ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 21 juni, 2011  (läst 3263 gånger)

2011-03-04, 12:03
läst 3263 gånger

Utloggad Jan Kärrman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 438
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:57
    • Visa profil
Anne-Marie,
 
Man kan skriva in GID-numret i sökformuläret, och även få fram GID-numret för en sida man bläddrat fram (klicka på View All).
 
/Jan

2011-03-04, 13:44
Svar #1

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
och även ArkivDigital har församlingsböcker långt in på 1930-talet . Ingen av de tre leverantörerna har dock alla församlingars 1900-talsmaterial ... (en anledning är att för en del församlingar ligger det fortfarande kvar på pastorsexpeditionerna).
 
Man kan ju dock dels titta på respektive aktörs förteckning över vad de har, utan att abonnera. Man kan dessutom ta mycket korta abonnemang.
 
Hälsningar,
Eva

2011-03-04, 15:49
Svar #2

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Angående debatten om hur svår- eller lätttläst det är. Oftast använder jag Arkiv Digital. Men ibland återger genline originaltexten bättre. Jag arbetar just nu med en avskrift av Ängelholms C:1 för 1690-talet och där kan jag konstatera att genline ibland kan läsas lättare.
 
Om man har svårt att läsa något hos ett av bolagen kan det vara värt att fråga någon som har abonnemang hos någon av de andra om de kan tolka det.
 
Tjänsterna kompletterar ibland varandra.
 
/T

2011-03-04, 17:56
Svar #3

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej Torbjörn
 
Just detta som du skriver om försökte jag att skriva om i följande inlägg. Hoppas att man kommer rätt om man klickar på länken! Jag hade nämligen också dessa tankar du nämner. Använder annars själv AD.
 
 
 
Japp, det funkade!
 
Vänligen Patrick
 
(Meddelandet ändrat av patrick 2011-03-04 17:58)
Vänligen Patrick : )

2011-03-04, 19:35
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Bra med den länken, Patrick. Har man vant sig med en av tjänsterna, så blir allt så mycket bekvämare, när man ska leta något, än om man byter till något annat.
 
Jag fick en fråga för inte så länge sedan (kanske före jul), om jag ville leta efter en viss person, därför AD inte hade dessa församlingsböckerna. Nu är det väl så att alla tre utökar väl hela tiden sitt utbud, vad det gäller 1900-tals församlingsböckerna.  
 
Bra att man kan söka fram de gamla GId-numren i Ancestry, (även om jag inte såg var man kunde det).
Ann-Mari Bäckman

2011-03-09, 13:15
Svar #5

Utloggad Kennet Melander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2018-12-27, 11:59
    • Visa profil
    • www.fam-melander.se
Kan man testa gränssnittet för Ancestrys svenska kyrkböcker eller måste man köpa grisen i säcken ?
Är van vid Genline Family Finder och skulle gärna vilja prova Ancestry innan jag bestämmer ev fortsatt abonnemang.

2011-03-11, 04:27
Svar #6

Utloggad Ernst Stjernberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 191
  • Senast inloggad: 2023-11-19, 07:20
    • Visa profil
Kennet,
Mitt abonnemang hos Genline gick ut idag men eftersom jag redan hade ett abonnemang hos Ancestry.com har jag gått över till att använda dem. Jag måste säga att jag är helt tillfredställd med deras databas över Svenska Kyrkböcker och bild kvaliten är faktstikt bättre hos Ancestry än hos Genline - tycker jag i alla fall. Man kan söka på län, socken, gård, och årtal i alla kategorierna av böcker plus GID numbers och keywords. Man kan lätt förstora bilderna till 200 procent utan att bildkvaliten blir påtagligt sämre. Här är länken: http://search.ancestry.ca/search/db.aspx?dbid=2225

2011-03-11, 23:26
Svar #7

Utloggad Patrik Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2021-06-03, 17:50
    • Visa profil
    • www.patriklundstrom.com
Hej,
 
Jag har också erfarenhet av både Genline Family Finder (GFF) och Ancestry.com, och måste tyvärr säga (efter ett par timmars testande) att jag så här långt finner Ancestry.com som ett sämre alternativ än GFF för att forska i de svenska kyrkboksmaterialet.  
 
Det finns (i alla fall än så länge) ingen indexering för församlingsböckerna, så det där med att söka på län, socken, gård och årtal fungerar inte i samtliga fall. Det finns heller ingen vägledning om var i längden (en eventuell) gårdsförteckningen är lokaliserad (detta finns i GFF), vilket gör att man får trycka sig fram sida för sida i början av varje akt (i sin jakt).  
 
Som nämns ovan så kan man använda ett gammalt GID-nummer för att söka på Ancestry, men tyvärr verkar det inte heller gå att enkelt kopiera GID-numren (för den aktuella sidan man är inne på) från Ancestry.com till exempelvis den egna släktdatabasen på hårddisken. Åtminstone har inte jag lyckats med det!
 
Dessutom saknar jag också möjligheten (vilket kanske kommer senare - tjänsten är ju bara en dryg vecka gammal!) att snabbt bläddra mellan sidorna i exempelvis en församlingsbok för att följa upp släktingar som flyttar inom församlingen. I dagsläget går det exempelvis inte att ta sig från sidan 585 till sidan 323 eftersom sidnumreringen avviker från originalets dito (samma problem som på SVAR). Nedladdningstiden är också något längre än på GFF, även om jag också tycker att bildkvaliteten/inzoomingsmöjligheter blivit bättre jämfört med tidigare (läs: på GFF).  
 
Allt detta sammantaget gör att den egna forskningen i de svenska kyrkböckerna därför förmodligen kommer att ta betydligt längre tid än tidigare om jag själv bara ska använda Ancestry.com framöver. För egen del kommer jag nog därför även framöver att försöka säkra upp med ett abonnemang också på gamla GFF, även om jag hört (av Genline själva) att det systemet på sikt kommer att avvecklas.
 
Vänliga hälsningar,
 
Patrik Lundström

2011-03-12, 11:47
Svar #8

Utloggad Kennet Melander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2018-12-27, 11:59
    • Visa profil
    • www.fam-melander.se
Tack Ernst och Patrik !
 
Mycket intressanta synpunkter.
Hoppas Genline/Ancestry tar till sig av er både positiva och negativa kritik.
 
En stor fördel med GFF (liksom AD) är ju just enkelheten och snabbheten att bläddra.
Blir Ancestry lika tungjobbat som SVAR så ...

2011-03-13, 06:14
Svar #9

Utloggad Ernst Stjernberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 191
  • Senast inloggad: 2023-11-19, 07:20
    • Visa profil
Min erfarenhet med de Svenska kyrkböckerna på Ancestry's databas är kanske begränsad ännu, liksom alla andras skulle jag tro, men jag håller inte riktigt med Patrik på alla punkter. T.ex. kan jag söka på Bejstorp i Keyword och få fram en lista på den gården i alla husförhörslängderna vilket jag tycker är ganska bra. Vad gäller gårdsförteckningarna, om de finns, är ju i början på varje bok, eller i slutet så det är ju inte så svårt att hitta (i alla fall i de län jag har sökt i). Där tittade jag alltid i GFF. Det är ju sant att image numret och sido numret inte överstämmer men med lite huvudräkning är det nog inte så svårt att hitta ungefär rätt. För mig laddas sidorna lika snabbt som i GFF (jag är ju lite närmare till Salt Lake City än till Johanneshov) så att bläddra går lika fort här och man kan också välja compressed images vilka går fortare att ladda ner.
Vad beträffar GID numren så är det mycket riktigt inte så enkelt att kopiera med ctrl+c och ctrl+v så det blir ju att skriva in dem förhand. De finns ju längst ner under Ancestry Index, tillsammans med Roll-Fiche Number och annan information. På höger sida kan man sedan enkelt få fram Source Citation, Source Information and Source Description.
Jag tror att det är till stor del en vänjesak och med lite mer erfarenhet så tror jag att forskningen skall gå lika fort i Ancestry som i Genline. Om man behöver Ancestry för annan forskning, vilket är fallet för mig, så kan jag inte försvara en prenumeration på båda.
 
mvh
Ernst

2011-03-13, 23:42
Svar #10

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Jag håller med om att Ancestry, efter lite övning , är lika lättarbetat som Genline, och just därför återkommer jag till min kritik mot bolaget som inte kompenserar oss som betalt för båda tjänsterna. Visserligen är det kommersialismen som driver Ancestry, men det innebär ju inte att lite good-willskapande kunde de kosta på sig. Jag får väl sluta med uppdateringarna av alla de felaktigheter som finns i deras material samt sitta och sura när de kommer på tal,som en liten hämnd. Synd att Genline ska försvinna med den stämpeln på sig.
 
(Meddelandet ändrat av mats 2011-03-13 23:46)

2011-04-11, 23:07
Svar #11

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1634
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:53
    • Visa profil
    • anygren.se
Mitt Genline-abonnemang går nu ut och vad skall jag göra?  
 ta ett nytt abonnemang på  Ancestry
  eller på AD Online
  eller på SVAR
 
vad är bäst om man håller till i Kronobergs län + Östergötland?  
 
Mvh
ANNIKA

2011-04-12, 00:01
Svar #12

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
AD Online för bästa bilder. Komplettera vid behov med SVAR, som har dels en del nyare material, dels folkräkningarna.

2011-04-12, 09:17
Svar #13

Utloggad Siv Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1644
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 17:01
  • Ung och vacker, nu är man bara "och".
    • Visa profil
    • www.sivjohan.se
Håller fullständigt med Kristina. AD Online har i särklass bästa bildkvaliteten, SVAR har mycket bra material men tyvärr ett uruselt bildvisningsprogram.
/Siv

2011-04-12, 10:01
Svar #14

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
AD förstås, bästa bilderna, men också bouppteckningar, militära rullor etc. Kanske inte heltäckande, men väldigt bra.

2011-04-12, 10:12
Svar #15

Utloggad Kaj Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 583
  • Senast inloggad: 2022-04-21, 20:44
    • Visa profil
Enligt min uppfattning är det en kombination av Genline + AD som är optimal. Genline för lättheten att söka i längderna, AD för den överlägsna bildkvaliteten som beövs när Genlines bilder är otydliga eller svårläsbara. har man långsamt internet så är Genline enda möjligheten.  
Det är faktiskt inte så att bredband har nått hela Sverige.
 
Kaj Larsson

2011-04-12, 15:51
Svar #16

Utloggad Ann-Louise Paulsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2015-06-16, 15:12
    • Visa profil
Hej Annika,
 
Om du väljer att köpa ett Sverige-abonnemang hos Ancestry får du tillgång till det material som idag finns hos Genline, dvs de historiska kyrkböckerna för hela Sverige inklusive SCB-materialet för födda, vigda och döda till och med 1937. Du får även tillgång till emigrationsuppgifter från Emigranten Populär och passagerarlistor från Göteborg, födelseuppgifter från Sveriges dödbok 1947-2006 samt Kugelbergs tidningsurklipp med mera. Med ett Sverige-abonnemang får du även begränsad tillgång till övriga databaser hos Ancestry vilket innebär att du kan hitta information om personer som angett att de är födda i Sverige. De databaserna inkluderar bland annat amerikanska folkräkningar, uppgifter om immigration och militärtjänstgöring.  
 
Med ett World Deluxe-abonnemang hos Ancestry får du obegränsad tillgång till all information i samtliga databaser hos Ancestry. Som medlem i en förening ansluten till Sveriges Släktforskarförbund får du 25 % rabatt om du köper ett World Deluxe årsabonnemang.  
 
På Ancestry.se kan du även bygga släktträd och via de skakande löven i släktträden hitta nya uppgifter om dina förfäder och släktingar samt få kontakt med andra medlemmar hos Ancestry som forskar om samma personer som du. Du kan även e-posta sidor från till exempel kyrkböckerna, spara bilder ur kyrkböckerna till hårddisken, söka på platsnamn (by, gård och torp) i drygt hälften av husförhören samt söka på GID-nummer.  
 
Mvh,
Ann-Louise Paulsson
Ancestry.se

2011-04-12, 20:17
Svar #17

Utloggad Christer Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 895
  • Senast inloggad: 2023-01-28, 16:47
    • Visa profil
    • bergstorp.se
Jag är putt på Ancestry. Vi har haft ett till två abonnemang på Genline sedan starten men Ancestry låter oss inte konvertera till ett Sverige-abonnemang. Genline har vi ytterligare i 1 1/2 år. Vi har ett gratis konto på Ancestry där vi kan bygga ett träd men inte använda några andra av Ancestrys resurser. Vi kan däremot skaffa oss ett nytt parallellt Sverige-abonnemnag på Ancestry om vi vill.:-(  
 
Lite småsnålt och ingen bra reklam kan jag tycka.

2011-04-13, 15:23
Svar #18

Utloggad Anita Karlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1442
  • Senast inloggad: 2019-03-24, 19:59
    • Visa profil
Hej!
 
Är det någon som har konto (är medlem) på Ancestry, som kan hjälpa mig att söka om nedanstående Robert Engstrom bodde ensam eller om han bodde i en familj??? Kanske någon i hushållet var födda i Norge eller Sverige. Roberts föräldrar var födda i Sverige och Norge.
 
 
1930 census(Illinois, county Grundy, Nettle Creek):
Robert Engstrom, lodger, 14, född i Illinois, fader född i Sverige, moder född i Norge.  
 
 
Hoppas någon kan ge mig ett svar om vilka som fanns i hushållet!!!!!!!!
 
 
MVH:
 
 
Anita Karlsson

2011-04-13, 21:29
Svar #19

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Han bor hos en familj Henry Larson, 41, född i Illinois av norska föräldrar, Leonora, 34, född i Illinois (också föräldrarna är födda i Illinois) och deras son Marcellus, 15, född i Minnesota.
 
Detta kan kanske vara Robert Engstroms familj i 1920 års census, Illinois, county Cook, Chicago:
Amel Engstrom, 36, född i Sverige, till USA 1892.
hustru Annie, 30, född i Norge, till USA 1892.
5 barn är antecknade, bland dem sonen Robert, 4 år 3 månader (avser åldern den 1/1 1920), född i Illinois.
Bengt Johansson

2011-04-14, 01:51
Svar #20

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Ann-Louise Paulsson skriver att hos Genline/Ancestry finns de historiska kyrkböckerna för hela Sverige inklusive SCB-materialet...
 
Hos Genline har man alltså ännu inte förstått (trots upprepade påpekanden under många år) att SCB-utdragen inte är några kyrkoböcker. Utdragen är befolkningsstatistiska handlingar, som innehåller avskrifter av vissa av uppgifterna från kyrkoböckerna. De är m.a.o. inget som kan inkluderas i kyrkoböckerna.
 
Det går heller inte att säga att Genline har de historiska kyrkböckerna (i bestämd form = alla), eftersom man efter 1860 har just SCB-utdragen av födda, vigda och döda i stället för kyrkoböckerna. Arkiv Digital och SVAR har däremot de riktiga födelse-, vigsel- och dödböckerna också för den perioden.
 
F.ö. trodde jag inte att reklam var tillåtet i Anbytarforum. Det är i varje fall det som brukar vara motivet när betydligt blygsammare inlägg från Arkiv Digital raderas...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2011-04-14, 08:41
Svar #21

Utloggad Anita Karlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1442
  • Senast inloggad: 2019-03-24, 19:59
    • Visa profil
Hej Bengt!
 
 
Tack så hemskt mycket!!!!!!
 
 
Mvh: Anita Karlsson

2011-06-08, 21:15
Svar #22

Utloggad Sven-Ove Westberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 223
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 00:48
    • Visa profil
Vem har gjort indexeringen till SCB utdragen? Det är skrämmande hur felaktig den är. Man anser att Gak och Filbirf är svenska förnamn de verkar snarast komma från Gakkistan. När man läser originalet skall det vara Isak och Frithiof. På samma födelse ser man inte skillnaden mellan Fornberg och Forsberg samt Sundström och Lindström. Hur många fel kan man göra på en födelse? Här har man lyckats med 3 av 3 möjliga personer.
 
Detta är vad som finn i index
Albert Filbirf född 14 Maj 1889 Far: Gak Albert Fornberg Mor: Ida Amalia Sundström
Skall vara
Albert Frithiof född 14 Maj 1889 Far: Isak Albert Forsberg Mor: Ida Amalia Lindström
Allt från Överluleå.
 
Detta hittade jag vid mitt första test av indexeringen. Så jag undrar finns det någon som helst kvalitetskontroll inom Ancestry!!!
 
 
Sven-Ove

2011-06-09, 10:19
Svar #23

Utloggad Ann-Louise Paulsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2015-06-16, 15:12
    • Visa profil
Hej Sven-Ove,
 
Ancestry.se har valt att indexera födelseuppgifterna från SCB-materialet 1880-1920 framför allt för att göra det enklare för nybörjare att komma igång med släktforskning och för att ännu fler ska upptäcka hur spännande det är att söka sina rötter. Vi har redan fått mycket positiv respons från personer som tycker att det nu är enklare att hitta de uppgifter de behöver för att komma igång med sin forskning.  
 
Samlingen innehåller mer än 5,6 miljoner indexerade namn på barn som föddes under tidsperioden samt även namnen på föräldrarna vilket innebär cirka totalt 15 miljoner namn. I en indexerad samling av den storleken är det oundvikligt att en del namn blir felindexerade och som alltid med andrahandskällor rekommenderar vi att man kontrollerar det indexerade materialet mot originalkällan.  
 
I de fall som uppgifter har blivit felaktigt indexerad är det enkelt att som användare själv skriva in det korrekta namnet och vi hoppas att alla ni släktforskare vill hjälpa till med det för att underlätta för nybörjare att hitta rätt. För att göra en korrigering klickar du på det aktuella namnet i Ancestry-indexet under bilden och följer instruktionerna. Korrigeringarna blir synliga och sökbara inom cirka 30-45 dagar.
 
Hälsningar,
Ann-Louise  
Ancestry.se

2011-06-09, 14:45
Svar #24

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Sven-Oves fråga löd: Vem har gjort indexeringen till SCB utdragen?
 
Att Ancestry har ansvaret är ju uppenbart - men vem har utfört själva 'hantverket'?
 
Är indexeringen utförd av medarbetare i Indien eller Kina, som så många Ancestry-register, som det undras/misstänks här?: Anbytarforum: Källor: Internet: Swedish Birth Records 1880-1920
 
Ann-Louise Paulsson skriver: I en indexerad samling av den storleken är det oundvikligt att en del namn blir felindexerade och som alltid med andrahandskällor rekommenderar vi att man kontrollerar det indexerade materialet mot originalkällan.
 
Men nu är detta register ingen andrahandskälla - det är, i bästa fall, en tredjehandskälla. SCB-utdragen är nämligen ingen originalkälla; de är avskrifter av de riktiga kyrkoböckerna - något som man genom årens lopp har varit tvungen att upprepa ett oräkneligt antal gånger för Genline (som nu har blivit en del av Ancestry). Ancestrys indexering är alltså en avskrift av en avskrift.
 
Ancestrys representant skriver vidare: I de fall som uppgifter har blivit felaktigt indexerad är det enkelt att som användare själv skriva in det korrekta namnet och vi hoppas att alla ni släktforskare vill hjälpa till med det för att underlätta för nybörjare att hitta rätt.
 
...underlätta för nybörjare att hitta rätt. Det kanske hade varit bättre om man inte hade anlitat nybörjare i svenska språket för att utföra indexeringen av svenska namn? Men jag förstår att man från Ancestry hoppas att alla ni släktforskare vill hjälpa till med att rätta felen. Gratisarbetare är ju t.o.m. ännu billigare än personal i asiatiska låglöneländer...
 
SVAR:s Folkräkning (som nätversionen kallas) eller Sveriges befolkning (som registren heter på CD) är också avskrifter av SCB-utdrag, och innehåller också många fel - men registreringen är utförd i Sverige, och därmed ökar i icke ringa grad chansen för att avskrivaren kikar en extra gång om namn vid en första titt ser ut som hämtade ur någon av Tolkiens böcker...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2011-06-09, 22:06
Svar #25

Utloggad Sven-Ove Westberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 223
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 00:48
    • Visa profil
Ancestry vill tydligen inte svara på var Gakkistan ligger. Men vad jag anser är värre de har inget intresse i kvalitet endast kvantitet.
 
Det är enkelt att skapa en lista av alla svenska namn och kontrollera att det indexerade namnet finns i listan. Detta kontrollers sedan och om det är ett riktigt namn utökas listan med detta. Detta utnyttjas av all OCR programvara men tydligen inte av programmet som Gakkistanierna använder.
 
För att vara säker på att man ej misstolkat ett namn som i mitt exempel ovan kan man se om paret har fått andra barn inom en tidperiod. Om inte kontrollera uppgifterna.
 
Jag vet inte heller om Ancestry har två oberoende personer som indexerar samma uppgift och sedan jämför resultatet. LDS indexering gör det.
 
Detta är fundamentala metoder för att enkelt öka tillförlitligheten i indexet.
 
Jag vet också att jag kan gå in och föreslå ändringar. Jag har gjort det på index av amerikanska register med svenska namn.  Men jag förväntar mig inte så fundamentala fel i svenska register med svenska namn.
 
Sven-Ove

2011-06-21, 03:31
Svar #26

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Ah, jag ser att frågan redan är uppe. Jag fick just mail om det här närmast sinnessjukt undermåliga hantverket och sitter och undrar om det är ett SKÄMT. Pinsamt, bedrövligt och inte ett dugg bättre än ingenting. Det behöver ju kvalitetskontrolleras till 120% för att kunna bli vad det hade kunnat vara.
 
Jag sökte på faders efternamn Pemer och det är ingen hejd på avarterna. Em post Nils Manfred var indexerad som ALI Manfred. Nils med normal nutida handstil - Ali.
 
Per Elisabet Karolina född i Risinge 3o maj 1891 av Anders Pemer och Olaus Yllander???
 
Ja, flickan heter Sara Elisabet Karolina, fadern står tydligt som Persson, Anders, där man alltså har förstått att det är efternamn, förnamn i boken, men för modern har man inte förstått det. Hon står som Olsson, Vilhelmina Karolina. Olaus Yllander.
 
Men grattis, liksom.
 
Men vad var att vänta av Ancestry. Jag har blivit lika nedslagen av intressanta Pemer-namn i sökregisten som kunnat vara Perez eller vad som helst i alla år. Snacka om att ha en betaltjänst där man snålar in på allt vad kvalitet heter i hantverket med att läsa och indexera registren.
 
Läser totalsågningarna i den andra tråden som Jörgen länkade till och kan bara hålla med. Jag har haft någonting kring 150 spänn i månadsavgift i ett par år för att ha tillgång till Ancestry, men det känns dags att totaldissa detta sanslöst oseriösa företag.
 
Vilket nedköp att Genline blev en del av dem!!!

2011-06-21, 03:52
Svar #27

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Något slags koll på förekommande efternamn verkar det ju dock bygga på på något mystiskt vis.
 
En fader Johan August Sund, skräddare har kunnat bli Johan Augusta David Frumerie, liksom en annan Frumerie-post transkriberad som Erik Erik Frumerie är en v. Otter, Erik Otto Friherre.
 
Nä, nu orkar jag inte mer! Man blir bara så FÖRBANNAD!

2011-06-21, 07:30
Svar #28

Utloggad Ann-Louise Paulsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2015-06-16, 15:12
    • Visa profil
Svar till Anders Pemer:
 
Tyvärr har det uppdagats att mindre delar av materialet innehåller grova felaktigheter. Det innebär att vissa sidor är mer eller mindre helt felaktigt indexerade. Vi beklagar detta och arbetar intensivt med att identifiera dessa sidor för att kunna rätta till misstagen.  
 
Med vänliga hälsningar,
Ann-Louise  
Ancestry.se

2011-06-21, 08:26
Svar #29

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
En liten funderan över vilken befolkning det nu är som indexerar materialet. Förmodligen kostar de lite för arbetsgivaren. Men nu till knorren! Vi har ju många som jobbar Gratis i vårat land som dessutom behärskar? språket. Jag tänker på alla i Fas 3!
 
DET ÄR INGET INLÄGG I DEN POLITISKA DEBATTEN!!!
(JAG ÄR EMOT SKITEN)
 
Men om det nu ändå finns, varför inte låta människor i Sv göra jobbet. Det ersätter ju inga jobb, så det hade ju gått av arbetsmarknadspolitiska skäl. Även om det är förnedrande för Sv att vi behöver sådant.
 
Ännu hellre! ge betalt till några istället att utföra jobbet här. Det blir ordentligt gjort (läst), några får känna att de behövs, ni får en förbättrad produkt. Ni kanske får sänka utdelningar lite men det borde väl den bättre produkten kompensera på lång sikt.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna