ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 11 augusti, 2008  (läst 2839 gånger)

2007-09-12, 20:27
läst 2839 gånger

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Det förekommer diverse tillägg på församlingsnamnen i SCB-materialet som skiljer sig från övriga längder. Man kan öka chansen att få träff, genom att lägga till en * efter namnet.
 
Jag råkade ut för detta i Kalmar Stadsförsamling, som helt plötsligt hette Kalmar Domkyrkoförsamling. 'Annex' är ett annat exempel.
 
Per Thorsell.

2007-09-12, 21:43
Svar #1

Utloggad Torgny Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2700
  • Senast inloggad: 2018-03-05, 17:52
    • Visa profil
Hej !
 
Hittar inte Backaryd socken Blekinge i SCB. Socknarna runt omkring finns med men Backaryd hittas inte vid sökning.
 
Mvh / Torgny

2007-09-13, 08:51
Svar #2

Utloggad Ann-Louise Paulsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2015-06-16, 15:12
    • Visa profil
Svar till Per Thorsell:  
 
Vi håller på att gå igenom dessa namn och tillägg och korrigerar efter hand så att det ska bli så enkelt som möjligt att söka bland församlingsnamnen i SCB-materialet. Tills detta arbete är klart är det ett bra tips att använda * efter namnet.
 
Med vänlig hälsning,
Ann-Louise Paulsson
Genline AB

2007-09-13, 09:07
Svar #3

Utloggad Ann-Louise Paulsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2015-06-16, 15:12
    • Visa profil
Svar till Torgny Olofsson:  
 
Nu ska du kunna hitta Backaryd!
 
Med vänlig hälsning,
Ann-Louise Paulsson
Genline AB

2007-10-14, 22:32
Svar #4

Alf Helin

Hej alla släktforskarvänner!
 
Idag gick jag in på Genline i mening att börja jobba lite med deras material...men det gick åt pipan direkt...
 
Varför MÅSTE man vara medlem i Genline för att över huvud få köpa något av dem eller nyttja deras tjänster?
 
För det andra så MÅSTE man för att bli medlem besvara en massa ovidkommande frågor som t.ex. mitt telefonnummer, mejladress, vilken/vilka föreningar jag är med i, vilken tidning jag eventuellt köper, OSV..
 
Alla dessa uppgifter är för mig ovidkommande då jag köper något och något som Genline inte har att göra med... Det är en orubblig princip jag har och därmed kan Genline glömma mig som kund.
 
Med andra ord skulle jag vilja påstå att Genline med detta medlemskrav stänger ute ett antal människor och därmed också begränsar sin Egen vinst.
 
Genline good bye!
 
Alf Helin
 
PS. På ett mycket enkelt sätt kan jag fejka alla mina uppgifter och bli medlem för att få tillgång till deras tjänster, men min rättskänsla och etik förbjuder mig att vara så simpel! DS.

2007-10-15, 08:07
Svar #5

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 11:39
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Alf, du behöver inte fylla uppgifterna om släktforskarförening och tidningsprenumerationer. De hör inte till de obligatoriska uppgifterna. Anledningen till att de finns med beror på att du i vissa fall får rabatt på abonnemangspriset. Är du medlem i en släktforskarförening så får du rätt stor rabatt. Vilka abonnemangspriser som gäller om du prenumererar på någon av tidningarna vet jag dock inte.

2008-01-11, 00:14
Svar #6

Utloggad Gunilla Brolund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 13:13
    • Visa profil
Hej,
 
När jag hittat någon uppgift i någon kyrkobok, så vill jag gärna skriva in källan så komplett som möjligt, t ex  
 
FB Fränninge 1784-1829 C:2 sid xx post nr zz GID yyyyyyyy
 
Men i Genline saknas många gånger referenskoden vad gäller födelse-, vigsel- och dödsböcker och även flyttningslängder m m (vad gäller hfl brukar den vara angiven däremot). Hittills har jag antingen struntat i att skriva in ref-koden (när jag känt mig trött) eller slagit upp den på SVAR (när jag känt mig mer energisk). Men det är så tidsödande, man måste gå upp och ner i olika menyer hela tiden.
 
Nog måste det väl finnas ett enklare sätt? Känner någon till något register eller liknande över det, som är mer lättåtkomligt än SVARs? Gärna något man kan printa ut.
 
Jag vill inte ha någon generell lösning i stil med att C = födelsebok eller liknande, för även om det många gånger stämmer, så är det inte alltid fallet.
 
Hälsningar,
Gunilla

2008-01-11, 10:15
Svar #7

Utloggad Tomas GH Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2023-11-14, 20:54
    • Visa profil
Hej
 
Nu använder jag enbart Genline i undantagsfall, men jag har aldrig stött på ditt problem. Volymens signum och årtal står ju längst upp i fönstrets list.
 
Alla arkivhandlingar som finns hittar du bäst i Nationell ArkivDatabas (NAD), (www.nad.ra.se). Välj Arkiv, sök på socknen. Välj socknens kyrkoarkiv. Enklast är att sedan direkt välja Förteckning i den högra delen. Klicka till sist på den sorts handlingar som du söker så får du all information om olika volymer. Dessvärre ser jag inte någon möjlighet att skriva ut hela förteckningen på ett enkelt sätt.
 
Hälsningar
Tomas GH

2008-01-11, 16:16
Svar #8

Carl Szabad

Nu är det inte helt sant att alla arkivhandlingar finns med i NAD på nätet, inte ens alla volymer i kyrkoarkiven.
 
Ett exempel (jag har hittat mängder) är Ore kyrkoarkivs räkenskaper, serie L. I NAD på nätet finns inga volymer alls inskrivna. I Genline finns sex volymer upplagda under beteckningen LIC:1-6 som omfattar åren 1636-1755 (där de officiella beteckningarna är LIb:1-6), men på NAD-CDn (som kom 1998, för 10 år sedan) finns det över 200 volymer med räkenskaper upptagna.
 
Räkenskapsböckerna är viktiga som källa, särskilt om det fattas någon födelse-, vigsel- eller dödbok som just i Ore. Ministerialböckerna kan även vara slarvigt skrivna, som exempelvis i Resele i Ångermanland, där det finns dubbelt så många vigslar och begravningar noterade i räkenskaperna som i själva vigsel- och dödboken.
 
Vill man veta vilka källor som egentligen finns behöver man således både NAD på nätet och NAD-CDn.

2008-01-11, 17:43
Svar #9

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
I vissa fall har volymbeteckningar ändrats och den äldre finns angiven vid mormonfilmningen.

2008-01-11, 22:08
Svar #10

Utloggad Gunilla Brolund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 13:13
    • Visa profil
Hej killar, och tack!
 
Men Tomas, inte finns väl alltid volymbeteckningarna angivna? Är det så att jag bara har otur med mina församlingar, eller ser jag inte samma sak på skärmen som du? Just nu jobbar jag med Fränninge i Malmöhus, just nu med en dödbok, GID 1220.20.65400. Kolla du, ser du någonstans att den heter C:2? Jag ser det inte. Men jag har slagit upp i SVAR att den heter C:2.
 
Och tack för tipset om NAD på nätet. Det går snabbare än SVAR. Men det blir ändå en massa flippande fram och tillbaks, så just nu, när jag håller på med Fränninge, så gör jag en handskriven lapp med volymbeteckningarna på, som jag kan kika på.
 
Hälsningar,
Gunilla

2008-01-11, 23:08
Svar #11

Utloggad Tomas GH Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2023-11-14, 20:54
    • Visa profil
Nähä, du. Där finns inte någon volymbeteckning! Som jag skrev så använder jag bara undantagsvis Genline och har faktiskt inte sett detta förut. I söklistan ser jag att det bara är några husförhörslängder och en flyttningslängd som har volymbeteckningar. Nu förstår jag verkligen ditt problem. Det måste Genline fixa till, tycker jag.
 
Lösa lappar... Hmm... Det måste gå att lösa...  
 
Använder du Internet Explorer kan du göra så här för att få fina listor att använda.  
 
I NAD markerar du en viss sorts böcker i trädet till vänster, t ex husförhörslängder. (Öppna inte trädet ytterligare.) Välj sedan fliken Förteckning til höger, så får du alla husförhörslängderna med nummer och årtal samt lite annat smått och gott. Högerklicka sedan i förteckningen, välj Förhandsgranska. Nu öppnas granskningsfönstret. Längst upp i listens mitt ändrar du Det som visas på skärmen till Innehållet i den markerade ramen - och vips! Nu har du en fin lista att skriva ut över samtliga husförhörslängder i socknen och slipper att skriva av för hand.
 
Hoppas att detta kan vara till hjälp.
 
Hälsningar
Tomas GH

2008-01-12, 01:00
Svar #12

Utloggad Gunilla Brolund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 13:13
    • Visa profil

2008-01-12, 08:14
Svar #13

Carl Szabad

Det är riktigt att Genline ibland inte har någon beteckning alls eller NONE. Det beror på att den filmning som man hämtar sina bilder från ibland är utförd redan på 1940-talet innan kyrkboksvolymerna ännu fått några litterabeteckningar (AI:1 osv).
 
I dag har alla landsarkiv gett varje volym en beteckning som i några olyckliga fall dessutom hunnit ändras under resans gång, vilket Björn även påpekat här ovanför.
 
Det har påpekats för Genline åtskilliga gånger att de har felaktiga eller frånvarande beteckningar, men av någon outgrundlig orsak är man där inte intresserad av att rätta de felen. Jag har själv påpekat fall där bilden på pärmryggen visar en beteckning (den officiella) medan man hos Genline kallat volymen något annat. Även felaktiga tidsperioder för en volym har jag försökt få dem att ändra på, men med samma frånvaro av resultat.

2008-01-12, 12:11
Svar #14

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Vi som tittar mycket på skånska Genlinebilder måste tyvärr leva med att nästan alla äldre (före ~1850) volymer heter NONE... Mycket irriterande.

2008-02-01, 21:38
Svar #15

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Under de senaste veckorna har jag tillbringat mycket tid med att söka i Stockholms kyrkböcker för ett projekt jag håller på med. Och allteftersom blir jag mer förundrad över att Genline inte tar sig tid att lägga ihop de filer som vid filmningen delats i två delar. Som vanligt hittar man de uppgifter man söker i del två, när man börjat söka i del ett, och vice versa. Att slå ihop filerna borde väl inte vara så svårt, och det skulle underlätta mycket.
 
Kan ju nämna att mormonerna i Salt Lake City slagit ihop sina filmer så att volymer aldrig delas på två filmrullar. Det borde ju gå att göra här också, och dessutom enklare eftersom det är datafiler, och inga fysiska filmer som måste klistras ihop.
 
Om sen alla volymer vore rätt sorterade så skulle det vara ännu bättre. Som det är nu kan AI:10 komma före AI:5, och halva AI:14 finnas på ett ställe i listan och resten någon helt annanstans.

2008-02-12, 06:52
Svar #16

Utloggad Cecilia Lind

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 81
  • Senast inloggad: 2009-11-23, 22:10
    • Visa profil
    • fotogallerian.zoomin.se
Hejsan!
 
Jag har problem med att få fram/använda GIDx. Jag har använt det förut utan problem. Efter att kilckat på GIDx knappen väljer jag södermanland....sedan ska det väll stå scb_södermanland, (framför alla län i den andra kolumnen)? Men det gör det inte. För att sedan på tredje raden skriva den församling jag ska söka ur?
 
Jag vet inte om jag ha missat någon liten detalj?
 
Mvh cicci

2008-02-12, 13:21
Svar #17

Ulla Bagge

Du behöver inte välja Södermanland utan skriver bara in församlingen på tredje raden i GIDx.
När du söker på Sekvenser börjar du däremot med länet. Mvh Ulla

2008-04-08, 14:17
Svar #18

Utloggad Carl-Johan Gustafsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 795
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 17:38
    • Visa profil
Husförhör Böda AI:1 till A1:11
 
Jag upptäckte vid kontroll av gamla uppgifter i Böda församling att husförhörslängderna inte hade samma identitet i AD Online som i Genline. SVAR och Arkiv Digital verkar vara överens, i alla fall i Böda.
 
Tittar man närmare på och i böckerna så har någon för hand ändrat identiteterna 1/12 1959. Jag antar att detta är gjort av någon behörig person och att det är det som gäller efter detta datum.  
 
För mig ställer detta till en del problem, dels följer jag familjernas flyttningar via referens till husförhöslängd och sida och även som födelsereferens tills jag kunnat verifiera födelsen i födelsebok.
 
Berör detta bara Böda eller finns motsvarande problem i flera församlingar?
 
Om Genline då har gamla identiteter, skulle jag vilja önska att man, t.ex. på hemsidan, kunde ha en lista på volymer med ändrade identiteter.  
 
M v h
Kalle

2008-04-08, 21:38
Svar #19

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
Försöker installera GFF på en ny bärbar dator. När jag kommit halvvägs i installationen säger datorn Ogiltig enhet: H:` och så avslutas installationen. Jag misstänker att det har att göra med var datorn lägger GFF:s filer, men jag hittar inte var jag i sådant fall kan välja var de ska ligga.  
Någon som stött på det här problemet och löst det?

2008-04-09, 07:09
Svar #20

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Carl-Johan, det är ett fenomen hos Genline som har uppmärksammats flera gånger på olika håll, vilket fått Genline att delvis ta fram en jämförelsetabell på sin hemsida  här för några län.
 
Hälsningar,
Eva

2008-04-09, 14:17
Svar #21

Utloggad Carl-Johan Gustafsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 795
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 17:38
    • Visa profil
Hej Eva
 
Tack för ditt svar. Jag hade varit inne på deras hemsida men inte hittat denna lista.
 
Nu inser jag att det hela är mycket större än mitt lilla problem med en handfull husförhörslängder. Excel listan man fick ut innehöll ju mängder av poster och då var ändå inte Kalmar län med alls ännu.
 
M v h
Kalle

2008-04-09, 20:59
Svar #22

Utloggad Inga-Lill Fjällström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 500
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 01:42
    • Visa profil
    • www.ingalills-anor.se
Hej!
Den jämförelsetabellen som Genline har är ju bara mellan Genline och SVAR. Jag har upptäckt stora skillnader på dom sista hfl i Uddevalla, på Genline och AD Online. I detta fallet så har dessutom AD Online hfl (bara) t.o.m.1889, när Genline har t.o.m. 1896! Jämför gärna dessa hfl efter AI:13 i båda ställena.
Mvh Inga-Lill

2008-04-09, 21:22
Svar #23

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Man kan hitta samtliga församlingar i Nationella Arkivdatabasen och jämföra själv.  
 
Hälsningar,
Eva

2008-04-10, 03:21
Svar #24

Utloggad Inga-Lill Fjällström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 500
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 01:42
    • Visa profil
    • www.ingalills-anor.se
Jaha...så med andra ord, om jag ska skriva om en uppgift som jag har hittat i Uddevalla på Genline och vill skriva källan korrekt, så skriver jag exempelvis Uddevalla AI:18A sid. 5. Om du nu inte har Genline utan AD Online eller SVAR, hur ska du då kunna veta att det är i själva verket Uddevalla AI:22 sid. 5 som är den rätta källan?  


 
 
Jag bara undrar?
Mvh Inga-Lill

2008-04-10, 11:56
Svar #25

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Det stämmer att man alltid skall ange vilken bok det faktiskt rör, och vilken sida det är. Sedan kan man även ange bildnummer hos AD, GID-nummer osv.
 
En skillnad på Genline och Arkiv Digital är att Genline skannat filmer av SCB:s avskrifter av husförhören (som är långtifrån felfria), medan AD fotar originalböckerna på landsarkiven. Enligt NAD har tyvärr inte Uddevallas böcker efter 1889 ännu levererats till landsarkivet, vilket lett till att AD ännu ej kunnat filma dem.

2008-04-10, 13:09
Svar #26

Utloggad Inga-Lill Fjällström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 500
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 01:42
    • Visa profil
    • www.ingalills-anor.se
Hej!
Nu är det ju faktiskt så att Uddevallas böcker blev inlämnade hösten 2007, om inte jag minns fel i mitten på november. Men jag kan mycket väl förstå att AD inte har hunnit att filma detta. Men det är inte det som är kruxet utan just att beteckningarna till en och samma bok benämns olika. Att källan Uddevalla AI:18A är samma som AI:22. Det innebär ju att om ska skriva den rätta källan så måste jag ju skriva om det är Genline eller AD som beteckningen kommer ifrån.  
Mvh Inga-Lill

2008-04-10, 13:12
Svar #27

Utloggad Raoul Murman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 230
  • Senast inloggad: 2020-11-06, 16:24
    • Visa profil
Hur hittar jag ?  
Jag försöker traggla mig fram och hitta lite anor  
men nu undrar jag, när det står i Genline  
Malmöhus Malmö Caroli vigslar 1689 - 1882  
så får jag fram när jag letar  
Lars Engström gifter sig med Anna Maria Arendt? 1754 B:3 48v  
hur hittar jag nu denna sida då jag inte finner någon B:3

2008-04-10, 14:25
Svar #28

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
När det gäller volymbeteckningarna, så är det alltid landsarkivens förteckningar som gäller, eftersom det är där originalen finns.
 
Detta förstår emellertid inte Genline, trots att många har förklarat det för dem under årens lopp. I stället håller man med en drucken papegojas envishet fast vid volymbeteckningarna på originalfilmerna, som man kallar dem - d.v.s. de mormonfilmer som Genlines bilder är digitala kopior av. Men många volymer har som synes fått nya volymnummer i arkiven efter att de filmerna kom till för ett halvsekel sedan.
 
Men i stället för att korrigera sina föråldrade volymnummer, så har alltså Genline gjort dessa listor för att jämföra mikrokorten och mormonfilmerna - tydligen utan att inse att det är samma mormonfilmer som har använts för att ta fram mikrokorten (vilket alltså inte hindrar SVAR från att ge mikrokorten nutida volymnummer)...  
 
Detta är emellertid ett övergående problem; när Arkiv Digital täcker hela landet, så lär ingen bry sig om vad Genline kallar volymerna...
 
Och Arkiv Digital använder alltid landsarkivets volymbeteckningar, så de kan du lita på.
 
PS!
 
En liten korrigering till Anders inlägg ovan: Det är födelse-, vigsel- och dödböckerna som Genline har SCB-utdragen av efter 1860, medan AD alltså har originalen.
 
(Meddelandet ändrat av jts den 10 april, 2008)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2008-04-10, 17:29
Svar #29

Utloggad Carl-Johan Gustafsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 795
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 17:38
    • Visa profil
Även om den här frågan hade varit uppe flera gånger tidigare så drog den tydligen i alla fall igång en hel del synpunkter.
 
Jag vill dock inte hålla med Jörgen om att det hela löser sig när alla anväder Arkiv Digital. Vad man nu tycker eller inte tycker om Genline, så finns det ändå en hel del referenser redan inskrivna hos olika släktforskare. Samma sak gäller ju för den äldre generationen släktforskare som satt på arkiven och forskade, innan mormonerna och Genline kom och ställde till det.
 
Det jag skulle vilja göra är att i min databas kunna leta upp de referenser jag har med gamla volymbeteckningar och justera dom.
 
Den jämförelselista Genline har är alldeles för överarbeted, jag skulle vilja se en enkel lista med enbart ändrade volymerbeteckningar, t.ex.
 
Böda AI:1 till AI:2
Böda AI:2 till AI:3
 
Uddevalla AI:18A till AI:22
 
 
En dylik listning, som vi alla kan hjälpas åt med att underhålla, skulle kunna underlätta för många. Tyvärr har jag inget begrepp om hur omfattande en sådan lista skulle bli.
 
M v h
Kalle
 
(Meddelandet ändrat av dis19138 den 10 april, 2008)

2008-04-10, 19:15
Svar #30

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Jag tycker nog att det är RA/SVAR som ska se till att det finns en bra lista över ändringarna, eftersom det är de som infört de nya beteckningarna. Men det kanske redan finns ?
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2008-04-10, 20:01
Svar #31

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det är varken Riksarkivet eller dess avdelning SVAR som har ansvar för volymbeteckningarna; det är resp. landsarkiv som förtecknar de kyrkoarkiv man förvarar.
 
Och om både SVAR, Arkiv Digital och andra klarar av att läsa innantill i landsarkivets förteckning för resp. kyrkoarkiv - som finns i Nationella Arkivdatabasen (NAD) - så borde också Genline klara det.
 
F.ö. har Genline ingen volymbeteckning alls på en hel del volymer - för att det inte står något på arkivskylten...  Och ibland hittar man på årtal, av samma skäl.
 
Som forskare kan man ju alltid notera vilka år en hfl omfattar (och vilken del, om den perioden är uppdelad på flera volymer), så hittar man tillbaka även om volymnumren ändras.
 
(Meddelandet ändrat av jts den 10 april, 2008)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2008-04-13, 07:34
Svar #32

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Enligt min uppfattning har Jörgen helt rätt: Det finns ingen annan hållbar metod att ange källorna än att ange dem som om man hade använt orginalhandlingen, säg en husförhörslängd på landsarkivet. Det innebär att de signa som man bör ange är de som finns i arkivförteckningen i respektive landsarkiv. Det undantag från den huvudregeln som jag kan komma på är om man använt sig av en tryckt källutgåva, men då handlar det väl oftast inte om kyrkoarkiv.  
 
Oftast finns handlingen i NAD så att man kan kontrollera det den vägen. De senaste exemplet jag råkade ut för där så inte var fallet beskrev jag . Det handlade om Genlines Orsa DII:3 1776-1784 (en kommunionlängd). Kontroll i NAD ger vid handen att den inte finns. Det visar sig efter kontroll med ULA och Orsa församling dels att längden inte är levererad till ULA pga att Orsa är en sk dispensförsamling och dels att den i aktuell aktivförteckning, vilket visar sig vara den för Skattunge kyrkoarkiv, heter Skattunge DII:2 1776-1784. Inte heller denna volym finns i NAD.  
 
På sina håll är förvirringen total. Jag brukar använda Hedemoras husförhörslängder före 1800 som exempel.  Det är faktiskt bara de tre första volymerna som täcker perioden fram till 1717 som har exakt samma betckning i NAD, SVAR (mkrofiche) och Genline. Genlines Hedemora A:13 motsvaras tex av SVARs (fiche) AI:6b och den aktuella beteckningen i NAD/ULA AI:7b. Ofta (men inte alltid) överenstämmer årtalsintervallen på volymerna. I detta exempel har alla tre intervallet 1744-1758. Därför bör man även (som Ulf Berggren lärde mig för några år sedan på annan plats i detta forum) ange detta årtalsintervall. En användbar källbeteckning skulle i detta fall då bli Hedemora AI:7b 1744-1758. På det sättet underlättar man också för framtida forskare om det aktuella kyrkoarkivet i framtiden skulle omorganiseras så att det påverkar arkivsigna.
 
Om man nu av något skäl inte vill eller inte kan använda sig av det i arkivförteckningen korrekta arkivsignat bör man i vart fall gör klart om man använt Genline eller SVARs mikrofiche så att eventuella läsare vet i vilken värld han eller hon befinner sig.
//Michael Lundholm

2008-04-13, 17:16
Svar #33

Carl Szabad

När det gäller volymer som saknas i NAD på nätet kan NAD-CDn (se Rötterbokhandeln) vara till stor hjälp, vilket jag även nämnt i andra sammanhang.
 
Ore i Dalarna har inga högre littera än H VI b enligt NAD på nätet, men enligt NAD-CDn finns det över 200 volymer kyrkoräkenskaper också i kyrkoarkivet, där de äldsta börjar 1644. Genline har visserligen de sex äldsta volymerna i serien L I b på sin sajt, och ett lika magert utbud visar Svar upp, men AD kommer förhoppningsvis att gå betydligt längre fram i tiden.
 
Jag har hittat flera liknande fall i Dalarna, men även på andra håll i landet, där NAD på nätet avviker negativt från NAD-CDn. Registrering i NAD på nätet ligger på respektive landsarkivs bord när det gäller kyrkoarkiven, så den som upptäcker brister bör kontakta sitt landsarkiv.

2008-04-19, 19:24
Svar #34

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 16:11
    • Visa profil
    • Hemsida
Men om nu Genlines familyfinder är snabbare,  varför kan inte Svar använda sig asamma system istället för Djvu-programmet?

2008-06-01, 12:58
Svar #35

Utloggad Linnéa Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 312
  • Senast inloggad: 2024-03-03, 19:42
    • Visa profil
Hej!
 
Nu har jag betalat in medlemsavgift till Genline. Först kom jag in i arkiven, men nu kommer jag inte in längre. (Idag alltså betalade jag  
in avgiften.)  
 
Det står nu att det är ett serverfel, det var inte så för en stund sedan.
 
Är det jag som gör något fel eller är det ett fel på servern eller vad?
 
Tacksam om någon kan svara
 
Mvh Linnéa

2008-06-01, 14:00
Svar #36

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Nu kl. 14.00 kom jag in som vanligt till arkivet, så det kanske bara var ett tillfälligt fel.

2008-07-01, 21:39
Svar #37

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Jag tycker att det kommer mail var och varannan dag från Genline om erbjudande och information om att det sedan midsommar finns nytt material och att det skannas för fullt. Men om man går in och kontrollerar senast publicerade sekvenser så verkar det inte ha hänt något. Hur ligger det egentligen till, finns det något nytt, publicerat material eller är den marknadsansvarige lite tidigt ute om sånt som komma skall?
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2008-08-11, 11:50
Svar #38

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Hur gör man nu?
 
Om jag vill göra en bild från Genline för att ställa en fråga under Läshjälp - hur får jag en kopia att bearbeta i Photoshop? Det verkar inte gå med Print Screen längre.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna