ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-04-01  (läst 2051 gånger)

2007-03-01, 09:45
läst 2051 gånger

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Hur fullständigt är materialet hos Genline? Jag har svårt att se det på deras hemsida. Man kan se röriga listor församlingsvis över det som finns scannat, men det framgår inte vad som eventuellt inte finns med. Ska man jämföra med arkivförteckningar för att se vad som kanske saknas? Jag misstänker att alla rader med GID-nummer betyder att dessa volymer är tillgängliga via Genline!?
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2007-03-05, 19:09
Svar #1

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Är det nån som vet hur fullständigt Genlines kyrkboksmaterial är (fram till 1895)?
 
När börjar Genline scanna gamla svenska tidningar?
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2007-03-06, 08:52
Svar #2

Utloggad Ann-Louise Paulsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2015-06-16, 15:12
    • Visa profil
Svar till C-G Magnusson:  
 
Genline har idag 99.9 % av alla de kyrkböcker som finns på mormonfilm. Dessa sträcker sig från 1600-talet fram till ca 1897. Siffran 99.9 % är baserad på de mormonfilmer som finns förtecknade i de listor vi köpt från Riksarkivet.  
 
Med vänlig hälsning,
Ann-Louise Paulsson
Genline AB

2007-03-07, 06:50
Svar #3

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Hej Ann-Louise!
 
Du får gärna rätta mig om jag har fel, men det känns inte som att det stämmer det du säger.
Jag har ett genlineabonnemang och det händer allt som oftast när jag ska leta i mina anor, att jag inte hittar uppgifter längre fram än till 1860, sen är det stopp och så sitter man där med lång pip.
 
Jag har sällan/aldig hittat några församlingar som har FVD HFL IN/UTflytt fram till 1895.  
Har jag missat något, eller har jag bara otur som vanligt med mina filurer?  
 
Vänligen,
Helena i Södertälje

2007-03-07, 08:45
Svar #4

Mikael karlsson

Ann-Louises svar låter troligt...
 
Men hon kör tricket att svara på C-G Magnussons fråga med hur heltäckande de är på mormonfilmen.
 
Vilket inte var C-G:s fråga.
Utan Genline har väl stora brister vad gäller
födda, döda, vigda, flyttlängder  
efter 1860.
Visst de har SCB avskrifterna efter 1860 men det är ju som sagt inte originalmaterialet.

2007-03-07, 09:48
Svar #5

Utloggad Ann-Louise Paulsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2015-06-16, 15:12
    • Visa profil
Svar till Helena Thorman:  
 
Vi har gjort våra beställningar från Riksarkivet/SVAR utifrån de listor vi köpt från dem och som ska vara kompletta. Dock har vi märkt, tack vare uppmärksamma kunder, att det ibland saknas filmer i listorna. Om du upptäcker något som du saknar får du gärna maila felrapport@genline.se så kan vi undersöka det.  
 
När det gäller födda, vigda och döda så hittar du dessa uppgifter i SCB-längderna från 1860 fram till ca 1897.  
 
Med vänlig hälsning,
Ann-Louise Paulsson

2007-03-07, 11:48
Svar #6

Utloggad Yvonne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 231
  • Senast inloggad: 2016-04-25, 14:38
    • Visa profil
    • www.snurkan.se
Födelse-, Vigsel- och Dödböckerna efter 1860 är som regel inte filmade av mormonerna, utan av Riksarkivet/SVAR själva och ingår därför inte i Genlines utbud.
 
Däremot ingår SCB-materialet med utdrag ur födelse-, vigsel- och dödböckerna i mormonfilmerna.
 
Ann-Louise har alltså rätt när hon säger att Genline har skannat in större delen av mormonfilmerna, men däremot har Genline inte tillgång till hela kyrkoboksmaterialet.
 
Med vänlig hälsning
Yvonne Carlsson

2007-03-07, 13:25
Svar #7

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Födde, vigde och begravda finns sällan filmade från församlingarna efter 1860. Normalt används bara SCB-material för personalia efter 1860. En del personalieböcker har nyfilmats på vissa församlingar och dessa finns bara tillgängliga på mikrokort.
SCB-materialet är en avskrift som prästen gjorde från sina orginalböcker och då finns det felaktigheter. Extra felkälla !
Orginalböckerna innheåller också rättelser som inte finns med i SCB-materialet.
 
Hälsningar
Björn Engström

2007-03-07, 13:40
Svar #8

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
C-G:s ursprungliga fråga var: Är det nån som vet hur fullständigt Genlines kyrkboksmaterial är (fram till 1895)?
 
Frågan är alltså inte hur kompletta listorna är som Genline har köpt från Riksarkivet, d.v.s. om listorna innehåller alla mormonfilmer; frågan är hur kompletta mormonfilmerna är, d.v.s. om filmerna innehåller alla kyrkoböcker.
 
Svaret på den frågan är att fr.o.m. 1860 har, med få undantag (i huvudsak böcker som har begynnelseåret innan och avslutningsåret efter 1860, och har filmats i sin helhet), inga födelse-, vigsel- och dödböcker filmats av mormonerna. Och eftersom Genline bara har digitaliserat mormonfilmerna, så har inte heller Genline det som saknas på dessa.
 
Fr.o.m. 1860 finns i stället SCB-utdragen - som inte är några kyrkoböcker! Utdragen består av blanketter där vissa uppgifter från födelse-, vigsel- och dödböckerna har skrivits av, för att sändas till Statistiska Centralbyrån, som använde dem till befolkningsstatistiken. Uppgifter som saknas i dessa utdrag i SCB:s arkiv (de finns alltså inte i kyrkoarkiven) är t.ex. faddrar/dopvittnen i födelseböckerna och lysningsdagar i vigselböckerna. SCB-utdragen är alltså dels inga kyrkoböcker, dels ofullständiga i förhållande till de riktiga kyrkoböckerna.
 
Varför kan inte Genline svara ärligt på frågan hur fullständigt deras kyrkoboksmaterial är?
 
Man tycker att det åtminstone i text som förhandsgranskats av Rötters redaktion borde redovisas sanningsenliga uppgifter, men på länksidan med kyrkliga källor står: Genline har lagt upp alla Sveriges kyrkböcker, från det att kyrkbokföringen startade på 1600-talet till ca 1897, på Internet. Bildarkivet som består av skannade sidor ur originalböckerna är till 99.95 procent komplett.
 
Detta är ju ren lögn - dubbelt upp! Genline har som sagt inte lagt upp alla Sveriges kyrkböcker, från det att kyrkbokföringen startade på 1600-talet till ca 1897. Dessutom består Genlines bildarkiv inte av skannade sidor ur originalböckerna. Det man har skannat är alltså mormonfilmerna - som inte precis är kända för sin genomgående höga bildkvalitet...
 
Vill man ha digitala bilder från originalböckerna, så får man vända sig till andra företag - som digitalfotograferar direkt från kyrkoböckerna, och då också kan filma de riktiga kyrkoböckerna efter 1859. Dessa bilder håller också en helt annan kvalitet än mormonernas hafs- och slafsfilmer!
 
Varför dribblar Genline med sanningen om vad man har att erbjuda kunderna/forskarna? Tycker man inte ens själva att det är bra nog? J
 
PS!
 
Varför talar Genline alltid om c:a 1897 som slutår, i stället för 1895?
 
Det sistnämnda året trädde en ny kyrkobokföringsförordning i kraft, vilket innebar att husförhörslängden ersattes av församlingsboken och enhetliga formulär för alla kyrkoböcker infördes; detta blir då slutåret för de äldre kyrkoböckerna (men församlingarna hade några övergångsår på sig att genomföra ändringarna).
 
Det är också den ungefärliga gränsen för de äldre levereranserna till landsarkiven (vilket ju avgjorde vad mormonerna kom åt att filma), d.v.s. innan de moderna arkiven började att levereras från pastorsexpeditionerna på 1990-talet. Nu stämmer detta naturligtvis inte exakt för alla församlingar eller alla böcker, i vissa fall är slutåret tidigare och i vissa fall senare, men 1895 brukar i alla fall av nämnda skäl anges som det ungefärliga slutåret - utom hos Genline...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2007-03-09, 07:43
Svar #9

Utloggad Allan Sjöö

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 576
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:08
  • allan.sjoo.yahoo.se
    • Visa profil
Hej
 
Jag hittar inte födda i Stockaryd (F) för 1893 (Gid 100006.97.54000) Hela 100006.97 saknas
 
mvh Allan

2007-03-09, 09:16
Svar #10

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Det tycks stå fel i registret, du hittar födda i Stockaryd (F) 1893 med början på GID 100006.98.54000 .
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2007-03-09, 09:29
Svar #11

Utloggad Allan Sjöö

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 576
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:08
  • allan.sjoo.yahoo.se
    • Visa profil
Tack
 
Nu hittade jag personen jag sökte, han var född 17/6 1893 men i Vrigstad (F)

2007-03-14, 20:33
Svar #12

Utloggad Lennart Lindkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2013-07-17, 10:27
    • Visa profil
    • www.lennartlindkvist.com
Hej. Jag vill på intet sätt skapa någon debatt huruvida vilket program som är bäst av ovan nämnda. Orsaken till mitt inlägg är några frågor jag har. Det jag undrar över som nybörjare är detta.  
 
Vad skiljer sig dessa leverantörer innehållsmässigt? Får man mer information som släktforskare från någon av dessa eller är paketen densamma? Som nybörjare vet man ju inte riktigt vad man behöver eller inte behöver så svar tages tacksamt emot från er mer erfarna forskare.  
 
Vänliga hälsningar från en villrådig Lennart

2007-03-14, 20:35
Svar #13

Utloggad Lennart Lindkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2013-07-17, 10:27
    • Visa profil
    • www.lennartlindkvist.com
Missade att skriva att jag avser programmen genline kontra svars abbonnemang
 
vänligen
Lennart

2007-03-14, 22:40
Svar #14

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Lennart,
i korthet har SVAR ett utmärkt material 1860-1900 och Genline ett utmärkt material 1680-1860. I praktiken har de dessutom ett visst överlapp, och Genline har SCB-längderna, alltså något röriga och svårlästa - men fullt användbara - avskrifter av födda/vigda/döda 1860-1900.
 
Både Genline och SVAR jobbar frenetiskt på att skaffa sig tillgång till det materialet som konkurrenten har, och om tre år är de nog i mål.
 
Genline har i mitt tycke ett mycket bättre program för att läsa bilderna.
 
SVAR har mycket annat material, som t ex databaserna Anno 1890 och Anno 1900, mantalslängder, osv.
 
Tyvärr, du behöver båda  
Många bibliotek och släktförskarföreningar har abonnemang på båda. Det är kanske billigast att börja där tills du ser vad du behöver.

2007-03-14, 23:12
Svar #15

Utloggad Olle Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1081
  • Senast inloggad: 2019-03-22, 19:32
    • Visa profil
Lennart!
 
Som en 2-årig släktletare så rekommenderar jag Genline.
Du lär klara dig ett bra tag framöver med bara detta abonnemang - som Daniel säger kan du ju gå till biblioteket och kolla om du verkligen behöver ha SVAR. Dessutom brukar biblioteken ha ett par släkt-CD installerade.  
 
Och har du DISGEN 8 (är medlem i DIS eller går med före 10/5)har man specialpris. Detta står på Genline's hemsida.

2007-03-15, 10:26
Svar #16

Sonja Larsson

Hej,
En hälsning till Ann-Louise Paulsson.
Jag har en notering från ett besök i Kyrkhult där jag sökte på Karlsborgs garnisonsförsamling. Utflyttning 1876-1894, B:4, vilket väl bör anses vara mormonernas mikrofilmade kort. Denna serie på 5 kort saknas i Genlines produktion. Kommer den? i så fall när?
Tacksam för svar
Vänliga hälsningar
Sonja Larsson

2007-03-15, 11:19
Svar #17

Sonja Larsson

Hej,
Jag saknar Karlsborgs Garnisonsförsamlings utflyttningar under åren 1876-94, B:4 en serie om 5 kort som jag tittade på i Kyrkhult när de hade öppet. Det bör väl vara mormonernas filmer vad jag vet. Kommer Genline att komplettera? i så fall när?
Vänliga hälsningar
Sonja Larsson

2007-03-15, 21:03
Svar #18

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det är nog i optimistiskaste [lättare att skriva än att uttala... J] laget att tro att både SVAR och Genline inom tre år ska ha det materialet som den andre har.
 
SVAR kan säkert - genom mormonernas skanningar - ha allt Genlines material innan de tre åren är till ända, eftersom Genline bara har de mormonfilmade kyrkoböckerna och SCB-utdragen. (Det material som Genline har finns f.ö. redan på mikrokort hos SVAR, och fanns så innan Genline ens var påtänkt.)
 
Men när har Genline allt som finns i SVAR:s digitala forskarsal? When pigs can fly, som engelsmännen säger; när grisar kan flyga... J
 
Och när sedan allt som finns hos Genline också finns hos SVAR, och SVAR dessutom har annat utöver det, vad finns det då för behov av Genline...?
 
Ett tips: Man bör vara försiktig med att nappa på Genlines erbjudande att fira Släktforskningens Dag med femårsabonnemang - så att det inte en dag visar sig att man fått lika full valuta för pengarna som en strandsatt Fly Me-resenär... (Mycket kan hända under fem år, som är en lååång tid i IT-världen.)
 
F.ö. finns Genlines lögner fortfarande kvar på Rötters länksida (se ovan den 7/3 kl. 13.40).
 
(Lennarts fråga om Genline eller SVAR har också ställts under rubriken Genline eller SVAR.)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2007-03-16, 09:40
Svar #19

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Sonja.
 
Karlsborgs garnisons B:4 är ingen mormonfilm. Det finns enbart på mikrokort. Väldigt få flyttningslängder efter 1860 är filmade på rullfilm.

2007-03-16, 12:46
Svar #20

Sonja Larsson

Tack Gunnar för snabbt svar. Tyvärr är det en bild från just B:4 jag efterfrågar och då går inte detta tydligen.
 
Vänliga hälsningar
Sonja Larsson

2007-03-16, 14:09
Svar #21

Utloggad Birgitta Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 195
  • Senast inloggad: 2015-08-25, 22:29
    • Visa profil
Sonja!
Antingen kan Du låna korten från SVAR eller också kan Du kontakta mej. Om det inte är akut så kanske jag kan söka i Skara när jag kommer dit nästa gång.
Mvh
Birgitta

2007-03-16, 17:16
Svar #22

Lennart Lindkvist

Hejsan igen.
Jag får tacka för era svar ni har gett mig.
Det börjar klarna lite vad mitt val skall falla på. Jag har postat på två ställen då jag inte visste riktigt vart jag skulle posta.
 
Tack för era svar ännu en gång.
 
Vänligen
Lennart

2007-04-01, 09:38
Svar #23

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Inatt går mitt Genline-abonnemang ut och tänkte därför förnya det. När jag går in och tittar på Genlines hemsida så ser jag att ett helårs-abonnemang kostar hela 2491 SEK, rabatterat! Jag vill minnas att jag tidigare beställt helårs-abonnemang vid två tillfällen och att priset då var 1495 SEK resp. 1795 SEK (det var visserligen någon form av kampanj vid de tillfällena). Jag har även abonnemang hos SVAR vilket kostade mig 995 SEK (och nu går det t.o.m att få det till 895 SEK).  
 
SVAR verkar göra ett stort jobb vad gäller att scanna in sitt material och det dyker nästan varje dag upp olika sorters material som man inte ens får tillgång till via Genline, men dessvärre saknas även mycket. Frågan är hur Genline motiverar sitt betydligt högre pris? I dagsläget, med det höga priset, är enda anledningen till att jag skulle teckna nytt abonnemang att SVAR inte har allt material scannat än.
 
Vad säger ni andra, brukar ett helårs-abonnemang hos Genline normalt sett kosta runt 2500 SEK?
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2007-04-01, 10:56
Svar #24

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Henrik
 
Om du haft abonnemang i mer än 3 år så kan du få trogen-kund rabatt, kostar då 1295 om jag inte minns fel.

2007-04-01, 14:05
Svar #25

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Genline verkar inte riktigt trogna med sin prissättning men kör med trogen-kund-rabatt i sitt försäljningsargument. Under 2005 teckande jag ett 6-månadersabonnemang (minns inte vad jag betalade). När det gick ut blev jag uppringd (!!!) av en person från Genline som frågade om jag varit nöjd och ville teckna ett nytt abonnemang. Kunde inte neka till något av det. Nöjd var jag och visst ville jag teckna ett nytt abonnemang. Blev då erbjuden ett kampanjpris av det fascionabla priset av ca 1900 kronor. Detta var i januari 2006. Visste inte att det fanns mer förmånliga kampanjpriser.....!
 
Helene

2007-04-01, 15:55
Svar #26

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:13
    • Visa profil
Henrik
 
Om du är medlem i någon förening inom SSF kostar helårsabonnemang 1795 kr. Se under erbjudanden. Tidigare har det kostat 1995 kr, om jag minns rätt.  
 
mvh Margareta

2007-04-01, 16:58
Svar #27

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Margareta!
 
Ditt inlägg kommer troligtvis spara mig 700 kronor - det tackar jag för! Men där man ändrar sina kunduppgifter skall man uppge en medlemskod, är det medlemsnumret? Kan inte komma ihåg att jag fått någon speciell kod från någon av de föreningar jag är ansluten till.
 
Återigen, ett stort tack!
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2007-04-01, 16:59
Svar #28

Jan Wallander

Henrik,
för medlem i Ssf (Släktforskarförbundet) kostar 1 helår 1.795 kr (jag vet, bytte härom dagen). Om du inte är medlem så lönar det sig alltså att betala ett medlemskap, du kommer ändå inte upp till dom ruskiga 2.500 kronor som du talar om.
Men varför inte vänta några dagar så ringer dom kanske upp och erbjuder ett bättre pris;-)
Mvh
Jan W

2007-04-01, 17:14
Svar #29

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Fast vänta nu. Det blev ju ÄNNU billigare:
 
Rabatterbjudande: SSf , för produkt: Helår, 365 dagar (1596 SEK, rabatterat).  
 
Och hade jag haft DISGEN 8.x hade jag sparat ytterligare:
 
Rabatterbjudande: DISGEN8 1 år , för produkt: Helår, 365 dagar (1196 SEK, rabatterat).
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna