Alltså msåte det ha funnits ett barn däremellan, och jag har vänt ut och in på kyrkoböckerna i Hedvig-Eleonora - men förgäves. En sökning i den nya födelsedatabasen hos Ancestry fann mig stirra på ett litet odöpt gossebarn, dödfött i Adolf Fredriks församling 1899 - nämligen på barnbördshuset Pro Patria. Det visade sig alltså, att dödfödda barn inte rapporterades vidare till hemförsamlingen och således endast finns med barnbördshusets egna böcker. Detta hade jag aldrig kunnat luska ut om det inte hade varit för just denna förkättrade databas. Det barn som torde ha fötts 1892 eller 1893 undflyr mig dock fortfarande, hur jag än ändrar sökparametrarna...
 
Kluven således; Å ena sidan en fruktansvärt felfylld databas, tillkommen i en hast och utan rimliga kontrollstationer - å andra sidan en fantastiskt ny möjlighet för alla släktforskare som söker barn födda i perioden 1880-1920.
 
Låt oss hoppas att Ancestry/Genline tar sitt ansvar och sätter igång ett massivt rättningsarbete så att databasen blir vad den skulle kunna vara.

2011-06-24, 22:37
Svar #1

Utloggad Per Inge Renström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 185
  • Senast inloggad: 2022-01-29, 23:13
    • Visa profil
Jeg har AD og er fornøyd med det . Da jeg vil forske litt på Visby finnes det ingenting om det i AD.
Jeg har derfor et 3 mnd abonnement ¨på Genline som jeg synes er mer omstendelig.
 
man kan søke via person , via sekvens og sted.
 
Når jeg går inn på søk person feks mitt svenske etternavn Renström får bare opp 7 navn selv om de er flere hundre og kanskje
tusen personer som heter det i Sverige. Jeg lar alt stå åpen slik at alle län er med.
 
Jeg søker også på en navn på en bekjent av meg Lars olof Larsson - et typisk svensk navn . Her kommer kun opp få navn så lite volum
at man kan telle dem på fingrene.
 
Hva gjør jeg galt??
 
Jeg kommer inn på hfhl og har full tilgang der .
 
mvh
 
Per Inge Renström

2011-06-24, 22:46
Svar #2

Utloggad Jan Eurenius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2019-03-13, 11:44
    • Visa profil
    • worldconnect.genealogy.rootsweb.com/cgi-bin/igm.cgi?db=janeur
Hej Per Inge,
För att finna något under Sök person måste någon ha texttolkat den personen. Det är en möjlighet som alla användare har, de kan texttolka personuppgifterna i husförhörslängderna, födelse-, vigsel- och dödböckerna.
 
Nu verkar ingen ha texttolkat din vän än.
 
Gå till sekvens, välj Gotlands län och sedan Visby så kommer du rätt.
 
Ha det!
Jan

2011-06-24, 23:12
Svar #3

Utloggad Per Inge Renström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 185
  • Senast inloggad: 2022-01-29, 23:13
    • Visa profil
Hei Jan
 
Takk for interessen men det hjalp ikke .Jeg går nå inn for å finne min olderfar( far til farfar). Han het Gustaf Teodor Carlsson Renström , født
11 januar i 1872 i Torp sockn ( Dalsland) i dengang Älvsborg . Jeg kan gå inn på sekvens og finne län og sockn og får frem hhfl for flere perioder.
Jeg kan manuelt finne ham sikkert ved å bla meg frem.
Skal jeg la dette stå med Älvsborg og Torp og så gå til sök person og derette sette inn hans data med navn og födselsdato ?
Muligens jeg gjør dette vanskeligere enn det er . Jeg tenker kanskje mer som i SVeriges Befolkning og skriver et etternavn som feks Renström og så får man opp flere hundre Renströmmar . Det er det jeg har trodd når jeg går rett på søk person. Det er kanskje ikke metoden ved Genline ?
 
på forhånd takk
 
mvh
 
Per Inge Renström

2011-06-25, 19:22
Svar #4

Utloggad Jan Eurenius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2019-03-13, 11:44
    • Visa profil
    • worldconnect.genealogy.rootsweb.com/cgi-bin/igm.cgi?db=janeur
Per Inge,
 
Du skall inte använda sök person. Gör som du gör i AD. Gå till födelseboken för Torp 1872, där står säkert var hans föräldrar bodde i församlingen. Gå sedan till Husförhörslängden för 1872 och titta efter ett register över byar. Hittar du byn de bodde i så går du till den sidan.
(Han föddes som oäkta son till Sofia Andreasdotter i Skällebo. Skällebo börjar på sidan 142)
Jan

2011-07-05, 17:02
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det är dags för mig att förnya abonnemanget på Genline, vilket man tydligen fortfarande kan göra. Ett helårsabonnemang kostar 1295:-.
 
Om jag abonnerar på Ancestry, ett Sverige abonnemang, så ingår de Svenska kyrkböckerna. Detta är 300:- kr billigare än Genline.
 
Vad är det för skillnad på de Svenska kyrkböckerna i Ancestry i förhållande till Genlines kyrkböcker? Om det är samma upplägg, varför ska jag då betala 300 kr mer och välja Genline.
 
För mig räcker det om jag kan söka i husförhör/församlingsböcker och döda, vigda födda. Obs jag är van med Genline och vill fortsätta med det eller ev Ancestry.
 
Någon som vet skillnaden/likheten mellan dessa två?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2011-07-06, 12:48
Svar #6

Utloggad Dan Gunnarsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 348
  • Senast inloggad: 2021-11-23, 14:02
    • Visa profil
Hej Ann-Mari,
 
Det är mer omständigt och långsammare att söka i Ancestry än i Genline.
Som tur är har jag tillgång till AD o SVAR för detta ändamål. Annars så
finns ju samma böcker att tillgå i Ancestry som i Genline.

2011-07-06, 13:08
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Så det alltså hastigheten att få fram uppgifterna, som man betalar 300:- mer för. Då får jag ta mig en funderare hur jag ska göra. Tack för att du svarade!
Ann-Mari Bäckman

2011-07-06, 13:30
Svar #8

Utloggad Kennet Melander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2018-12-27, 11:59
    • Visa profil
    • www.fam-melander.se
Ann-Mari !
Jag har samma bryderi.
Tecknade därför ett abonnemang hos Ancestry som man kan säga upp inom 14 dagar.
Håller med Dan ovan.  
Jag har snabbt internet (100 Mbit/s) men tycker att bilderna laddas långsammare från Ancestry, oberoende om man valt komprimerat eller inte.
Sökfunktionen är enklare hos Genline.
Saknar hos Ancestry den ofta förekommande platsangivelsen (bynamnet) som syns för HFL i Genlines sökfönster.
Saknar också knappen bläddra 5 framåt/bakåt som finns hos Genline.
Om man ska ha flera bilder uppe samtidigt måste man ha flera flikar (tror jag) i sin browser eller öppna i nytt fönster.
Sådana flikar eller fönster får samma namn vilket gör det svårare än hos Genline att hitta tillbaks till rätt dokument.
En funktion som jag gillar hos Ancestry är det lilla förstoringsglaset som gör att man inte behöver zooma hela bilden utan det blir en delförstoring ovanpå bakgrunden.
Ska testa lite mer, men eftersom jag forskar nästan uteslutande i Sverige, tror jag att jag kommer att välja Genline.

2011-07-06, 15:16
Svar #9

Utloggad Karl Bergstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2019-08-29, 07:46
    • Visa profil
    • kb44.se/rotter.htm
Om man forskar bara i Sverige så är Arkiv Digital eller Svar att föredra. De är ju billigare och ger mer än Genline.

2011-07-06, 15:24
Svar #10

Utloggad Annastina Sekunde

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2018-02-26, 16:19
    • Visa profil
Även jag tecknade ett gratisabonnemang som jag snabbt avslutade. Långsamt, svårsökt och inte alls så lättillgängligt som Genline.
 
Från vilka underlag har Ancestry skannat bilderna???  
 
Väldigt ovälkomnande fann jag att man måste registrera köpkort för den händelse man inte skulle säga upp abon. i tid.
 
Mycket mer sympatiskt med Genline som med ett vänligt e-mail klipper när ens betalda tid är förbrukad.
 
Annastina
 
(Meddelandet ändrat av annastina 2011-07-06 15:27)

2011-07-06, 16:13
Svar #11

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Den påstådda långsamheten är inget jag märker och naturligtvis tar det en liten stund att vänja sig vid sökdelen, men jag tycker den fungerar lika bra som Genline
 
Bilderna är ju desamma, så där kan det knappast uppstå skillnad. Ancestry har olika bildvisningar och det kan kanske ge upphov till skillnad men min erfarenhet är att Ancestrlevererade bilder är något bättre.
 
Naturligtvis är det en fördel om det kommer in frågor avseende andra länder, för där är Ancestry jättebra.
 
Har Genline med den indexerade delen av SCB utdragen avseende födda?  Visserligen finns det mycket att önska av kvaliten, men de träffar som fungerar är jättebra.

2011-07-07, 16:57
Svar #12

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag är tacksam för de synpunkter jag fått på Genline/Ancestry. Jag tror mig nu veta hur jag ska göra.
Ann-Mari Bäckman

2011-08-26, 10:35
Svar #13

Utloggad Lars Ohlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 372
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 15:23
    • Visa profil
    • www.lasseistuvsta.se
Jag är en gammal och nöjd kund med den tidigare Genline. Jag provade ett gratisabonnemang på Ancerstry som jag sa upp efter 3 dagar. Jag försökte verklig att prova ut dess användande och jag har arbetat med datorutveckling de sista 20 åren. Men denna sajt var miserabel. Det var allt för mycket krafs runt om den väsentliga informationen och arkivbilder försvan vid förstoring. Den tjänst som lockad lite var den indexerade födelseregistret men dess data hade mycket övrigt att önska när det gäller kvalitet. någon anpassning till de svenska namn som den innehåller var mycket dåligt.
 
Ett exempel, när jag sökte på min mor  Elsy Emmas namn har förnamnet ersatts med Erling Emma och min mormor, Emma Karlsson född Nordlander kallas för  Emma Karolina Nordang. Namnen står mycket tydligt i bakomliggande källor.  
 
Någon som ytterligare drog ned betyget är den automatiska förlängningen av abonnemang. Det visade sig inte heller helt lätt att säga upp abonnemanget. Processen var i flera steg med flera angivande av lösenord fast man redan var inloggad. Det kan bara finnas ett syfte med detta och det är att förvåra att man avbryter ett abonnemang. Många av oss släktforskare ligger på den övre planhalvan åldersmässigt och har en ofta nyvunnen och för vissa begränsad datorvana. Detta gör att denna hantering av abonnemang känns som en medveten manipulation av målgruppen.
 
Som tur är finns det andra tjänster.
Vänligen
Lars

2011-08-26, 11:20
Svar #14

Utloggad Tom Barckman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2019-10-21, 14:21
    • Visa profil
Lars!
I mångt och mycket håller jag med dig.
Men varför inte framföra dina synpunkter direkt till Ancestry. Ju fler som klagar, och meddelar, att så länge Ancestry ser ut som det gör, så teckas inget abonnemang.
 
Det som lockar mig på Ancestry är, att dels tycker jag bilderna är något bättre än på Genline, och att Ancestry har en  App till iPhone. Jag har min Släktforskning, det jag lagt in på Ancestry, alltid med mig i telefonen. Har visat sig användbart då jag varit ute på fältet för att leta efter platser i naturen och träffat folk att fråga.
Och så kan man lägga in inhämtade uppgifter direkt på telefonen. Om man vill, för det är lite jobbigt att knappa in uppgifterna.
Men motsvarande App finns tydligtvis också för Disgen till Androidtelefoner.
 
Sen kanske det också är en vanesak då Ancestry och Genline är rätt olika.
 
Tom

2011-08-26, 12:59
Svar #15

Utloggad Lars Ohlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 372
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 15:23
    • Visa profil
    • www.lasseistuvsta.se
Hej Tom!
Jag försökte att delge dem mina åsikter när jag avslutade abonnemanget. Men det inmatningsfält som var avsett för detta tog bara emot tecken på två rader trots att demissionerat för 5-6 rader.
Jag kanske skriver till dem men jag tycker även detta forum är viktigt för denna typ av frågor eftersom de potentiella användarna finns här
Vänligen
Lars

2011-08-26, 13:37
Svar #16

Utloggad Krister Rundqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2377
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 09:59
    • Visa profil
Hej på er,
 
Jag betraktar denna diskussion som produktinformation. D.v.s. vad får jag för de pengar jag betalar. Men jag saknar kommentarer från produktleverantören vad de avser att göra för att produkten skall uppfylla de krav som ställs.

2011-08-26, 14:09
Svar #17

Utloggad Tom Barckman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2019-10-21, 14:21
    • Visa profil
Lars och Krister!
Jag är också Moderator för Källor men svarar här som Privatperson.
 
Först tycker jag kanske att denna diskussion om Ancestry skulle föras under rubriken Ancestry. Men då tidigare Moderator godkänt att Ancestry också diskuteras här, så får det fortsätta.
 
Lars! Håller med om att man visst skall ventilera olika produkters kvalitéer på detta Forum.
 
Krister! Jag vet inte om du är kritisk till diskussionen i din första mening. Men jag ser det som att Produktinformation mer är när företaget självt börjar diskussionen med att tala om produkten.
Vi Privatpersoner bör kunna ventilera våra åsikter om en produkt här på Forumet.
Och företaget bör självfallet få gå i svaromål. Snarast önskvärt att de talar om vilka åtgärder de ämnar vidta.
 
Tom

2011-08-29, 15:26
Svar #18

Utloggad Ann-Louise Paulsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2015-06-16, 15:12
    • Visa profil
Svar till Lars Ohlsson,
 
Vi är medvetna om att det finns ett problem med att bilden försvinner vid förstoring när man använder den enkla bildvisaren och vi arbetar på att lösa detta. Ett tips är att använda Internet Explorer och den avancerade bildvisaren eftersom man då slipper detta problem.  
Om du tycker att bilden ur kyrkboken inte är stor nog när du tittar på den kan du klicka på länken ”Endast bilder” som finns till vänster i den gröna listen ovanför kyrkboksbilden, då döljs Medlemskontakt/Källa till höger och Ancestry-indexet och du får se en större bild av kyrkboksbilden istället.  
 
När det gäller de namnindexerade födelseuppgifterna för 1880-1920 är detta första gången som Ancestry indexerat den här typen av svenskt material och tyvärr har det visat sig att en del av de namnindexerade uppgifterna är av dålig kvalitet. Vi arbetar nu intensivt för att korrigera dessa fel och hoppas att kunna uppdatera databasen med rättelserna om några månader.  
 
Abonnemang på Ancestry kan du säga upp genom att gå till Min Sida och följa instruktionerna där. Att du måste ange ditt lösenord när du avslutar abonnemanget är en säkerhetsåtgärd för att man inte ska säga upp det av misstag. Det går även bra att skicka e-post till support@ancestry.se och meddela att du vill säga upp abonnemanget. Inom kort kommer vi också att erbjuda telefonsupport och det blir då möjligt att säga upp abonnemanget genom att ringa supporten.  
 
Mvh,
Ann-Louise Paulsson
Ancestry.se

2011-09-02, 14:01
Svar #19

Utloggad Lars Ohlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 372
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 15:23
    • Visa profil
    • www.lasseistuvsta.se
Hej Ann-Louise Paulsson
 
Jag tackar för ditt svar förstår av detta att mycket av det jag klagade på när det gäller teknik och kvalitet är redan känt av er. Det är då min förhoppning att det kan rättas till så snart som möjligt.
 
När det gäller hanteringen av abonnemang är det tydligen något som ni vill kvarstå vid. Ni tycker mao att det är helt OK med automatisk förlängning. Att person som inte kommer ihåg att han beställde ett abonnemang för ett år sedan och därmed glömmer att bevaka det kan råkar ut för en oväntad avdrag på sitt konto med en dryg tusenlapp. Det kan rasera månadsekonomin för en del människor. Det är en fråga om policy och människosyn och nog tycker jag det är trevligare med en artig påminnelse via mail när det är tid för ett förnyande.
 
Vänligen
Lars

2011-09-02, 18:29
Svar #20

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6203
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:28
    • Visa profil
Lars,
 
Jag är nästan säker på att ingen kan dra pengar från något konto utan medgivande, såvida man inte anmält autogiro. (Men det förvånar mig att det fortfarande finns folk som abonnerar på Genline...)

2011-09-02, 20:17
Svar #21

Utloggad Lars Ohlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 372
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 15:23
    • Visa profil
    • www.lasseistuvsta.se
Hej Kristina!
 
Det har hänt mig två gånger när jag köpt licens på virusprogram på nätet och betalt via kortet. Jag hade missat att kryssa ifrån ett förvalt läge där det stod att abonnemanget förnyades om man inte sa ifrån i tid. I ett av fallen (PC-tools) så kom jag i kontakt med deras support och fick tillbaka pengarna. I ett annat så var jag tvunget att spärra mitt kort och få ut ett nytt för att de skulle sluta att dra pengar. Nordea som jag talade med kände väl till detta problem.  
När det gäller gäller Ancestry så godkänner prenumeranten att avdrag får göras om man inte säger ifrån i tid.
 
Vänligen
Lars

2011-09-02, 20:41
Svar #22

Utloggad Annastina Sekunde

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2018-02-26, 16:19
    • Visa profil
Jag har vid flera tillfällen abonnerat på Genline och alltid fått ett mail när tio dagar återstår av ab.tiden. När sedan tiden är slut, upphör abonnemanget. Ingen har någonsin dragit något från mitt konto.
 
Att Ancestry tillämpar andra föga trevliga metoder, vet jag, men hoppas  bara att Genline inte förletts att övergå till sådana metoder.
 
/Annastina Sekunde

2011-09-02, 20:46
Svar #23

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6203
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:28
    • Visa profil
Att ett abonnemang förnyas förekommer (t ex dagstidningar), men att dra pengar från ett konto utan ditt medgivande är inte möjligt. Eller är det fråga om att debitera ett kreditkort? I så fall sker ju inte betalningen direkt. Fast det borde heller inte vara tillåtet.

2011-09-02, 21:02
Svar #24

Utloggad Lars Ohlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 372
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 15:23
    • Visa profil
    • www.lasseistuvsta.se
För att förtydliga det hela så är det att om man tar ett abonnemang på Ancestry och lämnar ut sina kortuppgifter Vilket man måste) så godkänner man att abonnemanget förnyas genom att pengar dras från kontot om man inte i god tid innan säger upp det. Sådana är dras villkor och det är det som jag inte uppskattar.  
Man är själv ansvarig om man lämnar ut sina kontouppgifter vilket krävs för att man ska kunna bli kund. Banken kan inte ta ansvar för detta
Vänligen
Lars

2011-09-02, 21:39
Svar #25

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6203
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:28
    • Visa profil
Det är skillnad på kort och kort. Jag skulle aldrig använda ett bankkort som är kopplat till ett konto. Möjligen ett kreditkort där betalning sker i efterhand. Men villkoren som du beskriver skulle jag nog inte godta överhuvudtaget.

2011-09-03, 05:40
Svar #26

Utloggad Ernst Stjernberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 191
  • Senast inloggad: 2023-11-19, 07:20
    • Visa profil
Jag har haft ett abonnemang på Ancestry.com i ett flertal år. Ungefär en månad före abonnemanget tar slut har jag alltid fått ett email som påminner mig att om jag inte säger annorlunda så förnyas mitt abonnemang och vilket belopp som kommer att tas ut på mitt kreditkort. En gång ringde jag dem och frågade om de kunde förnya med samma pris som ett special erbjudande de hade. Det var inga problem och de var mycket hjälpsamma. Jag har därför bara goda erfarenheter från Ancestry.

2011-09-03, 20:22
Svar #27

Utloggad Jan Kärrman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 438
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:57
    • Visa profil
Den bank jag är kund hos har något som kallas e-kort - en sorts virtuellt kort kopplat till ett vanligt bankkort. Med det genereras unika kortnummer för varje betalning och man väljer köpgräns och giltighetstid (t ex en månad). När giltighetstiden gått ut försvinner kopplingen till bankkortet.
 
/Jan

2011-09-03, 21:49
Svar #28

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 11:50
    • Visa profil
Har svårt att se att man kommer undan betalning oavsett vilket typ av kort eller betalning man använder.
Man skriver under med namn, ingen adress använd såvitt jag kan se, men genom att lämna alla de uppgifter som finns på ett kort, kredit eller bankkort spelar ingen roll, så vet de exakt vem du är.
Man accepterar de villkor Ancestry har när man beställer ett abonnemang.
Detta gäller på samma sätt som en underskrift av vilket avtal som helst.
Normalt betyder detta att man ska se till att det finns pengar på det kort man accepterat att Ancestry får dra pengar från.
Finns det inga pengar så gäller avtalet ändå, du blir skyldig företaget pengar helt enkelt. Sen är det upp till dem att driva in pengarna om de vill.
Är det ingen som läser de avtal man skriver under?
Juridiskt finns det ingen skillnad på detta och ett tidningsabonnemang där du förbinder dig att abonnera på en tidning och betala varje kvartal och utan möjlighet att säga upp avtalet förrän efter ett år.Betalar du bara första gången och struntar i de nästa tre så blir du skyldig tidningen för de tre perioder du inte betalar.  
 
Exemplet är bara hypotetiskt eftersom man normalt har möjlighet att säga upp abonnemang på tidningar. Vill bara illustrera att det är du som juridisk person som tecknar avtal med Ancestry, inte ett anonymt kort.
 
Lasse
 
(Meddelandet ändrat av lassew 2011-09-03 22:21)

2011-09-03, 21:57
Svar #29

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 11:50
    • Visa profil
När man använder autogiro ger man på precis samma sätt tillstånd till ett privat (Autogiro ägs av bankerna som ju är privata) företag att dra pengar från ditt konto. I detta fall så ska det dras från ett kort, kredit eller bank spelar ingen roll. Du är skyldig att se till att det finns pengar på ditt konto enl avtalet med autogiro.
 
Lasse

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna