ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-11-08  (läst 2784 gånger)

2006-11-06, 21:50
läst 2784 gånger

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Har Svar samma material inscannat som Genline? Dvs alla kyrkböcker, eller är det delvis microkort för äldre böcker och inscannat för de böcker som Genline saknar?
 
Jag betalar också mitt abonnemang årsvis hos Genline, så jag har också sluppit extraavgifter, men hitills har jag hållt mig med klippkort hos Svar, har inte använt det så ofta, så jag vet inte riktigt vad som ingår där.
 
Mvh
 
Gunilla

2006-11-07, 06:40
Svar #1

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Gunilla
Gå in på SVAR:s hemsida och kolla in senast inscannat resp scannat gällande kyrkböcker så ser du vad som finns. Tala gärna med någon på SVAR om vad som kommer att scannas in och blir tillgängligt på deras hemsida.
Jan-Christer

2006-11-07, 08:07
Svar #2

Siv Johansson

Här finns mer info om SVARs samarbete med mormonerna. http://www.svenskhistoria.se/arkiv/819.html
Mvh Siv

2006-11-07, 11:34
Svar #3

Utloggad Staffan Benedictsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2023-04-30, 09:31
    • Visa profil
Vad kommer genline att göra nu? De flesta kyrkoböckerna är inscannade, endast ett fåtal saknas. Tack vare sammarbetet mellan SVAR och mormonerna får Genline en konkurrent på den rikstäckande marknaden för digitala kyrkoböcker direkt på internet. SVAR har ju en del annat scannat material och dylikt att erbjuda abonenter redan idag. Lite beroende vilket pris SVAR sätter på abonnemangen kan det bli hett om öronen för Genline. Då tror jag att Genline måste ha exempelvis mantalslängder eller dyl. för att stå sig i konkurrensen, eller varför inte domböcker?  
 
Någon som vet vad Genline planerar?
 
I övrigt angående senare diskussioner ovan:
*Självklart måste man betala för en tjänst man har beställt, vill man inte ha en tjänst så måste man ju avbeställa tjänsten i god tid innan faktura skickas ut.
*en 20-25 kronors avgift på pappersfakturor verkar ha blivit allt vanligare, men normalt är det för att få folkt att välja E-faktura eller autogiro. Att lägga på en administrationsavgift på autogiro verkar ju något överflödigt. Då är det väl bättre att ta bort pappersutskick för autogirokunder. Det är ju en del av poängen med autogiro.

2006-11-07, 12:27
Svar #4

Utloggad Göte Peribert

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 507
  • Senast inloggad: 2010-03-16, 21:11
    • Visa profil
Hej Siv & Jan Crister!
Är svar motsvarande som Genline.
 
mvh GöteP.

2006-11-07, 12:39
Svar #5

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 19:22
    • Visa profil
Göte P
 
SVAR (Svensk arkivinformation), är - till skillnad från Genline AB - en enhet inom Riksarkivet, som bl.a. har till uppgift att tillgängliggöra arkivmaterial för forskning och undervisning. Detta sker genom mikrofilmning, scanning, dataregistrering och distribution på olika medier. SVAR distribuerar även arkivverkets böcker och publikationer. (www.ra.se)

2006-11-07, 17:58
Svar #6

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Vad jag kan se så har Svar endast skannat in de kyrkoböcker som Genline inte har inlagda dvs födde/vigde/döda in/utflyttade osv, fom 1865, annars är det så att man får beställa mikrokort på de äldre böckerna från Svar.
 
Det verkar som de kompletterar varandra, men inte så att man enbart kan ha Svar om man inte vill ha omaket att Köpa/låna microkort.
 
Jag tror att jag är fortsatt nöjd med abonnemang på Genline och klippkort på Svar, som läget är idag.
 
I framtiden tror jag dock att Genline är tvungen att sänka sina abonnemangspriser (om de inte börjar skanna in tex domböcker) för Svar lär bli en tuff konkurrent.
 
Mvh
 
Gunilla

2006-11-07, 18:44
Svar #7

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Gunilla
Om du tittar på senast inscannade volymer kan du se att HELA församlingsarkiv scannas in Landsarkivsmässigt från de senaste volymerna till de älsta. Dagens inscannade volymer   har mormonerna som inscannare. De har många enheter som scannar och troligen är hela Sverige som har filmats av mormonerna att vara klart innan nästa års slut. Samtidigt med scanningen går även indexeringen igång. Så varför inte titta på SVAR, där kommer mer och snabbare än på Genline, dessutom med indexering i framtiden, jämför med folkräkningarna 1860-1900. Då kan vi söka lättare efter våra anor
Jag har kollat några nyss inscannade församlingar, och i dessa är RUBBET inscannat och troligen med en bättre läskvalit?t än Genlines mormonfilm.
Genline kommer nog inte att scanna in några domböcker, det sker nu redan hos SVAR, och blir nog bara där!
Mantalslängderna ligger också hos SVAR.
Framtiden blir indexering på person-gårds-socken-nivå och jag tror att Mormonerna klarar detta arbete ganska snabbt.
Jag tror inte att Genline har så mkt kvar att scanna in i dagsläget. Mormonerna har hastigheten och kompetensen tillsammans med RA och SVAR.
Jan-Christer

2006-11-07, 19:13
Svar #8

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Jan-Christer
 
Jag har sökt församlingar bl a i Södermanland, där är inte mycket inscannat vad jag kan se. Jag vet inte vilka församlingar du forskar i, men inte tycks det vara samma som jag forskar i.
 
Men är det färdigt till nästa årskifte så kan jag ev tänka mig att byta, men inte i dagsläget
 
Jag kan tänka mig att Svar blir bättre än Genline i framtiden, men risken är väl att Svar kommer att höja sina priser, vartefter de scannar. Men det får framtiden utvisa!!  
 
Mvh
 
Gunilla

2006-11-07, 19:22
Svar #9

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jan-Christers inlägg bara understryker Staffans fråga tidigare. Vad ska Genline hitta på som inte redan mormonerna och SVAR sysslar med? Sannerligen inte en drömsits för ett företag som har aktieägarnas krav på sig att göra vinst och växa, när konkurrenten kan använda frivillig arbetskraft som drivs av religiösa motiv! Men som enskilda släktforskare kan vi skatta oss lyckliga.
 
Jag antar också att den här indexeringen ner på personnivå minskar intresset att fortsätta alla ambitiösa och lovvärda registreringsprojekt som drivs runt om i landet (Släktdata, DDSS, KGF, JBGF, PLF, Ådalen osv osv). Men det som är gjort har ju varit till nytta. Gott så!

2006-11-07, 19:45
Svar #10

Kjell Swebilius

Anledningen till att SVAR:s bilder är mycket bättre än Genlines är att SVAR och mormonerna skannar in originalfilmen, medan Genline har skannat in filmkopior. Varje gång en kopia tas från en film blir det en försämring.
SVAR skannar film med en svindlande hastighet så alla Sveriges kyrkoarkiv kommer nog rätt snart att finnas ute. Härads- och rådhusrätternas arkiv är planerade att skannas efter kyrkoarkiven, vad jag har hört.
I dagsläget är SVAR:s abonnemang mycket billigare än Genlines. Vi får väl se om det förblir så.
 
Enligt mitt förmenande är ju marknaden fri! De forskare som Genline har tagit från Arkivverket har ju nu Arkivverket möjlighet att ta tillbaka.

2006-11-07, 20:23
Svar #11

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Efter att ha varit in och kontrollerat t.ex Nora under Örebro län så är jag imponerad och förväntansfull! Nu kommer man ju äntligen kunna kolla upp födda/vigde/dödde i orginalkällan fr.o.m ca 1850 tills ca 1900 och slippa dessa mindre pålitliga SCB-utdrag.
 
En sak som jag saknade när jag sist provade på tjänsten från SVAR var funktioner som t.ex att bokmärka en sida. Med GID-numret kunde man vara in i rätt volym, rätta sida, m.m på nolltid -hoppas att denna funktion även dyker upp i tjänsten från SVAR (om den inte redan finns).
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2006-11-07, 20:31
Svar #12

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
fort går det inte för SVAR. På tre månader har man hunnit med (drygt?) halva Örebro län. Jag tippar att det tar tre år innan de är klara. Kvaliten är marginellt bättre såvitt jag har sett, men naturligtvis inte revolutionerande bättre - då får man ju gå till Arkiv Digital med flera.
 
Genline har förmodligen möjlighet att sänka priserna rejält eftersom investeringen redan är gjord för deras del, och pengarna därmed redan är borta. Det verkar rätt troligt att de inte kommer att investera i scanning av annat arkivmaterial.
 
Vad indexeringen på personnivå blir värd får vi se den dag den är klar, vilket jag tror dröjer mycket längre. Uppgifterna i pressen har varit ganska överdrivna...
 
Vad som däremot är mycket sämre hos SVAR är deras mjukvara för att se bilderna. Om man inte tillhandahåller något bättre tror jag att Genline till och med kan höja priserna  
 
En bra lösning vore om SVAR köpte mjukvaran av Genline (plus någon konsultmånad på att fixa kvarvarande buggar) för att sedan använda den själva.

2006-11-07, 20:50
Svar #13

Kjell Swebilius


2006-11-07, 21:07
Svar #14

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Kjell, antar att det är Nya scannade volymer hos SVAR du menar. (Länken ledde ingen särskild stans) Av volymerna där är det bara de som har batchnummer som börjar på C som är från mormonfilmerna. Verkar vara cirka 800 under den senaste månaden.
 
SVAR har i ett pressmeddelande sagt att de ska komma med en tidplan efter cirka tre månader och det borde vara snart det. På samma ställe står att  man under dessa tre månader ska scanna 1,6 miljoner bilder från mormonfilm. Jämför med Genlines cirka 20 miljoner bilder - det borde bli tre år.
 
Resten scannas i Riksarkivets egen regi (och där är bildkvaliten betydligt bättre eftersom mormonfilmerna ofta inte är inblandade.) Den här scanningen har pågått i ett par år - datum står på första bilden - och görs tydligen per landsarkiv, för just nu är det volymer från GLA och VA som väller in. Gissar att de behöver minst ett år till på sig för att bli klara med den delen (t ex Vadstenas böcker är klara, men Lunds återstår.)

2006-11-07, 21:43
Svar #15

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Daniel
Misströsta inte. Jag tror att man over there tar ett arkiv i taget. Mina arkiv Vadstena och Lund får tydligen vänta lite; ävenså domtolsprotokollen från detta område. Jag har inte bråttom, när de scannar i den här hastigheten.
Jag tror inte att tidsåtgången blir tre år Daniel. Allt läggs inte ut med detsamma. Kolla datum, de senaste har i regel sepember som inscanningsperiod nu i november. Jag tror att det behövs en viss kontroll av SVAR; innan de läggs ut på nätet. Nu går det fort.
Jan-Christer

2006-11-07, 21:52
Svar #16

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Daniel
Det gäller två olika scanningar.
Momonernerna scannar från sin orginalkopia.
SVAR scannar från orginalböcker.
Därför kan SVAR:s inscanningar ha en bättre skärpa och upplösning i bilderna, eftersom den redan från början är digital.
Mormonernas scanning kommer från analog upplösning, men tydligen bättre än 1950-tals filmen som en del av oss köpt kopior av samt som Genline scannat in. Den har tydligen sämre upplösning än den som används för nyinscanning.
Jan-Christer

2006-11-07, 22:19
Svar #17

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Visst vore det bra med Genlines programvara tillsammans med SVARs scanningar. Men det kommer rätt snart vara Genlines enda konkurrensfördel, så det är knappast troligt att de vill sälja den.
 
Om Genline inte tänker scanna nytt så blir det till att kraftigt sänka priset och försöka konkurrera med det, annars lär allt fler välja SVAR. Där finns ju mycket mer än kyrkböcker också, redan nu.
 
Vi får hoppas att inte SVAR höjer priset. Kanske borde Förbundet påminna dem (och nya regeringen och kulturministern) om att våra grannländer scannar och lägger ut motsvarande material gratis!

2006-11-08, 09:07
Svar #18

Utloggad Jan Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 249
  • Senast inloggad: 2015-09-07, 16:58
    • Visa profil
Vore det inte bättre om SVAR och Genline enades om att i första hand komplettera varandra istället för att konkurrera. Det måste kosta en massa pengar att på nytt scanna in kyrkoböcker som redan finns i digital form hos Genline. Svar borde koncentrera sig på att scanna material som inte redan finns digitalt, såsom domböcker och  mantalslängder.
 
Därigenom skulle släktforskare snabbare komma åt material som nu försenas av scanningen av kyrkoböckerna, som ju redan finns tillgängliga.
 
Jag har inget emot konkurrens, den är nödvändig och bra, men jag skulle hellre vilja ha en snabb tillgång till mantalslängder och domböcker.
 
Jan Andersson

2006-11-08, 12:18
Svar #19

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Daniel!
 
Jag tror nog att övervägande delen (om inte alla) volymer som SVAR scannat härrör från den s k mormonfilmen eller senare mikrofilmningar vid landsarkiven.
 
T ex nämns att man scannat tre volymer från Bredareds kyrkoarkiv. Dessa har aldrig lämnat GLA för att scannas in i RA:s regi. Däremot digitalfotograferades (i färg) Bredareds kyrkoarkiv under mitten av oktober av Arkiv Digital.
 
Att flera aktörer SVAR, Genline, DigiArkiv och Arkiv Digital fotograferar delvis samma material borde väl vara bra för släktforskare? Flera aktörer medför konkurrens såväl kvalitativt som kvantitativt, vilket borde leda till bättre omsorg om släktforskarna (kunderna) såväl som lägre priser.
 
Med vänliga hälsningar
 
Gabriel Wallgren
Arkiv Digital

2006-11-08, 13:13
Svar #20

Christian Andersson

I detta sammanhang kan det väl vara värt att nämna att alla kyrkoböcker från gotlandsförsamlingarna är inleverade till landsarkivet i Visby. Samliga dessa böcker är skannade och de volymer som inte omfattas av sekretess finns fritt tillgängliga via ett antal terminaler på arkivet. Frågan är väl om och när detta material kommer att göras tillgängligt på nätet. Kan väl också nämna att jag har fotograferat av enstaka poster med digitalkamera direkt ifrån skärmen med mycket gott resultat.
 
När det gäller det sekretessbelagda materialet så finns det personal till förfogande två timmar om dagen. Efter granskning av de begärda uppgifterna tillhandahålls utskrifter till en mycket rimlig penning.
 
Det kallar jag service.
 
Christian

2006-11-08, 14:36
Svar #21

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Hej Gabriel,
vi är helt överens. Tror inte jag sagt något annat. Scanningen i Riksarkivets egen regi som jag nämnde sker ju från film, dock oftast av väsentligt högre kvalite än mormonfilmerna. Jag har fått för mig att det material som nu levereras in till landsarkiven från pastorsexpeditionerna scannas direkt utan att man går via film, men resultatet är ju inte idag tillgängligt via SVAR pga PuL och sekretess.
 
Min poäng var att det material som mormonerna nu scannar från sina filmer och gör gratis tillgängligt för Riksarkivet, är endast en delmängd av det man ser under Nya scannade volymer hos SVAR. Det pågår annan scanningaktivitet där redan. Därav min gissning att det tar tre år innan alla mormonfilmer finns tillgängliga hos SVAR.
 
Och det är ju ungefär så länge som mitt Genline-abonnemang räcker

2006-11-08, 16:24
Svar #22

Utloggad Ann-Louise Paulsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2015-06-16, 15:12
    • Visa profil
Här kommer svar och kommentarer till diskussionen som förts här de senaste dagarna:  
 
När det gäller betalning med autogiro kan man göra detta om man beställer ett helårsabonnemang till ordinarie pris, 2690 kr, eller 1895 kr om man är medlem i en släktforskarförening knuten till SSf. Om man beställer ett helårsabonnemang till kampanjpris när vi har olika erbjudanden så gäller inte autogiro som betalningsmetod.  
 
Om man väljer autogirobetalning så tillkommer totalt 300 kr (12 faktureringsavgifter ? 25 kr). Detta blir man upplyst om när man väljer metod för betalning och man måste godkänna avtalet för autogiro innan man kan gå vidare i köpprocessen. Bakgrunden till avgiften och den månatliga avin är en kundundersökning som gjorts av genline där en överväldigande majoritet önskade att få en avi varje månad som påminnelse om att ett belopp skulle dras från deras konto och även var beredda att betala 25 kr/månad för denna avi.  
 
All fakturahantering hos genline sköts av Intrum Justitia. De skickar ut fakturorna, hanterar autogirot samt skickar ut avin som påminner om att beloppet kommer att dras från kontot. De 25 kronor per månad (avgift enligt avtal med Intrum Justitia) som tillkommer vid betalning med autogiro täcker kostnaden för Intrum Justitia och kommer alltså inte genline tillgodo. Av dessa 25 kr är 5 kr moms.  
Några skattefria avgifter kan inte genline dra fördel av då vi är ett momspliktigt företag och betalar moms på all vår försäljning.  
 
När det gäller de anonyma inläggen som nu tagits bort och diskussionen om betalning mot faktura så är det tio dagars betalningstid som gäller då man beställer mot faktura. Detta framgår dels i de villkor man måste godkänna för att kunna genomföra köpprocessen, dels vid valet av betalningsmetod.  
 
Det är inte meningen att man ska beställa ett abonnemang om man inte har för avsikt att börja använda det inom den närmaste framtiden. Om man ändå har beställt ett abonnemang men upptäcker att man inte kan utnyttja det av olika orsaker går det bra att kontakta genlines kundtjänst så kan vi kreditera abonnemanget under förutsättning att det är max 14 dagar sedan beställningstillfället och att abonnemanget inte utnyttjats. Sedan kan man beställa ett nytt abonnemang när man har möjlighet att använda det. Om ångerrätten kan man läsa i punkten 3.7 i genlines allmänna villkor. När det gäller betalning och avtalstid finns information i punkten 3.3 och 3.5. Det är också dessa villkor man godkänner i samband med sin beställning.  
 
Just nu arbetar vi med att komplettera och korrigera vårt bestånd av inskannade kyrkböcker. Vad vi sedan kommer att fortsätta arbeta med diskuteras nu av vår styrelse. Så snart de har fattat beslut om vad nästa bestånd eller projekt blir kommer detta att meddelas dels på genlines hemsida, dels via pressmeddelande.  
 
Mvh,
Ann-Louise Paulsson
Genline AB (publ.)

2006-11-08, 17:11
Svar #23

Christian Andersson

Hej Daniel.
 
Mitt exempel från Gotland visar ju hur landsarkiven behandlar det material som håller på att levereras in till akiven från pastorsämbetena. Man skannar alltså direkt ifrån böckerna utam att gå omvägen via film med den kvalit?höjning det innebär. Eftersom det går att zooma på sidorna så blir det på sätt och vis bättre än att titta på originalhandlingarna. Mig veterligen är det endast landsarkivet i Visby som är helt färdiga med inskanningen.
 
En annan aspekt är i den takt som böcker levereras in till arkiven. Som exempel kan vi ta Blekinge. Där kommer inte inleverans att ske förrän 2011-2012. Men det kan ju vara en fördel för oss som har lång väg till landsarkivet!
 
Christian

2006-11-08, 18:58
Svar #24

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Christian
Du menar väl slutleverans?
Det måste väl finnas volymer filmade av mormonerna. De scannar ju för fullt i USA. LA efter LA ser man ju komma fram. Nu senast är det väl västra Sverige, mellan Sverige (Uppsala) samt en del Norrland. Vad är det för fs som har fått så lång tid på sig att inleverera. Jag trodde att det mesta, ev frånsett Dalarna var inlevererat nu. Eftersom det är Skatteverket som står för folkbokföringen så har ju fs roll upphört och avslutade arkiv skall ju enligt bestämmelserna inlevereras till LA.
Jan-Christer

2006-11-08, 19:49
Svar #25

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Då det gäller det s k moderna materialet (1895-1991) så är det inte levererat för Göteborgs landsarkivs område och inte heller för Lunds landsarkivs område.  
 
Däremot har en del församlingar valt att deponera sina kyrkoarkiv på Göteborgs landsarkiv.  
 
För Göteborgs landsarkivs område kommer stora delar att levereras under 2007 varefter det kommer att scannas av Riksarkivets enhet Media Konverterings Centrum (MKC) i Fränsta.
 
Mer detaljer om detta finns på MKC:s hemsida (välj: Vad är MKC, samt därefter: Verksamhet).

2006-11-08, 20:05
Svar #26

Bo Nordenfors (Nob)

Det där med att flertalet av Genlines kunder önskar avi om autogirodragningen är naturligtvis rena nyset. Intrum Justitia lever gott på inkassoverksamhet och behöver inte stöttas av Genline. dåligt.

2006-11-08, 20:28
Svar #27

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Förslag till Genline,
 
Gör som andra företag;
 
Autogiro=Gratis och då utan avisering
 
Faktura= Kunder som så önskar får en faktura och Genline/Ombudet, kan ta ut en Fakturerings/aviseringsavgift.
 
Alla kunder blir nöjda och glada.
 
Autogiro är ju tänkt som en betalning utan avisering och tillämpas så av de flesta företag.  
 
De kunder som vill ha avisering får det via sin faktura och får då betala aviserings/fakturakostnaden.
 
Mellantinget som Genline tillämpar är inte bra, när det finns alternativ för de som vill ha faktura/avisering och betala för det, kontra de som vill slippa fakturan/aviseringen och slippa betala för den.
 
Mvh
 
Gunilla

2006-11-08, 21:30
Svar #28

Janne Svensson

Om man beställer ett helårsabonnemang till kampanjpris när vi har olika erbjudanden så gäller inte autogiro som betalningsmetod. Varför?
Det vore väl ganska simpelt att sätt dit en kryssruta i köpprocessen och som Gunilla säger,
Autogiro = gratis och utan avi, Faktura = 25 kr med avi.

2006-11-08, 22:12
Svar #29

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Autogiro utan avisering är förstås helt i sin ordning om det är fråga om en överenskommelse om ett månatligt belopp. Sådana har jag några stycken (försäkringspremie, fackavgift, dagstidning m. fl.). Då får jag ju ha så pass god kontroll över mitt bankkonto, att jag vet att xxx kronor dras den 30 varje månad. Men om summan varierar och dras varannan månad eller en gång i kvartalet, behövs nog någon form av avisering. Jag har nyligen tecknat avtal med min internetleverantör (har modem) om betalning via autogiro. Då är det ju bra att veta om det kommer att dras 600 eller om jag varit återhållsam och klarar mig med 450. Men inte behöver jag få en faktura i brevlådan, det går lika bra att meddela mig via e-post.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna