ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-08-23  (läst 2373 gånger)

2007-05-08, 17:50
läst 2373 gånger

Mattias Persson/SE

Citat:
2.Klicka på fliken Kompatibilitet och ändra kompatibilitetsinställningarna för programmet.  
Slut citat
 
Det kan jag göra, om jag bara viste vad jag skall ändra det till.
Hur skall kopabilitetsinställningarna vara för att GFF skall fungera under Vista.
 
(Jag vet att jag är jobbig nu, men jag vill få det att fungera)
 
Mattias Persson/SE

2007-05-09, 00:07
Svar #1

Utloggad Lennart Lindkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2013-07-17, 10:27
    • Visa profil
    • www.lennartlindkvist.com
Hej Mattias.
 
När det gäller kompabiliteten så kan man prova sig fram till en fungerande version, men i ditt fall kan du använda dig av XP.
 
//Lennart

2007-05-10, 17:04
Svar #2

Elisabet Bergkvist

Jag kör Genline (GFFinder2) på Vista utan problem. När jag installerade den, körde jag installationen som administratör.
Man högerklickar på filen (GFFinder2_install.exe) och väljer Kör som administratör.
 
/Elisabet Bergkvist

2007-05-18, 18:39
Svar #3

Utloggad Bengt Lindberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2010-08-01, 17:36
    • Visa profil
Saknad sida i Rättvik HFL 1826-1836.
GID:2196.52.88500 = sid 224
GID:2196.52.88600 = sid 226.
Sid 225 saknas. Fysiskt verkar den finnas i
originalet!! Förklaring och åtgärd tack.
 Mvh Bengt

2007-05-25, 09:10
Svar #4

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
En del om Genlines framtida planer framgår av en artikel i dagens Norrköpings Tidningar.
Sök på NT på Google, klicka på Valdemarsvik uppe till vänster.
 
Mvh Åke

2007-05-27, 00:17
Svar #5

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Är det någon mer än jag som har problem att komma in på Genline? När jag får upp Gffindern och ska logga in så går det inte. Det kommer upp en ruta som säger att jag antingen inte är uppkopplad på nätet eller att min brandvägg inte tillåter........osv. Jag är uppkoppland mot nätet och min brandvägg tillåter Gffinder2.exe och engine.exe. Det har ju inte varit något problem förut. Senast igår kväll var jag ju in och jobbade i Genline.
 
MVH
Annki
 
Ps. Betalt är det också.

2007-05-27, 09:15
Svar #6

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Annki, det har nog varit ett tillfälligt fel. Jag testade nyss, och kom in utan problem.

2007-05-27, 23:00
Svar #7

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Carin, jo du har rätt. Nu fungerar Genline för mig också.

2007-06-04, 15:22
Svar #8

Utloggad Ann-Louise Paulsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2015-06-16, 15:12
    • Visa profil
Svar till Bengt Lindberg.  
 
Denna sida (225) finns tyvärr inte med på filmen så den troliga förklaringen är att den missades vid avfotograferingen av boken.  
 
Med vänlig hälsning,
Ann-Louise Paulsson
Genline AB

2007-06-16, 15:01
Svar #9

Christian Andersson

Hej Ann-Louise.
 
Vi har just startat en sajt för forskare i sydöstra hörnet av Sverige, där vi försöker samla så mycket information som möjligt om de enskilda socknarna. Vi tittar naturligvis även på Genlines utbud. I det sammanhanget jag några frågor, som kanske också kan vara av allmänt intresse.
 
Så här står det på er startsida:
Kontrollera vilka volymer som finns tillgängliga i de olika församlingarna.
 
Om man länkar sig fram till exempelvis Genline -> Blekinge -> Augerum så hittar man i stort sett inga som helst volymbetecknar!?! Jag undrar också hur arkivhandlingarna är sorterade på sidan.
 
Sedan kan jag inte hitta den engelskspråkiga versionen av er hemsida. Finns det inte någon sådan?
 
Kan du räta ut dessa frågetecken? Det är en nog förutsättning för att vi ska länka in Genline till vår sajt.
 
Mvh - Christian Andersson
 
Exxempelsida: Blekinge - Östra härad (court area) - Augerum parish

2007-06-16, 17:31
Svar #10

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Christian, den engelsk-språkiga hemsidan finns på http://www.genline.com/
 
Det finns en liten blyg länk till denna sida på den svenska sidan, längst upp till höger.

2007-06-16, 20:10
Svar #11

Christian Andersson

Tack Elisabeth.
 
Nu hittade jag den engelsk-språkiga hemsidan och jag har uppdaterat vår exempelsida därefter.
 
Men det är ju lika dåligt ställt med volymbeteckningar i den engelska versionen så den frågan kvarstår alltjämt.
 
Mvh - Christian

2007-06-18, 16:49
Svar #12

Utloggad Ann-Louise Paulsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2015-06-16, 15:12
    • Visa profil
Svar till Christian Andersson:  
 
Att det inte finns några volymbeteckningar beror på att boken/volymen saknar volymbeteckning. Detta kan man se genom att i Genline FamilyFinder välja bilden med Arkiv/längdinformation där man då ser att det är blankt där det annars brukar finnas en volymbeteckning.  
 
I förteckningen på vår hemsida är böckerna sorterade efter årtal och då det årtal som boken/volymen börjar med.  
 
Med vänlig hälsning,
Ann-Louise Paulsson
Genline AB (publ.)

2007-06-18, 17:06
Svar #13

Lotta Nordin (Lotta)

Går man till bilden Pärm/Bokrygg står volymbeteckningen på många av husförhörslängderna.

2007-06-18, 20:21
Svar #14

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Genline har slaviskt följt de voymbeteckningar som mormonerna har åsatt sina filmer, ner till minsta stavfel och felläsning. Det som mormonerna inte har med, har inte heller Genline med. Detta är en stor brist.
 
Det bästa man kan göra när man sitter hemma vid sin dator och behöver en volymbeteckning att referera till, är att utnyttja katalogen på SVARs hemsida. Där kan man i allmänhet se den nu aktuella volymbeteckningen. För Augerum har t. ex. alla husförhörslängderna nu vedertagna volymbeteckningar.
 
Det bör påpekas, att det även förekommer att mormonerna/Genline i vissa fall har en annan beteckning för en volym, än den som nu gäller. Det har alltså skett senare uppdateringar som Genline inte har tagit hänsyn till. En källhänvisning efter Genlines beteckning kan alltså visa fel.
 
Per Thorsell.

2007-06-19, 09:53
Svar #15

Christian Andersson

Hej Ann-Louise.
 
I listan på sidan  Genline -> Blekinge -> Augerum saknas uppgift om volym.i 65 poster av 69.
 
Sorteringsordningen borde nog vara efter volymbeteckning om nu sådan hade angetts.
 
Att man kan se Pärm/Bokrygg eller Arkiv/längdinformation med hjälp av Genline FamilyFinder är ointressant eftersom det här gäller att hitta till rätt ställe.
 
Förvisso kan man utnyttja SVAR-katalogen som Per föreslår. Där  kan man se sambandet mellan volym och mikrofilm Så tillsvidare får det nog räcka med länken till SVAR när det gäller vår hemsida.
 
Mvh Christian

2007-06-30, 15:21
Svar #16

Utloggad Gunnel Collstam

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2010-03-15, 09:23
    • Visa profil
Är det någon som kan säga hur jag raderar gamla bokmärken i Genline? Det har med tiden blivit en mängd sådana som jag ej längre har någon användning av.
 
Mvh Gunnel Collstam

2007-06-30, 16:20
Svar #17

Utloggad Christina Helmby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6099
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 12:27
    • Visa profil
Hej Gunnel!
 
Klicka på Bokmärken
Klicka på Öppna Bokmärkesfönstret
Klicka på det bokmärke du vill radera och klicka radera (om du vill radera vissa märken)
Vill du radera samtliga - klicka på den gula mappen Bokmärken och sedanradera.
Du får också bekräfta, så du raderar förhoppningsvis inget av misstag
 
Mvh
Christina
Eagle

2007-06-30, 16:21
Svar #18

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
(Raderat p.g.a att Gunnel redan fått svar på sin fråga)

2007-07-02, 18:02
Svar #19

Utloggad Gunnel Collstam

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2010-03-15, 09:23
    • Visa profil
Hej Christina!
 
Hjärtligt tack för hjälpen. Jag har fått bort allt och kan börja på nytt.
 
Mvh Gunnel

2007-07-26, 15:33
Svar #20

Lotta Nordin (Lotta)

Genlines försäljningsmetoder har varit uppe till diskussion tidigare, och idag fick jag ytterligare en påminnelse om hur dom lyckas fuska till det.
 
Jag har ett pågående abonnemang som varar till november -07 och passade på att beställa och betala ett längre abonnemang då det var ett specialerbjudande.  
Genline upplyser vid beställningen om att det nya abonnemanget läggs till det gamla, och det är ju helt OK.
Genline upplyser i sitt ebrev när de registrerat betalningen om att det nya abonnemanget börjar gälla när jag loggar in med det nya lösenordet. Också det är helt OK.
Men, och här kommer det, de upplyser också om att när jag loggat in med det nya lösenordet så upphör min ångerrätt. I och för sig OK det också, men.igen...eftersom jag nu har ett pågående abonnemang så tänkte jag först logga in på medlemssidan för att kontrollera hur länge det varade för att sedan kunna kontrollera att jag fick rätt tid när det nya läggs till.
Och si, det går inte alls! Jag kan alltså inte logga in på medlemssidan eller i bildarkivet med mitt lösenord som gäller mitt pågående abonnemang! Jag måste använda det nya lösenordet, och i och med att jag gör det så har jag alltså förbrukat min ångerrätt. Jag har alltså inget val!
Ändå står det i avtalsvillkoren att jag har 14 dagars ångerrätt från den dag min betalning inkommit till Genline.
 
3.7.1  Ångerrätt. Du har rätt att ångra Dig och upphäva abonnemangsavtalet för bildarkivet över de svenska kyrkböckerna inom 14 dagar från den dag då betalning inkommit till Genline, under förutsättning att Du inte påbörjat användandet av Tjänsten genom att använda Tjänsten med hjälp av lösenordet.
 
Om jag inte tidigare har ett abonnemang så är det självklart rätt sätt att hantera saken, men inte om jag redan har ett. Om jag vill fundera ett tag på om jag ska ångra köpet eller inte, så kan jag under den tiden alltså inte använda det abonnemang jag redan har. Och även om jag redan är kund måste jag väl ha rätt till 14 dagars ångerrätt eftersom det står i avtalsvillkoret och även i det ebrev jag får när min betalning är registrerad? Eller hur?

2007-08-16, 17:14
Svar #21

Utloggad Anton Målqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 247
  • Senast inloggad: 2018-04-08, 14:10
    • Visa profil
    • www.malqvist.se
Hej!
Jag har en liten undran.
Var inne på GID 1128.2.66300, och fann då att i Genlines paginering hade man sidan 864, men i boken står det 410.  
Vad skall man ange som sida i källan och vad kan skillnaden bero på?
 
MVH/Anton

2007-08-16, 23:10
Svar #22

Ulla Bagge

Jag brukar anteckna den beteckning originalboken har t.ex A1:1 + socknens namn + sidan + ev. inskrivningsnr. Höll på att glömma länet.
Dom källuppgifterna är viktiga om du vill leta i ex. SVARs material eller byta anor med andra.
 
Dessutom GIDnr för den aktuella sidan - det är praktiskt om jag vill titta där igen. Bara att söka på numret.
Genline refererar också till beteckningen på originalboken i Dispos.
Att pagineringen skiljer beror på att en del sidor är fotograferade flera gånger med olika exponering. Även blanka sidor och pärmar är fotograferade.
Men att det är så stor differens som mellan 864 och 410 har jag ingen förklaring till.
 
Mvh Ulla

2007-08-16, 23:31
Svar #23

Ulla Bagge

Timmen är sen och jag är trögtänkt!
 
Skillnaden i pagineringen kan ju bero på att originalboken är numrerad per uppslag - både höger o vänster sida har samma nr och då blir det ju 2 fotograferade sidor i Genline.
 
Mvh Ulla

2007-08-16, 23:53
Svar #24

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Helt riktigt - landsarkivet har gjort en egen paginering längst ner på varje sida, och det är den som Genline har följt. Den ursprungliga volymen är som just sagts paginerad per uppslag.

2007-08-17, 14:40
Svar #25

Utloggad Anton Målqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 247
  • Senast inloggad: 2018-04-08, 14:10
    • Visa profil
    • www.malqvist.se
Ett tack till Ulla och Daniel.
Det är synd med denna skillnad, när jag letar i Ortregistret står det 410 men det är jag inte hjälp av i det här fallet, utan får bläddra igenom sidorna.
 
Vänliga Häsningar, Anton

2007-08-17, 16:39
Svar #26

Ulla Bagge

Ja, visst är det opraktiskt!
När man som i det här fallet vet att byn ligger i slutet av boken. Då kan man snabbskrolla sidorna (fäll fram sidlistan - tryck PgDn eller End) så blir det inte så många sidor att bläddra bakåt.
 
Jag önskar det fanns en blädderknapp som tar 20 sidor åt gången också.
Eller allra bäst vore ju att man hade möjlighet att skriva in den sida som står i ortregistret så man kommer direkt till byn man söker.
Sen finns det förstås många böcker som saknar ortregister och då återstår det bara att bläddra.
 
Mvh Ulla

2007-08-18, 00:31
Svar #27

Ulla Bagge

Anton, jag testade SVARs demo och där har man byarna klickbara i högerkanten.
Finns bara socknarna jag är intresserad av så blir det dom nästa gång.
Mvh Ulla

2007-08-18, 20:35
Svar #28

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
De klickbara byarna är inte något som SVAR har genomgående, men det kanske blir ?
Jag har både Genline och SVAR och måste säga att Genline är helt överlägsna bildmässigt. Bägge skannade/skannar de gamla mormonfilmerna med dess fel och brister, men DJVU som SVAR använder är mycket sämre än Genlines lösning. De volymer som SVAR digitaliserar helt på egen hand, från originalböckerna, är däremot av utmärkt kvalitet - även om DJVU kraftigt begränsar möjligheterna.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2007-08-23, 16:51
Svar #29

Utloggad Ann-Louise Paulsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2015-06-16, 15:12
    • Visa profil
Svar till Anton Målqvist med flera angående paginering:  
 
Denna bok har både stämpelpaginering och originalpaginering men det är bara stämpelpagineringen som indexerats. Vi kommer att rätta detta så att även originalpagineringen läggs in och då kommer man även kunna använda gårdsregistret för att hitta rätt.  
 
Med vänlig hälsning,
Ann-Louise Paulsson
Genline

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna